Toon posts:

4 Geheugen mods. op 8KNXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik las hier het volgende: nieuws: PC Watch over de toekomst van de geheugenindustrie

"Een onderzoek van Elpida dat op de Platform Conference werd gepresenteerd, toonde bijvoorbeeld aan dat vier dual-sided DIMM's aansturen geen probleem was op de snelheid van DDR266, maar dat het bij DDR333 al lastiger wordt, en bij DDR400 al helemaal niet meer verantwoord is."

Ik heb nu een Gigabyte 8KNXP met Corsair TwinX 512 LL geheugen.
Is het mogelijk als ik nog zo'n identiek TwinX setje erbij plaats dat het niet goed of helemaal niet werkt? Want ik zou graag na de zomer gaan upgraden naar 1GB geheugen.

/EDIT
En dat dit ook nog steeds in Dualchannel kan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 14:51 ]

Verwijderd

Het is dat het pas een probleem wordt als je het in 4 geheugenslots doet. Maar de meeste mobo's hebben maar 3 dimm sloten..

Hoeveel reepjes heb je nu btw?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dual channel is juist de sleutel hier- die artikel op de frontpage gaat over wat er aan één geheugencontroller kan hangen. En jij hebt dus twee controllers. Per controller kun je er dus geen 4 aan hangen, maar in totaal moet het kunnen. Allicht staat er iets over in je manual. Lees die ff en quote hier wat je er leest :z

Edit: en Lingod, vorige week mocht jij mij terechtwijzen over de MCP/MCP-T op de A7N8X, nu is het mijn beurt bij jou :+ - bekijk de specs van de 8KNXP eens, dat ding heeft 6 DIMM slots, 3 per controller :o

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 14-07-2003 17:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
De opmerking van Elpida kan alleen betrekking hebben op één geheugenkanaal. Dus met twee kanalen (dual channel) kun je gewoon per kanaal twee dubbelzijdige PC3200 DIMM's plaatsen, daar is dat bord en de chipset ook voor gevalideerd :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
6 dimmslots..... dat is alleen bruikbaar als je single-sided modules hebt heb ik begrepen. (stond ergens bij THG) Maar ok het gaat dus... begon me al zorgen te maken.

De manual zegt dat met 4 dualsided dimms, slotje 3 en 6 niet gebruikt kan worden.
met 6 dimms kan slot 1 en 4 dualsided zijn. En de rest moet dan singlesided zijn.
Er vanuit gaande dat alles in dualchannel gezet word. Maarja een manual kan veel zeggen.... volgens de manual zou de dualbios ALTIJD werken. Ben het bordje 3 weken kwijt geweest. (RMA) Na een foute bios flash.

Over dat onderzoek:
Kan het soms zijn dat ze banken bedoelen. 2 slots per bank is mogelijk met PC3200. Maar 3 of meer gaat dus niet. (Dit mobo heeft dus 2 banken met 3 slots per bank)

• Abbadon
Nee, ze bedoelen daar geen banken (althans niet zoals jij ze omschrijft) mee, ze doelen echt op het aantal DIMM's op een kanaal. Je ziet al een hele poos geen moederborden meer met vier DIMM sockets op de (enkele) geheugenbus, da's niet voor niets. Het heeft te maken met de snelheden van de signalen en de weerstand die ze ontmoeten. Door de hogere snelheden en de weerstanden (hoe meer DIMM's in een bus hoe meer weerstand) zullen de signalen sneller verstoord raken (interferentie, reflecties e.d.) waardoor het zaakje corrupt en onstabiel wordt.

En wat jou zes DIMM sockets betreft, je moet gewoon zo denken dat je per kanaal maximaal vier banken aan geheugen kwijt kunt. Een dual sided DIMM heeft twee banken en een single sided DIMM slechts één. Met die wetenschap in je achterhoofd is het gewoon even puzzelen en je weet wat je er allemaal in kwijt kunt aan DIMM's :)

Verwijderd

Topicstarter
aha, als ik mijn huidige config tot 1GB wil uitbreiden kan ik dus gewoon het beste nog een setje van het zelfde TWINX geheugen halen en dan ben ik klaar. En slotje 3 en 6 maar de ambtenaar laten uithangen.

Eigenlijk is het een beetje zoals vroeger met de 486, daar moest je ook per 2 identieke simms uitbreiden. In mijn eerste pentium bordje kon ik gewoon verschillende modules naast elkaar steken.

• Abbadon
Ja, da's idd het beste wat je daar voorstelt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 18:17:
aha, als ik mijn huidige config tot 1GB wil uitbreiden kan ik dus gewoon het beste nog een setje van het zelfde TWINX geheugen halen en dan ben ik klaar. En slotje 3 en 6 maar de ambtenaar laten uithangen.
uitbreiden tot 1GB :? Als je nu 2x 512MB hebt zitten zit je daar al :z

Als je je maximale uitbreidingsmogelijkheden wilt benutten moet je op zoek naar single sided 512MB modules. Dat zijn dus modules met 8 chips van 512Mb. Dan kan je evt nog twee single sided modules plaatsen.
Eigenlijk is het een beetje zoals vroeger met de 486, daar moest je ook per 2 identieke simms uitbreiden.
Zeker niet. Muv een paar rare serverchipsets waren bijna alle geheugencontrollers voor de 486 voorzien van een 32b interface. Dat betekent dat je per 4 30p (8b) SIMMs moest plaatsen of per enkele 72p (32b). In beginsel hoefde dat maar met modules van gelijke spec, maar de primitieve controllers in die tijd konden nogal kieskeurig zijn (plus dat BIOS support vaak brak was- ik heb nog planken uit die tijd dat je zelf de hoeveelheid geheugen moest jumperen, dat kon BIOS niet voor je uitzoeken 8)7 )
In mijn eerste pentium bordje kon ik gewoon verschillende modules naast elkaar steken.
Naja, verschillend.... Pentium chipsets hebben in de regel een 64b geheugeninterface. Dat betekent 72p (32b) SIMMs per twee plaatsen. Ze hoeven dan alleen qua chipdensiteiten en layout overeen te komen. Uitzondering is dat een aantal chipsets enkele SIMMs aankunnen, maar dan met 50% performance penalty, en sowieso kunnen ze dat maar voor een enkele SIMM.
Met 168p (64b) DIMMs is het allemaal makkelijk, die kunnen per stuk geplaatst worden.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 14 July 2003 @ 21:16:
[...]
uitbreiden tot 1GB :? Als je nu 2x 512MB hebt zitten zit je daar al :z

Als je je maximale uitbreidingsmogelijkheden wilt benutten moet je op zoek naar single sided 512MB modules. Dat zijn dus modules met 8 chips van 512Mb. Dan kan je evt nog twee single sided modules plaatsen.
Nee TwinX 512 = 2x 256MB TwinX 1024 = 2x 512MB :)

Bij mijn eerste pentium bordje had ik 1x 8 MB geheugen.... later had ik dit uitgebreid naar 24MB door er een 16MB simm naast te zetten.... koste toen iets van 600 gulden. Dat was uiteindelijk wel goedkoper dan 2x 8MB. Maar dan had je ook wat! En dat alleen om Wing Commander 3 wat sneller te laten lopen. Dat waren nog eens tijden. Maar ik hoefde toen niet ervoor te zorgen dat er 2 simms van de zelfde groote naast elkaar draaide.
Nog later heb ik er nog 1 van 8 MB naast gezet om er 32 van te maken. Maar bijvoorbeeld 1 van 4MB ofzo was ook mogelijk geweest.
Pagina: 1