Toon posts:

geluidskaart aansluiten op TEL.lijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem voor een telefooncentrale.

Ik moet een geluidskaart aansluiten op een telefoonlijn van een centrale voor de wachtmuziek.
het zogenoemde ONHOLD music, maar het geluid van de PC is zacht en valt regelmatig weg. Eigenlijk hoor je soms iets en dan een tijd niets.
het systeem moet van stereogeluid naar mono gebracht worden met een impedantie van 600 Ohm. Het is een onboard geluidskaart van een P5SS-ME mobo en deze wordt aangesloten op een siemens Offiecom (hicom 150 e/h) telefooncentrale. Met een CD-speler ging het redelijk, daar gebruikte wij de headphone uitgang maar nu heb ik niet de luxe van een versterkertje.
Ik wil trouwens het geheel scheiden via een lijntrafo om zodoende een goede scheiding te hebben tussen netwerk en telefoon installatie.

heeft iemand een idee hoe je dit het beste kan aanpakken. DUS NOGMAALS
sound (stereo) -> mono -> tel.lijn + scheiding via een lijntrafo met eventueel ontstoring of verbetering van het geluid. tel geluid zit tussen de 500 en 2000 Hz

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:52

Illusion

(the art of)

woei...
bij 600ohm denk ik meteen aan de impedantie van een microfoon.

nou zijn er standaard zogenaamde DI's (DI == Direct injection) uit de professionele geluidswereld die een lijnsignaal (uit bijvoorbeeld een keyboard, CD speler, electrische gitaar OF geluidskaart) veranderen in een gebalanceerd microfoonsignaal met een impedantie van 600ohm :) Nou is het feit dat het gebalanceerd is voor jou niet van belang, maar omdat een zogenaamde passieve DI niets meer dan een trafo is, is die extra lijntrafo meteen overbodig.

standaard DI:
ingang: 6,3mm jackplug MONO impedantie 47000 Ohm
......(gewoon alleen linker kanaal pakken en rechts weglaten)

uitgang: XLR 3 polig impedantie 600 Ohm
......pin2 niet gebruiken pin1=massa pin3=signaal

verkrijgbaar: elke muziekwinkel

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 13-07-2003 21:13 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik heb ook aan een DI zitten denken maar ik heb liever het stereo signaal gekoppeld. iets in deze manier. (ik probeer het even met karakters te maken)
____ || _____ aansluiting A
) || (
L ) || (
____) || (
____ || ( Mono uit 600 Ohm
) || (
R ) || (
____) || (_____ aansluiting B

OK het lijkt op een DI box maar dat iets anders.
weet jij (of iemand) waar ik dit zou kunnen kopen.
Er hoeft geen versterking plaats te vinden maar meer het impedantie probleem te verhelpen

als je de verwijderde spaties terug zet krijg je een kern met 2 spoelen links en eentje rechts (vervelend die hulp funties).

Verwijderd

als je het tussend [ code ] tags zet moet het wel lukken...

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:52

Illusion

(the art of)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 ____ || _____ aansluiting A
        ) || (
     L ) || (
____) || (
 ____ || ( Mono uit 600 Ohm
        ) || (
     R ) || (
____) || (_____ aansluiting B

aha... dat dus
dat kan..
maar uit ervaring weet ik dat als je toch mono gaat luisteren (een telefoon) je veel beter gewoon een kanaal kan pakken.. als in de muziek bijv. galm zit, en je telt beide kanalen bij elkaar op, dan krijg je hele vreemde volumeveranderingen en dopplereffecten en whatever... daarom is alleen links pakken veel makkelijker..
mocht je het toch echt opgeteld willen... doe dan dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
L-22Kohm-------|| _____ aansluiting A
R-22Kohm--|   ) || (
                       ) || (
                       ) || (
                       ) || ( Mono uit 600 Ohm
                       ) || (
                       ) || (
      Massa ___) || (_____ aansluiting B

En dan is die trafo toch gewoon weer de DI

[ Voor 72% gewijzigd door Illusion op 14-07-2003 15:48 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het testen
thanks voor je reactie ik laat weten of het lukt

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Kun je niet gewoon een set boxjes kopen voor 25 euro waarin een versterkertje zit en een koptelefoonaansluiting? Met het volumeknopje kun je de boel regelen en heeft precies hetzelfde effect als een mobiele CD speler.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Topicstarter
Nee want dat schijnt niet goed te zijn. Ik begrijp wat je bedoelt en het zou een makkelijke manier zijn maar het is uiteindelijk de bedoeling dat er ON HOLD marketing(reclame voor het bedrijf in de wachtstand) wordt toegepast. Dan moet de geluidskwaliteit goed zijn en dat lukt met zo'n lijntrafo beter dan met zo'n versterkertje.
Bij de profi's wordt dit overigens ook toegepast (www.telos-systems.com) maar voor veel van hun producten koop je al een aardige centrale.
Toch wil ik even kwijt dat ik het zeer waardeer dat jullie toch meedenken.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23
maartena schreef op 15 juli 2003 @ 19:34:
Kun je niet gewoon een set boxjes kopen voor 25 euro waarin een versterkertje zit en een koptelefoonaansluiting? Met het volumeknopje kun je de boel regelen en heeft precies hetzelfde effect als een mobiele CD speler.
Dit werkt prima, kwaliteit is zo goed als je hem kan krijgen over een analoge lijn, wij doen dit al jaren bij klanten die MOH willen op het telefoon centrale (Siemens).

Verwijderd

Topicstarter
OK das duidelijk. Ik heb op dit moment een elktronicaboer die iets met een trafo gaat doen.
Ik heb hen een schema gefaxt met een trafo en 2 zener diodes. om de -9DBm te krijgen die nodig is voor een telefoonlijn. Eerst dat eens proberen. Ik kan altijd nog terug vallen op een versterkertje.
Thanks voor jullie reacties. Ik laat wel weten hoe het is vergaan
Pagina: 1