[WinXP] Een nieuwe HD, een nieuwe start - paar vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• DaSchop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Topicstarter
Beste Tweakers,

Omdat ik mijn kleine 20GB schijfje een beetje zat werd heb ik dit weekend een nieuwe harde schijf gekocht (Maxtor, 120gig). Nu zou ik natuurlijk de nieuwe schijf in kunnen bouwen en hem weer vrolijk volstouwen met van alles en nog wat. Maar mij lijkt het een beter idee om een nieuwe start te maken door opnieuw Windows te installeren op de nieuwe en dus snellere schijf. Maar er is een probleem, ik deel deze pc met nog enkele andere gebruikers en ik heb het liefst dat zij niet de kans krijgen mijn nieuwe schijfje weer vol te schrijven met dingen onder hun accounts.

Wat ik wil is dus het 20gig schijfje dat er nu in zit laten zitten met XP Home er op en op de nieuwe HD XP Pro(of home, even kijken wat ik nog heb) installeren zodat ik een fris systeempje heb.

Mijn werkplan zodra ik het pakketje binnen heb:

-nieuwe schijf erin, aansluiten op dezelfde kabel als oude, kast dicht.
-pc opstarten, via computerbeheer de schijf initialiseren en formatteren naar NTFS(nieuwe schijf is nu "F", A is floppy, C is oude HD, D en E zijn cd-rom stations)
-pc opnieuw opstarten met de Windows XP cd in de speler, wanneer hij vraagt waar ik wil installeren voor F kiezen.
-Alle software/drivers/etc opnieuw installeren(je moet er wat voor over hebben)

Nu vraagt voor zover ik het begrepen heb de computer tijdens het opstarten welke Windows ik wil opstarten en werkt alles goed.

Zo, een hele lap tekst en ik hoop dat ik het allemaal goed begrepen heb.

Maar nu een paar vragen:

-wat is precies het voordeel van partities tov mappen? ik kan bijvoorbeeld een aparte partitie maken om Windows op te zetten, een voor MP3's, een voor Software, een voor 3D modellen etc. maar waarom zou ik dat doen? Ik heb partition magic, maar ik heb het nog nooit echt gebruikt dus als iemand daar wat tips voor heeft?
-Maakt het wat uit welke letters ik alle schijven geef? Ik dacht dat ik gelezen had dat je beter je harde schijven voor de verwisselbare media kon zetten, dan zou mijn nieuwe schijf dus D worden en mijn cd-rom spelers E en F. En kan ik B gebruiken? Vroeger zat daar zo'n grote floppydrive(ben even kwijt hoeveel inch dat ook al weer was) maar nu is hij altijd leeg, is daar een reden voor?

Zo, dat was het. Als je het tot hier hebt gered, bedankt voor het lezen in ieder geval en ik hoop dat iemand de moeite neemt om mij een beetje te helpen ^^

>> Bastiaan

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:22

DUX

blijft ook nu voor Oranje

(1)
Hm, ja, wat is het voordeel van partities tov mappen. Met die vraag heb ik ook een hele tijd lopen stoeien en ik denk dat je je antwoord daarop moet baseren op je plannen voor die HD. Als je ooit permanent een ander OS erbij wilt zetten dan is een extra partitie een van de weinige opties die je dan hebt. Wil je dat niet, dan houd je niet zo heel veel redenen meer over. Misschien wil je een beter overzicht over je bestanden: progs op de ene partitie, spellen op een andere en zooi weer op een derde. Ikzelf gebruik geen partities omdat ik al een voor mezelf overzichtelijke mappenindeling heb. Het enige moment dat ik een partitie kon gebruiken is geweest toen ik mijn schijf ging formatteren en een plek nodig had om belangrijke dingen tijdelijk te verhuizen.

(2)
Als het goed is moet Windows zelf al de HD's voor de verwisselbare schijven zetten met uitzondering van de flop. Ik denk niet dat het binnen Windows kwaad kan als je de CD-Roms tussen de HD's zet, maar waarom zou je dat doen vraag ik me dan af.

(3)
Nee, je kunt de B: niet gebruiken voor een HD. Windows sluit die optie zelf al uit door je gewoon niet de keuze te geven om dit te selecteren in schijfbeheer. Daarnaast was B: gereserveerd (dacht ik) voor de tweede floppydrive, ook al heb je er maar een aangesloten. Als het goed is moet je op de floppykabel nog een tweede aansluiting hebben.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:49

Reptile209

- gers -

DaSchop schreef op 14 July 2003 @ 02:58:
-wat is precies het voordeel van partities tov mappen? ik kan bijvoorbeeld een aparte partitie maken om Windows op te zetten, een voor MP3's, een voor Software, een voor 3D modellen etc. maar waarom zou ik dat doen? Ik heb partition magic, maar ik heb het nog nooit echt gebruikt dus als iemand daar wat tips voor heeft?
Een partitie heeft een vastgestelde grootte, een map niet. Da's de bottomline, hoewel dat vaste dus in principe met partition magic te veranderen is.
Het voordeel van (slim gekozen...) parities is dat je bijvoorbeeld je windows-partitie kan formatteren zonder dat je je data moet verhuizen, want die staat op een ander deel. Het nadeel is dat je geheid tegen de grenzen van je partities aan gaat lopen, waardoor alles alsnog versnippert of waardoor je opnieuw moet gaan indelen. Ga eens searchen op partitie of schijf indelen, voorstellen voor "de juiste" indeling genoeg.
-Maakt het wat uit welke letters ik alle schijven geef? Ik dacht dat ik gelezen had dat je beter je harde schijven voor de verwisselbare media kon zetten, dan zou mijn nieuwe schijf dus D worden en mijn cd-rom spelers E en F. En kan ik B gebruiken? Vroeger zat daar zo'n grote floppydrive(ben even kwijt hoeveel inch dat ook al weer was) maar nu is hij altijd leeg, is daar een reden voor?
Nee, dat maakt niets uit, laat windows dat lekker zelf kiezen. Wat wel uitmaakt, is de fysieke indeling op de IDE-kabels. Als je een snelle en een trage schijf op dezelfde kabel zet, werken ze allebij traag. Als je van plan bent om veel tussen beide harddisks te kopieeren (en dan niet alleen na de install, maar altijd), is het sneller om ze op verschillende kabels te hebben. Maar meestal werkt het ook wel lekker om je CDR's op de secundaire master en slave te hebben, en de harddisks op de primaire.
Ow, en om me bij DUX aan te sluiten: B kan je dus niet gebruiken voor een harddisk. Wel om direct van flop-naar-flop te kopieeren met één drive als je dat ooit zou willen. :D
Zo, dat was het. Als je het tot hier hebt gered, bedankt voor het lezen in ieder geval en ik hoop dat iemand de moeite neemt om mij een beetje te helpen ^^
Geen dank (zie daarvoor ook de faq :+), graag gedaan. En er is vast nog wel iemand die wil helpen... ;)

offtopic:
Wet van de grote harddisks: hoe groter de schijf, hoe meer troep je bewaart en hoe meer je kwijt bent als 'ie crasht :+. Toch veel plezier ermee!

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 14-07-2003 03:45 ]

Zo scherp als een voetbal!

• DaSchop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Topicstarter
Ok, bedankt voor je snelle antwoord. Afgezien van een multiboot systeem op één harddrive en een verbeterde overzichtelijkheid zitten er dus geen voordelen aan het gebruik van partities?

Ik denk dat ik 3 partities maak, een voor Windows, een voor andere software programma's en een voor losse bestanden als mp3's, videobestanden, texturen, modellen en word documenten.

Dan nog een vraag: hoeveel ruimte moet ik voor elk uitsparen? Mijn Windows folder neemt nu 2.57gig in. Ik zou dus een partitie van 3gig voor Windows nemen. Goed idee? En is het goed mogelijk om partities later te vergroten/verkleinen? Met partitionmagic zal dat wel geen probleem zijn hè?

EDIT: Reptile209 ook bedankt, ik zag jouw post pas nadat ik dit bericht had getypt en een combinatie van jullie antwoorden geeft mij genoeg info. Ik zal nog eens zoeken naar "de perfecte indeling", voor het plaatsen van deze topic heb ik natuurlijk ook gezocht maar dat was gericht op een andere vraag.

Dat probleem van één grote harde schijf begrijp ik maar ik maak regelmatig backups van mijn belangrijke bestanden, dat gaat prima met de prijs van cdr-etjes tegenwoordig en een 48x brander ^^

Ik zal mijn oude harde schijf waarschijnlijk nauwelijks gebruiken, alleen om de bestanden die ik nu daar op heb staan over te zetten naar de nieuwe schijf, waardoor ik er daarna dus niet meer op hoef. Mijn 2 cdrom spelers heb ik volgens mij al op een aparte kabel zitten, ze zijn in ieder geval allebei op dezelfde kabel aangesloten dus moet de hd wel op een andere zitten volgens mijn logica... Wat ik nog wel even wil weten: maakt het uit welke van mij schijven ik op master en welke op slave zet? Moet de schijf met de C partitie op master? En maakt het dan nog wat uit qua snelheid?

En wat je zegt over dat als ik beide schijven op dezelfde kabel aansluit ze allebei even snel als de langzaamste werken, ik neem aan dat dat alleen geldt als ik van de een naar de ander kopieer? Als ik een bestand op de snelle schijf naar een andere map kopieer maakt dat toch niet uit?

zo, wel weer genoeg getypt voor vandaag. Nu lekker naar bed en dromen over alle ruimte die ik na dinsdag zal hebben ^^

[ Voor 54% gewijzigd door DaSchop op 14-07-2003 04:05 ]

>> Bastiaan

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

ik gebruik altijd een standaard grootte van 5120mb(5gb) voor een WindowsXP installatie. Het voordeel van partities ten opzichte van mappen is als jou Operating System corrupt raakt je maar 1 partitie hoeft te formateren en daarna te installeren.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

DaSchop schreef op 14 juli 2003 @ 03:52:
Dan nog een vraag: hoeveel ruimte moet ik voor elk uitsparen? Mijn Windows folder neemt nu 2.57gig in. Ik zou dus een partitie van 3gig voor Windows nemen. Goed idee?
Je hebt een 120 GB harddisk, waarom zo zuinig? Maak de c schijf 10 gig en de twee andere partitie;s 60 en 50 gb.
En is het goed mogelijk om partities later te vergroten/verkleinen? Met partitionmagic zal dat wel geen probleem zijn hè?
Gaat prima :)

Maar al deze vragen zijn makkelijk te beantwoorden via de FAQ, de search en logisch nadenken :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.