[C#] CSharpBuilder gereleased

Pagina: 1
Acties:

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Borland heeft csharpbuilder gereleased (codenamed sidewinder) op 9 juli j.l. (http://www.borland.com/csharpbuilder/). Een gratis 'personal edition' kun je downloaden (~270MB).

Ik heb de personal edition even getest, en het valt wel wat tegen. Het zal ongetwijfeld de 'personal' edition limiet zijn die ervoor zorgt dat simpele dingen als een 'locals' list bij het debuggen ontbreekt. Ook kun je geen compilatie doen voor .NET 1.0, je hebt gewoon geen keus hij kiest voor .NET 1.1. De editor zelf is goed verzorgd, intellisense (oh, pardon me, codeinsight) is slim, en de IDE overspoelt je niet met overbodige crap. Toch krijg ik het gevoel dat VS.NET nog niet zo slecht is na deze versie bekeken te hebben. Het is wellicht nuttig voor borland als ze de professional edition ter download aanbieden en dan wellicht met een tijdslimiet (deze personal edition is gratis voor noncommerciele doeleinden, dus gebruik je sharpdevelop dan is deze personal edition zeker aan te raden).

Iemand al kennis gemaakt met de professional/enterprise editions?

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 22:54
Ik ben hem aan het downloaden.

Dat je niet kunt kiezen voor welk platform je wilt compilen is wel minstens teleurstellend te noemen. Misschien is dat een beperking van de personal edition (of is dat wishfull-thinking. :+ )
Je zegt dat de codeInsight slim is: Ik werk nu een tijdje met VS.NET en daarvoor heb ik vooral met Borland IDE's gewerkt. Ik moet zeggen dat ik teleurgesteld was in de Intellisense van MS in vergelijking met die van Borland.

https://fgheysels.github.io/

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Uh. Whoami C#Builder gebruikt alleen .NET Framework 1.1. :(
Verder vind ik de IDE er wel mooi uitzien, werkt iig makelijker dan VS.NET.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:45

mulder

ik spuug op het trottoir

Word hier de designmode van een form ook adhv de code opgebouwt? In VS wil de switch tussen designmode en codeview nog wel eens wat rare effecten geven.
(Builder komt hier met een stunning 80 kb/s binnen :O )

oogjes open, snaveltjes dicht

• EfBe
  • Niet online
Wat op het oog wel erg goed lijkt is de ASP.NET editor in C#builder. Een asp repeater control weghalen in de html heeft ook tot gevolg dat de declaratie van het control meteen verdwijnt in de code behind. Ook heeft het een handig 'current tag only' html view gevalletje onder de designer, iets als het 'onderwater' scherm van wp :) Nu kon de asp.net editor van MS al niet slechter, dus dat het beter is is niet zo'n kunst, maar het is goed om te zien dat borland dit goed onder de knie heeft. Nu nog een goede debugger ;)

EDIT: whoa, ik drukte op cntrl-s, meteen mn HTML door de war. Ik dacht.. nee he, die gast van MS hebben ze ingehuurd voor de html formatting! Maar gelukkig, HTML tidy zit erin, en daarmee kun je allerlei html formatting instellen, # spaties gelijk zetten aan het # spaties voor een tab en klaar is klara :)

EDIT2: sniff, ook deze html editor snapt niets van asp repeaters. Wil je een simpel lijstje maken, zet je de </ul> in de footer, en de <ul> in de header, nou mooi niet dat hij dat toelaat. Hij wrapt de <li></li> in de itemtemplate vrolijk met <ul></ul> tags. AAAARG!!! Naja, zal hopelijk wel een instelling zijn. Waarom snappen developers van dit soort tools nou nooit dat wanneer je een asp.net editor maakt dat men die gaat gebruiken voor.... asp.net en DUS dat hij asp.net specifieke dingen moet kunnen...

[ Voor 51% gewijzigd door EfBe op 13-07-2003 11:41 ]

Verwijderd

Ik gebruik altijd JLauncher voor het maken van C# applicaties, ik denk dat ik die C#Builder dan maar eens ga proberen..

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Afbeeldingslocatie: http://www.mentaljackass.com/storage/godgloeiendegodverdomme.jpg
Nog maar een keer dus.... :/

• EfBe
  • Niet online
Ik heb hem er net afgegooid. Hij krijgt de html formatting niet voor elkaar, locals ontbreken in de debugger, ik wilde een aspx page opnieuw inladen en toen was mn repeater control weg, althans in de aspx html layout, maar in de designer was hij er nog. paar keer switchen, kreeg ik een 'Catastrophic failure' schermpje en crash 'n' burn. Ik kan de keyboard settings niet wijzigen noch achterhalen (een block code tabben terugtabben, hoe? ik zou het niet weten). Naja, wellicht in v1.1 dat het beter is :)

• alienfruit

alienfruit

EDIT2: sniff, ook deze html editor snapt niets van asp repeaters. Wil je een simpel lijstje maken, zet je de </ul> in de footer, en de <ul> in de header, nou mooi niet dat hij dat toelaat. Hij wrapt de <li></li> in de itemtemplate vrolijk met <ul></ul> tags. AAAARG!!! Naja, zal hopelijk wel een instelling zijn. Waarom snappen developers van dit soort tools nou nooit dat wanneer je een asp.net editor maakt dat men die gaat gebruiken voor.... asp.net en DUS dat hij asp.net specifieke dingen moet kunnen...
Meld dit dan bij Quality Assurance van Borland. Snap eigenlijk niet wat je bedoeld, maar ik denk dat ze het graag bij Borland willen weten.

• alienfruit

alienfruit

EfBe schreef op 13 July 2003 @ 12:43:
block code tabben terugtabben, hoe? ik zou het niet weten). Naja, wellicht in v1.1 dat het beter is :)
Ah. Als je indenting bedoelt dat doe je met Ctrl+Shift+I of Ctrl+Shift+U voor unident harstikke logisch dus. Maar EfBe post wel je bevindingen in http://qc.borland.com/ als je het teveel moeite vind moet je maar effe mailen dan doe ik het wel :)

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Eerste indruk: ook IDE's zijn tegenwoordig skinable :) DWZ Lijkt verder niks anders.

[ Voor 26% gewijzigd door mulder op 13-07-2003 13:39 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

offtopic:
Don Facundo, ik neem aan dat je ook de originele CD's allemaal in bezit hebt van die MP3's die zichtbaar zijn in die screenshot ;)

Professionele website nodig?

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

:D eeuh, jawel dat is mijn orginele-cd-heeft-een-kras-download-map.

Edit:
BTW: VS projecten lijken feilloos in Builder te werken. Niet zo heel vreemd eigenlijk. Hmmz.

[ Voor 44% gewijzigd door mulder op 13-07-2003 17:56 ]

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Eigenlijk kan je het de IDE niet aanrekenen dat je zelf de sneltoetsen niet weet, maar ik begrijp dat het vervelend is dat ze anders zijn als je VS.Net gewend bent :) Overgens kan je bij de Keyboard Mappings de VisualStudio mapping kiezen. Voor alle standaard toetsen kan je deze pdf downloaden: http://codecentral.borlan...cweb.exe/listing?id=20286

De verschillen tussen de Personal, Professional, Enterprise en Architect versies kan je zien in http://www.borland.com/csharpbuilder/pdf/csharp_techview.pdf. Helaas staan er niet veel details in.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• alienfruit

alienfruit

Naja. Ik heb het programam besteld stuk beter dan Visual Studio :)

Verwijderd

alienfruit schreef op 13 July 2003 @ 20:05:
Naja. Ik heb het programam besteld stuk beter dan Visual Studio :)
en zo goed onderbouwd ook...

• alienfruit

alienfruit

Ja. Nou de extra's die krijgt zijn een stuk beter, je krijgt UML ondersteuning dmv. ECO (ipv Visio plugin in visual studio 2002) en ComponentOne suite en natuurlijk het allom bekende design-time database previews. Na wat testjes lijkt het of de data providers ook een stuk beter (sneller hopelijk ;)) . Verder wel het gevoel dat het afgeraffeld is, maar dat komt vast goed. VS.Net 2002 is ook niet alles.

Verwijderd

/me is het is het nu aan het downloaden

ik zal morgen vertellen wat mijn bevinden met C#Builder zijn ben iig erg benieuwd aangezien ik al vanaf beta 2 Visual Studio gebruik

• tijn
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 00:06
Afgelopen weekend heb ik em ook even geprobeerd maar hij viel mij wel wat tegen, zeker gezien de eerdere ervaringen met Borland producten. OK, het is dan wel de personal edition, maar ze gebruiken gewoon de MS designers voor het visuele spul (en ik verwacht niet dat dit bij de andere versies anders zal zijn). Welliswaar hebben ze HTML tidy geintegreerd, maar die kan toch ook niet alles weer rechtbreien.
Wat me verder opvalt is dat je bij een Webapplicatie geen component class kunt aanmaken. Deze had ik toch wel verwacht omdat je hiermee toch in zekere zin de fameuze datamodules van Delphi kunt nabouwen. Niet dat ik die nu veel gebruik, maar voor Delphi fanaten zou het toch een goede toevoeging kunnen zijn.

Cuyahoga .NET website framework

Pagina: 1