[HDD] Piept alsof er olie bij moet - WD tool zegt alles ok

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Lieden,

Search leverde niks nuttigs op behalve dat mijn schijf mogelijk aan het overlijden zou zijn zoals normaal bij tikken / schuren / piepen, dus vandaar een post.

Ik heb hier een 6,4 GB WD schijf liggen (WD Caviar 64AA om precies te zijn), en dat ding maakt zo nu en dan een piepend geluid, soms een lange piep, soms meerdere korte, alleen niet op gezette momenten maar zo'n beetje @random. Ik heb hem overigens in een removable HDD rack zitten.

Situatie: Heb de hdd helemaal leeggemaakt, alle partities er af, en wil er NT SBS 4.0 opzetten. Dus 3072mb NTFS partitie aangemaakt mbv setup van NT, en installeren maar. Dit een aantal keren gedaan, en iedere keer blijft setup hangen op een willekeurig moment. Schijf geeft dan ook een piepend geluid, vergelijkbaar met een scharnier dat olie nodig heeft.
Dus tooltje van WD van internet geplukt en lege schijf maar eens aan de tand gevoeld. Vond bij de quick test een paar slechte sectoren, maar die werden gefixt, en verder bij de grote test niks gevonden. Alles clean (slechte sectoren al bij quick test hersteld nl). Je zou dus zeggen: HDD is goed.
Installatie van NT weer een keer uitgevoerd, weer dezelfde problemen. Nu kapt setup met een melding "The License agreement has been tampered with". Nou, ik heb nergens aangezeten :+
Heb het vermoeden dat het toch aan mijn hdd ligt. Denk niet dat het de bracket is; heb nog een removable hdd voor dezelfde bracket en dat gaat prima, niks aan de hand. Alleen tool vind dus helemaal niks.
Iemand suggesties?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Dan heb ik een heel groot vermoeden dat het wel eens aan de kop zou kunnen liggen. Maar dat de waardes nog binnen in de marges van de diagnose programma vallen van WD.
Als je eens een andere controller probeert dan?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-03 08:25

OgWok

U.N.C.L.E.

Lijkt erop dat de schijf toch rot is en alleen aan het licht komt met de installatie van NT.

Wat je nog kan proberen het WD tool een paar uur te laten draaien en eens te testen met de hd aan de kabel en niet in een bracket.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
OgWok schreef op 14 July 2003 @ 08:46:
Lijkt erop dat de schijf toch rot is en alleen aan het licht komt met de installatie van NT.

Wat je nog kan proberen het WD tool een paar uur te laten draaien en eens te testen met de hd aan de kabel en niet in een bracket.
Heb hem al een paar keer laten draaien in de bracket....na verloop van tijd begint is te piepen en te schuren :(
Maar kan me niet voorstellen dat het aan de IDE-config ligt; die is altijd goed geweest. Het is een PC uit 1996, ASUS PH5 mobo, en ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat het NIET mijn IDE controllers zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Mijn inziens een zeer duidelijke zaak. Uw HD is uitgedroogd.
De HD-bay zorgt ervoor dat uw schijf veel te warm wordt en de olie van de rollagers gaat uitdrogen vanwaar het piepen. Soms kunnen het ook de koppen zijn, maar die maken dan eerder een "ping"-schuurend geluid (zoals je over de rand van een nat glas gaat)

Je mag uw schijf formateren, testen, etc.. zoveel je wil, em is DOOD aan het gaan.

BTW. er zijn hier twee mooie topics hierover:
Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden..
en
Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 11:47 ]

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 11:46:
Mijn inziens een zeer duidelijke zaak. Uw HD is uitgedroogd.
De HD-bay zorgt ervoor dat uw schijf veel te warm wordt en de olie van de rollagers gaat uitdrogen vanwaar het piepen. Soms kunnen het ook de koppen zijn, maar die maken dan eerder een "ping"-schuurend geluid (zoals je over de rand van een nat glas gaat)

Je mag uw schijf formateren, testen, etc.. zoveel je wil, em is DOOD aan het gaan.

BTW. er zijn hier twee mooie topics hierover:
Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden..
en
Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie
Uitdrogen lijkt me knap....ik heb dat ding pas sinds heel kort in die drivebay zitten. Lijkt me stug dat het ding na een aantal jaren in een normale Dell te hebben gezeten ineens is uitgedroogd.
Naar die (overigens zwaar coole :P )geluiden heb ik geluisterd, maar de mijne zit er dus niet bij. Zou nog kunnen dat het de koppen zijn, maar ja dat kan ik niet checken zonder het ding open te halen. Maar nog steeds vraag ik me af waarom de diag-tool van WD dan geen errors aangeeft.
Moest misschien maar es op zoek naar een andere HDD vrees ik....

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

The_Eagle schreef op 14 July 2003 @ 14:45:
[...]
Uitdrogen lijkt me knap....ik heb dat ding pas sinds heel kort in die drivebay zitten. Lijkt me stug dat het ding na een aantal jaren in een normale Dell te hebben gezeten ineens is uitgedroogd.
Naar die (overigens zwaar coole :P )geluiden heb ik geluisterd, maar de mijne zit er dus niet bij. Zou nog kunnen dat het de koppen zijn, maar ja dat kan ik niet checken zonder het ding open te halen. Maar nog steeds vraag ik me af waarom de diag-tool van WD dan geen errors aangeeft.
Moest misschien maar es op zoek naar een andere HDD vrees ik....
Ik heb zo'n 'schurend' geluid gekregen nadat ik een HD per ongeluk liet vallen. >:)

Overigens zijn HD tools niet altijd betrouwbaar, de kop kan tig keer tikken, en je krijgt een leuke melding dat je schijf geen problemen heeft.

BF2 stats Systemen

Pagina: 1