Toon posts:

TFT beeld te licht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, (help?)

Ik heb al een tijdje een tft monitor en vond 'm altijd al een beetje aan de lichte kant (het beeld dan).

En dus heb ik brightness en contrast op 0 gezet.. (bij CRT is alles dan zwart).
Nu kan ik er mee leven, maar als ik een tijdje met iets bezig ben, met een witte achtergrond, dan krijg ik toch wel koppijn en wil ik 'm dus nog wel donkerder.

Nu had ik al gevraagd bij de winkel waar ik hem weg had of het zo hoorde dat het beeld niet zwart kan en die lui zeiden dat dat klopte.

Nu geloof ik dat toch eigenlijk niet. en hoorde ik vandaag iets over dat er dan iets mis is met de licht verdeling en dat mn tft monitor gewoon weg niet goed is.

iemand enige ervaring met dit?

PS monitor is: samsung 17 inch (2 maanden oud).

In ieder geval alvast bedankt.

Verwijderd

Speel met je drivers? Bij Nvidia zitten er daar ook opties bij om je brightness/contrast aan te passen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 16:29:
Speel met je drivers? Bij Nvidia zitten er daar ook opties bij om je brightness/contrast aan te passen.
Eeh ja.. dat was ik nog even vergeten te vertellen.

Heb al gepruts met 2 videokaarten en asus (64 meg)
en diegene die ik er nu in heb een ati 9700 pro.. bij beide hetzelfde probleem.
maar ik zal als ik strax thuis ben even kijken of ik iets met de drivers kan doen.

maar is het is toch zo dan tft monitoren met contrast en brightness op 0 gewoon zwart zijn toch?

Verwijderd

Bij Ati, Matrox, nVidia kun je dat ook met de drivers instellen...
maar is het is toch zo dan tft monitoren met contrast en brightness op 0 gewoon zwart zijn toch?
In de optimale wereld zou zwart dan zwart zijn en wit ook echt wit (maar dát is nu juist waar jij last van hebt, je ervaart het wit als te fel...)...

Met RivaTuner, PowerStrip en dergelijke tools kun je ook een hoop instellen...

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 16:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juli 2003 @ 16:33:
Bij Ati, Matrox, nVidia kun je dat ook met de drivers instellen...
[...]
In de optimale wereld zou zwart dan zwart zijn en wit ook echt wit (maar dát is nu juist waar jij last van hebt, je ervaart het wit als te fel...)...

Met RivaTuner, PowerStrip en dergelijke tools kun je ook een hoop instellen...
hmm okeej.

dan probeer ik dat strax wel even.

Bedankt!!!!

Verwijderd

ik heb ook TFT maar ik kan m ook nie helemaal zwart krijgen en ik weet zo nie of t met de drivers wel kan

Verwijderd

Heb je de Gamma setting al geprobeerd? Daarmee kun je ook flink wat helderheid eruit halen. "Dat zeg ik gamma" (sorry moest er effe uit)

Misschien kun je ook in het menu van de monitor zelf de RGB terugdraaien. Tenminste als die optie erin zit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 16:27:

Nu had ik al gevraagd bij de winkel waar ik hem weg had of het zo hoorde dat het beeld niet zwart kan en die lui zeiden dat dat klopte.
Klopt inderdaad, dat is nu eenmaal een klein nadeeltje van een TFT scherm. De backlight achter de kristallen staat namelijk altijd aan. Om een zwart scherm te maken schakelen alle pixels uit. Maar helaas schijnt er altijd nog wat licht door de pixels en langs de kieren. Daardoor is het contrast van een TFT monitor ook minder goed dan die van een CRT.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 18:12:
[...]

Klopt inderdaad, dat is nu eenmaal een klein nadeeltje van een TFT scherm. De backlight achter de kristallen staat namelijk altijd aan. Om een zwart scherm te maken schakelen alle pixels uit. Maar helaas schijnt er altijd nog wat licht door de pixels en langs de kieren. Daardoor is het contrast van een TFT monitor ook minder goed dan die van een CRT.
wat licht?
ik draai gewoon nu met beide op 0 en ziet eruit als een crt scherm met 60/70 ofzo...

dus het is niet dat ik m niet helemaal zwart krijg.. ik krijg hem er niet eens in de buurt...

maarja. ik zal even naar de kleuren van drivers enzo loeren.

in ieder geval iedereen bedankt voor de reacties..

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

Klippy

Still Game

Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 19:20:
[...]

wat licht?
ik draai gewoon nu met beide op 0 en ziet eruit als een crt scherm met 60/70 ofzo...

dus het is niet dat ik m niet helemaal zwart krijg.. ik krijg hem er niet eens in de buurt...

maarja. ik zal even naar de kleuren van drivers enzo loeren.

in ieder geval iedereen bedankt voor de reacties..
Hij bedoelt als je een zwart plaatje ofzo op zet dat het dan niet echt zwart is.

In gewone desktop omstandigheden krijg je een CRT ook niet zwart met alles op 0...
Welke Samsung heb je?

Het is bij mijn 171B zo dat brightness en contrast settings wat minder doen dan op CRt, minder verschil dus, maar ik vind dat ie donker en licht genoeg kan..

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-08 20:26

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

zoals iemand eerder opmerkte, probeer de gamma settings uit? Als je Windows gebruikt (van andere OSsen weet ik niets), staat het ergens bij de geavanceerde beeldschermopties. Daarmee kan je je TFT scherm, dacht ik toch, 'lichter' en 'donkerder' maken.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Topicstarter
K bedankt!!!

heb de gamma naar beneden gegooid (kan bijna niet verder) en nu is t inderdaad een stuk beter.

dat ik daar zlef niet aan gedacht had... :)

naja... dit werkt een stuk beter.

en het was een samsung 171s

nogmaals ik dank u allen hartelijk... (gewoon nederlandsch: dankjewel)
Pagina: 1