Toon posts:

Problemen met WLAN naast LAN.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 computers in mijn netwerk (Twisted cable dus zonder HUB). PC1 heeft 2 netwerkkaarten (1 voor LAN, 1 voor Chello) en PC2 heeft 1 netwerkkaart. Internet, files-sharing etc. werkt al een jaar goed. (alles draait op XP pro).

Nu wil ik m'n laptop (ook XP pro) hier ook bij hangen. Als ik de LAN-kabel van PC2 in de laptop zet werkt alles goed op de laptop. Probeer ik hetzelfde via WLAN dan gaat het mis.

Ik heb 2 WLAN kaartjes gekocht een Sweex PCMCIA (voor de laptop) en een Sweex USB (voor PC1). Als de laptop aan PC1 hangt via LAN dan staat er bij de netwerkbrug :
Adrestype = Door DHCP toegekend
IP = 192.168.0.145
Subnet = 255.255.255.0
Gateway = 192.168.0.1 (=PC1) 8)

Zodra ik de PCMCIA erin schuif (maar nog wel aan het LAN) dan blijft alles werken en hebben beide computers een LAN en een WLAN verbinding met elkaar. Als ik nu de LAN-stekker eruit haal dan verdwijnt de internet-gateway en als ik dan bij de netwerkbrug kijk dan heeft XP de boel veranderd in :
Adrestype=Automatisch persoonlijk adres
IP = 169.254.102.128 8)7
Subnet = 255.255.255.0

En dan werkt de boel niet meer. Als ik de laptop reboot met alleen de PCMCIA-kaart erin dan krijg ik bij de netwerk brug : Invalid IP-adres. :'(

Wie kan mij helpen want ik kom er niet meer uit |:(

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 12:10

Willem2

Ω is futile

kun je die pcmia adapter niet zo instellen dat hij DHCP probeert en als dat niet werkt dat hij een IP adres/ gateway & dns krijgt mbv. alternative configuration?

Dat ip adres hierboven deelt windows namelijk uit als hij geen DHCP en alternatieve configuratie kan vinden...

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

neem is op je wlan kaart een vast IP. Deze kaart krijgt vanuit het netwerk (LAN) normaal een IP. Bij het verbreken van de LAN verbinding. is de kaart zijn IP kwijt.

Verwijderd

maak een netwerk brug op pc1 dan werkt het wel
op een of andere manier kan Xp internet maar aan een kaart doorgeven
met een netwerk brug hoef je de kaarten niet meer afzondelijk in te stellen

ps ik heb het ook zo aleen dan met isdn

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 10:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles handmatig ingesteld nu maar het werkt nog steeds niet.
IP 192.168.0.3
Subnet : idem server
Gateway, DHCP en DNS : server-IP

Als ik de server ping (192.168.0.1) krijg ik een timeout.

Hoe kan ik eigenlijk controleren of het WLAN wel goed werkt. Als ik de draadloze verbinding open zie ik :
Status : verbonden
Duur : 6.02 min
Snelheid : 11,0 Mbs
Activiteit verzonden : 545
Activiteit ontvagen : 0

Is er een programma om te controleren of er data over het WLAN wordt gestuurd ??

Verwijderd

Ik heb een gewone wireless lan usb adaptor van sweex. Enkele dingen waar je volgens hun op moet letten:

Probeer eerst eens via ipconfig te kijken of je een netwerk ip hebt zoals 192.168.2.3.

Heb je printer en filesharing aanstaan? Zo nee, ff installen. Volgens sweex is dit een vereiste :?

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt dus nog steeds niet :( Reeds contact gehad met Sweex maar ook dat heeft nog niet geholpen !

Ik heb op beide PC's de draadloze netwerkkaartjes uit de netwerkbruggen gehaald, encryptie uitgezet en alle firewalls uitgezet. De netwerkkaartjes een eigen IP gegeven (10.0.0.1 / 10.0.0.2 en ook 192.168.0.100 / 192/168.0.200) met mask 255.255.255.0 maar ik krijg telkens een prachtig draadloos netwerk maar als ik ping een time-out. Wie heeft er nog een idee ???

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Zijn je essid en wepkey wel hetzelfde dan ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de encryptie uitgezet (dus geen WEP) en m'n SSID is hetzelfde want volgens XP heb ik een prima draadloos netwerk was het niet dat ik de computers niet kan pingen !!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is gevonden. Het zat in de encryptie die niet uit wilde !! Vinkjes weg maar toch niet werken. Nu WEB ingeschakeld met juiste key en het pingt als een trein !!

Thks voor de hints :)

Heb nu allleen problemen met XP's NIC-bridging maar daar open in een nieuw topic voor.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35

Ruudjah

2022

Uhh... kun je niet beter een keer een wireless router kopen :P?

TweakBlog

Verwijderd

Topicstarter
Dit werd mij aangeraden. Een accesspoint was niet nodig. Ik heb nu een proxyservertje (AnalogX) draaien om de laptop te voorzien van internet. 8)

Ik zit er nu wel hard over na te denken om een Wireless router te kopen maar voorlopig werkt het redelijk. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 15:46:
Het probleem is gevonden. Het zat in de encryptie die niet uit wilde !! Vinkjes weg maar toch niet werken. Nu WEB ingeschakeld met juiste key en het pingt als een trein !!

Thks voor de hints :)

Heb nu allleen problemen met XP's NIC-bridging maar daar open in een nieuw topic voor.
zou je mij eens exact kunnen vertellen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen (ik heb namelijk exact hetzelfde probleem :()
sorry voor deze hele oude post trug boven te halen, maar ik kan nergens je email adress vinden
Pagina: 1