Toon posts:

welke effecten op stem-opname?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik ben een paar dingetjes aan het opnemen. Nu wil ik mijn stem opnemen, maar de opname klinkt nogal 'direct'. Welke effecten worden er in studio/podium op een stem losgelaten? Ik werk met Cool Edit Pro, moest dat er iets toe doen.

Greetz,
McBain

Verwijderd

Reverb, of als je voor het Cher / Madonna / DaftPunk idee gaat moet je met een Vocoder gaan stoeien :)

• SoLiS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-03 08:33
Bij een stem is compressie erg belangrijk om het niet al te direct te laten klinken. Bij Cool Edit Pro zit dat bij Dynamic Processing (of zoiets, zit niet achter muziek-pc nu).
Ook reverb en equalizing zijn handig om een stem goed te laten klinken. Met deze drie effecten, mits juist toegepast, kan je iets al behoorlijk goed laten klinken.

Verwijderd

Meestal word ene galmpje overheen gezet, dus een reverb ja. Je moet zelf ff kijken met cool edit welke een beetje goed overkomt. Daar staan standaard nabootsingen van ruimtes in, kamer, hal, kerk, etc.
Je kunt natuurlijk ook allemaal nog truukjes gaan uithalen. Zoals bijvoorbeeld eerst de opname reversen en dan een galm erover en dan weer reversen. Of met een delay aan de opname sleutelen.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
compressen is waar je naar zoekt, dan klinkt het veel natuurlijker.

ff experimenteren met dynamics processing

Mijn rig

Verwijderd

Compressen haalt alleen wel behoorlijk je dynamiek weg, reverb maakt het wat "wolliger", maar je kan ook gewoon dezelfde track met een paar milliseconden verschil op een 2e track zetten voor wat delay effect zonder plugins...
Pagina: 1