Voeding pc aansluiten in auto

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik heb een AMD K6-2 300 mhz computer ingebouwd in een koffer. Alles werkt netjes, maar ik krijg het niet goed voor elkaar om de voeding (300w) aan te sluiten in de auto (van mn pa).
Hoe kan ik hem wel aansluiten zonder dat ik heel de auto hoeft te verbouwen?

Iemand suggesties?

Of moet ik een speciale voeding of accu kopen?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je wilt dus gewoon je PC aansluiten op de 12v adapter in je auto? Er zijn 12v -> 230V adapters te koop bij veel auto speciaal zaken, misschien is dat iets in het geval dat je echt niet wilt knutselen?

Je kunt die adapters ook hier krijgen. (ze zijn vooral gebruikt voor laptops)

[ Voor 88% gewijzigd door Laurent op 14-07-2003 23:02 ]

• themodfather
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:38

themodfather

J.C.B.

het is toch belachelijk om eerst je 12v naar 230v omtezetten en daarna weer terug naar 12v volgens mij kan het bij laptops daar kun je aparte 12v voedingen krijgen misschien dat es proberen

The ModFather

• Laurent
  • Niet online
De topicstarter wilt niet gaan knutselen, volgens mij wordt het dan toch wel moeilijk om zonder zo'n huis, tuin & keuken adapter makkelijk z'n PC in z'n auto te bouwen.
Deze topics gaan d'r ook over, die geven ook wat informatie over de stroomvorziening: (daaruit had ik ook opgemaakt dat het het makkelijkte is met zo'n adapter)
PC in de auto inbouwen
Ik wil een desktop computer oid in me auto bouwen

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Nou de comp gaat dus in de achterbak in de kussens. Kheb een mini-tobo en een trackball-muis tegen t dashboardkastje dus dat komt wel goed.
Maar kan ik in de sigarettenaansluiting gewoon een transformator kopen voor van 12 naar 110 volt en dan de voeding op 110 volt zetten?
That's it?

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

themodfather schreef op 14 juli 2003 @ 22:52:
het is toch belachelijk om eerst je 12v naar 230v omtezetten en daarna weer terug naar 12v volgens mij kan het bij laptops daar kun je aparte 12v voedingen krijgen misschien dat es proberen
Hoe ga je gemakkelijk en stabiel 12V uit je accu halen?
Om al niet te spreken over 5V en 3.3V. Die ieder voorzich uit zo'n gestabiliseerde computer voeding komt. |:(

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Laurent
  • Niet online
Als je even de topics leest die ik je aan heb gewezen weet je ook dat dat niet kan; je zal dan ook nog een spanningsdeler moeten bouwen. (als je het uit je sigaretten-ding wilt halen) Nog een nadeel is dat de 12V niet gelijk is, en dat vindt je hardware niet leuk. Om maar even een quote uit een van die topics aan te halen waarin dit laatste uitgelegd wordt:
Jag schreef op 14 November 2001 @ 06:12:
Het is idd zeer omslachtig om eerst naar 230VAC te gaan en dan weer terug naar 12VDC en 5VDC, alleen er zit niks anders op vrees ik. Als de moter loopt, dan krijg je meer dan 12V omdat de dynamo aangaat (dat is ook de reden dat het licht feller gaat). Dat soort dingen lijken me niet bevoordelijk voor je pc.

[ Voor 8% gewijzigd door Laurent op 14-07-2003 23:44 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-08 20:07
ofje bouwt zelf een voeding, de Mk2.5 op http://www.sproggy.freeserve.co.uk/

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Misschien is dit iets voor je :

een DC-DC ATX-PSU

http://www.procase.com.tw/dcdc.htm

Hij heeft een voedingspanning nodig van 11,4-12,6 volt
Meestal is boordspanning van een auto iets tussen de 13-14 volt(met motor aan)
Dus al je een spanningstabilsator maakt (schema is wel ergens op inet te vinden)
kan je hier een leuke voeding van maken voor je car-PC

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
300 Watt , is sowieso wel veel voor een accu. Je trekt dus 25 (!) ampere bij 12 V.
Dat is teveel voor je sigaretten aansteker plugje , dus zul je hiervoor wel zelf extra
kabels moeten trekken.
Ik vraag me ook af of de dynamo dat wel kan bijhouden.

Misschien beter een aggregaat erbij in de kofferbak ? :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

u_nix_we_all schreef op 15 July 2003 @ 15:18:
300 Watt , is sowieso wel veel voor een accu. Je trekt dus 25 (!) ampere bij 12 V.
Dat is teveel voor je sigaretten aansteker plugje , dus zul je hiervoor wel zelf extra
kabels moeten trekken.

Misschien beter een aggregaat erbij in de kofferbak ? :)
Redelijke dynamo kan ongeveer 350~400 watt leveren en bij grotere motoren meer.
Een accu is meestal 40A/h
Dus een uurtje lang de 40A leveren ... naar vertellen ...

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Even iets verder denken... Stel je hebt stroom op een of andere manier geregeld. Hoe ga je dan je computer afsluiten? Elke keer als sleutel uit contact gaat, gaat stroom uit, PC direct uit dus. Niet echt fijn.

Constant stroom? Accu zo leeg.

Ben benieuwd hoe je dat wilt oplossen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

PC elke keer uitzetten voordat je het contact uitzet? Das niet zo heel moeilijk natuurlijk :) Onhandig, dat dan weer wel...

Ik zou hier ff checken voor meer info: [rml][ CM] PC in je Auto. Info en How-to's.[/rml]

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

athlonkmf schreef op 16 July 2003 @ 00:43:
Even iets verder denken... Stel je hebt stroom op een of andere manier geregeld. Hoe ga je dan je computer afsluiten? Elke keer als sleutel uit contact gaat, gaat stroom uit, PC direct uit dus. Niet echt fijn.

Constant stroom? Accu zo leeg.
Ben benieuwd hoe je dat wilt oplossen.
Hebben die omvormers niet het vermogen om het 3 seconden uit te houden? Misschien een APS ertussen :P .... (of wat was de afkorting voor die nobrake power systems?)

• JF_
  • Laatst online: 05-08 07:40

JF_

u_nix_we_all schreef op 15 July 2003 @ 15:18:
kabels moeten trekken.
Die PC vraagt niet continu 300W, hooguit 75 (schat ik zo, een K6 is niet zo hongerig als een dual 3GHz P4). En dat kan een auto-dynamo best leveren, een stel kop- +mistlampen trekt al snel 200W. Enkel en alleen op de accu (dus zonder draaiende motor/dynamo) wordt 't vervelend, dan sta je binnen een uurtje met een leeggezopen accu.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

JF_ schreef op 16 July 2003 @ 10:54:
[...]

Die PC vraagt niet continu 300W, hooguit 75 (schat ik zo, een K6 is niet zo hongerig als een dual 3GHz P4). En dat kan een auto-dynamo best leveren, een stel kop- +mistlampen trekt al snel 200W. Enkel en alleen op de accu (dus zonder draaiende motor/dynamo) wordt 't vervelend, dan sta je binnen een uurtje met een leeggezopen accu.
I know ... :|

Pagina: 1