Piepen bij opstarten, strepem in beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nieuwe ontwikkelingen: met de oude videokaart van de collega start de computer op en laat mij een stuurprogramma instaleren met de Win98 cdrom

vervolgens moet ik de boel opnieuw opstarten en dat deed ik dan ook
nu hang ik al 10 minuten in het opstartscherm met het logo van windows.
en er gebeurt maar niks.

mijn excuses trouwens voor mijn vreemde manier van posten. Ik ben hier voor het eerst.

naar de boekjes van de moederbord en graf krt ben ik op zoek maar ik denk dat ik ze nu ff niet nodig heb......

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat je de kaart verwijderd en opnieuw geplaatst hebt nadat je de stekker uit je pc hebt gehaald... ( 220 V )

Heb je je geheugen , processor al eens opnieuw geplaatst, heb je alle connectoren gecontroleerd, andere voeding geprobeerd ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyKnife
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 23:50
Tja, je haald je 3dfx er uit en vervolgens er weer in en het probleem wordt alleen erger, mischien ligt het aan je 3dfx? zou wel verklaren waarom je strepen enzo ziet

me 2 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:51

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Wat je kan doen is een ander videokaart lenen en daarmee uittesten. Als het daarmee goed doet, dan is je oude videokaart de boosdoener. Als het daar ook niet goed mee werkt, dan is er iets anders in de computer kapot. Probeer het eens uit zou ik zeggen want we kunnen ook niet ruiken wat er mis is.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik had de computer idd van de netspanning afgehaald. weet verder eigenlijk niet echt waar ik moet beginnen. k zie wel wat losse draadjes enzo maar volgens mij zaten die al los. bv een rood-wit-zwart gevlochten draadje van de geluidskaart naar 'niks''. het lijkt mij dat alle connectoren goed zitten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb deze topic geplaats in de hoop dat iemand de verscheinselen kende. bv door een hard-disk die kapot is, of een kapot moederbord. maar zoals ik nu begrijp zijn deze problemen geen duidelijke aanwijzing voor een bepaald defect?

groet Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het boekje van je moederbord staat waarschijnlijk wat die piepjes betekenen, ik gok dat je de laatste keer de videokaart er niet goed in hebt gedaan.

/basic *topicreport*

Welkom op Got Trouwens!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 19:39 . Reden: welkom ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:51

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Tsja, strepen en spikkels in de mooiste kleuren over het scherm, ik zou -normaal- denken dat er iets mis is met de monitor/videokaart, of de verbinding tussen monitor en videokaart. Daarom moet je het juist uittesten om dingen te uitsluiten.

Edit:
Heb de laatste alinea van de startpost niet goed gelezen. Je had het dus wel getest met een ander kaart (sorry). Maar wat van je oude kaart? werkte die wel goed op een andere computer?

Waarom je hele computer nu niet reageert weet ik ook niet. Maar de piepjes kunnen inderdaad een aanwijzing zijn. Zoals iemand eerder opmerkte, zoek even in de manual naar de aanwijzing van de piepjes. Er kan iets anders mis zijn gegaan tijdens de montage.

[ Voor 49% gewijzigd door Trinsec op 14-07-2003 19:42 ]

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het rood-wit-zwarte kabeltje waar je het over hebt is niet van belang; het is een aansluiting voor een CD-ROM speler. Dan kun je direct CDs afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Lange piepjes duidt meestal op de Videokaart zoals je al zei. Heb je geprobeerd om deze eruit te halen en opnieuw erin te doen. Het probleem bij AGP kaarten is dat ze 2 rijen (boven elkaar) contactpuntjes hebben, doe je ze maar half erin, dan werken ze niet. En idd, afhankelijk van de bios-instellingen, wil zo'n computer dan nog wel eens doorlopen zonder beeld.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog voordat ik je verhaal helemaal had gelezen dacht ik al aan een Voodoo kaart... Heb zelf regelmatig Banshee en Voodoo3 kaarten gezien die van die stippels en groene strepen geven bij opstarten (tijdens geheugentest en in dos). Maar op zich deden ze het meestal in Windows weer prima. Hoeft dus niet helemaal gaar te zijn. Doet je VGA kaart het wel in een andere PC?

Weet je zeker dat je de kaart goed in het slot hebt gedrukt? Ver genoeg dus? Hoeft niet te kraken maar beetje stevig aandrukken kan geen kwaad...

Heb je je cmos al gecleared? Zit meestal wel een CMOS clear jumper. Kan je die niet vinden? Haal dan de batterij (als ie los kan) van je moederbord los en maak even met een draadje of paperclip kontakt tussen de + en - pool van de batterijhouder op het moederbord zelf... DUS NIET OP DE BATTERIJ !!! Zorg uiteraard dat je de spanning van de PC hebt.

Is er bij het vastdrukken van je VGA kaart niet iets anders losgekomen? Gebeurd wel eens dat het moederbord wat te ver doorbuigt en dat de CPU / geheugen of andere kaarten half loskomen. Haal ze voorzichtig los en plaats ze opnieuw.

En anders zijn er nog wel meer tips...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zal even de boel goed aandrukken, en eens kijken of het scheelt.
Overigens, de piepjes die ik hoor zijn: lang-kort-kort-kort en dan snel achter elkaar.

verder waren de strepen op beeld diagonaal en knal-roze/lila en de puntjes felgroen.
de problemen waren in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
helaas, het schiet allemaal geen bal op.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedoelde trouwens niet diagonaal maar verticaal.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het niet meer ziet zitten met het bakje, dan kan je altijd nog even een plaatselijke computerboer met een bezoekje vereren. Als het een goede is (zoals die waar ik werk :)) dan helpen ze je vast wel even voor een prikje (of een stevige prik). Ze hebben daar per slot van rekening vaak meer onderdelen liggen om te testen en tot een diagnose te komen.

Zelf hebben we bijvoorbeeld diverse testbankjes, geheugentesters, programmer voor bios etc. Als we een PC dood verklaren is ie dat ook echt. En anders wel na een flinke klap met een moker :o

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 19:55:
ik zal even de boel goed aandrukken, en eens kijken of het scheelt.
Overigens, de piepjes die ik hoor zijn: lang-kort-kort-kort en dan snel achter elkaar.

verder waren de strepen op beeld diagonaal en knal-roze/lila en de puntjes felgroen.
de problemen waren in windows.
De piepjes die je hoort, dat is een foutmelding van je moederbord. Als je de handleiding van je moederbord hebt, dan kun je het daarin opzoeken (kopje: foutmeldingen o.i.d.). Heb je de handleiding niet voorhanden, dan kun je dit waarschijnlijk nog wel opzoeken op de website van de fabrikant.

Weet je niet welk moederbord er precies inzit en je hebt de handleiding niet meer, dan moet je eerst op het moederbord kijken wat er op staat aangegeven (merk en typenummer staat altijd wel op het moederbord gedrukt). Daarna kun je het op internet opzoeken.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Topictitel wat aangepast.

Begin eens met het geven van de specs van je pc, en wanneer de problemen begonnen zijn (na verandeing HD ofzo, ik noem maar wat). Heb je een PCI of een AGP kaart en heeft je mobo een AGP-slot? Wat gebeurd er als je de BIOS van de pc reset? Neem ook Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen eens goed door.
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 19:38:
In het boekje van je moederbord staat waarschijnlijk wat die piepjes betekenen, ik gok dat je de laatste keer de videokaart er niet goed in hebt gedaan.

/basic *topicreport*

Welkom op Got Trouwens!
Gelieve niet meer zomaar met dit soort tags topics 'af te doen', zeker niet als het ook nog eens lang niet zeker is of het klopt. TS heeft de kaart al diverse keren opnieuw geplaatst en ook al een andere kaart getest. Even wat beter lezen dus :)

Ohja, MartijnR: gebruik ajb de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop ipv meerdere berichten na elkaar te posten.

[ Voor 9% gewijzigd door Pollewob op 14-07-2003 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martijn, heb je het boekje van je moederbord? Dat gepiep is een signaal dat er iets mis is en in de manual van je moederbord kan je altijd terugvinden wat het piepsignaal voorstelt. Kun je anders eens zeggen wat voor een moederbord erin zit? Staat er vast ergens op.

edit: Swop1200 was me voor :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nieuwe ontwikkelingen: met de oude videokaart van de collega start de computer op en laat mij een stuurprogramma instaleren met de Win98 cdrom

vervolgens moet ik de boel opnieuw opstarten en dat deed ik dan ook
nu hang ik al 10 minuten in het opstartscherm met het logo van windows.
en er gebeurt maar niks.

mijn excuses trouwens voor mijn vreemde manier van posten. Ik ben hier voor het eerst.

naar de boekjes van de moederbord en graf krt ben ik op zoek maar ik denk dat ik ze nu ff niet nodig heb......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe heb je dat boekje van je moederbord niet eens nodig. Bij het opstarten van je computer zie je welke bios je hebt (AMI, Award, etc).
Als je dan bij Google ' bios_naam beep codes' intypt, krijg je vrijwel zeker een pagina met de beep codes van jouw bios.

Aangezien dit wel heel erg op een videoprobleem lijkt: heb je al eens goed in het AGP slot geblazen om eventueel stof te verwijderen?
Probeer de bios eens te resetten met Dolphin76's uitleg.

/beetje laat

Hm, je post hierboven opent weer nieuwe perspectieven.......

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ah ctrl alt del bied uitkomst (had ik 10 minuten geleden moet proberen!)

problemen lijken opgelost, iedereen bedankt
Pagina: 1