Aangezien de FAQ meer is uitgegroeid tot een manual, zet ik hier nog een aantal veel gestelde vragen neer, die steeds weer terugkomen. Weet je er ook 1 (+ antwoord), mail me dan even.
KIJK ALS JE VRAAG ER NIET BIJSTAAT EERST HIER -> http://www.dutchemulefaq.tk/ voor de Nederlandse of http://www.emule-project.net/faq/ voor de engelse versie
Dit voorkomt onnodige vragen en ergernis bij de gevorderde emule gebruikers! |
|
|
• Wat is een Emule MOD en wat kan ik ermee?
Een emule mod is een versie van de officiële emule die aangepast is. Het zijn dus emuleclients met nieuwe functies (zoals anti-leechers functies). Omdat emule opensource is kun je de broncode downloaden en aanpassen in MS visual studio c++. Omdat veel mensen niet kunnen programmeren zijn er andere mensen die dat voor je overnemen. Een aantal voorbeelden kun je hier vinden: www.emule-mods.de
Als je alle functies van verschillende mods op een rij wilt hebben kun je hier kijken: http://www.angelfire.com/magic/emulemodreview/
• Waar kan ik mijn credit zien?
Simpel, dat kan niet. Je credit word opgeslagen op iedere client naar wie je upload, dat zijn dus duizenden mensen. In het bestand "clients.met" worden alle mensen opgeslagen die bij jou credit hebben. je eigen credits kun je dus NIET zien.
• Ik krijg de melding dat mijn credit bestand kapot is!
Maak je geen zorgen, dit heeft alleen invloed op anderen. De mensen waarbij jij gedownload hebt, hebben nu geen credit bij jou meer. Ze gaan dus niet zo snel meer door jou wachtlijst. Jammer voor hun, maar er is niks aan te doen.
• Ik krijg de error "An attempt was made to access an unnamed file past its end"
Dit bericht kan je krijgen als er onjuiste pakketjes data worden verstuurd door een server of client. Het heeft verder geen invloed op je downloads of de werking van eMule. Vanaf versie 0.28a krijg je deze error niet meer te zien.
• Hoe moet ik m'n eMule upgraden naar een nieuwere versie?
Het is alleen de eerste keer handig om de installer te gebruiken. Zodra je een upgrade uitvoert, download dan de "binaries", en pak deze uit in je huidige eMule directory. In principe hoef je alleen de .exe te vervangen. Vergelijk voor de zekerheid toch ook nog even je eMule dir met je .zip . Staan er andere bestanden in je .zip, dan is de kans groot dat er een nieuwe functie is toegevoegd, die een extra bestand gebruikt, wat je dus ook nog even moet uitpakken...
• Iemand heeft mijn nick gejat!
Inderdaad! Er bestaan mods die nicknames en userhashes jatten. Vaak bestaat zo'n naam dan uit jou naam met een toevoegsel, zoals 'pedro'/'chief'/'darkmule'.
Voor een grotere lijst kijk hier: http://www.gamerfun.de/emuleworld/ptopic,7068.html
Het eMule team is er al van op de hoogte, en is op zoek naar een oplossing. Ondertussen kan jij zo iemand blocken, door hem in je ipfilter te zetten. Zie de FAQ voor meer info hierover, of gebruik dit programma gemaakt door Mr.Nobody ervoor. Voor uitleg, lees deze post even door.
Met de komst van nieuwe mods met een betere beveiliging is het makkelijker geworden om cheatende mods te bannen (voorbeelden op dit moment zijn de Morph en de Blackrat mods). waarschijnlijk worden de komende emule clients ook wel steeds beter hierin. voor verschillende mod en hun voordelen: http://www.emule-mods.de
De morph mod geeft gebruikers ook een toevoeging (dit kan vanalles zijn), dit is geen leech mod, die hoef je dus niet te blocken met je ipfilter.dat
Als je geen zin hebt om mensen met de hand toe te voegen kun je ook een ipfilter.dat downloaden en deze over je oude heenzetten. Het bestand wordt steeds geupdate en is hier te downloaden: http://www.atheistdictionary.com/ipfilter/ipfilter.dat (sommige mods downloaden, als dat aanstaat, zelf een nieuwe versie).
• Wat is secure identification?
In het kort komt het erop neer dat het stelen van iemands hash niet meer kan, de problemen die voorkomen in het stukje hierboven kunnen dan niet meer gebeuren.
Zet dit dus aan! Ik heb zelf geen problemen ondervonden, mijn downloads gaan nog even snel. Meer hierover op http://www.emule-project.net/faq/sechash.htm
Deze functie zit in emule vanaf versie 29b. Vanaf emule 29c staat het standaard aan (bij sommige oudere mods, zoals morph, ook). Helaas is het wel zo dat je je verdiende credits bij anderen eerst weer kwijt raakt als beide secure identification gebruiken, maar dit weegt niet op tegen de voordelen. Op den duur zal iedereen overschakelen, dus geef als Gotter het goede voorbeeld.
• Wat is een Low/High-ID?
Kijk hier: http://members.ams.chello.nl/e.vanleeuwen13/faq/id.htm
Als je een low-ID en windows XP hebt, wees er dan zeker van dat je windows xp firewall uitstaat!! (eigenschappen van je netwerk verbinding en dan het 2e tabblad). Als je je firewall aanwilt houden zul je natuurlijk emule toestemming moeten geven om de juiste poorten te gebruiken
• Ik heb een Low-ID en een Router, welk poorten moet ik mappen?
Kijk hier: http://members.ams.chello.nl/e.vanleeuwen13/faq/poorten.htm
• Boehoe mijn emule links vanuit mijn browser werken niet meer 
Oplossing is heel gemakkelijk:
Emule afsluiten, wis in de registry de 2 ed2k keys:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\ed2k
& HKEY_CLASSES_ROOT\ed2k
Start emule, keys worden nu weer aangemaakt
Je hoeft zelf niks meer te doen.
(Registy kun je editen door regedit in te typen bij start -> uitvoeren/run)
• Als ik iets wil openen in de emulewebserver krijg ik een download venster!
Je moet in de internet explorer HTTP 1.1 en/of HTTP 1.1 through proxy connections aanzetten (Extras -> Tools -> Internet Options -> Advanced)
• Mijn downloads zijn weg! maar de tijdelijke bestanden staan er nog wel
Weet je zeker dat je in emule de juiste folder aangewezen hebt waar je tijdelijke bestanden staan? Als je net gewisseld bent van mod is dat misschien de reden.
• Emule zegt dat mijn tijdelijke bestanden kapot zijn 
Tja, er is weinig hoop, maar het enige wat je kunt doen is met deze tools:
http://www.emule-project.net/faq/tools.htm
Wees er wel voorzichtig mee, en gebruik het alleen als laatste redmiddel.
• Ik word steeds heel snel van de server afgegooid!
Waarschijnlijk deel je teveel bestanden. Dit geeft een te zware belasting op de server, daarom wordt je er afgegooid. Oplossing is dus minder delen (500 is geen probleem). Je kunt in de serverlijst zien hoeveel bestanden je mag delen op die server
• Ik kreeg net een melding van een corruptedblock ("downloaded part is corrupt"), wat moet ik doen?
Niks! Emule heeft gezien dat er iets mis was met dit gedeelte van het bestand en gaat het nu opnieuw binnenhalen. Als emule dit niet zou doen was je bestand kapot geweest.
• Sjonge, wat een bestanden in mijn emule folder, welke kunnen weg? waar zijn ze voor?
Kijk hier http://www.emule-project.net/faq/used_files.htm en een wereld gaat voor je open!
• Leuk hoor dat emule, maar als ie aanstaat kan ik niet meer surfen 
Ja dat kan, emule legt nou eenmaal veel verbindingen! De oplossing is dus ook om het aantal connecties lager te zetten. Op het extended tab in het opties scherm kun je het aantal verbindingen per 5 seconden lager zetten, dit heeft een nog groter effect. Voor beide geldt dat je het moet uitproberen en niet gelijk extremen te kiezen, dus rustig aan tweaken. Hou er ook rekening mee dat veel routers max 255 verbindingen kunnen leggen. Als je router vaak "crashed" heb je misschien een nieuwere firmware nodig.
• Hoe hoog moeten mijn max.connecties/max.sources enzo staan?
Ook hier geldt, neem eerst de standaard waarden. ga daarna tweaken, weer zonder gelijk extremen te nemen! kijk ook eens in je statistiek grafiek en getallen. als je grafiek van je upload verschrikkelijk schommelt, zit je waarschijnlijk aan je maximum. het zou kunnen dat je download daardoor lager wordt, omdat je verbinding dichtslibt. verder geldt: altijd conclusies trekken na een uur ofzo, nooit na 1 minuut! bij sommige veranderingen moet je zelfs nog meer tijd uittrekken. helaas komt het voor dat met dezelfde instellingen je download ineens niet meer wil. waarschijnlijk heb je of minder bestanden in je wachtlijst staan of minder populaire. zorg er altijd wel voor dat je een reeks bestanden in je wachtlijst hebt, met 2 bestanden erin schiet het meestal niet op!
• Ik zie dat in de statistieken, dat ik te veel verbinding heb, wel 5000!
Je hebt veel bestanden in je wachtlijst en veel bronnen. Emule wil ze graag allemaal afgaan om ze te vragen naar nog meer bronnen of om op de wachtlijst te komen, helaas zijn er geen verbindingen meer over (je zit op je max verbindingen) en dus kan emule ze nu niet vragen. Maak je niet druk hierom, als er weer verbindingen vrij zijn vraagt ie alsnog. Na een nachtje aanstaan is het al een stuk beter en zal max verbindingen niet zo snel meer oplopen.
• Wat is een community groep en wat kan ik er mee?
Sommige mods ondersteunen een speciaal soort vrienden functie. Hierdoor kunnen ze sneller bij je downloaden en jij bij hun; ze gaan sneller naar plek 1 op je wachtlijst. Bij de standaard emule zet je een groep naam tussen [ en ] voor je naam. Hier op GoT gebruiken we hier voor [GoT]. Bij sommige mods kun je het invoeren in een speciaal vak in de instellingen.
• Wat zijn vrienden?
Vrienden zijn nog een stapje hoger dan de community groep. Deze gaan dus nog sneller naar plaats 1 op je wachtlijst. Je kunt mensen toevoegen aan je vriendenlijst door op de naam van een gebruiker de rechter muisknop in te drukken en daarna voor "add to friends" te kiezen. Daarna kun je je vrienden terug vinden onder de "messages" knop, aan de linkerkant van het scherm. Let er wel op dat emule niet gehele tijd controleert of je vrienden online zijn, er kan dus een grijs icoontje voor zijn naam staan terwijl hij wel online is (dan is het een groene). pas als er een actie ondernomen wordt (bv een bericht verzenden) controleert emule of hij online is. Als je wilt dat een bepaalde vriend snel iets kan downloaden bij je, kun je hem een eigen upload slot geven. dit doe je door rechtermuisknop op zijn naam te doen en dan voor "establish friend slot" te kiezen. Je kunt dit maar voor 1 vriend tegelijk doen! Als je veel mensen van GoT op je vrienden lijst wilt hebben kun je het volgende doen:• voeg het volgende bestand toe aan je lijst, door hem te kopiëren op je klembord.
ed2k://|file|[GoT]_COMMUNITY_ID_BIGFILE|104856064|0BC0BC4E2C5037CB70415E7E1CF03D32|/
en plak hem dan onder 'search / zoek' in het 'ED2K Link(s)' vak en druk op 'start'. (sommige mods beginnen met downloaden zodra je hem gekopieerd hebt op je klembord, dan hoef je hem niet zelf toe te voegen)
• nu ff laten draaien en als er [GoT] bronnen komen kun je ze toevoegen.
• Als je een paar KB binnen hebt zet je het bestand op een lage prioriteit. klik op het bestand onder 'Transfers / Verbindingen' en zoek het GoT-ID bestand. Druk op de rechter muis knop als je het bestand geselecteerd hebt. Uit het popup menu selecteer je nu 'Priority' -> 'Low'. Zo duurt het eeuwen voordat je het bestand binnen hebt, en heb je tijd genoeg om iedereen toe te voegen. Op deze manier kost het je ook haast geen bandbreedte. Het GoT-ID bestand zal nooit helemaal gedownload worden. Je zult nooit meer dan 9,28 MB kunnen downloaden omdat er niet beschikbaar is, dit is geen probleem, je wilt toch niks met het bestand doen, en het is eigenlijk ook een 'leeg' bestand. In je temp folder wordt het bestand 19 MB, geen 100, zoals je zou kunnen denken.
• Af en toe ff kijken of er nieuwe gotters zijn, deze hebben geen icoontje met een hartje voor hun naam. Als je het zat bent zet je hem op pause. Na een paar dagen zet je hem weer aan en wacht op nieuwe sources... Dat is de makkelijkste manier.
Voor de goede orde: de gotters kunnen onder het bestand staan als bron van het bestand (dubbelklikken op het GoT-ID bestand onder 'Transfers / Verbindingen' of in je 'Knownsources' (in het 'Transfers / Verbindingen' scherm op het knopje 'Uploads (x)' of 'Verzendingen' klikken totdat je 'Knownclients' / 'Op de wachtlijst (x)' ziet. in dit scherm staan ze onder [GoT]) • Ik heb zelf een nieuw bestand die ik wil delen met de emule wereld, hoe zorg ik dat ie het snelste verspreid wordt?
Druk op de "shared files" knop, zoek je bestand op en druk op de rechtermuisknop. Selecteer nu uit de popup priority en zet deze op "release". Bij sommige mods kun je ook nog aangeven dat bestanden die op release staan voorrang hebben bij het uploaden. Het is zeker slim om bestanden die niet zo populair zijn wat hoger te zetten dan populaire, zo worden ze sneller verspreid.
|
|