Toon posts:

[WC] Nieuwe radiator, pomp wil niet meer ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een mooie nieuwe radiator aan mijn waterkoelingsetup toegevoegd evenals een waterblokje van Tha Mafkees. Mijn pomp heb ik hergebruikt omdat hij krachtig genoeg zou moeten zijn (Eheim 1048). Nu is het zo als ik mijn setup neerzet/leg zoals ik het het handgiste vind, de radiator bovenop mijn kast en de slanger via de achterkant naar binnen naar de pomp en het waterblokje, dan sputtert mijn pomp tegen. Het lijkt wel of het hem niet lukt om het water hoog genoeg omhoog te pompen. Als ik de radiator naast mijn kast neerzet, dan lukt alles prima.

Deze opzet is echter uiterst onhandig, vraag in deze :

Zou een andere pomp (= lees Eheim 1250 die 1000liter per uur kan verpompen ipv de 600 liter per uur van de 1048) dit kunnen verhelpen of is deze setup gewoon 'te zwaar' voor zulke toepassingen ?

Ik gebruik een Chieftec bigtower, heb de pomp in de kast op de grond staan en de radiator is een 25x17x7 cm radiator met 10mm slangaansluitingen.

Verwijderd

Even zuigen aan de slang...en het water zal gaan lopen.....probleem opgelost ;)

Verwijderd

Topicstarter
Was het maar zo simpel... Dat is natuurlijk het eerste wat ik probeerde, maar hij kan niet meer zuigen omdat hij het water gewoon niet omhoog krijgt... Ik hoop dat iedereen doorheeft dat het hier over een waterpomp gaat... ;)

Verwijderd

Het is een chieftec bigtower, die is redelijk hoog. de pomp kan ongeveer 1.5 meter omhoog pompen, maar dit word natuurlijk wel minder omdat de radiator en het waterblokje enz. weerstand geven, dus de effectieve opvoerhoogte word minder, ik denk aan 0.8 tot 1 meter, en dat is net te weinig.
Je zult iets moeten verzinnen met een sterkere pomp of je rad aan de zijkant van de kast.. je kunt je pomp misschien ook wel hoger plaatsen, in je 5.23" bays misschien ? of boven je voeding ?

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 16:10
Die kast is nog geen 70cm hoog hoor.
Mijn eheim 1005 red het ook van beneden naar boven en weer terug. (kep zelfde kast)
ff kijken of er perongeluk niets verstopt zit ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door Capa op 14-07-2003 00:14 ]

Verwijderd

Zit er niet gewoon lucht in? Rad loshalen en ff ermee schudden terwijl de pomp aanstaat.

Dat je een hoge kast hebt hoeft niks uit te maken..het water moet ook weer naar beneden en dus is de opvoer hoogte bijna 0. Alleen als je het systeem vult zit er lucht in het gedeelte dat naar beneden gaat en dus moet de pomp het water dan omhoog duwen. Vandaar dat je soms even moet zuigen aan de slang voordat de pomp het zelf kan.

Verder heb je met eheims vaaks dat er lucht in de pomp zelf blijft. Uit zetten en wat ermee draaien enzo.. weer aanzetten en kijken of het beter wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Alle lucht is uit de setup en ook is er niks verstopt (anders zou mijn processor allang dood zijn...)... Ik kan inderdaad ook het rad aan de zijkant plaatsen, maar dan wordt mijn kast zo breed..

Ik kan inderdaad wel mijn pompje boven mijn voeding plaatsen... dat is zeker te proberen,... Iemand voor de rest nog ideeen ?

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Haal gewoon alles uit de kast en laat het setje eerst proefrdraaien en alle lucht eruit lopen.

Plaats het daarna terug en alles is opgelost (zit gewoon nog teveel lucht in).

Verwijderd

Topicstarter
Mijn setje draait nu al 2 dagen zonder problemen.... Mijn processor loopt op 11,5 x 215 en wordt maximaal 47 graden (en dat voor een 1700+)... Dus dat is het niet.. Ik heb nu de radiator naast mijn PC staan en dat werkt dus prima, maar is niet handig zo..

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
In mijn chieftec werkt alles fijn, je kunt de setup zien op m'n site, ik geloof het zelfde als jouwes.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:41
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn setup: als'ie plat lag, dus met maximale hoogteverschil 40cm oid kreeg'ie het water wel rond. Als ik dan m'n kast weer rechtop zette bleef'ie ook wel draaien, maar als de pomp uitgaat en ik zet'm opnieuw aan krijgt'ie het water niet omhoog. Was een 500l/u pomp als ik me niet vergis :)

Nu een sicce nova opgehaald die 800l/u doet, voor nog geen 20 euro, en die doetut perfect. Tuurlijk, het is weer de simpelste oplossing, maar het werkt wel ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
FragFrog schreef op 14 juli 2003 @ 16:45:
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn setup: als'ie plat lag, dus met maximale hoogteverschil 40cm oid kreeg'ie het water wel rond. Als ik dan m'n kast weer rechtop zette bleef'ie ook wel draaien, maar als de pomp uitgaat en ik zet'm opnieuw aan krijgt'ie het water niet omhoog. Was een 500l/u pomp als ik me niet vergis :)

Nu een sicce nova opgehaald die 800l/u doet, voor nog geen 20 euro, en die doetut perfect. Tuurlijk, het is weer de simpelste oplossing, maar het werkt wel ;)
nova's zijn :X

Ik heb er zelf 1 gehad, ging al snel kapot; aan de ratel, steeds harder :S

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Heb je een reservoir in je setup zitten? En zo ja waar is deze geplaatst? Eheims kunnen hun water namelijk niet aanzuigen, dus de pomp moet onder het reservoir geplaatst worden..

Use the Search Luke...

Verwijderd

[quote]pierre-oord schreef op 14 July 2003 @ 18:09:
[...]

ik heb hem ook halfjaar al helemaal geen geratel ofzo ik heb ok verschillende topic gezien dat het wel zo was maar bij mij niet :P hij is ook nog still :)

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 14 juli 2003 @ 20:14:
[quote]pierre-oord schreef op 14 July 2003 @ 18:09:
[...]

ik heb hem ook halfjaar al helemaal geen geratel ofzo ik heb ook verschillende topic gezien dat het wel zo was maar bij mij niet :P hij is ook nog still :)

maar topicstarter je zegt dat je een nieuwe rad hebt wat voor rad heb je dan komt ie uit een auto ofzo of heb je gewoon in een winkel gekocht :?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn rad hier op V&A gekocht,.. volgens mij is het een rad van een vrachtwagen want het is een enorm grote !

Maar ik denk dus dat een nieuwe pomp een betere optie is... Moest ik sowieso nog hebben want anders is mijn 'oude' setje incompleet... ;)

Waar kan ik de Hydor L30 kopen trouwens ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 21:19 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Over die Hydor is pasgeleden al een topic langsgekomen, zie hier. Maar zo'n vraag kan je dus beter in het grote waterkoelingsvragen-topic stellen ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het is allemaal al niet meer nodig... Ik heb mijn slangen ingekort en staan de slangen redelijk strak maar hij doet het nu wel goed..... eindelijk...

Bedankt voor alle reacties en deze kan dicht...

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja... Ik zou toch kijken of ik een grotere pomp zou kunnen krijgen als ik jou was... (of kopen natuurlijk ;) ) Dit is nou niet echt ideaal te noemen zo.. Ik denk niet dat je een erg grote flow hebt van het water nu....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1