Toon posts:

[TUNER] Geluid onderbreekt vaak in muziek

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zit met het volgende probleem. 2jaar geleden heb ik een tuner gekocht (rommelmarkt) en deze wou nooit echt goed op stereo omdat hij dan steeds haperde. Nu 2 jaar later (vaker radio aan) wil ik eindelijk wel eens stereo luisteren, dus ben naar een hifi zaak gegaan en zag daar 2ehands tuners staan. Een Denon stond me wel aan, en heb deze gekocht. Toen ik thuis kwam was het fantastisch geluid was perfect en geen onderbrekingen meer. Echter na een paar dagen begon de ellende, het geluid onderbrak weer en nu nog steeds vaak. Dit gebeurt altijd wanneer er een bass of bepaalde tonen in de muziek voorkomt (als het zo is) want ik kan ook tijden luisteren zonder probleem.

Het gaat om deze tuner: een Denon TU-660. Ik heb gezocht in google maar kon bar weinig vinden over dit probleem en heb ook geprobeerd de tuner bij iemand anders te beluisteren maar daar was het ook zo nu en dan raak. Heb de tuner hier ook beneden gezet, direct aan kabelbakje maar ook dat geeft geen oplossing. De signaalsterkte is wel maximaal, en het vreemde is dat 2 receivers in huis nergens last van hebben en mijn component tuners dus wel (behalve op mono).

Die andere tuner is trouwens een Sansui TU-D55X.

een zender waar het bijzonder vaak bij gebeurt is Rebecca, maar vele andere zenders hebben het ook (niet op elk moment). Hij staat aangesloten op de kabel, en wanneer ik hem op een losse antenne aansluit is het wel minder maar niet helemaal over.

Wie weet wat ik hieraan kan doen, en waar ik het moet zoeken

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
AMP is brak of speakers fout in de gaatjes gepropt, had ik ook eerst, dacht ik dat er 4 aansluitingen op zaten op m`n amp , dus + en - 2 keer, zat er bij elke "zogenaamd" + en - nog een gaatje, bleek bleken het aansluitingen voor 4 speakers te zijn, in plaats van 2 :9

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
mmmm klinkt me erg bekend.

Mn pa had ook een Denon tuner, met exact hetzelfde euvel.
Weet alleen ff niet of dat ook een TU-660 is, ff kijken of ik nog wat ervan kan vinden.

iig: Daar was een schakelaar brak, er zaten er 2 op, kleine drukdingetjes, onder de signaalsterkte meter ongeveer dacht ik. Was voor stereo/mono geloof ik, of voor handmatig/preset selectie. iig: iets ertegenaan en t was weer opgelost. Mn pa had er gewoon een tandenstoker tussen gepropt ;)

Je kan 't ook gewoon ff doorsolderen.
dus ben naar een hifi zaak gegaan en zag daar 2ehands tuners staan. .... Echter na een paar dagen begon de ellende,
Ook op een 2e hands ding heb je wel garantie. Zal geen jaar zijn, maar iig wel langer dan een paar dagen... Ff terug lijkt me dus.

Edit: fuck, mn pa heeft de doos inmiddels weggegooid. Handleiding zal ie wel mee verkocht hebben, heeft m een paar maand geleden via marktplaats verkocht (samen met de bijbehorende versterker geloof ik)

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 13-07-2003 21:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
caspergt schreef op 13 July 2003 @ 21:49:
AMP is brak of speakers fout in de gaatjes gepropt....
Vergeten te melden, bij een andere versterker is het ook mis, tuner knippert dan vrolijk mee naar mono en weer terug, precies op muziek (lichtorgel effect).
DJSmiley schreef op 13 juli 2003 @ 21:54:
mmmm klinkt me erg bekend.

Mn pa had ook een Denon tuner, met exact hetzelfde euvel.......
Zou je kunnen zien of dit hetzelfde type is, zou heel mooi zijn als je hierachter kon komen. Trouwens dat van die tandenstoker is erg vaag, want het is een vrij luxe tuner waar geen tandenstoker tussen de kleine knopjes passen :) maar het is inderdaad iets met wat met "noice canceling" te maken heeft vermoed ik.

Verwijderd

De NULL-POINT moet opnieuw afgeregeld worden .
Kleinste ingreep die je maar kan bedenken.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 00:37:
[...]

Vergeten te melden, bij een andere versterker is het ook mis, tuner knippert dan vrolijk mee naar mono en weer terug, precies op muziek (lichtorgel effect).

[...]

Zou je kunnen zien of dit hetzelfde type is, zou heel mooi zijn als je hierachter kon komen. Trouwens dat van die tandenstoker is erg vaag, want het is een vrij luxe tuner waar geen tandenstoker tussen de kleine knopjes passen :) maar het is inderdaad iets met wat met "noice canceling" te maken heeft vermoed ik.
Ff gevraagd: mn pa had dus een Denon TU-747.

Naast het brakke knopje kun het ook zijn dat de batterij leeg was dacht ie, maar aangezien ie die tuner (en amp) zat was, is 't allemaal verkocht. (amp had ook vuil in de contacten, loonde niet meer om 't te fixen).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juli 2003 @ 00:55:
De NULL-POINT moet opnieuw afgeregeld worden .
Kleinste ingreep die je maar kan bedenken.
Is dit af te regelen zonder speciale meetapparatuur? Het zou fantastisch zijn als dit het is, kun je uitleggen hoe ik dat moet doen.

[edit]

ik heb even zitten zoeken in google, maar daar komt deze PDF vrij ver in de richting volgens mij http://www.ucop.edu/research/micro/99_00/99_132.pdf alleen is dit een beetje abracadabra voor mij, heb de tuner ookal open geschroefd, en er zijn 3 potmeters om dingen mee in te stellen.

1. VR201
2. VR301 (staat een W in een rondje onder)
3. VR302 (staat een N in een rondje onder)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 21:57 ]

Verwijderd

Oke allereerst moet je 1 ding uitsluiten.
Je zegt dat je in mono nergens last van hebt dus het kunnen twee dingen zijn.
Als de tuner op stereo staat heeft een station een bepaals signaal nodig om door de muting heen te komen , zeg maar simpel gezegd een soort squelse.
Dus als je stereo aanschakel doe je eigenlijk twee dingen, het stereo activeren en de muting.
Bij elke tuner is er een bepaald signaal nodig om dan het station in stereo te horen.
In dit geval neem ik 30% .
Als je ontvangst van een bepaals station daar in de buurt ligt dan kan bij modulatie van het station net de muting geactiveerd worden en het audiosignaal en stereo lampje met de muziek meegaan.
Maar als het geluid (in stereo) gewoon wegvalt moet je eens een stapje hoger of lager in frequentie gaan en kijken of je daar weer geluid krijgt , dan geld de bovenstaande afregeling van het null point.
Het signaal ligt dan bv 50 Khz lager of hoger.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 00:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die afregeling van de frequentie heb ik nogmaals uitgevoerd, met behulp van manual tuning maar als ik dat doe is er helemaal geen geluid meer, behalve in mono met meer ruis.

Skyradio is hier 92,50 bijvoorbeeld, dan kan ik 92,55 doen of 92,45 maar dat werkt niet. Ook niet bij Rebecca, of welke zender dan ook. Wat is er dan nog voor optie, want dat eerste is een beetje onduidelijk hoe of wat.

Verwijderd

Heeft je tuner een signaal meter en zo ja hoeveel procent signaal heeft hij dan op het moment van die storing?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 22:19:
Heeft je tuner een signaal meter en zo ja hoeveel procent signaal heeft hij dan op het moment van die storing?
Op het moment van de storing heeft hij 100%, er zitten 10 leds op welke allemaal branden. De signaalmeter werkt wel correct want er zijn soms ook zenders die minder aangeven. Op die momenten dat het onderbreekt veranderd er dus niets aan de signaalsterkte :? is het nog hoopvol?
Pagina: 1