Mpgs/divx/xvid haperen op SMP machine

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik heb hier een SMPbakkie staan met het probleem dat divxen en dergelijke blijven haperen. Het lijkt net of hij om de zoveel tijd (verschilt ook nog eens) 1 seconde overslaat.

Heel irritant moet ik zeggen :(.
Nu heb ik al het nodige gezocht maar niets komt in de buurt van mijn probleem dat ik precies heb.

Ik heb dit probleem onder windows mediaplayer 6.4 en 9, vidomi en ook met tha playa. Heb inmiddels alle denkbare codecs wel op mijn machine gehad.

Ik heb het OS al eens volledig geherinstalleerd (win2k) en sp2, 3 en 4 erop geinstalleerd gehad. Allen met hetzelfde probleem. Eveneens ook nieuwe drivers geinstalled voor video en geluidskaart.

De specs van mijn bakkie:

2x P!!! 450,
1024MB SDR SDRAM
Asus P2BDS (had het probleem ook op mijn Gigabyte GA6BXD)
1x SCSI hdd met OS erop (Quantum VikingII) 4.5GB
5x IDE HDD
3x IDE DVD/CDRW
Matrox G400 videokaart
ATA100 promise kaartje
Miro PCTVpro TV kaartje
Terratec sixpack 5.1+ geluidskaart
sitecom 10/100 nic.
ISA postkaartje
Superflower 400watt voeding
17" en 22" monitor
microsoft intellimouse en intellikeyboard

Dat was het zo;n beetje.

Ik word hier echt goed gek van :( en zou niet weten waar het nog zou kunnen liggen.
Iemand anders een tip voor wat het zou kunnen zijn?
Ik vermoed dat het aan de hardware ligt. Heb er op andere bakken namelijk geen last van.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:41
Als er slechts één processor gebruikt wordt voor het decoderen van de divx, dan lijkt het mij wel simpel: Een P3-450 is namelijk niet snel genoeg om alle films af te spelen.

Verwijderd

Een P3-450 is wel genoeg om alle films te kijken, maar dan moet je wel postprocessing uit hebben staan. Probeer anders eens ffdshow. http://cutka.szm.sk/ffdshow/
Dat is een divx/xvid decoder die erg weinig cpu load heeft en ook nog veel functies. Het is een decoder, dus als je met Mediaplayer een film kijkt wordt hij automatisch gebruikt.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:41
Die processor is echt niet genoeg om nieuwe films het wat hogere resoluties (vloeiend en op hoge kwaliteit) af te spelen, hoor...
En je moet uiteraard al helemaal geen mediaplayer 9 gebruiken.
Persoonlijk vind ik winamp 2.91 lekker licht en soepel afspelen...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ach, of hij nu 1 of 2 procs gebruikt daar zou het probleem niet moeten liggen denk ik. Want zelfs gewone mpgjes haperen al. En daar heb je nou niet echt een monstermachine voor nodig lijkt me.

Heb tijden geleden een P!!! 450 gehad op een BE6 plankje (single dus) en daar encode ik mijn divxjes op en speelde die af zonder problemen. Als ik die divxen die ik toen heb gemaakt nu probeer af te spelen blijven ze alsnog haperen.
Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat 2 procs hier gewoon in gaan buggen of wat dan ook (lijkt me sterk maar je weet natuurlijk maar nooit).

Verwijderd

Kijk eens bij je videokaartinstellingen of hardwareversnelling wel volledig aan staat. Misschien heeft windows deze wel een paar trapjes terug gezet.

Verwijderd

klingt alsof de machine moeite heeft met de keyframes die natuurlijk groter zijn, als de rest van de frames
mogelijk dien je de drivers voor de chipset te installeren vaneen CD van de fabrikant ipv windows zijn eigen drivers te laten installeren?

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
speel je ze van cd of hd af? ik heb wel es problemen met cd's, khad een brakke cdrom erin
als je ze van hd afspeelt is je systeem wellicht te langzaam zoals al opgemerkt is

Mijn rig

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
marko77 schreef op 14 July 2003 @ 13:14:
speel je ze van cd of hd af? ik heb wel es problemen met cd's, khad een brakke cdrom erin
als je ze van hd afspeelt is je systeem wellicht te langzaam zoals al opgemerkt is
Ik speel ze af vanaf mijn hdds, die zijn verder toch echt snel zat (WD 1200JB en Seagates CudaIV series).
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 09:20:
Kijk eens bij je videokaartinstellingen of hardwareversnelling wel volledig aan staat. Misschien heeft windows deze wel een paar trapjes terug gezet.
Deze staat gewoon op maximaal, zoals ze behoren te staan zeg maar. Alles draait ook lekker op die bak behalve dit eigenlijk.
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 13:09:
klingt alsof de machine moeite heeft met de keyframes die natuurlijk groter zijn, als de rest van de frames
mogelijk dien je de drivers voor de chipset te installeren vaneen CD van de fabrikant ipv windows zijn eigen drivers te laten installeren?
Tja, drivers van de fabrikant heb ik zo niet :P (bordje is niet nieuw gekocht namelijk).
Echter, de intel 440BX chipset zou wel goed gesupport moeten worden door win2k. Ik ga echter vanavond het toch nog eventjes controleren.

Je verhaal van die keyframes klinkt eigenlijk best logisch.

Verwijderd

Je zou voor de zekerheid ook eens met imagecfg de player aan 1 proc kunnen toewijzen. Heb je het probleem dan nog zit 't waarschijnlijk in de drivers, anders is 't opgelost ;)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-03 10:36
Controleer ook meteen nog even of je HDs wel op dma staan en niet op pio. Dan lopen de divxjes ook niet meer zo soepel (ervaring :P ).

tvw

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 14:53
ShotGun schreef op 14 July 2003 @ 14:09:
Controleer ook meteen nog even of je HDs wel op dma staan en niet op pio. Dan lopen de divxjes ook niet meer zo soepel (ervaring :P ).
In z'n specs staat dat hij een "ATA100 promise kaartje" kaartje heeft, dan staan de disks dus automatisch op UDMA. Maar ik denk dat je behoorlijk in de buurt zit, check mijn vraag maar es:
Terw_Dan, welke drivers gebruik je bij dat promise kaartje ?
Die kaartjes zijn namelijk op zichzelf al bottlenecks (dikke latencies op je PCI bus), en in bepaalde driverversies zit ook nog een bug die de Burtrate van de disks vernachelt of waardoor de controller andere apparaten in de weg gaat zitten.
Ik spreek uit ervaring hiero aangezien ik een dikke week met promise heen en weer contact heb gehad over een voorval op mijn machine.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• RampeStamp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:08

RampeStamp

Pannekoek!

Heb ook een zelfde systeem gehad (heb ik nog steeds, maar niet meer m'n wks).

Ik had de ervaring dat de DivX NIET in de hoogste kwaliteit afgespeeld kon worden, maar dat je de DivX op level 2 max kon zetten (de belangrijkste features bij het filter).

FDDshow heeft nooit lekker gewerkt op die machine. Maar verder zou hij het makkelijk aan moeten kunnen.

Have fun in live and you will survive!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-03 10:36
Delta2 schreef op 14 July 2003 @ 14:22:
[...]

In z'n specs staat dat hij een "ATA100 promise kaartje" kaartje heeft, dan staan de disks dus automatisch op UDMA.
Haha, daar doen niet alle OSsen zo makkelijk mee is mijn ervaring :P.

tvw

• Delta2
  • Laatst online: 04-02 14:53
ShotGun schreef op 14 July 2003 @ 14:58:
[...]

Haha, daar doen niet alle OSsen zo makkelijk mee is mijn ervaring :P.
Dat is op de onboard controller, bij de Promise controller heeft het OS niets in de pap te brokkellen

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• jedel
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

het probleem ligt idd in depost processing..voor al in debeperking er van

post processing is iets te optimistisch
zowiezo kan je op een p2 450 niet (altijd) met volle post processing draaien

maar als je ffdshow draaid met variable post procs..werkt het ook niet goed. omdat die het verkeerd inschat

de oplossing is in de taskmanager het proces aan 1 cpu toe wijzen
(om er voor te zorgen dat deze proc verder niks te doen heeft ff smpseesaw downloaden, en de tread isolate-en)

ik vidn het persoonlijk ook erg stom dat er geen codec is die smp goed ondersteund

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
DMA staat wel aan ja.
Ik trek vanavond cpu2 eruit en duw de terminator er eens in.
Dan draai ik weer elkker op 1 cpu, kijken of het verschil maakt :)

• jedel
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

Terw_Dan schreef op 14 juli 2003 @ 15:25:
DMA staat wel aan ja.
Ik trek vanavond cpu2 eruit en duw de terminator er eens in.
Dan draai ik weer elkker op 1 cpu, kijken of het verschil maakt :)
om te proberen of het betre gaat met 1 proac hoef je allen maar smp seesaw te downloaden en te instaleren daarmee kan je (bijna) alle processen consenteren op 1 cpu...zodat het dus lijkt of je er maar 1 hebt....

[ Voor 6% gewijzigd door jedel op 14-07-2003 15:38 ]

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
jedel schreef op 14 July 2003 @ 15:37:
[...]

om te proberen of het betre gaat met 1 proac hoef je allen maar smp seesaw te downloaden en te instaleren daarmee kan je (bijna) alle processen consenteren op 1 cpu...zodat het dus lijkt of je er maar 1 hebt....
tnx voor de tip.
Het lijkt overigens wel te schelen. Het draait nu best lekker moet ik zeggen, heb nog niet echt hapering kunnen constateren.

edit:
nog niet :( :( :(

Toch maar eens op zoek gaan naar een betere bak.

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 15-07-2003 00:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 14:04:
Je zou voor de zekerheid ook eens met imagecfg de player aan 1 proc kunnen toewijzen. Heb je het probleem dan nog zit 't waarschijnlijk in de drivers, anders is 't opgelost ;)
Heb je dit ook al eens geprobeerd?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
TerW dan , dankzij je post in DivX speelt met bursts onder win2k zie ik deze hier,

wat ik gedaan heb om op mijn dual xp 1800 een terratec dmx minder raar te laten doen, is de irq daarvan met de microsoft irq affinity filter aan 1 processor toewijzen, dat is wat anders dan een process aan een proc toewijzen, en heel misschien helpt het.
interrupt filter

toch lijkt me dit specifieke probleem meer BX440 dual gerelateert...

heb je trouwens wel eens andere geluidskaarten geprobeerd?

specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
gladiool schreef op 26 July 2003 @ 00:52:
TerW dan , dankzij je post in DivX speelt met bursts onder win2k zie ik deze hier,

wat ik gedaan heb om op mijn dual xp 1800 een terratec dmx minder raar te laten doen, is de irq daarvan met de microsoft irq affinity filter aan 1 processor toewijzen, dat is wat anders dan een process aan een proc toewijzen, en heel misschien helpt het.
interrupt filter

toch lijkt me dit specifieke probleem meer BX440 dual gerelateert...

heb je trouwens wel eens andere geluidskaarten geprobeerd?
Ik heb idd mijn andere geluidskaart er ook al eens ingehangen. Dit is het enige plankje dat ik heb wat nog geen o.b. geluid heeft, dus kan niet testen of dat verschil maakt of niet, maar met de andere kaart gaf hij hetzelfde probleem.
Heb nu met dat progsel de IRQs veranderd.
Kijken of dat enig verschil geeft. (is te hopen als deze bak langer mijn eigendom wil blijven >:) :P)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nou, ik heb mijn SB pci 128 er uit geripped, en er een oude turtle beach daytona in gezet. het haperen is nu weg zo ver ik kan zien.

op 2cpu.com forums kun je ook vaak lezen dat turtle beach kaarten goed met smp werken, en creative kaarten vaak crap zijn.

heb je ook wel eens met al je pci kaarten gehusseld. op de bp6 zijn sommige pci sloten gedeeld etc, en helpt het om op te letten waar je welke kaart in steekt.

specs

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
Terw_dan, ik had hetzelfde probleem ongeveer 1,5 jaar geleden op mijn Dual P3 500Mhz systeem (ook met BX chipset), hierin zat een SBlive 5.1 kaartje, en ook mijn filmpje haperden :(

echter als ik in dxdiag dan mijn accelaratie van de soundkaart naar het laagste niveau zette dan was het opgelost..

mischien dat eens proberen :?

A wise man's life is based around fuck you

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
zwelgje schreef op 26 juli 2003 @ 14:59:
Terw_dan, ik had hetzelfde probleem ongeveer 1,5 jaar geleden op mijn Dual P3 500Mhz systeem (ook met BX chipset), hierin zat een SBlive 5.1 kaartje, en ook mijn filmpje haperden :(

echter als ik in dxdiag dan mijn accelaratie van de soundkaart naar het laagste niveau zette dan was het opgelost..

mischien dat eens proberen :?
Dat zou idd nog wel eens een mogelijkheid zijn (als ik dat niet ooit al eens geprobeerd heb).
Maar heb vandaag nieuw moederbord besteld en die dualbak wordt vervangen door een 1.7ghz single proc systeem. Dan zal ik wel van het gezeik af zijn.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik heb een dual PIII 1ghz en daar loopt het ook voor geen meter op, met een voodoo 3 3000 16MB
Bij mij kan die SB live ook weleens het probleem zijn, morgen eens ff proberen :)

Alle proemn in n drek

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Het vreemde is dat de meeste mensen dit met een SBlive hebben. Nu ben ik persoonlijk niet echt een Creative Live fan en gebruik ik dus Terratec kaartjes. Maar die geven ook al hetzelfde probleem. Snap er niet veel meer van.

Valt me trouwens ook op dat veel meer mensen hier probs mee hebben.
Pagina: 1