Toon posts:

[VBA/Access] form probleem *

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik gebruik een access database om de nieuws-items van een site bij te houden. Nu ben ik bezig met het ontwerp van een formulier waar deze nieuws-items ietswat gemakkelijker kunnen ingegeven worden. Er zijn onderandere knoppen voorzien om de tekst wat op te maken aan de hand van html code. Dit gebeurd nog steeds in de access-database zelf. Niet door middel van een pagina in de site

Het access-formulier bestaat uit een aantal tekstvelden, waarvan een het hoofdbericht bevat. Nu zou ik graag weten of het volgende mogelijk is :? : wanneer ik een selectie maak van een stukje tekst uit te tekstbox van het hoofdbericht en ik druk voorbeeld op de knop vet dan zou rond deze selectie de html opmaakcode voor vet moeten komen (<b>selectie</b>).

In geval mogelijk, met welk stukje code kan ik dit probleem oplossen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 15:56 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik ben nu even volledig de draad kwijt tussen vba en het site gedeelte.. :?
Waar staat het formulier? Internet? Access database?

[ Voor 27% gewijzigd door gorgi_19 op 14-07-2003 15:39 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Als je er alleen de HTML-tags voor dikgedrukt omheen wil zetten is dat uiteraard mogelijk: je kijkt waar de selectie begint en hoe lang deze is, vervolgens zet je op de lokatie waar de selectie begon de code om de tekst dik te drukken, en op de lokatie waar de selectie begon + de selectielengte zet je de eindtag voor het dik drukken.
Mocht je iets anders bedoelen, probeer het dan even met iets duidelijkere gegevens.....

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
de website heeft idd een verbinding met die database. maar updaten van de database gebeurd niet door middel van de website maar direct in de database. Mss brengt dit meer verduidelijking

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

modbreak: eraser hier is echt geen touw aan vast te knopen. edit je post aub even zodat je probleem duidelijk omschreven is en we er iets mee kunnen. tip: splits je post op in losse blokken zoals 'situatie', 'probleem', 'ik vermoed', 'ik heb geprobeerd'

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
OZ-Gump schreef op 14 July 2003 @ 15:43:
Als je er alleen de HTML-tags voor dikgedrukt omheen wil zetten is dat uiteraard mogelijk: je kijkt waar de selectie begint en hoe lang deze is, vervolgens zet je op de lokatie waar de selectie begon de code om de tekst dik te drukken, en op de lokatie waar de selectie begon + de selectielengte zet je de eindtag voor het dik drukken.
Mocht je iets anders bedoelen, probeer het dan even met iets duidelijkere gegevens.....
dat is het idd. alleen weet ik niet hoe ik dit moet aanpakken in de code :? ; ben niet zo een held in deze taal

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

OZ-Gump schreef op 14 July 2003 @ 15:43:
[...]je kijkt waar de selectie begint en hoe lang deze is, vervolgens zet je op de lokatie waar de selectie begon de code om de tekst dik te drukken, en op de lokatie waar de selectie begon + de selectielengte zet je de eindtag voor het dik drukken.[...]
Zo makkelijk is dat nog niet; ik heb hier alleen de beschikking over Access97 en daar zit een narigheidje in. Als je van een tekstvak de eigenschappen van de selectie wil opvragen, eist 'ie dat dat tekstvak de focus heeft. Aangezien hij de focus kwijt is omdat de gebruiker op een knop drukt, doe je Tekstvak.SetFocus . Maar dan selecteert 'ie automatisch de hele tekst en dus komen je <b>-tags altijd op dezelfde plek, namelijk helemaal voor- en helemaal achteraan.
Dit is te omzeilen door bij de event Tekstvak_LostFocus() een aantal publieke variabelen te vullen met de selectiewaarden SelStart en SelLength.

[ Voor 2% gewijzigd door KingRichard op 14-07-2003 16:58 . Reden: "eist 'ie dat dat dat tekstvak "... dat dat dat? Juist. ]

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Verwijderd

In een standaard textbox van Access kan je niet zomaar een gedeelte vet of cursief of wat dan ook weergeven. Dat kan alleen voor alle tekst die erin staat. Je zal met een Rich Text Box moeten werken. Daar kan je ook heel makkelijk de selectie opvragen.

Verwijderd

Topicstarter
KingRichard schreef op 14 juli 2003 @ 16:57:
[...]
Zo makkelijk is dat nog niet; ik heb hier alleen de beschikking over Access97 en daar zit een narigheidje in. Als je van een tekstvak de eigenschappen van de selectie wil opvragen, eist 'ie dat dat tekstvak de focus heeft. Aangezien hij de focus kwijt is omdat de gebruiker op een knop drukt, doe je Tekstvak.SetFocus . Maar dan selecteert 'ie automatisch de hele tekst en dus komen je <b>-tags altijd op dezelfde plek, namelijk helemaal voor- en helemaal achteraan.
Dit is te omzeilen door bij de event Tekstvak_LostFocus() een aantal publieke variabelen te vullen met de selectiewaarden SelStart en SelLength.
thx ik ga even de SelStart en SelLength uittesten

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:41

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 08:13:
In een standaard textbox van Access kan je niet zomaar een gedeelte vet of cursief of wat dan ook weergeven. Dat kan alleen voor alle tekst die erin staat. Je zal met een Rich Text Box moeten werken. Daar kan je ook heel makkelijk de selectie opvragen.
Dat is de vraag niet... hij wil alleen de HTML tags in zn textbox plaatsen. De weergave / rendering van de HTML hoeft niet.

Overigens kan je met PreviousControl nagaan wat het vorige control was dat de focus heeft. Zo kan je via een knopje toch nog iets uitvoeren op een object wat daarvoor de focus had.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik in mijn code volgende lijn

sstart = txtBericht.SelStart

maar daar krijg ik telkens een error op.
De error zegt me dat ik alleen maar kan verwijzen naar een eigenschap of methode op dat tekstvak, terwijl ik dacht dat die SelStart net een soort van eigenschap was :?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 12:19 ]

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

De error zegt me dat ik alleen maar kan verwijzen naar een eigenschap of methode op dat tekstvak
Dat is niet helemaal waar. De error zegt je dat je alleen maar kan verwijzen naar een eigenschap of methode op dat tekstvak wanneer dat tekstvak de focus heeft!!! Zie ook de eerdere post van KingRichard: je zult aan de slag moeten met een Exit-event om de seltart en de sellength aan variabelen toe te wijzen.

Edit: bedoelde natuurlijk bij verliezen van focus ;)

[ Voor 10% gewijzigd door OZ-Gump op 15-07-2003 13:06 ]

My personal website

• intGod
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Waarom maak je geen gebruikt van de DHTML control van Microsoft? Inplakken, aansturen, klaar.

Verwijderd

Topicstarter
OZ-Gump schreef op 15 July 2003 @ 12:51:
[...]
Dat is niet helemaal waar. De error zegt je dat je alleen maar kan verwijzen naar een eigenschap of methode op dat tekstvak wanneer dat tekstvak de focus heeft!!! Zie ook de eerdere post van KingRichard: je zult aan de slag moeten met een Exit-event om de seltart en de sellength aan variabelen toe te wijzen.

Edit: bedoelde natuurlijk bij verliezen van focus ;)
verlies ik mijn selectie uit de tekstbox dan niet?

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 13:48:
[...]

verlies ik mijn selectie uit de tekstbox dan niet?
Wellicht is het verstandiger dit te proberen dan hier een discussie te gaan voeren of dat gebeurt of niet. Nogmaals, zie ook de post van KingRichard. Ben een beetje creatief met de verschillende events die een textbox heeft. Je kunt ook alle muis- en knopevents afvangen om op die manier de selectie vast te stellen. Dus: try and find out!

Zou je ook eens willen aangeven wat je al geprobeerd hebt van de verschillende mogelijkheden die je al geboden zijn? Want hier vind ik niks van terug, en ik krijg een beetje een vervelend gevoel als er alleen tips een topic in gaan en er geen resultaten uitkomen... :X

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er uit geraakt, thx voor de hulp en sorry voor de niet altijd even duidelijke probleemomschrijving en dergelijke

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Om de search nuttig te houden: HOE heb je het uiteindelijk opgelost?

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
zoals hier gepost, eerst de SelStart, SelLenght en SelText op het tekstvak los gelaten bij het on_exit event ervan. daarna wat zitten spelen met left en mid functies om de tekst te "heropbouwen" met de tags erbij

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 16:57 ]

Pagina: 1