Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tungsten C modding (Battery extender)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ikzelf ben in het bezit van een palm tunsten c pda (http://www.palm.com/us/products/handhelds/tungsten-c/). Helemaal geweldig ding, ben ook tijdenlang aan de slag om daar dingen voor te proggen in c. Alleen de battery lifetime is nie genoeg dus nu wil ik een batteryextender bouwen voor dit geval. Een clip on die ik aan de achterkant er op clip. En aan de voorkant verbonden is met de universal connector. (Daar waar de palm chargt)

Nu heb ik écht géén verstand van electronica,maar k kan wel basically alles proggen in c++ maar van hw heb ik niet echt veel verstand. Dus nu vroeg ik me af of er een tweaker in de buurt van alkmaar is die me daarmee zou kunnen helpen. Ik heb alle onderdelen al praktisch liggen alleen moet t nog in elkaar gesoldeerd worden. Is er misschien iemand die me daar n btje mee opweg kan helpen?

Ik heb liggen:

- PDA connector (http://shop.brando.com.hk/pdaconnector.php)
- 4 Penlites 2300 mAh 1,2 volt = 4.8 http://www.uniross-batteries.com/UK/info/255/0500 (ben nog op zoek naar platte Li-on cell, voor het snel verwisselen van batterijen)
- Batteryholder

Theoretisch heeft de PALM 5 volt nodig om te chargen, dus ik weet niet of ik t met me 4.8 red. Maar anders ga ik ff opzoek naar n platte li-oncell

Alvast bedankt voor het lezen!

Groet!

PS. Als iemand not tips heeft dan zijn die altijd welkom!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

anders gooi je er juist een tehoog voltage in je batterypack tegenaan, en met een LMmetje maak je er netjes 5V van :)

edit:

hier mijn poging:

Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/loodipaq1.jpg

M'n ipaq hangt hier dus te laden aan twee loodaccu's waarvan het voltage naar 5V wordt gebracht door een LM78S05 (2A voeding dus). De LM heb ik wel wat koelribben gegeven uiteraard, maar dat werd me nog te warm :P heb er dus maar een fannetje op gemonteerd, omdat dat nog koel staat ook :P een draaiende ventilator uit je tas 8)7

heb het systeem alleen maar één dag gebruikt... het bleek toch echt te zwaar te zijn, om twee loodaccu's in je rugzak mee te moeten slepen :P maar verder wérkte het wel uitstekend :)

[ Voor 73% gewijzigd door jwbagger op 13-07-2003 13:27 ]

• palmpaul
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 23:13
Waarom koop je zo'n ding niet gewoon bij Palm zelf? PowerToGo:
The recharching battery pack allows you to recharge your Palm™ handheld anywhere.
It is the most compact charging solution.

Ideal to make short trips: no need to carry cables, cradles and adapters anymore.

Double or triple effective battery life depending on model of handheld.

-always ill, but highly intelligent - | iCulture.nl

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Had dit niet beter in Gadget Talk gekunnen?

Kan je in de Tungsten C geen verwisselbare batterij doen?

IK zie op de Palm website http://www.palm.com/us/pr...tungsten-c/customize.html bij accessories "Power to go" staan. Wat is dat dan voor ding? Als je daar de specs van kunt vinden kan je die mischien als basis gebruiken voor je eigen batterypack

edit:
Palmpaul was me voor :(

[ Voor 7% gewijzigd door Johnny op 13-07-2003 13:23 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
@Palmpaul: Die power2go heb ik idd in overweging genomen maar:

a. Hij is nogal duur
b. In mijn opstelling is het mogelijk om bijv. iederee keer batterijen te vervangen in de clip, bij de power2go moet je iedere keer dat ding opladen :(

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-11 13:35
Ik heb het iets eenvoudiger gedaan. Ik heb bij Brando een 9V Emergency Charger gekocht en daaraan heb ik een blok met 6 penlites hangen (blok met '9V' aansluiting voor 6x AA is gewoon verkrijgbaar bij de electronicaboer), werkt prima met accu's (dus 7,2V i.p.v. 9V).
In nood eventueel te vervangen door gewone penlites of een 9V blok (altijd wel ergens te koop).

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 17:36

MARTIJN_

<<---^|^--->>

jwbagger schreef op 13 juli 2003 @ 13:11:
anders gooi je er juist een tehoog voltage in je batterypack tegenaan, en met een LMmetje maak je er netjes 5V van :)

edit:

hier mijn poging:

[afbeelding]

M'n ipaq hangt hier dus te laden aan twee loodaccu's waarvan het voltage naar 5V wordt gebracht door een LM78S05 (2A voeding dus). De LM heb ik wel wat koelribben gegeven uiteraard, maar dat werd me nog te warm :P heb er dus maar een fannetje op gemonteerd, omdat dat nog koel staat ook :P een draaiende ventilator uit je tas 8)7

heb het systeem alleen maar één dag gebruikt... het bleek toch echt te zwaar te zijn, om twee loodaccu's in je rugzak mee te moeten slepen :P maar verder wérkte het wel uitstekend :)
Staan de accu's in serie?
als ze in serie staan is het niet zo slim om 24V terug te brengen naar 5V dan wordt je regelaar wel warm.

PGEQRZEM

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

MARTIJN_ schreef op 13 July 2003 @ 13:41:
[...]

Staan de accu's in serie?
als ze in serie staan is het niet zo slim om 24V terug te brengen naar 5V dan wordt je regelaar wel warm.
nee, parallel.. het is misschien niet 100% goed te zien op de foto, maar als je heel goed kijkt zie je twee kleine zwarte draadjes naar de rechteraccu gaan :) Op het moment dat de totale accuspanning onder de inputspanning van de regelaar ging hangen, schakelde ik ze wel in serie uiteraard, om op die manier het laatste beetje stroom eruit te kunnen trekken :) (het waren nogal brakke accu's die de 12V in ieder geval niet meer haalden)

maar de regelaar werd toch wel erg warm, aangezien de ipaq blijkbaar bijna het volledige vermogen van dat ding benutte ;) Had misschien beter een 3A regelaar kunnen kopen, dat had wat warmteproductie gescheeld neem ik aan... Maargoed, ik gebruik dit systeempje nu toch niet meer aangezien het onmogelijk te vervoeren was eigenlijk :P

Verwijderd

Topicstarter
@phaedrus heel tof bedacht. Maar waar laat je de accu? Achter je palm? Een vriend van mij kan namelijk plastic gieten nogal goedkoop dus k wil eerst een prototype maken en daarna een 'echte' clipon. Waar in je de batterijen achterin je batteryholder schuift zeg maar.

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 17:36

MARTIJN_

<<---^|^--->>

grotere regelaar scheelt niet in warmte.
Het nog steeds:
7V X de stroom van de ipaq = vermogen wat verstookt wordt

PGEQRZEM

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-11 13:35
Verwijderd schreef op 13 juli 2003 @ 13:54:
@phaedrus heel tof bedacht. Maar waar laat je de accu? Achter je palm? Een vriend van mij kan namelijk plastic gieten nogal goedkoop dus k wil eerst een prototype maken en daarna een 'echte' clipon. Waar in je de batterijen achterin je batteryholder schuift zeg maar.
Ik laad hem enkel op als ik hem in mijn tas ofzo heb zitten, dus gewoon los kabeltje en losse blok accu's. Hoe minder ik hoef mee te nemen, hoe beter.
Daarnaast houd ie het voor normaal gebruik lang zat uit (heb overigens een Sony NR70V) en ik gebruik het enkel als ik een paar dagen van huis ben.

Voor losse Li-ion accu's kun je eens kijken op Palmbattery, maar denk eraan dat het opladen van een Li-ion anders werkt als NiMH of NiCd accu's.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Die 4,8V is niet zo'n probleem, alles binnen 10% zal wel werken. De vraag is alleen hoe lang die batterij 4,8V geeft en wanneer 'ie begint in te zakken. (en eigenlijk ook hoeveel je Palm vereist, misschien laadt 'ie wel bij een veel lagere spanning).

Een te hoge spanning afregelen met een 7805 of andere discrete spanningsregelaar is niet zo slim, omdat de input minstens 1,25V hoger moet liggen dan de uitgangsspanning en alle overbodige energie wordt omgezet in warmte. Dus als je een spanning wilt stabiliseren zul je een geschakelde spanningsregelaarmoeten vinden.
Pagina: 1