• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 19:36
Ik heb een vraag: de zaak van een bekende gaat verhuizen (hij heeft een kantoor met ~5 mensen). Samen met een samenwerkend bedrijf trekken ze in een pand. Nou heeft hij daar rondgekeken en zag stekkertjes die leken op telefoonconnectoren alleen met meer aderen. Ik dacht, dat moeten ethernetstekkertjes geweest zijn, en toen ik die aan hem liet zien dacht hij dat het dat wel geweest moest zijn. En via die stekkertjes zouden de telefoons aangesloten moeten worden. Ik dacht, nou dan zullen ze wel intern bellen via ip-telefonie.

Ik wil weten of er 'adapter'-achtige (slimme) apparaatjes zijn die een normale telefoon toch op ethernet aan te sluiten. Ik heb net wat gegoogled over iptelefonie, en dat schijnt erg duur te zijn. Dus ik denk dat het dat dan toch mss niet zal zijn. Maar wat is dan wel?

tnx alvast!

Verwijderd

ISDN ring a bell :?

Overigens bestaan 'ethernetstekkers' niet :) Die dingen heten 'RJ-45 stekkers' en lijken erg veel op 'RJ-11', de gewone telefoonpluggen.

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 21:20 ]

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-02 13:54
ISDN (sommige varianten) zijn 4 aderig en gebruiken de welbekende RJ-45 connectoren... misschien heeft hij die connector gezien met 4 aders?... of misschien zijn het 8 aderige kabels, maar worden er 4 gebruikt voor de telefoon?

Ik weet trouwens niet zeker of het ISDN heet, en ik heb het niet direct op een ISDN centrale kunnen testen, maar ik weet zeker dat sommige telefoons zo'n aansluiting gebruiken.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:40

Illusion

(the art of)

waarschijnlijk zijn het gewoon ISDN aansluitingen.... zelfde stekkertje (RJ45)
maar die kan je dus ook gewoon als netwerkaansluiting of ISDN gebruiken gewoon afhankelijk van wat je op het andere eind van de kabel zet. daarom zal er dan ook wel ergens een patchkast staan/hangen waar dan bijv. een telefooncentrale en/of een 100mbit switch in zit.

/edit 3 replies in 2 minuten... damn ik moet sneller typen

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 13-07-2003 21:22 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

zorg iig dat je het zeker weet.

isdn signaal op een ethernet device is erg schadelijk :)

• JQR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:21

JQR

Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 21:22:
zorg iig dat je het zeker weet.

isdn signaal op een ethernet device is erg schadelijk :)
jaa.. lekker 45 volt op je netwerkkaart :D:D

• evienna
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 14:20
ook analoog word gewoon over deze outlets verspreid kijk in de eventuel aanvezige patch kast daar zal je 2 of meer panelen hebben 1 voor data 1 voor telefonie (of meer)
van zelf sprekend dat de data op een hub/switch gepatched word en de telefonie op een telefooncentrale gepatched word

17 seconds of compasion,17 seconds of peace,17 seconds to remember love is the energy behind wich all is created (smashing pumpkins -17)

Verwijderd

JQR schreef op 13 July 2003 @ 21:25:
[...]

ik dacht nog iets meer, maar weet niet zeker.

ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik het wel eens fout gedaan heb.

oude p2. deed dienst als fax pc en had in 1 vd middelste sloten een isdn kaart zitten. werd verder nauwelijks gebruikt. op een gegeven moment werd het ook een server, later teruggezet, en in een dikke kabelbundel valt die ene isdn draad niet bepaald op :'(

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 19:36
ok, ik moet dus een paar a/b-adaptertjes kopen, zodat ik de oude toestellen kan blijven gebruiken. Tnx voor de uitleg, ik herken het (dat isdn ook rj-45 gebruikt, maar ik was er niet zelf opgekomen).

edit:
w00t, is een paar nieuwe toestellen kopen niet goedkoper... :?

edit: ik kan nergens prijzen vinden, al die telecomshops doen alleen maar in mobiele telefonie :( Iemand een linkje?

[ Voor 38% gewijzigd door Moons op 13-07-2003 22:25 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 21:31:
[...]

ik dacht nog iets meer, maar weet niet zeker.

ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik het wel eens fout gedaan heb.

oude p2. deed dienst als fax pc en had in 1 vd middelste sloten een isdn kaart zitten. werd verder nauwelijks gebruikt. op een gegeven moment werd het ook een server, later teruggezet, en in een dikke kabelbundel valt die ene isdn draad niet bepaald op :'(
als je patch centrale in orde hebt kan er weinig gebeuren de telefoon gebruikt namelijk standaart andere aderparen dan een 10/100Mb kaartje

Iperf

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is ook gewoon mogelijk om via je UTP kabels analoge telefoon te laten lopen. Bij ons thuis hebben wij dat ook gedaan. In plaats van allemaal verschillende kabels te trekken hebben we een hoop wall outlets gemaakt met allemaal rj-45 aansluitingen. Om nou een analoge telefoon aan te sluiten moet je aan de kant van de patch kast gewoon 1 rj-45 stekker en aan de andere een rj-11 stekker doen. En hetzelfde aan de kant waar je je telefoon op aansluit. Dit werkt perfect. En door de patch kast anders aan te sluiten kun je er ook nog ISDN/Netwerk overheen gooien. Op deze manier ben je dus lekker flexibel

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
rwb schreef op 14 July 2003 @ 09:23:
Het is ook gewoon mogelijk om via je UTP kabels analoge telefoon te laten lopen. Bij ons thuis hebben wij dat ook gedaan. In plaats van allemaal verschillende kabels te trekken hebben we een hoop wall outlets gemaakt met allemaal rj-45 aansluitingen. Om nou een analoge telefoon aan te sluiten moet je aan de kant van de patch kast gewoon 1 rj-45 stekker en aan de andere een rj-11 stekker doen. En hetzelfde aan de kant waar je je telefoon op aansluit. Dit werkt perfect. En door de patch kast anders aan te sluiten kun je er ook nog ISDN/Netwerk overheen gooien. Op deze manier ben je dus lekker flexibel
Inderdaad, en het kan ook nog anders.

Ik weet niet of er een telefooncentrale aanwezig is voor digitale toestellen, maar die gebruiken vaak ook 4 aders. (Oa. Nortel centrales).

Het hoeft dus niet gelijk maar isdn te zijn, dit lijkt me zelfs heel sterk eigenlijk, aangezien isdn direct op een werkplek aansluiting bijna nooit zal voorkomen.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-02 15:13
JQR schreef op 13 July 2003 @ 21:25:
[...]

90 volt zelfs.. en als je gebeld wordt een piek naar de 100 of 110 als ik me niet vergis.. is niet lekker zo'n schok (hehehehehe :D) Maar ach.. je _kan_ het proberen... lol

Verwijderd

fish schreef op 14 juli 2003 @ 00:30:
[...]

als je patch centrale in orde hebt kan er weinig gebeuren de telefoon gebruikt namelijk standaart andere aderparen dan een 10/100Mb kaartje
isdn: aders 3,4,5,6
10/100: aders 1,2,3,6
daar zit dus het probleem...

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 12:06:
[...]

isdn: aders 3,4,5,6
10/100: aders 1,2,3,6
daar zit dus het probleem...
Inderdaad als het ISDN is wel. maar gewone analoge toestellen gebruiken alleen pin 4 en 5. Dan maakt het niets uit....

Verwijderd

teigetjuh schreef op 14 July 2003 @ 12:15:
[...]

Inderdaad als het ISDN is wel. maar gewone analoge toestellen gebruiken alleen pin 4 en 5. Dan maakt het niets uit....
idd, maar het voorbeeld dat ik gaf ging dus over isdn
Pagina: 1