[Alcatel] Hoe users op je LAN op internet weigeren

Pagina: 1
Acties:

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 10:41
Ik heb paar topics hier over gevonden alleen geen antwoord kunnen vinden.

Ook Google gebruikt en een uurtje lopen lezen..

Ik heb een getweakte adsl modem van alcatel met xs4all.

De modem zit direct op de switch en die geeft iedereen die op de switch erbij prikt keurig een ip en gateway etc.

Nu wil ik dat de modem wel iedereen een ip etc blijft geven voor onderling contact op de LAN, maar dat ze alleen op internet kunnen als ik ze heb toegevoegd op de modem.

Alleen de vraag : Hoe doe ik dat :?

Ik heb met dhcp lopen spelen maar dan heeft niemand meer internet.
Denk dat ik bij routing of zo moet zijn. Maar ik kom er gewoon niet uit. :(

:P

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-08 20:40

ripexx

bibs

Volgens mij is dit niet te doen met een getweakte Speedtouch Home. Omdat je namelijk gewoon een ip kan nemen en je alleen maar een gateway hoeft in te stellen. Wel je een echt concreter oplossing dan kom je als snel bij een geavanceerdere router of zet er een proxy tussen waar bij je je moet aanmelden. Dit is al simpel te doen met een FreeSCO bakje. :)

buit is binnen sukkel

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:00

Duinkonijn

Huh?

sommige switches kunnen ook vaste mac poorten aan.

wat voor switch heb je

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

onzin laat maar. :)

[ Voor 92% gewijzigd door job op 15-07-2003 00:36 ]

Verwijderd

je zou een dubbel systeem kunnen maken door de dhcp uit te schakelen op het modem een een losse dhcp server te maken. aan de hand van een mac adres filtering moet het dan mogelijk zijn om je modem als gateway te blijven gebruiken maar ik denk dat het zoals ripexx al aangeeft het gemakkelijker is een freesco bakje op te zetten...

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 10:41
Waar kan ik vinden hoe dat moet?
Meeste documenten zijn wel wat complex. CIP PPTP BRIDGE LLC/SNAP pffff

Verwijderd

Gebruik een echte oplossing :)

Linux router met Squid erop ;)

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-08 21:27
Je kunt een router aanschafen met Vlan functionaliteit, draait hier prima. twee netwerken fysiek van elkaar gescheiden, door ze lid te maken van vlan#1 en vlan#2, maar deze groepen zijn beide lid van vlan#3, waar de router in hangt. Absollut veilig als je het mij vraagt.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De settings op zo'n switch zijn nou niet echt dat je zegt 'advanced' ;)
Daar is zo'n simpel thuismodempie niet voor bedoeld.

Je zult dus echt wat betere services moeten gaan draaien op een servertje, is de enige mogelijkheid voor zover ik weet.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• leuk_he
  • Laatst online: 17-08 23:06

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 00:39:
je zou een dubbel systeem kunnen maken door de dhcp uit te schakelen op het modem een een losse dhcp server te maken.
En nog een stapje simpeler:

Werk helemaal zonder dhcp, maar stel ouderwets de tcp/ip instellingen met de hand in bij de gebruikers. Dan heb je ook controle wie wat kan. Nadeel is dat als eimand weet wat hij doet hij zelf de instellignen kan maken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

I_am_akira schreef op 15 July 2003 @ 08:56:
Waar kan ik vinden hoe dat moet?
Meeste documenten zijn wel wat complex. CIP PPTP BRIDGE LLC/SNAP pffff
www.freesco.org
leuk_he schreef op 15 July 2003 @ 10:00:
[...]

En nog een stapje simpeler:

Werk helemaal zonder dhcp, maar stel ouderwets de tcp/ip instellingen met de hand in bij de gebruikers. Dan heb je ook controle wie wat kan. Nadeel is dat als eimand weet wat hij doet hij zelf de instellignen kan maken.
het zou inderdaad kunnen maar zoals je zelf al aangeeft het is een kwestie van de standaard gateway invullen en het werkt

waarvoor is dit eigenlijk bedoeld voor een studentenhuis waar nie iedereen internet wil betalen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 10:21 ]

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 16:17

raswic

It is I

In je modem staat ergens een tabeltje met een ip range waar voor "geNAT" wordt. (10.0.0.0/24?)
Haal deze eruit en voeg de hosts (ip's) die je internet wilt geven weer toe.
Je laat dan een beperkt aantal ip's toe. Mocht dus een van de niet-internet pc's de juiste gateway invullen dan wordt het alsnog tegengehouden op de alcatel.
Hoe het allemaal precies heet weet ik nu niet want ik kan nu niet in de mijne.

Iemand met verstand van zaken komt er overigens evengoed in door het juiste ip en gateway in te vullen. Het is dan ook een oplossing zonder extra pc's en/of andere hardware. Bovendien block je hosts en geen specifieke users.

• leuk_he
  • Laatst online: 17-08 23:06

leuk_he

1. Controleer de kabel!

raswic schreef op 15 juli 2003 @ 13:22:
In je modem staat ergens een tabeltje met een ip range waar voor "geNAT" wordt. (10.0.0.0/24?)

Iemand met verstand van zaken komt er overigens evengoed in door het juiste ip en gateway in te vullen. Het is dan ook een oplossing zonder extra pc's en/of andere hardware. Bovendien block je hosts en geen specifieke users.
als hij inderdaad getweaked is naar een pro (en of het werkelijk een pro is daar ide handleiding voor dit tweaken mij niet duidelijk over. ) dan is dat wel allemaal in te stellen. Pro wil helaas zeggen dat je moet weten waarmee je bezig bent en dat je het niet redt in een uurtje lezen:

http://www.speedtouchdsl.com/support.htm
ik heb deze eens doorgebladerd:

http://www.speedtouchdsl.com/pdf/stprowf_cli_guide.pdf

ald ik de cli guide doorbblader is het wel degelijk modgelijk met een pro internet goed af te schermen. Je hebt geen freesco nodig, maar ik heb geen idee wat je het snelste voor elkaar krijgt. Ik heb freesco nog nooit geconfigureert.

te denken valt aan:
-"ip" instellingen om te zorgen dat er niet een ander ip adres met de hand wordt ingesteld.
-firewall(/NAT) rules om te zorgen dat alleen bepaalde ip addressen ge route/doorgelagen worden naar het internet.
Optioneel:(gebruikersvriendelijk)
-Dhcp specifiek instellen zodat aan bepaalde (jouw bekende) mac adressen aan bepaalde ip adressen worden gekoppeld.

[ Voor 22% gewijzigd door leuk_he op 15-07-2003 14:25 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1