• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Is dit nou het leven ? ik bedoel de maatschappij, de maatstaven ? is dat nou het leven zoals het is ? is er geen ander leven ? waarom moet je leven volgens de normen en waarden die nu gelden ? dat is toch eigenlijk niet het leven ? we zijn eigenlijk roofdieren, wat doen wij tussen 4 muren ? wat doen wij in blikken dingen op 4 wielen die ons ziek maken en onze leef omgeving naar de klote helpen ? waarom laten wij ons iedere dag uit kafferen door de baas ? dit is toch niet het leven zoals het bedoeld moet zijn ? moeten wij de ruimte gaan verkennen ? is dat het doel ? misschien moeten wij de aarde wel in leven houden en niet vernietigen ? waarom kijkt iedereen tegen je op als je het goed doet in de maatschappij ? wat is de maatschappij ? de maatschappij ben jij ? nee de maatschappij is allang gevormd, je moet slapen,werken,voortplanten,slapen,werken,voortplanten. Kunnen wij nog wel iets doen aan de maatschappij ?

Denken jullie wel eens dat dit niet het leven kan zijn zoals het is ? dat het zo niet hoort ? dat de mens niet gemaakt is om zo te leven ? waarom leven wij zo ? wat is het nut ervan ? meeste ziekte's die nu leven komen voort uit dingen die we zelf hebben aangericht,roken,fabrieken,drank.. dat kan toch niet het leven zijn zoals het bedoeld is ? is het leven wel bedoeld ? zijn wij niet een fout van de natuur ? ...........

tja.......... life..... hoe denken jullie erover.... zou het leven zo bedoeld zijn ? horen wij niet gewoon te jagen achter vlees...

ik bedoel we worden verwend met televisie,stuurbekrachtiging,vers voedsel,injecties tegen ziektes... als iemand een keer echt hard moet werken dan bleren ze over pijnlijke handen.

Waarom leeft iedereen er zo langsaf ? waarom leeft iedereen rechtdoor en kijkt niet om zich heen ? zou iedereen dan beseffen dat dit niet het leven is ?

Verwijderd

Vosjuh is het met je eens...
helaas ;(
Zie ondertitel

Verwijderd

Je klinkt een beetje alsof je op het punt staat om er een einde aan te maken. Nu heb ik wel over je gelzen enz en ik weet dat je het niet makkelijk hebt enzo. (Hoee is die operatie trouwens gegaan?) Maar probeer het allemaal wat minder somber in te zien.

De ruimte verkennen is toch koel. Ik geef toe dat er wel wat dingen mis zijn in de huidige maatschappij maar verder vind ik eht er geweldig.

• Taco T.
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11-2021
Maar hoe moeten we dan leven? Zoals de dieren? Ik ben nu 24, ik denk dat ik niet wil weten hoeveel uur ik nog op een kantoor moet zitten of hoeveel uur ik in de file moet staan. Inderdaad MOET. Iedereen MOET werken, je MOET geld verdienen. Zo niet, dan eindig je als zwerver en MOET je gaan bedelen. Dat is de tragiek van de huidige mens. ;(

Maar ook dieren MOETEN eten. Je kunt dus maar beter zorgen dat wat je moet doen, leuk is. *D

Was laatst in een planatarium. Sjezus, de aarde stelt echt geen zak voor. (wist ik al, maar toch). Raar eigenlijk, dat wij op zo'n klein stofje zitten die in het perspectief van het universum maar luttele momenten bestaat. Zelf leef je op zijn best maar 80-90 jaar. Het grootste deel moet je werkend doorbrengen. Zorg dus dat het leuk blijft.

Be careful what you wish for.. you just might get it.

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Nee ik ga er geen eind aan maken..dat even voorop... ik wordt donderdag geopereerd... zou het niet erg vinden als ik niet uit narcose kwam maar zelfmoord nooit.

Maar ik bedoel dit is toch geen leven zo.. in het algemeen dan he.. ik bedoel wat is nou de zin van 65 jaar je eigen de tering werken en voor die tijd doodgaan ofzo. ik bedoel je bent altijd aan het werk. altijd gekut met 1001 dingen.... waarom kan het leven niet anders zijn... ik weet dat het nooit meer zo zal worden dat je moet jagen voor je eten.....

maar er zijn nog zoveel landen waar het leven zo....... levendiger is.... werken voor je eten(boeren ofzo), samen zijn met je familie etc. etc. hier is het stress,file,werken,doodgaan.....wauw :r

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Je kunt natuurlijk altijd in zo'n "levendiger" land gaan wonen, als je dat wat lijkt.

Verwijderd

ik heb die draad in het onzin forum ook gelezen, en dat verklaart deze gedachten wel een beetje.

als de operatie achter de rug ik zou ik maar es een tijd echt voor jezelf nemen. ga een jaar lang backpacken in australie ofzo. daar leer jezelf kennen en wat je eigenlijk wil en daar zla je ongetwijfeld nieuwe zaken mee maken. misschien kan je daarna weer een motivator vinden.

Verwijderd

Denken jullie wel eens dat dit niet het leven kan zijn zoals het is ? dat het zo niet hoort ? dat de mens niet gemaakt is om zo te leven ? waarom leven wij zo ? wat is het nut ervan ? meeste ziekte's die nu leven komen voort uit dingen die we zelf hebben aangericht,roken,fabrieken,drank.. dat kan toch niet het leven zijn zoals het bedoeld is ? is het leven wel bedoeld ? zijn wij niet een fout van de natuur ? ...........
8-)homepage.ntlworld.com/aproduct/index.html

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Is dit nou het leven ? ik bedoel de maatschappij, de maatstaven ? is dat nou het leven zoals het is ?
Ja, dat is in ieder geval het grootste deel van het leven zoals het is. Natuurlijk is er binnen de maatschappij en de maatstaven die algemeen aanvaard worden zeer veel ruimte tot individuele expressie, zodat het een beetje te ver gaat om deze aan het leven gelijk te stellen.

Laten zij dan ruimte aan individuele expressie? Ja, zeker. Het is natuurlijk zo dat de meeste mensen werken voor hun geld, maar het gaat veel te ver om te stellen dat a) zij dit moeten en b) al dit werk hetzelfde is. Ik ken veel mensen die plezier hebben in wat zij doen, en als plezier hebben niet een van de doelen van het leven is dan weet ik het ook niet meer.

Is de maatschappij zoals hij nu is ideaal? Welnee. Absoluut niet. In de verste verte niet. Integendeel. Mensen zijn vaak evil, onverschillig, dom, gemeen, egocentrisch, kortzichtig, etc. etc. Is de wereld dus een kutwereld? Nou nee, dat nu ook weer niet. Er is veel goeds tussen al het kwaad, er zijn veel aardige mensen, er zijn veel momenten waarop een mens plezier ken hebben. Dit alles samen, plus het feit dat het leven ons een kans geeft om de wereld iets dichter naar ons ideaalbeeld te brengen, is genoeg om in ieder geval mij iedere dag met plezier tegemoet te doen zien.

Maar al die normen en waarden van ons, daar worden we toch door gebonden? Gedeeltelijk. Sommige normen en waarden zijn inderdaad enigszins verstikkend te noemen, maar dit zijn dan ook degene die je kunt verwerpen. Als je het niet eens bent met "Als je slim bent beleg je je geld zo dat je het meeste geld verdient, zij het over de ruggen van kindertjes in de Fillipijnen" dan hoef je dat niet te doen. Andere normen en waarden zijn daarentegen ethisch verantwoord, dwz. zij verhogen de hoeveelheid geluk in deze wereld. En hoewel ook deze genegeerd kunnen worden is het beter om te besluiten dat moraliteit een waardig doel is, zodat deze regels niet langer als externe beperkingen worden gevoeld.

"Je mag geen andere mensen doden" is een morele wet, aangezien het naleven van deze wet het geluk in de wereld verhoogt. En nu het leuke. Omdat het een morele wet is WIL ik deze ook naleven. Ik zie het dus niet als een verstikkende regel die ik graag zou willen overtreden.

Waarom leeft iedereen rechtdoor en kijkt niet om zich heen? Ik weet het niet. Maar waar het om gaat is de vraag: kijk JIJ om je heen? Meer kan je niet doen, maar meer hoef je ook niet te doen. Laat slechte acties van anderen jou niet aantasten; hoe zou hun gedrag de waarde van jouw leven kunnen aantasten? De enige die ervoor kan zorgen dat jouw leven de moeite waard is, die er voor kan zorgen dat jij een doel hebt ben jij zelf: en het is niet zo moeilijk als je in je meest duistere momenten misschien denkt. Plezier kun je putten uit hobbies, vrienden, etcetera; en als doel is leven zoals jij wil dat anderen leven misschien wel genoeg.

Om te eindigen met een citaat uit Richard Robinson's <a href="http://www.positiveatheism.org/hist/athval0.htm">An Atheist's Values</a>:

<Blockquote>The human situation is this.

Each one of us dies. He ceases to pulse or breathe or move or think. He decays and loses his identity. His mind or soul or spirit ends with the ending of his body, because it is entirely dependent on his body.

The human species too will die one day, like all species of life. One day there will be no more men. This is not quite so probable as that each individual man will die; but it is overwhelmingly probable all the same. It seems very unlikely that we could keep the race going for ever by hopping from planet to planet as each in turn cooled down. Only in times of extraordinary prosperity like the present could we ever travel to another planet at all.

We are permanently insecure. We are permanently in danger of loss, damage, misery, and death.

Our insecurity is due partly to our ignorance. There is a vast amount that we do not know, and some of it is very relevant to our survival and happiness. It is not just one important thing that we do not know. If it were, we might hope to discover that one important thing and live secure ever after. That one important thing would then deserve to be called 'the secret of the universe'. But there is no one secret of the universe. On the contrary, there are inexhaustibly many things about the universe that we need to know but do not know. There is no possibility of 'making sense of the universe', if that means discovering one truth about it which explains everything else about it and also explains itself. Our ignorance grows progressively less, at least during periods of enormous prosperity like the present time; but it cannot disappear, and must always leave us liable to unforeseen disasters.

The main cause of our insecurity is the limitedness of our power. What happens to us depends largely on forces we cannot always control. This will remain so throughout the life of our species, although our power will probably greatly increase.

There is no god to make up for the limitations of our power, to rescue us whenever the forces affecting us get beyond our control, or provide us hereafter with an incorruptible haven of absolute security. We have no superhuman father who is perfectly competent and benevolent as we perhaps once supposed our actual father to be.

What attitude ought we to take up, in view of this situation?

It would be senseless to be rebellious, since there is no god to rebel against. It would be wrong to let disappointment or terror or apathy or folly overcome us. It would be wrong to be sad or sarcastic or cynical or indignant.

[...]

Cheerfulness is part of courage, and courage is an essential part of the right attitude. Let us not tell ourselves a comforting tale of a father in heaven because we are afraid to be alone, but bravely and cheerfully face whatever appears to be the truth.

The theist sometimes rebukes the pleasure-seeker by saying: 'We were not put here to enjoy ourselves; man has a sterner and nobler purpose than that.' The atheist's conception of man is, however, still sterner and nobler than that of the theist. According to the theist we were put here by an all-powerful and all-benevolent god who will give us eternal victory and happiness if we only obey him. According to the atheist our situation is far sterner than that. There is no one to look after us but ourselves, and we shall certainly be defeated.

As our situation is far sterner than the theist dares to think, so our possible attitude towards it is far nobler than he conceives. When we contemplate the friendless position of man in the universe, as it is right sometimes to do, our attitude should be the tragic poet's affirmation of man's ideals of behaviour. Our dignity, and our finest occupation, is to assert and maintain our own selfchosen goods as long as we can, those great goods of beauty and truth and virtue. And among the virtues it is proper to mention in this connexion above all the virtues of courage and love. There is no person in this universe to love us except ourselves; therefore let us love one another. The human race is alone; but individual men need not be alone, because we have each other. We are brothers without a father; let us all the more for that behave brotherly to each other. The finest achievement for humanity is to recognize our predicament, including our insecurity and our coming extinction, and to maintain our cheerfulness and love and decency in spite of it, to prosecute our ideals in spite of it. We have good things to contemplate and high things to do. Let us do them.</Blockquote>

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
pfff, ld... je weet toch dat ik lange stukken haat als ik net uit school kom?

Ohnee, dat wist je niet... :)

Ik zie het altijd zo. Buiten een van m'n primaire doelen die is: Het ontdekken van de waarheid zover als mogelijk is mijn andere grootste doel lol hebben in m'n leven binnen de grenzen der ethiek. Op dit moment is het amount of geluk relatief met het amount of narigheid in mijn leven goed tot zeer goed te noemen. Is dat niet zo dan moet je gaan kijken waardoor dat komt, en als het iets is waaraan je wat kan doen moet je er ook wat aan doen. Natuurlijk zijn er nare situaties waar je niks aan kan doen, maar misschien moet je dan is een omweg gaan zoeken om toch nog geluk mee te maken. Alleen is die weg niet altijd de logischte weg (althans, alles is logisch als je alles weet, maar je weet niet alles). En dan denk ik dat je je natuurlijk wel 'zorgen' moet maken om al de narigheid in de wereld maar dat moet je niet je leven laten beheersen. Als jij niet gelukkig bent en het nooit meer zal worden dan moet je eerst jezelf helpen en dan pas om anderen zorgen gaan maken. Want in principe draait de wereld om jou voor jou althans. En als die wereld die om jou draait niet lekker draait zal je eerst moeten kijken hoe je die wereld weer lekker kan laten draaien voor jezelf en dan kan je je zorgen om anderen gaan maken.

Ik geloof (helaas? :) ) in een leven na de dood, maar ook al zou ik daarin niet geloven blijft mijn bovenstaand verhaal gelden... althans voor mij in ieder geval...

Verwijderd

Hum. Ho! Die amerikaanse bullshit over hoe jezelf de schepper van je eigen omstandigheden bent vind ik maar matig. Is meer iets voor managers en ander gespuis, dunkt me. Ik persoonlijk heb een wat defaitistische instelling, eigenlijk omdat ik dus een pleurishekel heb aan mensen die overtuigd zijn van alles en nog wat en je willen doen inzien hoe geweldig hun visie is, en een rund is diegene die dat niet ziet!

Is dit offtopic?
Natuurlijk zitten er zaken fundamenteel scheef, zoals de bio-industrie die zwaar verneukt is door winstbejag. Of de hele HIV-kwestie. Ingevroren foetussen en wetenschappelijke experimenten. Eerst en vooral zijn deze zaken beangstigend door de toegenomen globalisatie.

Verwijderd

I miss life... :9

• Morgoth
Hum. Ho! Die amerikaanse bullshit over hoe jezelf de schepper van je eigen omstandigheden bent vind ik maar matig.
Vind ik ook nogal bullshit, soms heb je gewoon situaties waaraan je niks kan doen. Punt.
I miss life...
Weer is niks zinnigs toe te voegen? ;) >:) :P

Verwijderd

tje wat depri allemaal zeg...

ik ben echt een levensgenieter kennelijk.... heb geen zorgen hoor... ben die leeftijd wel voorbij :)

Verwijderd

morgoth
Weer is niks zinnigs toe te voegen?
natuurlijk niet.
Dat was gewoon deel XXXX van de soap :)

en niemand snapt iets van, op dan paar uitverkorenen na. Da's nou juist zo grappig...
Maar jij wil een serieuze reactie? goed.

Doe wat je wel leuk vindt... nut heeft het toch niet, maar jezelf van kant maken is ook zoiets, en het leven is best leuk... Als je iets leuks te doen hebt en interessante andere mensen. Er is geen grotere bron van verrassingen dan de mens zelf.

Dat backpacken in Australie is nog niet eens zo'n heel stom idee...

• Morgoth
van backpacken in australie word je moe enzo...

Dan weet ik leukere dingen :)

ALhoewel... als iemand anders nou m'n backpack draagt en zorgt voor geld enzo... en ik een auto oid heb dan wil ik best naar australie toe om te backpacken :)

Maar cp, jij zegt heb lol enzo, maar wat moet je doen als allles je zo tegen zit dat je lol/narigheid verhouding slecht is?

Verwijderd

Maar cp, jij zegt heb lol enzo, maar wat moet je doen als allles je zo tegen zit dat je lol/narigheid verhouding slecht is?
die verhouding verbeteren?
Why worry, there should be laughter after pain
There should be sunshine after rain
These things have always been the same
so why worry now
<font size="1">Dire Straits, "Why worry"</font>

Verwijderd

Mee eens CP

FF voor alle depri's hier....: één van mijn lijfspreuken:

"Not one shred of evidence supports the notion that life is serious"

Ik wil echt niet overkomen als een ouwe wijze of zo, maar iedereen heeft van zijn ca. 16e tot 22e zo'n fase van life sucks, en dan komt er een periode waarbij je je realiseert dat jezelf degene bent die je leven roelt en niet de maatschappij, je baas, je vervelende kleine broertje van 5 of wie dan ook.

Verwijderd

het probleem is dat alleen zij zèlf de lol in het leven terug kan vinden. het helpt niet als andere mensen je gaan zeggen wat nou het leukste voor je is, dat je er niet zo zwaar aan moet tillen, etc.
je onderbewustzijn moet er weer van overtuigd raken zegmaar. en dat is iets wat veel tijd nodig heeft.

Verwijderd

Op donderdag 30 november 2000 12:29 schreef dwarf_ het volgende:
het probleem is dat alleen zij zèlf de lol in het leven terug kan vinden. het helpt niet als andere mensen je gaan zeggen wat nou het leukste voor je is, dat je er niet zo zwaar aan moet tillen, etc.
je onderbewustzijn moet er weer van overtuigd raken zegmaar. en dat is iets wat veel tijd nodig heeft.
mee eens, want in zo'n "fase" heb je daar niet eens oor naar (vrolijke verhalen van anderen)
heb het zelf ook doorstaan.... en het ging bij mij heel ver zelfs (depressiever dan de meeste verhalen die ik hier hoor). maar ben er uit, en kom er ook nooit meer in terug.

• Morgoth
CP> Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Verwijderd

nee de maatschappij is allang gevormd, je moet slapen,werken,voortplanten,slapen,werken,voortplanten. Kunnen wij nog wel iets doen aan de maatschappij ?
Een individu op zich heeft weinig invloed, maar de maatschappij blijft toch de optelsom van alle individuen. Ergens heeft er dus wel iemand invloed op het geheel, want de maatschappij verandert toch steeds. Ik zeg niet dat ik dat ben/zou moeten zijn. Maar het is niet zo dat alles precies vast ligt.
Pagina: 1