[gentoo] wel of geen bootpartitie?

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:02
Ik wil gentoo weer "eventjes" installeren naast mijn windows xp. nu heb ik dus /dev/hda1 al als fat32 partitie met bootable flag.

maar nu vraag ik me dus af wat ik moet doen om een dualboot te kunnen maken. Tijdens de gentoo installatie guide wordt aangeraden om OOK een bootpartitie te maken naast de swap en root partitie, (1)maar is dit nu nodig? en (2)wat moet ik dan straks de bootable flag meegeven enzo...en (3)moet ik LILO of GRUB in de MBR installeren of juist op de schijf?

3 vraagjes dus waar ik niet helemaal mee uit kom...ik vind t zonde als t mis gaat want dan ben ik me xp installatie kwijt...

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 08:05
Ik heb GEEN ervaring met gentoo, wel met een zwik andere distro's,
maar
1: een /boot partitie is imho niet nodig, in theorie kun je er zelfs afkomen met alleen een root ("/") partitie. (tenzij je schijf groter is dan ?~20gb, en je linux daarachteraan installeerd, moet je even nalezen).

2: Als je een /boot maakt moet die de boot flag krijgen lijkt mij. Zelfs al je een /boot maakt, bestanden in /boot zijn echt vrij miniem. een dikke 2 gig is echt zwaar overkill!

3: Lilo/Grub zou ik altijd op de MBR plaatsen, tenzij je zelf daar al een bootmanager hebt staan. Het is relatief eenvoudig om windowsxp aan je lilo.conf toe te voegen.
En als je ooit terug wil naar je oude XP bootmanager kun je dat heel makkelijk doen via de rescue boot mode van de XP cd.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Het beste op de mbr daar je via windows xp standaard niet naar linux kan booten en via linux wel. Je moet wel even lilo.conf editen natuurlijk. Boot partitie is niet echt nodig, wordt dan gewoon een directory op / ipv een aparte partitie. Bootable flag moet erop komen anders kan je niet vanuit deze partitie booten.

Ik geloof dat dit het was.

• savale
ja ik ga het eens proberen dan...ik denk toch met een bootpartitie dan. maar ik dacht dat er nix op die bootpartitie zou gaan staan als je lilo in het mbr zet maar dat is dus niet zo :)

• Nibble
savale schreef op 13 juli 2003 @ 23:24:
ja ik ga het eens proberen dan...ik denk toch met een bootpartitie dan. maar ik dacht dat er nix op die bootpartitie zou gaan staan als je lilo in het mbr zet maar dat is dus niet zo :)
Nee, in je boot partitie staan losse bootbestanden voor het booten van je distro.
(niet onbelangrijk onderdeel: kernel! bijvoorbeeld.)
In je MBR komt alleen lilo zelf en zijn config te staan (paar kb bootprog).
(de lilo.conf file is een offline versie van degene die in je MBR staat, daarom moet je lilo ook opnieuw draaien als je de config gewijzigd hebt :P)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25
Gentoo raadt een ext2 boot partitie aan die standaard niet gemount wordt. Reden is dat je die vrijwel nooit nodig hebt, een systeemcrash de data niet kan vern**ken en dat ext2 zelfs vanuit windows te lezen is. Mega-exotische hardware + dito kernel blijft daarmee bereikbaar na stevig dataverlies. Dit is zeer handig in case you don't know maar zeker niet noodzakelijk.

Bootable flags zijn afaik alleen voor windows en je kan dus je windows partitie bootable maken/laten. Het beste kan je lilo of grub in je mbr installeren en dan windows vanuit lilo of grub starten. Staat allemaal beschreven in de gentoo installatie handleiding

happy gentooing!

• savale
hehe gaat vast lukken :) heb het al eens op mijn vorige laptop aan de praat gehad maar dat was btje behelpen met 64mb geheugen enzo... gaat nu wel lkr op een p3-600 met 320mb ram denk :P (X enzo...)

ps: handleiding van gentoo is trouwens super!

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 13-07-2003 23:48 ]

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:57
Nibble schreef op 13 July 2003 @ 23:21:
Ik heb GEEN ervaring met gentoo, wel met een zwik andere distro's,
maar
1: een /boot partitie is imho niet nodig, in theorie kun je er zelfs afkomen met alleen een root ("/") partitie. (tenzij je schijf groter is dan ?~20gb, en je linux daarachteraan installeerd, moet je even nalezen).

2: Als je een /boot maakt moet die de boot flag krijgen lijkt mij. Zelfs al je een /boot maakt, bestanden in /boot zijn echt vrij miniem. een dikke 2 gig is echt zwaar overkill!

3: Lilo/Grub zou ik altijd op de MBR plaatsen, tenzij je zelf daar al een bootmanager hebt staan. Het is relatief eenvoudig om windowsxp aan je lilo.conf toe te voegen.
En als je ooit terug wil naar je oude XP bootmanager kun je dat heel makkelijk doen via de rescue boot mode van de XP cd.
ik vraag me af waar je die 2gb vandaan haalt? gentoo raad 100mb aan en dat is eigenlijk al een beetje overdreven.. ik heb zowaar 5.6mb in gebruik op mijn boot partitie

• Nibble
stunn0r schreef op 13 July 2003 @ 23:51:
[...]

ik vraag me af waar je die 2gb vandaan haalt? gentoo raad 100mb aan en dat is eigenlijk al een beetje overdreven.. ik heb zowaar 5.6mb in gebruik op mijn boot partitie
Ik .. plek zat hoor :P
Maar ik gaf het ook alleen maar aan als voorbeeld.
Nogmaals, ik ken gentoo niet, en ik ken distro's die helemaal NIETS aangeven.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
balk schreef op 13 July 2003 @ 23:41:
....

Bootable flags zijn afaik alleen voor windows en je kan dus je windows partitie bootable maken/laten. ....
Ik heb laatst met een gentoo installatie uren lopen kloten om te kunnen booten vanaf hdd *ook op lapdoos overigens* reden: er stond geen bootable flag... Het zou niet moeten, maar een bootflag did the trick.... So, AFAIK is het soms wel handig om het gewoon wel te flaggen. Het schaadt iig niet :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

savale schreef op 13 July 2003 @ 23:13:
Ik wil gentoo weer "eventjes" installeren naast mijn windows xp. nu heb ik dus /dev/hda1 al als fat32 partitie met bootable flag.

maar nu vraag ik me dus af wat ik moet doen om een dualboot te kunnen maken. Tijdens de gentoo installatie guide wordt aangeraden om OOK een bootpartitie te maken naast de swap en root partitie, (1)maar is dit nu nodig? en (2)wat moet ik dan straks de bootable flag meegeven enzo...en (3)moet ik LILO of GRUB in de MBR installeren of juist op de schijf?

3 vraagjes dus waar ik niet helemaal mee uit kom...ik vind t zonde als t mis gaat want dan ben ik me xp installatie kwijt...
Even voor de duidelijkheid. Een bootpartitie voor linux is wat anders dan een partitie met de bootable flag. Sterker nog, als je linux met een aparte boot partitie installeert moet je doorgaans alsnog de root-partitie van de installatie van de bootable flag voorzien.

Voor simpelweg "kijken of het wat is" hoef je echt niet moeilijk te doen met losse partities, als je een zwaar stabiele server moet bouwen is het wel handig /boot apart te nemen.

Dus 1: Het is niet perse nodig een aparte /boot partitie te maken.
2: Het is niet nodig die de bootable flag mee te geven, die moet je op de "partitie die als eerste boot" laten staan (waarsch je windows).
3: Je kan idd lilo of grub (ik zou zelf grub doen, die is wat functioneler, zij het iets complexer in beheer) het best in de mbr plaatsen.
[/samenvatting van wat hier boven ook al staat]

• Zym0tiC
  • Laatst online: 00:23

Zym0tiC

^_^

balk schreef op 13 July 2003 @ 23:41:
Gentoo raadt een ext2 boot partitie aan die standaard niet gemount wordt. Reden is dat je die vrijwel nooit nodig hebt, een systeemcrash de data niet kan vern**ken en dat ext2 zelfs vanuit windows te lezen is. Mega-exotische hardware + dito kernel blijft daarmee bereikbaar na stevig dataverlies. Dit is zeer handig in case you don't know maar zeker niet noodzakelijk.

Bootable flags zijn afaik alleen voor windows en je kan dus je windows partitie bootable maken/laten. Het beste kan je lilo of grub in je mbr installeren en dan windows vanuit lilo of grub starten. Staat allemaal beschreven in de gentoo installatie handleiding

happy gentooing!
dan mag je mij dat vertellen hoe je vanuit windows een ext2 partitie kunt lezen.
Het verschil tussen ext2 en ext3 is dat ext3 een journaling filesystem is.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• balk
  • Laatst online: 10:25
Zym0tiC schreef op 14 July 2003 @ 12:04:
[...]

dan mag je mij dat vertellen hoe je vanuit windows een ext2 partitie kunt lezen.
Het verschil tussen ext2 en ext3 is dat ext3 een journaling filesystem is.
Met explore2fs:
http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm
ext3 kan ook gelezen worden maar reiserfs niet bijvoorbeeld. Ik heb een ext2 boot partitie en de rest is reiserfs.

• Zym0tiC
  • Laatst online: 00:23

Zym0tiC

^_^

he thnx dat wist ik niet..
Please also note that some changes to the disk are not written to the disk till the program exits. If you have written to a partition, and for some reason the program does not exit cleanly (such as 95 crashing :) ) you will be left with a large mess of a filesystem. Version 1.00 has a sync on a timer to try and prevent this from occurring.
alleen dit klinkt niet zo vrolijk. Het zou je maar gebeuren dat windows crasht of het programma. Nu is bij win2k of winxp die kans erg klein maar stel: dan helpt windows gelijk ff je linux partitie om zeep.

* Zym0tiC is net linux gaan draaien om zoiets te voorkomen

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
* Eärendil heeft een fat32 partitie als /boot.
Ik kan op mijn remote-desktop-bak door menu.lst van grub aan te passen vanuit windows en vanuit linux kiezen wat ik wil opstarten. Dat is een voordeel van grub op lilo: bij lilo moet je altijd lilo runnen als je lilo.conf hebt aangepast, bij grub kan je gewoon de file veranderen, dus ook in windows
Pagina: 1