Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik had dus eert een duaboot van Win 2000 op partitie 1, en Win XP op partitie 3...ik had 4 partieties, allemaal NTFS.

Nu heb ik over partitie 1, waar win 2k op stond, win98 gezet (ntfs > fat32).

Nu heb ik een klein probleempje, omdat ik niet meer in xp kan komen, met partition magic kan ik de NTFS partities nog wel zien, maar ze hebben geen nummer / label.

Wie kan mij zeggen hoe ik een goede boot.ini maak, of hoe ik weer in XP kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacreator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-07-2021
edit / fout gelezen 8)7

[ Voor 76% gewijzigd door dacreator op 14-07-2003 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:27

momania

iPhone 30! Bam!

Gebruikte de je boot.ini van win2k of die van XP?
Die van Win2k natuurlijk momania |:(

[ Voor 32% gewijzigd door momania op 14-07-2003 00:19 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Doe dan een repair met de xp cd. Fixboot ofzo.
Je kan een volledige lijst met commando's krijgen bij de help d8 ik.
Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacreator
momania schreef op 13 juli 2003 @ 23:47:
Gebruikte de je boot.ini van win2k of die van XP?
volgens mij nog steeds die van w2k

[ Voor 70% gewijzigd door dacreator op 13-07-2003 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:23
Volgens mij kan TS niet meer kiezen welk OS hij wil gebruiken omdat de installatie van W98 de boot.ini overschreven heeft, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacreator
instal een boot manager , moet denk ik lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dacreator schreef op 13 July 2003 @ 23:48:
[...]

volgens mij nog steeds die van w2k
Momenteel geen...de boot.ini stond op die partitie...en dies een beetje gone ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Met de repair cd moet het lukken.
Zeker geen backups gemaakt 8)7

Of inderdaad een boot manager downloaden.

[ Voor 26% gewijzigd door KSR op 14-07-2003 05:20 ]

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02

Maximus

There is no substitute

Is dat niet het standaart verhaal omdat je eerst de oude versies van windows moet installen VOOR dat je Windows XP er op gooit? Windows XP heeft namelijk een andere bootloader / manager. Pak ff je boot flop en start dan op met bootflop

typ in als je a: ziet: fdisk /mbr

dit moet werken aangezien ik dit probleem ook thuis had en daarmee had opgelost. En die NTFS partities maakt niets uit gewoon invoeren. Hij checkt hiermee de records en niet de inhoud of filetyp.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M@ximuS schreef op 14 July 2003 @ 08:11:
Is dat niet het standaart verhaal omdat je eerst de oude versies van windows moet installen VOOR dat je Windows XP er op gooit? Windows XP heeft namelijk een andere bootloader / manager. Pak ff je boot flop en start dan op met bootflop

typ in als je a: ziet: fdisk /mbr

dit moet werken aangezien ik dit probleem ook thuis had en daarmee had opgelost. En die NTFS partities maakt niets uit gewoon invoeren. Hij checkt hiermee de records en niet de inhoud of filetyp.
Oki, zal ik proberen, is dat mn winXP of win98 bootflop... (ik heb alleen van 98 een bootflop...dus dan zal het die wel zijn...maar toch ff ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 13 juli 2003 @ 22:35:
Wie kan mij zeggen hoe ik een goede boot.ini maak, of hoe ik weer in XP kan komen.
Heb je IDE of SCSI schijven; en hoe is je partitie indeling precies? Dus geef ook de partitie types, anders kunnen we geen boot.ini voorstellen aangezien de precieze volgorde nogal belangrijk is ;)

Maar op zich zouden de MS links in de Windows Operated Systems - FAQ genoeg moeten zijn lijkt me :)

[rml]pisart in "[ Win98 + XP] Dualboot...help?"[/rml] gaf al het antwoord welk ook in de WOS FAQ staat :)

fdisk /mbr is nu toruwens juist niet wat je wilt, aangezien dat enkel Win9x aan de praat krijg en je wilt juist de bootloader van XP gebruiken. Repair dus met de XP CD :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar Fdisk /MBR zal niet helpen, omdat het probleem in de bootsector zit, plus het feit dat de WinXP bootfiles zijn verdwenen, en het ontbreken van BOOTSECT.DOS waardoor je na het tot leven wekken van WinXP geen Win98 meer kunt starten.

Oplossing: Q. Ik heb Windows 2000/XP geinstalleerd en wil daarnaast ook Windows 9X installeren

A. De setup van Windows 9X gaat om te beginnen de bootsector overschrijven, dus dat moet later weer worden hersteld. Maar belangrijker is dat diezelfde setup helemaal niet in staat is om het zo belangrijke bestand BOOTSECT.DOS te maken. Dat zul je dus alsnog handmatig moeten doen. Niet echt eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Om te beginnen installeer je gewoon Windows 9X. Na afloop zal alleen Windows 9X op willen starten, omdat bootsector en bootbestanden hiervoor staan ingesteld. Nu eerst even het bestand BOOTSECT.DOS maken:

1. Maak (of download, bv van www.bootdisk.com) een Windows 98 bootdiskette waarop ook DEBUG.EXE staat.
2. Start in Windows 9X het programma Kladblok en maak een tekstbestand met de volgende inhoud:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
L 100 2 0 1
N C:\BOOTSECT.DOS
R BX
0
R CX
200
W
Q

(let op de spaties die hier en daar staan. Zo nodig kun je deze tekst kopiëren en plakken)
3. Sla dit bestand op de diskette op onder de naam READ.SCR
4. Start op vanaf deze diskette en type: DEBUG < READ.SCR
(De bootsector wordt nu gekopiëerd)

Nu dat klaar is moet de Windows XP bootsector weer worden teruggeplaatst. Start hiervoor op vanaf de Windows XP CDROM, en ga met F10 (of door het kiezen voor Repareren) naar het Recovery Console (zie voor meer informatie: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q314058). Hier inloggen als Administrator (waarschijnlijk met blanco wachtwoord, tenzij je dat zelf anders hebt ingesteld). Eenmaal in RC type je het commando FIXBOOT in, waardoor de bootsector weer wordt hersteld. Verwijder de CDROM en type EXIT om de PC weer te herstarten.
Nu zal alleen Windows XP willen starten, omdat de optie voor Windows 9X nog niet in boot.ini beschikbaar is. Rechtsklik in Windows 2000/XP op Deze Computer > Eigenschappen > Geavanceerd > Opstart- en herstelinstellingen. Klik hier op Instellingen > Bewerken, waardoor boot.ini wordt geopend in Kladblok. Type helemaal onderaan een extra regel met: C:\="Microsoft Windows 9X". Sluit het venster af en sla het bestand op. Na een herstart zou de optie voor Windows 9X beschikbaar moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 11:32 ]

Pagina: 1