Waarom weer een bevolkingsgroep noemen in de titel?

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024
nieuws: Nederland thuishaven voor Nigeriaanse oplichters

Het brondocument heeft een algemenere titel, dat Amsterdam een bepaald bolwerk huist. Waarom moet Tweakers.net er dan weer een bevolkingsgroep aan hangen (nigerianen in dit geval)?

Als blanken iets doen staat er toch ook niet blanke groepering doet zus of zo?

En dan krijg je als gevolg hiervan in de reacties ook nog eens mensen die het dan grappig vinden om het hele integratiebeleid erbij te halen.

ERG jammer!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ws omdat het nu direct duidelijk is waar het om gaat. het heet ook "nigerian spam".....

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Waarom mag 'het beestje' tegenwoordig niet meer bij de naam genoemd worden....

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Omdat het misschien gaat over Nigerianen die al tijden dat soort spam rond sturen? Iedereen weet wat er bedoeld wordt en iedereen weet ook dat het - bijna - alleen maar Nigerianen zijn die dit soort spam sturen. Dus ik zie hier eigenlijk geen probleem.

Wat voor bolwerk huist er trouwens volgens jou in Amsterdam? In dit verband dan hè? :+

[edit]
Waarom heb je trouwens in je titel staan "weer een bevolkingsgroep"? Doen wij dat dan vaker? En dan ook nog met de intentie om expres te stigmatiseren? Dát kan ik mij namelijk moeilijk voorstellen. Omdat het tegen onze neutraliteit ingaat die wij zoveel mogelijk willen behouden.

[ Voor 30% gewijzigd door Harm op 13-07-2003 23:09 . Reden: BTW ]

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er staat Nigerianen in de titel omdat het daar toevallig over gaat. Mag dat niet gezegd worden o.i.d.?

• Teckna
  • Laatst online: 02-03 18:06
omdat iedereen wel eens spam krijgt over een of andere nigeriaanse koningszoon die wilt vluchten en jou zijn geld wilt toevertrouwen. natuurlijk wilt ie het terug en moet je eerst een investering doen... zoek eens op google over nigerian spam.

Ik vind het erg jammer dat je jezelf hierover druk wilt maken. dit is geen discriminatie...

edit: ik zie dat het bericht niet eens over de normale nigerian spam gaat, dan een andere uitleg

het is heel gewoon in de media om te melden als het om een buitenlandse groep personen gaat, op het moment dat er geen nationaliteit staat kan je ervan uitgaan dat het nederlanders betreffen.
Mocht men (nog) niet weten welke nationaliteit een persoon heeft staat er meestal iets in de trant van 'de nationaliteit is onbekend' (of een nog onbekende persoon)

Juist vanwege het feit dat deze groep bekend staat om zijn oplichting via spam op het internet is het wel degelijk nieuwswaardig

overigens hoorde ik je niet klagen toen een nederlander in de titel stond op het volgende bericht:
nieuws: Journalist suggereert verband spam en Nederlander

hoe bedoel je selectief klagen. naar mijn persoonlijke mening wordt er nog altijd meer gediscrimineerd door de 'gekleurde' nederlander dan de 'blanke' nederlander. en is het juist de 'gekleurde' nederlander die hierover het hardste klaagt.

[ Voor 69% gewijzigd door Teckna op 14-07-2003 09:17 ]

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
waarom niet? als het een groep nederlanders was geweest had je ook niks gezegd.

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 14:52
Hij bedoelt waarschijnlijk dat er dan ook niet in de topictitel had gestaan: "Nederland thuishaven voor Nederlandse oplichters", wat mij om een of andere reden nogal logisch lijkt ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Randal Peelen op 13-07-2003 23:16 ]

http://twitter.com/randalpeelen

• Teckna
Jimmy Pop schreef op 13 July 2003 @ 23:15:
Hij bedoelt waarschijnlijk dat er dan ook niet in de topictitel had gestaan: "Nederland thuishaven voor Nederlandse oplichters", wat mij om een of andere reden nogal logisch lijkt ;).

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:59

botoo

💀 too old to die young

Als deze discussie enige waarde heeft dan komt dat beter tot z'n recht in TFF

move TMF > TFF

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 14:52
Ik bedoel niet dat "Nederlander" niet in de titel kan staan. Ik bedoel dat Nederlander in Nederland een beetje overbodig is.

http://twitter.com/randalpeelen

• Cyberdeck
Zodra het een nederlander is of blank, dan wordt het nooit benoemd. Om lekker met het vingertje naar andere mensen te kunnen wijzen valt me de laatste tijd op dat bij alles wat er gebeurt er nooit blank of nederlands als kwantificering genoemd wordt en wel altijd als degene in kwestie een andere huidskleur is. Zolang we andere mensen of groepen de schuld kunnen geven doen we dat zo vlug mogelijk.

Ik heb geen moeite met het benoemen van zaken, maar dan wel als het toegevoegde waarde heeft en dan ook consequent!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Als je het alleen over Nederland hebt dan gaat iedereen het er vanuit dat je ook over Nederlanders praat. Dat is echter niet zo, want het gaat over Nigerianen die vanuit Nederland werken.

Professioneel Hyves-weigeraar

• ArthurMorgan
  • Niet online
Cyberdeck schreef op 14 July 2003 @ 08:56:
Zodra het een nederlander is of blank, dan wordt het nooit benoemd. Om lekker met het vingertje naar andere mensen te kunnen wijzen valt me de laatste tijd op dat bij alles wat er gebeurt er nooit blank of nederlands als kwantificering genoemd wordt en wel altijd als degene in kwestie een andere huidskleur is. Zolang we andere mensen of groepen de schuld kunnen geven doen we dat zo vlug mogelijk.

Ik heb geen moeite met het benoemen van zaken, maar dan wel als het toegevoegde waarde heeft en dan ook consequent!
Weet je wel wat het onderwerp is van het nieuwsbericht? het gaat over nigerian spam zoals ik (en anderen) al eerder zei. Dat is een speciale vorm van spam....

Als we het hebben over deze mensen hebben we het over een nigeriaanse oplichter... het is een begrip.

Het gaat om een internationaal fenomeen. Maar hoe wil je een dekkende kop maken, zonder dit begrip te noemen??

Als een belgische oplichtersgroep actief is in Nederland zal dat ook genoemd worden. Dat is nl essentiele info.... als een nederlandse groep actief is hier wordt dat niet genoemd want het is standaard.
Als er in het buitenland een nederlander met XTC gepakt wordt staat dat ook in een nieuwsbericht....

• Cyberdeck
Waarom heeft the registry dan een andere titel als het zo'n begrip is?
Is het wel een echt begrip?? Ieder z'n eigen mening, uiteraard, maar zo kun je alles een begrip gaan noemen.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:11

Wokschotel

Op 6 wielen

Cyberdeck schreef op 14 July 2003 @ 09:12:
Is het wel een echt begrip?? Ieder z'n eigen mening, uiteraard, maar zo kun je alles een begrip gaan noemen.
The lottery scams are orchestrated by Nigerians operating from boiler rooms in Amsterdam suburbs. They don't target Dutch victims, but foreigners who do not know that companies such as Fortune Trust Finance & Securities could never be housed at Burdenstreet or Alfonstraat in Amsterdam, addresses mentioned in numerous emails. The phone numbers, however, are real; some will even connect to a satellite phone.

The Dutch fraud squad last year estimated that at least seven Nigerian syndicates - a group of at least a hundred people - are engaged with 419 frauds from Amsterdam; making it one the most important scam hubs of the European continent. Recently five Nigerian men were sentenced for e-mail crimes, including lottery fraud.

Nigerian lottery scams from the Netherlands are on the rise. Several lotteries recently began to put up bogus websites, some of them with pictures of bustling computer rooms or impressive office fronts, claiming to be working for Lee Towers Holdings, after a well-known Dutch Frank Sinatra impersonator, or Johannes Cruyff, the soccer star.
Tel het aantal keren dat het woord 'Nigeriaan' wordt genoemd.

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• Teckna
Cyberdeck schreef op 14 July 2003 @ 09:12:
Waarom heeft de telegraaf een andere titel dan de volkskrant
waarvoor brengt nederland 1 het 8 uur journaal op een verschillende manier dan rtl4
Het zou saai worden als iedereen alles hetzelfde bericht.

zoals ik al eerder heb uitgelegd:
het is heel gewoon in de media om te melden als het om een buitenlandse groep personen gaat, op het moment dat er geen nationaliteit staat kan je ervan uitgaan dat het nederlanders betreffen.
Mocht men (nog) niet weten welke nationaliteit een persoon heeft staat er meestal iets in de trant van 'de nationaliteit is onbekend' (of een nog onbekende persoon)
[...]
overigens hoorde ik je niet klagen toen een nederlander in de titel stond op het volgende bericht:

[ Voor 3% gewijzigd door Teckna op 14-07-2003 09:17 ]

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Cyberdeck schreef op 14 juli 2003 @ 09:12:
Wij zijn gelukkig the Registry niet. Die site is de Story onder de nieuwssites die probeert om zo politiek correct over te komen. Ik vind het eerder raar dat zij niet de Negerianen in de titel noemen. Toch komen zij later terug in de titel, moet je dan zo laks zijn om hun niet te benoemen in de titel? Het artikel gaat toch over die mensen in Nederland.
Cyberdeck schreef op 13 juli 2003 @ 22:53:
En dan krijg je als gevolg hiervan in de reacties ook nog eens mensen die het dan grappig vinden om het hele integratiebeleid erbij te halen.
Lang leve het modereersysteem. Die zorgt ervoor dat de reactie de juiste score krijgt, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken ;).

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

En oja: je weet ongetwijfeld wat het begrip '419 scam' inhoudt?
This scam violates section 419 of the Nigerian criminal code, hence the fraud being known as the "419 scam"

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Cyberdeck schreef op 14 juli 2003 @ 08:56:
Zodra het een nederlander is of blank, dan wordt het nooit benoemd.

nieuws: Softwarepiraterij in Nederland daalt van 64% naar 36%
nieuws: Russische hacker in april voor de rechter
nieuws: CIA: Rusland en China bereiden zich voor op cyberwar
nieuws: China gaat computervirussen maken

moet ik nog even doorgaan? Komop zeg, dit noemen we zeuren om het zeuren in mijn omgeving

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Dit is wel echt het toppunt van Censuur. Er is al Censuur in de pers dat bij bepaalde delicten men geen bevolkingsgroepen noemt of mag noemen, maar dit is gewoon een begrip. Het heeft helemaal niks met aanzetten tot haat, racisme, discriminatie of wat dan ook te maken.

Als je dergelijke conclusies trekt zegt dat al heel wat over je eigen gedachten.

Zie vooral ook even http://www.spamvrij.nl/ , http://home.rica.net/alphae/419coal/ , http://groups.google.nl/g...ternet.misbruik&lr=&hl=nl

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 12:18 ]

Verwijderd

Je hebt m.i. gelijk, omdat nationaliteit er geen ene donder toe dat. Al was het een marsmannetje. Het gaat om spam. Blijkbaar vind men het belangrijkste kenmerk van deze spam dat het over Nigeria gaat. Wat andere media voor regels ed. handhaven moeten zij weten. Maar blijkbaar heeft het geen nut om hier kritisch tegenover te staan op deze site.

JvS, het voorbeeld Bevelander. Dat daar Nederlander in staat, doet er niet toe. Wat maakt nationaliteit nou uit? Who gives a rat? Het wekt enkel vooroordelen in de hand. Als er de volgende week weer iets over spam in Nederland aan het licht komt, denken sommigen daarbij dat er veel gespammed wordt vanuit Nederland. Hoeft helemaal niet het geval te zijn. De titel had een betere omschrijving gehad wanneer er stond 'Bevelander'. Daar gaat het immers over! Dat die gozer een Nederlander is, is enkel om het interessanter te maken voor de lezer omdat de lezer ook uitNederland komt. En da's nou waar krantjes als de Telegraaf het voor doen: de interesse van de lezer te wekken, ook al is het compleet bullshit of ongenuanceerd. Hetero suggereeert verband Duitsers en homo's. Ik ben immers hetero, en denk dat er een homo in Duitsland leeft!

DeLaNo, dat heet niet censuur of whatever. Dat heet nuance. Het feit dat een boel aardappels enkel headlines lezen en daaruit conclusies trekken maakt nuances belangrijk. Het feit dat dergelijke titels vooroordelen in de hand wekken des te meer. Nuances zijn af en toe wel eens nuttig... en niet terzake doende feiten zijn af en toe wel eens overbodig... ya know...

Geen Telegraaf stijl aub. Dank u.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 12:43:
Je hebt m.i. gelijk, omdat nationaliteit er geen ene donder toe dat. Al was het een marsmannetje. Het gaat om spam. Blijkbaar vind men het belangrijkste kenmerk van deze spam dat het over Nigeria gaat. Wat andere media voor regels ed. handhaven moeten zij weten. Maar blijkbaar heeft het geen nut om hier kritisch tegenover te staan op deze site.

Heb jij een plaat voor je hoofd? Die spam staat er *juist* om bekend dat de afzenders Nigerianen zijn. Het zijn Nigeriaanse bendes die er voor verantwoordelijk zijn, het begrip 419 scam is gebaseerd op een wetsartikel uit Nigeria, kortom, alles aan die soam is Nigeriaans. Het is gewoon een feit, een gegeven. Als t.net een headline produceert als 'Amerikanen downloaden veel illegale software' ga je daar toch ook niet over mekkeren?

[ Voor 4% gewijzigd door Wokschotel op 14-07-2003 12:57 ]

Verwijderd

JvS, het voorbeeld Bevelander. Dat daar Nederlander in staat, doet er niet toe. Wat maakt nationaliteit nou uit? Who gives a rat? Het wekt enkel vooroordelen in de hand. Als er de volgende week weer iets over spam in Nederland aan het licht komt, denken sommigen daarbij dat er veel gespammed wordt vanuit Nederland. Hoeft helemaal niet het geval te zijn. De titel had een betere omschrijving gehad wanneer er stond 'Bevelander'. Daar gaat het immers over! Dat die gozer een Nederlander is, is enkel om het interessanter te maken voor de lezer omdat de lezer ook uitNederland komt. En da's nou waar krantjes als de Telegraaf het voor doen: de interesse van de lezer te wekken, ook al is het compleet bullshit of ongenuanceerd. Hetero suggereeert verband Duitsers en homo's. Ik ben immers hetero, en denk dat er een homo in Duitsland leeft!

DeLaNo, dat heet niet censuur of whatever. Dat heet nuance. Het feit dat een boel aardappels enkel headlines lezen en daaruit conclusies trekken maakt nuances belangrijk. Het feit dat dergelijke titels vooroordelen in de hand wekken des te meer. Nuances zijn af en toe wel eens nuttig... en niet terzake doende feiten zijn af en toe wel eens overbodig... ya know...

Dat heeft niks met Telegraaf-stijl te maken o.i.d.. Juist in dit geval is het belangrijk om te weten, dat het om Nigerianen gaat. Omdat het een van de belangrijkste/duidelijkste kenmerken van de oplichtings-spam is. Als je mensen voor zulke criminele praktijken wilt waarschuwen, dan moet je dat gewoon zo volledig en duidelijk mogelijk doen.

Als je het in dit geval weg zou laten, zou de boodschap een stuk minder duidelijk zijn.

Hoevaak lees je niet, dat er iets gebeurd is met een xxx-jarige Brabander of Limburger of (vul willekeurige provincie in), dat zie je ook vaak in krantenkoppen staan. Dat zou dan net zo goed niet kunnen.... Daar hoor je toch ook niemand over. En zoals al vaker gezegd, er staan zoveel artikelen over "gewone" Nederlanders. Het zou pas echt van de zotte zijn, als je bij al die artikelen ook nog eens zou moeten gaan vermelden dat het om iemand van Nederlandse afkomst gaat. We zitten hier immers in Nederland.

In het geval van een winkeldiefstal o.i.d. dan kan ik me wel in je verhaaltje vinden. Dan doet het er eigenlijk niet zoveel toe. Maar zodra je het over (nog lopende) oplichtingspraktijken gaat, lijkt het me dus wel van belang, dat bekendgemaakt wordt welke nationaliteit de oplichter heeft. Ook in het geval van ernstige feiten, heeft de samenleving het recht om te weten, wat er gebeurd is. Anders krijg je een nog grotere doofpot-/struisvogelcultuur als er nu al heerst....

Wat denk je dat er in Praag in de kranten stond, toen er een paar Nederlandse schooljongens/meisjes opgepakt waren i.v.m. mishandeling o.i.d.? Dat het om NEDERLANDSE toeristen ging. Schande!

Edit:

Nog even een voorbeeldje van nu.nl. Gaat over die schietpartij in Sittard.
De vermoedelijke dader is van Nederlandse afkomst en woonachtig in Sittard. Het OM is op zoek naar de grijs- of goudkleurige BMW 740i, met kenteken JF HH 68, waarmee de man op de vlucht is geslagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 13:16 ]

Verwijderd

/me vind het wel goed dat de groepering in de titel staat.

Veel mensen denken anders meteen aan andere groeperingen, als turken, marrokkanen e.d.. en die hebben er dan weer net niks mee te maken!!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Toen ik spam za in de titel, begon ik meteen na te denken of het Bevelander betrefde of de Nigerianen. Aangezien er Nigerianen in stond, wist ik gelijk dat het om dat soort mail ging. Bijzonder verhelderend, en heeft ook wat mij betreft niks met discriminatie te maken.
Het is hetzelfde als er staat dat een voetbalteam van Nederland heeft gewonnen. Ook wel handig om er dan bij te vernoemen dat het om Nigeria gaat, vergroot de begrijpelijkheid en compleetheid van een bericht nogal :)

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat maakt nationaliteit nou uit? Who gives a rat? Het wekt enkel vooroordelen in de hand.
Dystopia, ik vind het vreemd dat je van mening bent dat de nationaliteit niet mag voorkomen in een artikel, maar de leeftijd, woonplaats, en het geslacht wél. Immers, als het noemen van de nationaliteit een verkeerde stemming schept, dan zouden voorgaande zaken óók niet neergezet mogen worden. Net als men gaat zeggen 'Altijd die Marokkanen weer' zou er dan ook gezegd worden 'Altijd die Amsterdammers weer' en 'Altijd die 20-jarigen weer'.

Nationaliteit is net zo'n gegeven als de leeftijd, het geslacht en de woonplaats en wordt in het algemeen in het meerdendeel van de artikels gewoon geplaatst.

Dat een select aantal mensen bij elk artikel over allochtonen gaat zeuren dat het 'altijd weer hun zijn' wil nog niet zeggen dat je meteen censuur moet gaan toepassen. Dát zijn namelijk de enige stemmingmakers.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 13:08:

Dat heeft niks met Telegraaf-stijl te maken o.i.d.. Juist in dit geval is het belangrijk om te weten, dat het om Nigerianen gaat. Omdat het een van de belangrijkste/duidelijkste kenmerken van de oplichtings-spam is. Als je mensen voor zulke criminele praktijken wilt waarschuwen, dan moet je dat gewoon zo volledig en duidelijk mogelijk doen.
Uitgebreide berichtgeving kan in het nieuwsartikel zelf ipv. de titel. Dit is geen argument om het wel in de titel te benoemen.
Als je het in dit geval weg zou laten, zou de boodschap een stuk minder duidelijk zijn.
Je vind het duidelijk dat Nederland een thuishaven is voor Nigeriaanse oplichters? Het zegt he-le-maal niks over hoe die oplichting plaats vind. Het geeft een land weer. Het geeft een nationaliteit weer. En het geeft weer dat het om oplichting gaat. Nou nou, dat zegt erg veel. Kan ook om drugs gaan. Sterker nog dat het met computers te maken heeft wordt niet eens duidelijk in de titel. Had net zo goed op Fok kunnen staan, dit. Een titel als Oplichting-praktijken via spam of email oid. is korter en duidelijker. Om welk land het gaat en welke nationaliteit wordt kan dan in het nieuwsartikel gelezen, wanneer het nodig is.

Bovendien heeft dat het voordeel dat je er andere voorbeelden bij kunt betrekken. Want dit is niet het enige voorbeeld. Dan ben je veel stoerder dan al die andere nieuwssites die hun nieuws van elkaar jatten.

Waarom ga je niet in op het feit dat een boel mensen enkel de titel lezen, en niet het artikel?
Daar hoor je toch ook niemand over.
Populisme is geen argument.
In het geval van een winkeldiefstal o.i.d. dan kan ik me wel in je verhaaltje vinden. Dan doet het er eigenlijk niet zoveel toe. Maar zodra je het over (nog lopende) oplichtingspraktijken gaat, lijkt het me dus wel van belang, dat bekendgemaakt wordt welke nationaliteit de oplichter heeft. Ook in het geval van ernstige feiten, heeft de samenleving het recht om te weten, wat er gebeurd is. Anders krijg je een nog grotere doofpot-/struisvogelcultuur als er nu al heerst....
Bij gebrek aan een beter kenmerk van deze mensen?

Waarom dan in de titel? De titel vind jij genuanceerd, duidelijk?

• ArthurMorgan
  • Niet online
dystopia dit is T.net... als we het hier over nigeriaanse spam hebben dan is het de doelgroep heel duidelijk waar het over gaat.

oftewel je weet blijkbaar niet waar het over gaat. sim-pel

Verwijderd

Alfredt schreef op 14 July 2003 @ 13:57:
dystopia dit is T.net... als we het hier over nigeriaanse spam hebben dan is het de doelgroep heel duidelijk waar het over gaat.

oftewel je weet blijkbaar niet waar het over gaat. sim-pel
Oh het gaat over T.net. Verrek! Okay, Tweakers zijn slim genoeg om spamfilter te draaien, dus heeft geen enkele Tweaker last van spam. Gelul? ja? vind ik ook, net als jouw argument aangezien het feit dat dit T.net is niet betekent dat je niet hoeft te nuanceren. Er komen hier ook mensen die niet zo bijzonder veel van computers weten of die even kijken op de frontpage, een topicje aanklikken, en 'm weer peren maar verder wel de headlines hebben gelezen.

Nooit geweten dat Nigeriaanse oplichtingpraktijken per definitie over spam gaan. Bedankt, ik heb vandaag iets geweldigs geleerd! Thanks! We hebben het niet over Nigeriaanse spam. Lees die titel van dat nieuwsartikel eens en denk dan nog eens na wie er hier niet weet waar die het over heeft. Het gaat over Nigeriaanse oplichters in de titel. Oplichters bestaan in andere landen, you know. Oplichting zegt niet zoveel over wat er precies is gebeurd, you know. Dat ze uit Nigeria komen is blijkbaar belangrijk, you know.

• ArthurMorgan
  • Niet online
als het gaat over oplichters en het staat op T.net waar zou het dan over gaan?

En ja dat het over een nigeriaanse bende gaat is in dit opzicht zeer belangrijk. Dit is een van de grootste oplichterbendes ter wereld op dit moment. Als men het nieuws erbij niet wil lezen is dat niet de fout van de opstellers. Maar als ik de koppen zie wil ik weten waarover het gaat. En dan is dit dus het 'keyword'.

• Harm
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juli 2003 @ 14:05:
[...]

Oh het gaat over T.net. Verrek! Okay, Tweakers zijn slim genoeg om spamfilter te draaien, dus heeft geen enkele Tweaker last van spam. Gelul? ja? vind ik ook, net als jouw argument aangezien het feit dat dit T.net is niet betekent dat je niet hoeft te nuanceren. Er komen hier ook mensen die niet zo bijzonder veel van computers weten of die even kijken op de frontpage, een topicje aanklikken, en 'm weer peren maar verder wel de headlines hebben gelezen.
Ok, dan weten ze misschien niet direct alles wat echte tweakers wel weten, en misschien begrijpen ze niet direct waar het overgaat. So what? We zijn een volwassen nieuwssite die van een bepaalde basiskennis uitgaat. Denk je dat een eenvoudige bezoeker zonder basiskennis begrijpt wat er bijvoorbeeld in dit artikel staat? I don't think so actually. Dus als een gewone gebruiker die titel ziet en niet precies weet waar het overgaat dan gaat die het stuk maar lezen. Wie weet wordt het dan duidelijk. En zo niet, dan is er altijd nog de reactiemogelijkheid. Het is gewoon niet de bedoeling dat wij titels zo eenvoudig gaan maken dat iedere aap van de straat direct begrijpt waar het overgaat. We zijn tweakers... :)
Verwijderd schreef op 14 juli 2003 @ 14:05:
Nooit geweten dat Nigeriaanse oplichtingpraktijken per definitie over spam gaan. Bedankt, ik heb vandaag iets geweldigs geleerd! Thanks! We hebben het niet over Nigeriaanse spam. Lees die titel van dat nieuwsartikel eens en denk dan nog eens na wie er hier niet weet waar die het over heeft. Het gaat over Nigeriaanse oplichters in de titel. Oplichters bestaan in andere landen, you know. Oplichting zegt niet zoveel over wat er precies is gebeurd, you know. Dat ze uit Nigeria komen is blijkbaar belangrijk, you know.
Het stuk staat op Tweakers.net en dus mag je ervan uitgaan dat de artikelen met internet/hardware/software te maken hebben. De titel heeft een oranje kleurtje en dus is het duidelijk dat het over internet gaat. Misschien maakt dat wat duidelijk. Nigerianen lichten dus iets (wat wordt dus in het artikel duidelijk) of iemand op wat te maken heeft met internet. Dat kan nog wel van alles zijn, maar het aantal mogelijke dingen is in ieder geval ingekaderd.

Heb je trouwens een serieus idee over een andere titel die én goed weergeeft waar het artikel om gaat én ook nog eens kort en bondig is?

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

[overandereboeggooi]
Vind het wel overdreven in dit geval dat niet genoemd mag worden dat het om nigerianen gaat. Wel ben ik het ermee eens dat er nooit/bijna nooit titels of berichten zijn waarin iets dergelijks als 'Nederlandse/autochtone/blanke groepering houdt zich bezig met...' staat. Nu kan je natuurlijk voorbeelden gaan zoeken, maar dat voegt denk ik niets toe, uitzonderingen die de regel bevestigen.

Neem het volgende voorbeeld. Je wordt zelf bedreigd door een groep allochtone jongeren, dan komt dat allochtone expliciet te staan wanneer je het staat verhaal naverteld. Wanneer hetzelfde gebeurt door blanke jongeren, dan zal alleen gezegd worden dat je door jongeren bedreigd bent en dat is die sjit waar ik tegen ben. Ik bedoel, overal in het nieuws hoor je sjit over mensen die bedreigd zijn door allochtonen, terwijl ik dat nooit heb meegemaakt. Moeilijkheden heb ik altijd gehad met blanken. En nu betrap ik me er zelf steeds op dat ik meer op mijn hoede ben wanneer ik een groep allochtone jongeren zie. Foute axies van de media? Me dunkt.
[/overandereboeggooi]

blog
sow
eee

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-03 20:42

RUFFNECK

Poentje

Ok de TS-er zit nu wel met z'n mond vol tanden denk ik...

• Harm
  • Niet online
RUFFNECK schreef op 14 July 2003 @ 14:25:
Ok de TS-er zit nu wel met z'n mond vol tanden denk ik...
Dat kan hij zelf wel zeggen als het daadwerkelijk zo is. Dit soort replies voegen meestal weinig toe aan de echte discussie :)

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Harm schreef op 14 July 2003 @ 14:26:
[...]
Dat kan hij zelf wel zeggen als het daadwerkelijk zo is. Dit soort replies voegen meestal weinig toe aan de echte discussie :)
Sorry idd, dat heb ik ook wel door, maar het moest er gewoon uit. Ik heb al eerder zo'n discussie gehad (of gestart eigenlijk) op de FOK! Frontpage en erger me keer en keer eraan dat mensen zo naief denken soms.

Ik bedoel van komop, er zijn genoeg nieuwsberichten geweest over bijv. Nederlander met XTC pillen aangehouden hier en daar in de titles. Als er ff een niet-nederlandse groepering zo expliciet naar voren wordt gehaald, zul je alweer horen dat de nieuwsposters e.d. verkeerd bezig zijn. Dikke BS vinnik dus.

Ben btw niet-nederlander en zou het egt niet erg vinden als mijn "groep" ook zo expliciet op de voorgrond wordt gezet, vooral in crimineel opzicht.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ja, het is belangrijk dat ze uit Nigeria komen. Dat Nederlandse spammers vanuit Nederland opereren is vrij logisch, maar dat ze helemaal vanuit Nigeria hierheen komen om één van de beruchtste oplichtersnetwerken van dit moment te runnen is toch wel opvallend. Je zou immers verwachten dat men vanuit Nigeria werkt, niet? Dat is niet het nieuws, niet het feit dat die oplichting überhaubt plaats vindt.

"Oplichting-praktijken via spam" is dus geen goede titel. Het brengt geen boodschap over. Iemand die die headline ziet denkt "ja, dat is mogelijk. en? dus?" Kun je net zo goed gewoon of "Oplichters" neerzetten of nog iets crypischer, want men heeft toch geen flauw idee waar het over gaat. Met de titel "Nederland thuishaven voor Nigeriaanse oplichters" weet je meteen wat het nieuws is, en met name door het woord "Nigeriaanse" weet men over welke groep het gaat. Weet je dat niet dan vraag je je misschien wel af waarom het op Tweakers.net staat, maar dan kun je of verder lezen om er achter te komen, of het negeren zonder dat je foute informatie hebt gekregen.

En nee, normaal wordt het niet genoemd als iets door een Nederlander wordt gedaan, behalve als die Nederlander op een plaats zit waar je hem niet verwacht. Als Intel Nederlandse apparatuur koopt bijvoorbeeld, als een Nederlander een virus schrijft dat internationaal schade aanricht, als een Nederlander door de BBC beschuldigd wordt van spam. Dan zeggen we ook niet gewoon "iemand" of "een bedrijf". Vergelijk het maar met een busongeluk. Crashed ie in Nederland dan is het "30 doden, onder wie 27 Griekse toeristen". Crashed ie in Griekenland dan is het "30 doden, onder wie 3 Nederlanders". Ik zou niet weten wat daar fout aan is.

[ Voor 25% gewijzigd door Wouter Tinus op 14-07-2003 14:39 ]

• marrk

marrk

marrk

RUFFNECK schreef op 14 July 2003 @ 14:30:
[...]

...
Ben btw niet-nederlander en zou het egt niet erg vinden als mijn "groep" ook zo expliciet op de voorgrond wordt gezet, vooral in crimineel opzicht.
Ben dan wel benieuwd wat je wel bent en in hoeverre je je verbonden voelt met welke bevolkingsgroep dan ook...

blog
sow
eee

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Maruku schreef op 14 July 2003 @ 14:33:
[...]

Ben dan wel benieuwd wat je wel bent en in hoeverre je je verbonden voelt met welke bevolkingsgroep dan ook...
Ik ben Surinamer en zoals ik al zei op FOK! bijv. (Tweakers.net is niet egt een algemene nieuwssite, vandaar FOK!), komen er genoeg berichten over criminele allochtonen (jongeren). En ik heb zovaak meegemaakt dat er geklaagd wordt daar dat er maar geen Turk of Marokkaan of Surinamer moet staan, omdat dat geen zgn "meerwaarde" aan het bericht zou toevoegen. Vandaar ik eergister ofzow nog een discussie daarover teweeg had gebracht, omdat ik er gewoon moe van werd.

Dus gewoon het beestje bij zijn naampje noemen moet gewoon kunnen vind ik en geen gelul van "als er Nederlander zou staan blabla", want hierboven zijn er al genoeg topics gebruikt als voorbeeld dat Tweakers.net geen onderscheid daarin maakt.

• marrk

marrk

marrk

RUFFNECK schreef op 14 July 2003 @ 14:39:
[...]

...

Dus gewoon het beestje bij zijn naampje noemen moet gewoon kunnen vind ik en geen gelul van "als er Nederlander zou staan blabla", want hierboven zijn er al genoeg topics gebruikt als voorbeeld dat Tweakers.net geen onderscheid daarin maakt.
Psies, beestje bij zijn naampje noemen, maar Nederlanders zijn ook beestjes en dat wordt nogal vaak vergeten...

blog
sow
eee

Verwijderd

Jij wil gewoon zeer belangrijke feiten Censureren, je kunt het nuance noemen maar er valt niks te nuanceren behalve belangrijke feiten weglaten. En dat is toch echt censuur.

Puur omdat het over een andere bevolkingsgroep gaat zijn ineens een paar feiten niet meer belangrijk ofzo? Als we zo gaan censureren blijft er weinig zinvol nieuws over.

Ik vraag me sowieso af waarom mensen nu wel zagen over dit, maar als er staat 'Duitsers vervuilen Rijn' of 'Belgen hekel aan Nederlandse muziek' hoor je niemand klagen. Want dan is het ineens wel relevant of in iedergeval niet erg dat het over Duitsers of Belgen gaat. Maar als er staat 'Nigeriaanse Bende heeft voor miljoenen euro's opgelicht' of 'Marokkaanse jongeren voetballen met rouwkransen', dan is het ineens totaal irrelevant dat het om Nigerianen of Marokkanen gaat.

Trek van mij part een lijn ergens, maar ga dan geen verschil maken. Als je zo wilt nuanceren dan moet je pleiten voor artikels als 'Een persoon uit een land op deze wereld heeft ergens op deze wereld een bank overvallen'.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 14:48 ]

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Maruku schreef op 14 July 2003 @ 14:43:
[...]

Psies, beestje bij zijn naampje noemen, maar Nederlanders zijn ook beestjes en dat wordt nogal vaak vergeten...
Dat klopt idd, maar kan ook hierdoor komen:
Jimmy Pop schreef op 13 July 2003 @ 23:19:
Ik bedoel niet dat "Nederlander" niet in de titel kan staan. Ik bedoel dat Nederlander in Nederland een beetje overbodig is.
En bij de TS-er gaat het erom dat Tweakers.net dit min of meer fout doet, wat ik dus niet denk.

• marrk

marrk

marrk

Wouter Tinus schreef op 14 juli 2003 @ 14:33:
En nee, normaal wordt het niet genoemd als iets door een Nederlander wordt gedaan, behalve als die Nederlander op een plaats zit waar je hem niet verwacht. Als Intel Nederlandse apparatuur koopt bijvoorbeeld, als een Nederlander een virus schrijft dat internationaal schade aanricht, als een Nederlander door de BBC beschuldigd wordt van spam. Dan zeggen we ook niet gewoon "iemand" of "een bedrijf". Vergelijk het maar met een busongeluk. Crashed ie in Nederland dan is het "30 doden, onder wie 27 Griekse toeristen". Crashed ie in Griekenland dan is het "30 doden, onder wie 3 Nederlanders". Ik zou niet weten wat daar fout aan is.
Is het dan normaal dat een Nederlander iets niet-normaals doet in Nederland? :? Sorry, maar klopt toch niet helemaal. En in je bus-voorbeeld boeit het dus nix, aangezien hier niemand ergens van beschulidgd wordt of ergens schuldig aan is.

blog
sow
eee

• marrk

marrk

marrk

RUFFNECK schreef op 14 juli 2003 @ 14:45:
[...]

Dat klopt idd, maar kan ook hierdoor komen:

[...]

En bij de TS-er gaat het erom dat Tweakers.net dit min of meer fout doet, wat ik dus niet denk.
Aja, dat is ook zo, maar eigenlijk zou je eens de moeite moeten nemen mijn eerste post in dit topic te lezen. Daarin staat dat ik het in dit geval overdreven vind, maar dat mij opvalt dat het vaak gebeurt op een manier die ik niet verantwoord vind...

blog
sow
eee

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Maruku schreef op 14 July 2003 @ 14:45:
Is het dan normaal dat een Nederlander iets niet-normaals doet in Nederland? :? Sorry, maar klopt toch niet helemaal.
Nee, dat zeg ik ook niet. Als het een Nederlander in Nederland is hoeft alleen niet genoemd te worden dat het een Nederlander is, omdat iedereen daar al vanuit gaat.
En in je bus-voorbeeld boeit het dus nix, aangezien hier niemand ergens van beschulidgd wordt of ergens schuldig aan is.
Moeilijk he, een lijn doortrekken? "Nederlander pleegt aanslag in New York" dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter Tinus op 14-07-2003 14:52 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maruku schreef op 14 July 2003 @ 14:45:
[...]

Is het dan normaal dat een Nederlander iets niet-normaals doet in Nederland? :? Sorry, maar klopt toch niet helemaal. En in je bus-voorbeeld boeit het dus nix, aangezien hier niemand ergens van beschulidgd wordt of ergens schuldig aan is.
als het een nederlandse buschauffeur is die in belgie crast omdat-ie teveel gezopen heeft, wordt de nationaliteit erbij genoemd.

edit:
Hoi wouter :P

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 14-07-2003 14:53 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• marrk

marrk

marrk

Wouter Tinus schreef op 14 July 2003 @ 14:52:
Nee, dat zeg ik ook niet. Als het een Nederlander in Nederland is hoeft alleen niet genoemd te worden dat het een Nederlander is, omdat iedereen daar al vanuit gaat.
Leuke grap heej :| , '15-jarig meisje verkracht door 7 jongens van 16 tot 18', zeg nu zelf, wie denk je dat dat heeft gedaan? Jan, Frans, Henk en zijn vrienden? Durf er geld op te zetten dat jij denkt aan allochtonen. Feit is gewoon dat mensen te makkelijk vooroodelen gebruiken (ik ook, eerlijk toegegeven) en dat de pers ervoor moet uitkijken dat dit niet gebeurt.
Moeilijk he, een lijn doortrekken? "Nederlander pleegt aanslag in New York" dan.
'Nederlander pleegt aanslag in New York' geeft wel een vervelende lading, maar is toch niet hetzelfde geval. Als jij in Amerika zou wonen, en er zouden zo vaak negatieve berichten over Nederlanders in een krant staan, dan zou jij er ook van balen. Op die manier moet je het denk ik bekijken.

edit:

sorry voor de vele edits en posts, maar ik ben een beetje bezig met leren hou die stomme quote tag werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door marrk op 14-07-2003 15:01 ]

blog
sow
eee

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Waar gaat het nou eigenlijk nog over?

Er is een nieuwsitem over bepaalde oplichters die in Nederland blijken te opereren, terwijl dat niet verwacht werd van ze.

Het type oplichting is specifiek voor deze bepaalde oplichters, ik heb nog nooit gehoord van scam (zo heet die spam geloof ik) van andere oplichters dan de eerder genoemde.

Nu met invulling van de naampjes van de beestjes:
Er is, bij mijn weten, nog nooit scam van niet-nigeriaanse oplichters gekomen, 't gaat erom dat de scam-oplichters in Nederland blijken te opereren -> de (nigeriaanse) scam-verstuurders hebben Nederland als thuisbasis.

Zoals Wouter al zei: Dat is het nieuws waar het om gaat.

Toen ik de headline zag staan wist ik meteen waar het om ging, om die scam versturende Nigerianen die denken dat ik hun kan helpen met hun financiele problemen... En wat blijkt, aan de hand van die titel? Ze werken vanuit Amsterdam, Nederland.

• marrk

marrk

marrk

ACM schreef op 14 July 2003 @ 15:15:
Waar gaat het nou eigenlijk nog over?

Er is een nieuwsitem over bepaalde oplichters die in Nederland blijken te opereren, terwijl dat niet verwacht werd van ze.

Het type oplichting is specifiek voor deze bepaalde oplichters, ik heb nog nooit gehoord van scam (zo heet die spam geloof ik) van andere oplichters dan de eerder genoemde.

Nu met invulling van de naampjes van de beestjes:
Er is, bij mijn weten, nog nooit scam van niet-nigeriaanse oplichters gekomen, 't gaat erom dat de scam-oplichters in Nederland blijken te opereren -> de (nigeriaanse) scam-verstuurders hebben Nederland als thuisbasis.

Zoals Wouter al zei: Dat is het nieuws waar het om gaat.

Toen ik de headline zag staan wist ik meteen waar het om ging, om die scam versturende Nigerianen die denken dat ik hun kan helpen met hun financiele problemen... En wat blijkt, aan de hand van die titel? Ze werken vanuit Amsterdam, Nederland.
Klopt niet helemaal wat je typt, maar ik sluit me er wel bij aan.

blog
sow
eee

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Welk deel klopt er niet dan? :)

• marrk

marrk

marrk

ACM schreef op 14 juli 2003 @ 15:45:
Welk deel klopt er niet dan? :)
scam... scam is geen vorm van spam, maar een scam is een manier van oplichten.
edit:

Sorry nogmaals, maar quoten is zwaar moeilijk |:(

[ Voor 56% gewijzigd door marrk op 14-07-2003 15:49 ]

blog
sow
eee

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 13:55:
[...]

Uitgebreide berichtgeving kan in het nieuwsartikel zelf ipv. de titel. Dit is geen argument om het wel in de titel te benoemen.
Je titel moet wel de inhoud van het artikel dekken. Op deze manier kan ook een "koppensneller" zijn voordeel hieraan hebben. Mijn pa gaat bijvoorbeeld echt geen hele artikels over spam zitten lezen, gewoon omdat hij daar geen tijd voor heeft, en omdat computers/internet/e-mail nou niet echt zijn interesse hebben. Als hij nu zo'n mailtje binnenkrijgt, als hij deze kop gesneld zou hebben, dan weet hij al genoeg. (Wetende dat hij het op een computer-forum gelezen heeft.)
[...]

Je vind het duidelijk dat Nederland een thuishaven is voor Nigeriaanse oplichters? Het zegt he-le-maal niks over hoe die oplichting plaats vind. Het geeft een land weer. Het geeft een nationaliteit weer. En het geeft weer dat het om oplichting gaat. Nou nou, dat zegt erg veel. Kan ook om drugs gaan. Sterker nog dat het met computers te maken heeft wordt niet eens duidelijk in de titel. Had net zo goed op Fok kunnen staan, dit. Een titel als Oplichting-praktijken via spam of email oid. is korter en duidelijker. Om welk land het gaat en welke nationaliteit wordt kan dan in het nieuwsartikel gelezen, wanneer het nodig is.
Nee, dat is dus niet duidelijk en vanzelfsprekend. Op een niet-computer-gerelateerd forum hadden ze er waarschijnlijk dan ook bijgezet dan het om spam/e-mail zou gaan. "Oplichtingspraktijken via spam" komt op mij eerder onvolledig en niets-zeggend over. Dat hebben we toch al jaren????
Bovendien heeft dat het voordeel dat je er andere voorbeelden bij kunt betrekken. Want dit is niet het enige voorbeeld. Dan ben je veel stoerder dan al die andere nieuwssites die hun nieuws van elkaar jatten.

Waarom ga je niet in op het feit dat een boel mensen enkel de titel lezen, en niet het artikel?
Zie hierboven.... Daarom is het (in zulke gevallen dus, weer niet bij de winkeldiefstal) nou juist belangrijk om het juist wel te vermelden.
[...]

Populisme is geen argument.
Nee, maar het is wel iets wat meteen opvalt. Wanneer krijg je zulk soort discussies? Juist..... alleen als het om allochtonen gaat. Ik begrijp best, dat een Nigeriaan ervan baalt, dat er een groep Nigerianen op een slechte manier in het nieuws komt. Maar aan wie hebben ze dat te danken???? We leven niet meer in de tijd, dat de brenger van het slechte nieuws, hiervoor verantwoordelijk gehouden wordt... Dat komt uit de tijd van het ontstaan van de Marathon, en dat is HEEL lang geleden.
[...]

Bij gebrek aan een beter kenmerk van deze mensen?

Waarom dan in de titel? De titel vind jij genuanceerd, duidelijk?
Voor op een computer-forum dekt de titel de inhoud van het artikel aardig. In een landelijke ochtendkrant was hij onvolledig geweest....

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:59

botoo

💀 too old to die young

Als sommige mensen bepaalde negatieve gedachten hebben als 'Het beestje bij z'n naam genoemd word' dan ligt dat imho meer aan degene met de negatieve gedachten dan aan de 'naamnoemer'.

Het is volgens mij typisch Nederlands om bepaalde afkomsten niet te durven noemen uit angst voor racist uitgemaakt te worden, maar zo werk je imo juist de kleinzielige hokjesgeest in de hand.

(Je kan een koe een wit met zwart gemeleerde viervoeter noemen, maar je loopt daarmee wel het risico dat je in de war raakt met een Dalmatier, met alle gevolgen van dien . . . )

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Cyberdeck
Voor degene die denk dat ik het niet allemaal lees. DE TS-er is het gewoon eens met dystopia. Ik vind het niet erg dat het beestje bij de naam genoemd wordt, maar wel als je in een beperkte vorm juist op het verkeerde been gezet wordt, want onbewust denken toch een heleboel mensen: zie je wel een nigeriaan, geen nederlander

Ik vind het gewoon geen zak toevoegen aan de titel, laat het dan uit de titel!! Als je het als omgevingscheppend wil vermelden in de langere tekst en dat consequent doet (ook met nederlanders) prima. Maar een titel bevat over het algemeen niet meer dan 7 woorden en dan worden er 2 verspild aan iets wat niet duidelijker maakt waarover de tekst gaat.

Ok sommige vinden dat nigeriaanse spam een principe is, Hoe denk je dat dat als term inmiddels ingeburgerd is dan? Exact, titels van media. Zie je direct hoe gebrainwashed jezelf al bent want je hebt de boodschap al opgepikt!

Ik ben zelf een blanke nederlander met blond haar en blauwe ogen. Totdat ik m'n vrouw leerde kennen realiseerde ik me dit soort nuances niet, maar sinds een 5 jaar zijn de schellen van m'n ogen gevallen. We hebben als nederlanders ontzettend vlug onze mening klaar over zaken waar we helemaal geen zak verstand van hebben. Nederland is helemaal zo tolerant niet als de meeste mensen denken. Dat leer je pas als je een buitenlandse partner hebt. Iedereen denk dat het zo makkelijk is NL binnen te komen. Illegaal misschien, legaal wordt je echt als een stuk vuil behandeld, ook de nederlander die zijn liefde naar nl wilt brengen.

Wist je dat je als buitenlander het erg lastig hebt op onze arbeidsmarkt? Bij het solliciteren tellen alleen Nederlandse diploma's, buitenlandse diploma's zijn niks waard, alleen als ze het kunnen gebruiken om je af te wijzen als overgekwalificiteerd. Het werk waar mijn vrouw gekwalificiteerd voor is (heeft universitaire graad) gaan alle NL voor. Werk dat voor hbo of een lager niveau vereist dan is ze opeens overgekwalificiteerd. En ik kan je ontzettend storende dingen vertellen over die inburgering van nederland en hoe de politiek en de maatschappij absoluut niet snappen wat daar fout gaat. Maar dan wijk ik teveel af van m'n punt:

Ok terug ontopic: Ik heb geen moeite om beestjes bij de naam te noemen, maar NIET in de titel. Titels en slogans zijn communicatieve middelen om je een gevoel te geven, ook negatieve gevoelens. Enige voorzichtigheid hierbij is dus gewenst. Betekend niet dat je in de rest van het verhaal censuur moet toepassen. In een langere tekst komen nuances beter tot hun recht! Het feit dat nigeriaanse spam bij vele al een ingeburgerde term is bevestigd mijn mening alleen maar.

Alle slogans zoals 4 uur cup a soup, even apeldoorn bellen, en ga zo maar door zijn begrippen omdat ze als zodanig gemarket zijn.

Bootoo ik ben het helemaal met je eens, je moet zeker beestjes bij de naam kunnen noemen en allerlei verbergende omschrijvingen zoals je koebeschrijving zijn uiterst belachelijk. Je mist alleen het punt dat ik maak. Het gaat er niet om OF je dingen wel of niet moet noemen, maar de manier waarop en wanneer. Wat dat betreft staan vooral wij nederlanders in de wereld bekend als botte gasten zonder enig tact. Wij noemen dat direct.... hahaha je kunt direct zijn op een tactvolle manier! En tactvol betekend niet verbloemen, maar nuances en timing kennen we niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyberdeck op 14-07-2003 22:43 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Je gaat er helemaal aan voorbij dat die mensen nigerianen zijn en dat ze een of andere nigeriaanse (zaken)prins/erfgenaam beweren te representeren.

Vind je het gek dat die mail dan als van nigerianen beschouwd wordt?

De titel zegt niet: "Oplichters in nederland blijken nigeriaan te zijn", dat lijk jij er van te maken.
De titel zegt: "De nigerianen waarvan bekend is dat ze spammen blijken vanuit nederland te werken". En DAN is het JUIST handig om zowel Nigerianen ALS Nederland in de titel te zetten, want precies daarmee heb je de twee belangrijke trefwoorden te pakken...

Ik ben het absoluut met je eens dat dicriminerende en/of racistische uitlatingen/titels uit den boze zijn en moeten blijven. Maar hier is geen discriminatie of racisme het geval, er zijn nigeriaanse oplichters in nederland actief en DAAR gaat het artikel over, dat is ook precies wat de titel zegt.

't Gaat niet over de nigerianen, maar over nigeriaanse oplichters. Nigeriaans is daarin slechts een bijvoegelijk voornaamwoord (dat was de naam van dat beestje toch? :o ), waarbij "oplichters" het zelfstandige naamwoord is.
Echter zijn er zoveel oplichters in Nederland dat het onzinnig is om neer te zetten "Nederland thuishaven voor oplichters", want dan weet je nog niks.
Het gaat om die specifieke groep van nigeriaanse oplichters die allerlei mensen proberen op te lichten, vanuit nederland...

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Cyberdeck schreef op 14 July 2003 @ 22:34:
Voor degene die denk dat ik het niet allemaal lees. DE TS-er is het gewoon eens met dystopia. Ik vind het niet erg dat het beestje bij de naam genoemd wordt, maar wel als je in een beperkte vorm juist op het verkeerde been gezet wordt, want onbewust denken toch een heleboel mensen: zie je wel een nigeriaan, geen nederlander
Sorry, maar dat IS toch ook zo? Het zijn geen Nederlanders met een Nigeriaanse achtergrond, nee, het zijn Nigerianen. Dit is niet te vergelijken met een ingeburgerde allochtoon die nog steeds "Turk" wordt genoemd.
Ik vind het gewoon geen zak toevoegen aan de titel, laat het dan uit de titel!! Als je het als omgevingscheppend wil vermelden in de langere tekst en dat consequent doet (ook met nederlanders) prima. Maar een titel bevat over het algemeen niet meer dan 7 woorden en dan worden er 2 verspild aan iets wat niet duidelijker maakt waarover de tekst gaat.

Ok sommige vinden dat nigeriaanse spam een principe is, Hoe denk je dat dat als term inmiddels ingeburgerd is dan? Exact, titels van media. Zie je direct hoe gebrainwashed jezelf al bent want je hebt de boodschap al opgepikt!
Niet duidelijker maakt? Sorry maar als je een beetje onderzoek had gedaan dan had je geweten dat die Nigerianen al jaren bezig zijn, voor miljoenen hebben gefraudeerd, en bijna die hele tijd zo goed als ongrijpbaar zijn gebleven. Als jij het dan niet als "begrip" wil erkennen, tja, pech. Noem mij maar gehersenspoeld dan, maar naast het feit dat de daders afkomstig zijn uit Nigeria gebruiken ze ook altijd half controleerbare verhalen over hoge personen in Nigeria om het vertrouwen van mensen te winnen. De overheid van Nigeria heeft zelfs een speciale site geopend om mensen voor te lichten. Ontkennen dat er een connectie bestaat en dat de afkomst van de daders niet belangrijk is in dit geval, is gewoon oogkleppen opzetten.
[verhaal over vrouw e.d.
Doet allemaal niet ter zake. Ga in de politiek als je dat soort dingen wil aanpakken, in plaats van te proberen om je moraal op te dringen aan een of andere site over computers.
Ok terug ontopic: Ik heb geen moeite om beestjes bij de naam te noemen, maar NIET in de titel. Titels en slogans zijn communicatieve middelen om je een gevoel te geven, ook negatieve gevoelens. Enige voorzichtigheid hierbij is dus gewenst. Betekend niet dat je in de rest van het verhaal censuur moet toepassen. In een langere tekst komen nuances beter tot hun recht! Het feit dat nigeriaanse spam bij vele al een ingeburgerde term is bevestigd mijn mening alleen maar.

Bootoo ik ben het helemaal met je eens, je moet zeker beestjes bij de naam kunnen noemen en allerlei verbergende omschrijvingen zoals je koebeschrijving zijn uiterst belachelijk. Je mist alleen het punt dat ik maak. Het gaat er niet om OF je dingen wel of niet moet noemen, maar de manier waarop en wanneer. Wat dat betreft staan vooral wij nederlanders in de wereld bekend als botte gasten zonder enig tact. Wij noemen dat direct.... hahaha je kunt direct zijn op een tactvolle manier! En tactvol betekend niet verbloemen, maar nuances en timing kennen we niet.
Bot? Tactloos? Gevoel? Welk gevoel zou ik moeten krijgen bij "Nigeriaanse" dan? Mij zegt het niets hoor. Ik weet niet eens waar het ligt, kan er niet koud of warm van worden. Als iemand een nationaliteit verbindt aan een (negatief?) gevoel, of het als een belediging ziet :?, dan zegt dat volgens mij meer over die persoon dan over iets anders. Ik zal niet ontkennen dat vooroordelen een probleem zijn, maar ik weiger om om die reden iemands ras/afkomst als een taboe te gaan beschouwen.

Verwijderd

Omdat "we" de naam hebben als tolerant is eerder een last dan een lust voor Nederland. Het is maar goed ook dat eens verandering in komt.
Zero tolerance werkt.

Wist je overigens dat Nigeria een van de meest, zo niet het meest corrupte land ter wereld is. Het stikt er van de boeven tussen al die 100 miljoen inwoners.
Ik vind dat wanneer je in een titel de bevolkingsgroep bij de naam noemt een heel normale zaak.
Ik heb dagelijks te maken met emailtjes uit Nigeria, ik denk dat nog niet 1 % betrouwbaar is. Allemaal willen ze hier komen, geen uitzondering daargelaten.

Pas had ik wel vertrouwen in een bedrijf. Alles leek wel te kloppen. Ik heb contact gezocht met de EVD en zij hebben op hun beurt gekeken of het bedrijf wel te vertrouwen was.

Moet je voorstellen, ze deden zich voor als een van de grootste in importeerders in Nigeria van machines in allerlei. En ze hadden "very urgent" een machine nodig en uiteraard de benodigde "invitation letter".
Afgelopen vrijdag is de kanselarijauto geweest, ja, er was inderdaad een soort van een kantoortje op het genoemde adres, piepklein, maar om jezelf nu direct de grootste te noemen? Ze zouden ook een grote opslag hebben, maar ze konden aan de kanselarij niet goed uitleggen waar die dan precies was. En wat voor bedrijf ze precies waren konden ze ook niet duidelijk maken, laat staan dat ze in het handelsregister voorkwamen. Moet je eens zien, wat een bedriegers.

Een Nigeriaans mailtje is bij mij al bij voorbaat verdacht.

• Cyberdeck
quote: Een Nigeriaans mailtje is bij mij al bij voorbaat verdacht

nuf said!

• Cyberdeck
PS. Ik denk dat een slotje gewenst is. Iedereen z'n eigen mening natuurlijk.
We, ik ook, vallen nu in herhalingen, sluit het topic maar.

Merci voor de levendige discussie, ik heb er zeker dingen van opgestoken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.