Toon posts:

[phono] Thorens 165D probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb een thorens 165D gekocht via internet met twee typen elementen met naald. Een met een kristal erin en een dynamische. (ik weet er weinig van, dit heb ik mij laten vertellen, ik kan foto's regelen)

Met het element met kristal heb ik geen phono pre amp nodig en kan hij zo op een aux ingang (is dit waar?) alleen het geluid valt mij tegen, schel en ik moet het volume op max zetten om geluid te hebben.

Met het dynamische element is het geluid uitstekend alleen heb ik dan een pre amp nodig, deze heb ik gisteren dan ook maar gekocht. Het probleem is alleen het volume, cd's luister ik op een stand van ca 20 schaaldelen (40 is niet leuk meer) platen moet ik echter op minimaal 40 schaaldelen zetten waardoor de boxen al gaan ruisen bij geen geluid en hij moet op 60 staan voor een beetje fatsoenlijk volume.

wat is het probleem met het volume?

de platen speler heeft alleen twee tulip uit stekkers geen aarde ofzo.....

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 15:55

cooper_s1

MINI's rule

Voor zover ik weet zijn er 2 typen elementen, nl: Moving Magnet (MM) en Moving Coil (MC).
Voor de MM heb je, dacht ik geen pre-amp nodig, maar wel een goed phono ingang op je (voor-)versterker.
Ikzelf heb een NAD voorversterker met een schakelaar om het type element te kiezen.
Helaas heb ik zelf nog geen Thorens platenspeler. Maar dat kan nog komen.
Je zal btw zelf toch een aarde draad van je Thorens naar je versterker en/of pre-amp
nodig hebben. :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door cooper_s1 op 14-07-2003 07:20 ]

Verwijderd

cooper_s1 schreef op 14 July 2003 @ 07:19:
Voor zover ik weet zijn er 2 typen elementen, nl: Moving Magnet (MM) en Moving Coil (MC).
Voor de MM heb je, dacht ik geen pre-amp nodig, maar wel een goed phono ingang op je (voor-)versterker.
Ikzelf heb een NAD voorversterker met een schakelaar om het type element te kiezen.
Helaas heb ik zelf nog geen Thorens platenspeler. Maar dat kan nog komen.
Je zal btw zelf toch een aarde draad van je Thorens naar je versterker en/of pre-amp
nodig hebben. :Y)
dat eerste element moet hij zowiezo niet gebruiken dat is nog van voor de mm-element en zal zijn platen totaal omzeep helpen. wat betreft de aardedraad...die kun je ook gewoon in de platenspeler al aan de massa van het audiosignaal hangen... :)

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:30

Eraser127

Nijkerk

a) Kristal element.
Een opneemelement uit de begindagen van de z.g. electro pick-up, waarbij de opneem arm vaak naar achter getrokken moest worden om het draaiplateau te starten. Meestal met een mono opneemelement van kwartskristal uitgevoerd en voorzien van een saffier aftastnaald met een vrij grote radius van 60 tot 65 um zodat je er ook de oude 78 toeren platen mee kon afspelen. De spanningsafgifte is relatief hoog (100 ? 200 mV) en kon hierdoor meestal direct op de, nogal hoog ohmige DIN ingang van een (buizen?) radio aangesloten worden.

b) Keramisch element.
Het keramische element is de verbeterde uitvoering van het kristal element en was tevens wat beter afgestemd op de lagere ingangsimpedantie van de eerste ?solid state? stereo apparatuur. Het keramische element geeft eveneens een relatief grote signaalspanning van 50 ? 100 mV af, welke ruim voldoende was voor een directe aansluiting op de ingang van het getransistoriseerde ingangscircuit van de toenmalige radio?s. Ook hiermee kan je evt. nog 78 toerenplaten afspelen

c) Magneto Dynamisch element.
Het magneto dynamische element is een opnemertype dat een grote bewegingsvrijheid verschaft aan de aftast naald en hierdoor een breder dynamisch- en frequentiebereik heeft. De aftast radius van de diamant is iets kleiner (15 ? 18 um) en is hierdoor ongeschikt om er de brede groeven van de oude 78 toeren platen mee af te spelen. De kwaliteit van deze opnemers heeft ertoe geleid dat dit type nog steeds het meest wordt gebruikt in de gebruikelijke platenspelers. Met een spanningsafgifte van ca. 10 mV. kan dit type opnemer alleen op de speciale phono ingang van een moderne stereo versterker aangesloten worden.

d) Moving Coil element.
Het MC element is nog steeds voor de echte HiFi liefhebbers, het neusje van de zalm omdat deze opnemer door de nog grotere bewegingsvrijheid van de aftaster, de hoge gevoeligheid en in combinatie met een zeer lange naaldruk een erg zuivere reproductie van het opgenomen muziekmateriaal mogelijk is. Een probleem vormt echter de lage signaalafgifte van 1 mV vanuit de opnemer en moeten er speciale (kostbare) voorzieningen in het High-End stereo systeem aanwezig zijn om dit type element optimaal te kunnen gebruiken.
bron: http://www.muziek-gg.com/tips/platen2.html

My Discogs

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

met een zeer lange naaldruk
:?

Btw voor een MD (tegenwoordig ook wel eens "fixed coil" genoemd :r ) heb je zeker een phono voorversterker nodig (ook voor RIAA correctie) . Voor een low output MC (Moving coil) heb je een pre-pre nodig voor de phono pre (vaak gecombineerd in 1 apparaat).

Goede pre-pre zijn duur. Goede phono versterkers ook.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik het goed begrijp heb ik nu dus een moving coil element daar het geluid zelfs met een (budget) pre-amp zeer laag van volume is.

ik moet dus op zoek naar een magnet0-dynamisch element passend bij mijn Thorens 165D

(ik heb hem overigens voor 30 euro gekocht, is dat eengoede koop?)

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

Dat lijkt mij niet duur, als ie nog in orde is (hoe zit het met de aandrijving?), maar als je weer allerlei elementen en voedingen enzo moet toevoegen wordt het toch wel weer een dure grap natuurlijk....

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Staat er een merkje op dat element (en type)?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 17:01:
dus als ik het goed begrijp heb ik nu dus een moving coil element daar het geluid zelfs met een (budget) pre-amp zeer laag van volume is.

ik moet dus op zoek naar een magnet0-dynamisch element passend bij mijn Thorens 165D

(ik heb hem overigens voor 30 euro gekocht, is dat eengoede koop?)
Niet alle pre-amps zijn geschikt voor MC elementen, maar vaak alleen voor MM elementen. Je zou dan ook nog een step-up adapter moeten hebben om met een MC element te kunnen werken.

30 euro voor die speler is zeker niet veel, maar er kunnen toch een aantal dingen mis zijn waar je op moet letten, zoals bijvoorbeeld een kromme motoras of een aanlopend/lek/krom lager.

Op www.phonophono.de kan je voor een goede prijs een element kopen, maar reken toch op minimaal 30 euro. Hier kan ik je verder niet veel meer over vertellen, behalve misschien dat je geen elementen van het merk Grado moet hebben omdat die een irritante brom geven op Thorens platenspelers.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een dual cds 661 element met omklapbare naald (het zgn kristal element)

een goudkleurig element met het merk ADC made in usa pat 3.294.405 erop zonder naald

en een dual 650 met ook omklapbare naald

het element dat ik nu gebruik is naamloos maar de naald is van Marilux en heeft een opvallende goudkleurige koker welke in de schacht van het element verdwijnt

[edit]

de speler is motorisch perfect alleen de kap ontbreekt, ik heb er weinig verstand van om het ook te beoordelen maar afgaande van de verkoper heb ik er vertrouwen in. het was zon echte Bach type oude grijze audiofiel, helemaal weg van zijn spelertjes, hij had zelf echt een mega installatie met electrostaten en een buizen versterker die die niet gebruikte. De platen speler was een van zijn eerste audiofiel verantwoorde platenspelers, ik had het vermoeden dat zijn vrouw de speler mocht verkopen voor een zakcentje en om op te ruimen. Hij was zichtbaar blij dat ik er zo blij mee was :) dat merk je aan mensen...ik kwam bijna niet weg....hele verhalen en met een hand vol elementen vond ik alleen dat hele avontuur al 30 euro waard, daarnaast klink ie qua geluid prima, alleen tja het volume zuigt big-time

ik denk dat ik mijn handvol elementen meeneem naar correct om hen te laten kijken welke geschikt is voor mijn nederige eisen (ik bedoel, ik ga echt geen pre-pre amp en weet ik het allemaal niet kopen om dat ding The Cure en Asphyx en andere herrie te laten reproduceren)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 16:37 ]

Pagina: 1