corrupte bios

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KiLLaHc5
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik heb hier een asus A7v333-x die is dus kappot gegaan toen ik er een amd xp 2000+ in deed ( vraag me niet hoe of waarom )....
Nou is mijn vraag kan ik een ander moederbord van asus opstarten totdat ie in windows zit en dan de bios batterij eruit halen en die van die a7v333-x erin doen en dan flashen met asus update??
Zo ja zal dit mijn probleem fixen en ben ik blij ;)

Thx in advance

KiLLaH

• Kosh66
  • Laatst online: 15-08 00:27

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

- Het lijkt me stug dat je bios corrupt wordt van een processor, ik denk dat je moederbord gewoon kapot is.

- De bios staat op een chippie opgeslagen en niet in een batterij

- Je moet nooit zomaar dingen veranderen (hardwarematig) aan je pc als hij aanstaat.

Verwijderd

Euh.. de bios zit niet in de batterij....

en zie punten van kerel hierboven. als de bios kapot is contact opnemen asus nl en vraag nieuwe bios aan.

+-10 euro en je heb een nieuwe.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 15:56 ]

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Een batterij flashen :? Ik veronderstel dat je de chip bedoelt, moet wel lukken denk ik.

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
Wat je wilt gaan doen heet ook wel hotflashen. Om dit te doen heb je een precies dezelfde moederbord nodig dat nog werkt (A7V333-x in jouw geval dus). Met det mobo start je de pc weer op. Wanneer deze draait haal je de bios chip eruit (dus niet de batterij) en zet de corrupte chip in het draaiende mobo. Er zijn speciale tangetjes voor om bioschips uit z'n socket te halen, maar met een beetje moeilijk doen met een mesje en schroevendraaiertje lukt 't ook wel. Als de corrupte chip erin zit moet je deze vervolgens flashen. De andere goede chip kun je dan in het andere mobo stoppen, als deze procedure geslaagd is en je hebt weer twee goede moederborden.

Er er trouwens geen garantie dat dit werkt, misschien is er wel iets anders dan je bios kapot op je mobo.

Edit:

Er zijn speciale biossavers op de markt die dit soort dingen kunnen voorkomen. Zie : http://bille.tweakers.net/nieuws/24608

[ Voor 9% gewijzigd door YoupY op 14-07-2003 16:01 ]

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

YoupY schreef op 14 July 2003 @ 15:56:
Wat je wilt gaan doen heet ook wel hotflashen. Om dit te doen heb je een precies dezelfde moederbord nodig dat nog werkt (A7V333-x in jouw geval dus).
Zou het ook niet lukken met een ander moederbord dat dezelfde soort chip gebruikt :?

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Kosh66
  • Laatst online: 15-08 00:27
Ja, je moet dezelfde soort/type EEPROM hebben. Dat is cruciaal !
Zoals ik al zei, kijk op de bovenvermelde URL, er staat daar een "step by step recovery guide".

[ Voor 8% gewijzigd door Kosh66 op 14-07-2003 16:08 ]

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
Meestal niet. Op de meeste bios-sen staat ook informatie over het type moederbord. Wanneer het flashprogramma een ander moederbord detecteerd dan de bios die 't programma zal flashen zal 't programma meestal afbreken

Verwijderd

Kijk anders gewoon eens even op google voor een zelfbouw eeprom programmer. In de meeste mobo's zitten toch standaard eeprom's. Gewoon dus even onder de stikker kijken en op google zoeken naar een schema voor jou eeprom en de programmer bouwen.

• KiLLaHc5
owk thx dus heb dus al die tijd fout gezeten er is me ooit is verteld dat die bios in die batterij zat :S... nu weet ik dus beter ;) weer wat geleerd. ga zometeen ff proberen die chip eruit te halen helpt het nog wel om die chip een tijdje zonder stroom te voorzien.?
En het is wel degelijk de bios want ik heb dit eerder gehad met de a7n8x deluxe was een bekend probleem dat de bios naar de klote was na het saven van iets....
alles start behalve dat je geen callboot signaal krijgt.

[ Voor 30% gewijzigd door KiLLaHc5 op 14-07-2003 16:37 ]

• KiLLaHc5
kheb btw ook nog een a7v333 kan ik die hiervoor gebruiken?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aspje schreef op 14 July 2003 @ 15:54:
- Het lijkt me stug dat je bios corrupt wordt van een processor, ik denk dat je moederbord gewoon kapot is.
Op zich zou je hier gelijk kunnen hebben, maar vooral bij Asus kan de BIOS volkomen van slag raken door CPU wissel (heb er geen verklaring voor, maar heb er zelf bij zowel P55TP4XE, P5A, CUBX, P3B-F als TUV4X vaak genoeg last van...). Meestal is een flash niet nodig, maar je moet soms de raarste toeren uithalen (laatst nog de P3B-F uit coma gehaald door de (ISA!) videokaart te vervangen met een PCI kaart. Daarna wilde de ISA ook weer 8)7 )
- De bios staat op een chippie opgeslagen en niet in een batterij
Hier zeker niet nee. Waarschijnlijk heeft de TS lang geleden gehoord over RTC chips (combinatie van een batterij met clockgen, PLL en NVRAM, waar dus de BIOS settings in bewaard worden). Die waren nodig toen EPROM (itt EEPROM) chips gemeengoed waren, en zijn sinds 1997 nauwelijks meer gebruikt :z
- Je moet nooit zomaar dingen veranderen (hardwarematig) aan je pc als hij aanstaat.
Hee, zijn wij Tweakers of hoe zit dat :? :P

Je moet dondersgoed weten wat je doet, maar dit is typisch een van de gevallen waar het dus wel kan en zelfs nodig kan zijn om de boel aan de praat te krijgen (zie de FAQ over Hotflashen, zoals al hierboven genoemd is ;) )

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1