Cdrom drive kapot na exploderende cd??

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021
Net ontplofte er een cdrom in mijn cdrom drive, lite-on 52 speed. Nu is mijn vraag of dat 1 normaal is dat er een, legale, cdrom uberhaupt kan ontploffen in een cdrom drive, geen brander dus. En of het twee normaal is dat dan mijn cdrom drive daardoor kapot is?
Hij gaat elke keer dat ik hem dicht doe uit zichzelf weer open
en blijft dan open staan. Nu wordt hij wel herkend, maar ik kan er erg weinig mee. Heeft iemand een idee of er nog iets aan te doen is of dat hij naar de cdrom begraafplaats mag :'(. Ik heb hem nog open geschrooeft om de laatste stukjes cdrom eruit te halen en daarbij de waranty zegel verbroken, ik weet het domdom, maar ik dacht dat er zo'n stukje cdrom iets blokkeerde ofzo. De cdrom was anderhalf jaar oud, en de cdrom speler ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dit is een probleem wat ik ook al 2x heb gehad...is gewoon jammer...kan meerdere oorzaken hebben en ook meerdere nadelige gevolgen: As uit balans, laserarm ontwricht, draadjes doorgesneden door rondvliegende cdstukjes.....
Voor de veiligheid van je andere cd's raad ik je aan om een nieuwe cd-drive te kopen....zoveel kosten die dingen niet meer....en het scheelt een hoop gekloot (losse onderdelen bestellen is praktisch onmogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:07

SkyStreaker

Move on up!

Vermoedelijk heeft hij zo scheef in de drive gezeten, dat tijdens het knappen van de cd, een stukje over de leeskop heeft gekrast. Hou hem eens open en zie of het motortje nog aandraait. Dat kan het ook zijn natuurlijk.

(Als je in Friesland woont, heb ik nog wel een 48x EIDE cd-rom speler liggen voor 10€ ;))

[ Voor 18% gewijzigd door SkyStreaker op 14-07-2003 19:41 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFast
Ok... Hoop dat er nog iets aan gedaan kan worden. Maar indd een lite-on 52 speed is ook maar 19€ dus daar kan je eigenlijk niet moeilijk over doen, maar vraag me toch af of ik, ondanks het verwijderen van die zegel garantie heb. (denk het niet, die zegel zit er natuurlijk niet voor niets, maar ja eigenwijs he :P)

[edit] Deze cdrom zat er 20 min in, m'n broertje speelde spelletje, en toen rebootte de pc spontaan en op dat moment dat de pc ging booten ontplofte de cd, dus dat hij er scheef in heeft gezeten lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

[edit2] Hmmm, bedankt voor het aanbod _/-\o_ maar Dordt ligt misschien iets uit de richting :+

[ Voor 37% gewijzigd door BigFast op 14-07-2003 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Ligt aan de spanning in de CD-schijf zelf, hoeft helemaal niet aan de CD-Rom speler/Brander/DVD-speler te liggen.

Kheb wel eens een kapotgesprongen CD uit zo'n CD-Rom speler geschud (wel flink schudden) en als je hem daarna gebruikt was er niets aan de hand (in dit geval dan he).
Dat zo'n CD ontploft, wil niet zeggen dat je brander/CD-speler/DVD-speler brak is.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:07

SkyStreaker

Move on up!

Hij zegt expliciet dat die kapot is he? ;)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFast
cobratbq schreef op 14 July 2003 @ 19:40:
Ligt aan de spanning in de CD-schijf zelf, hoeft helemaal niet aan de CD-Rom speler/Brander/DVD-speler te liggen.

Kheb wel eens een kapotgesprongen CD uit zo'n CD-Rom speler geschud (wel flink schudden) en als je hem daarna gebruikt was er niets aan de hand (in dit geval dan he).
Dat zo'n CD ontploft, wil niet zeggen dat je brander/CD-speler/DVD-speler brak is.
Ik krijg hem gewoon niet meer dicht, dus doet hij het misschien wel gewoon als hij dicht kan, maar daar zit hem het probleem denk ik, maar zoals hierboven al gezegd is is het misschien niet zo verstandig om deze nu nog te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:00

Reptile209

- gers -

Het is vaker voorbij gekomen met LiteOn 52x drives. Die dingen draaien gewoon zo bizar hard, dat het minste of geringste voor problemen zou kunnen zorgen. Ook een legale CD is maar van plastic...
Als je nog een keer dezelfde koopt: Nero heeft een programma om softwarematig de drive-speed te verlagen. ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobratbq
  • Laatst online: 17-12-2015
Alsie niet dicht kan, dan zou ik hem gewoon weggooien en een nieuwe kopen, net wat je zegt, tis nie zo heel veel geld, en daar kan je niet te lang voor tobben.
Is misschien ook nog wel interessant om dan ipv een CD-Rom speler een CD-ROM brander in te doen, die kunnen ook CDs lezen, maar dan kun je ze ook nog ineens branden. Die dingen heb je ook al voor rond de 30 euro

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFast
Vind het opzich wel prettige cdrom spelers. Dus denk dat ik zo eigenwijs ben om dezelfde nogmaals te kopen :+
Maar waar zit dat onder Nero... Ben te lui om dat nu op te zoeken, sorry :b

[edit] Twee is misschien wat te veel van het goede :P Heb ook een Lite-on brander O-)

[ Voor 20% gewijzigd door BigFast op 14-07-2003 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je toch een nieuwe gaat kopen koop maar een dvd-rom dat is wel beter inplaats om een nieuwe cd-rom te halen wat weer misschien kapot gaat net als de Aopen cd-rom's. ik heb zelf een lite-on dvd-rom werkt super hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFast
Nee das nog geen optie, ga deze toch vervangen binnen nu en 6 maanden, die tijd zing ik wel uit met een cdrom spelertje van 19€ :) Iig bedankt voor de tip, in de volgende zit zeker een dvd-rom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 09:13
BigFast schreef op 14 juli 2003 @ 19:35:
Net ontplofte er een cdrom in mijn cdrom drive, lite-on 52 speed. Nu is mijn vraag of dat 1 normaal is dat er een, legale, cdrom uberhaupt kan ontploffen in een cdrom drive, geen brander dus. En of het twee normaal is dat dan mijn cdrom drive daardoor kapot is?
Hij gaat elke keer dat ik hem dicht doe uit zichzelf weer open
en blijft dan open staan. Nu wordt hij wel herkend, maar ik kan er erg weinig mee. Heeft iemand een idee of er nog iets aan te doen is of dat hij naar de cdrom begraafplaats mag :'(. Ik heb hem nog open geschrooeft om de laatste stukjes cdrom eruit te halen en daarbij de waranty zegel verbroken, ik weet het domdom, maar ik dacht dat er zo'n stukje cdrom iets blokkeerde ofzo. De cdrom was anderhalf jaar oud, en de cdrom speler ook.
CDs kunnen niet tegen een snelheid van 52x, hebben een max. van 48x.

Dus de volgende keer geen 52x meer kopen. :P

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is wel kut ja, ik heb ook een 52 speed cdrom drive en gelukkig is hij nog niet R.I.P Ik gebruik hem al 2 jaar hehe. Maar ik heb weleens ergens gelezen dat een hogere snelheid als 48 X speed niet wordt aangeraden, vandaar dat je bijna nergens hier in roosendaal cd rom drives kan halen die hoger als 48 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het kan ook komen door een losgeslagen stukje cd dat nog in de drive zit.. Omdat je zegt dat ie meteen weer open gaat.

Maar er is niet veel hoop. Als je geen garantie hebt kun je hem dus demonteren, alleen oppassen voor laserlicht.

Expanding the inexpandable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

om iedereen nog even gerust te stellen voor het slapen gaan: er zijn bij dit soort ongelukjes wel eens gewonden (doden?) gevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

?! Heb je een foto van een cd die ontploft is, ik heb hier nog nooit van gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFast
Euh erg simpel, stel je een cdrom voor in euh.. een stukje of 150 delen, van verschillend formaat :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gebruik de search er zijn al verschillende topic's erover zoals deze [rml][ Ervaringen] CD Explodeert in AOpen CDROM [ pix][/rml] en topicstarter koop echt geen a-open cd-rom check maar de topic waarom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 11:01
Gebeurde toen ook ontzettend veel bij die Aopen krengen.
Achtermekaar gingen ze kapot.
Heb er gelukkig zelf geen 1 van gehad :P

Edit: NET iets te laat ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MariG op 14-07-2003 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:00

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 20:03:
?! Heb je een foto van een cd die ontploft is, ik heb hier nog nooit van gehoord?
cd in stukken gesprongen in cd-rom tijdens lezen geeft een paar mooie pics van exploderende CDR's :9~

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tias
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 20:46
Ik heb het ook een keer gehad met mijn 32X van compact disc (half jaartje geleden). Was een cdtje uit schoolboeken van duits, voor mij niet erg. Cdtje stak er voor de helf uit.
Later mijn cdspeler opengehaald en alle scherven eruitgevist, hij doet het nog steeds.

Achteraf stom dat ik er geen foto van heb gemaakt! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Laatst online: 25-09 08:33
Dit komt vaker voor.. Wat je overigens vaak ziet is dat het om A-Open drives gaat, en dan de snellere versies..
Is helaas niets tegen te doen..

Via de search kun je wel meerdere topics over hetzelfde onderwerp vinden :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.