hercules fortissimo III en spdif out

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb een hercules fortissimo III gekocht om dvdtjes te bekijken met dts/dd digitaal naar de versterker en gewoon windows werk digitaal te beluisteren.
alleen valt mij dit tegen
ik namelijk alleen powerdvd spdif of normaal windowsgeluid gebruiken en moet daar een apparte instelling voor verzetten en de pc opnieuw opstarten om 1 van de 2 te doen.

mijn terratec aureon fun uit mijn 2e pc heeft hier absoluut geen problemen mee wat een goedkopere kaart is.

instellingen kunnen gewoon gelijk gewijzigd worden van de spdif en hoef de pc daarvoor niet opnieuw op te starten.

weet iemand een oplossing voor dit probleem om beide te doen met 1 instelling of misschien is het mogelijk om de instelling te weizigen zonder de pc opnieuw op te starten?

Verwijderd

Ik heb dus ook die zelfde kaart als jou en ik zit dus met het zelfde probleem :(
Ik zou het ook niet weten, heb er ook al naar gezocht maar dat heeft ook geen resultaat gehad :'( .
Heb me der maar gewoon bij neergelegd dus dat word opnieuw opstarten dus :'(.

• Dnc1n
ik vindt het dus ook erg slordig en dat zelfs een goedkope terratec het kan vindt ik persoonlijk erg jammer aan die kaart. het ziet er allemaal veelbelovend uit dat spul van hercules maar ik vindt dit een tegenvaller. :(

ik hoor alleen maar loovende dingen over deze kaart maar nergens wordt dit vermeld over deze kaart. :'(

• Dnc1n
zijn er uberhaupt kaarten die goed in spdif mode presteren, dat bv ook games surround kunnen weergeven en dat mijn receiver dat dan pakt als een dd/dts signaal?

Verwijderd

Heb jij duncanvdlinden ook als je je windows in stand-by hebt gezet en daarna weer terug haalt dat je dan ook geen geluid hebt? :( Dan moet ik dus ook weer opnieuw opstarten om er gewoon een beetje geluid uit te krijgen :( .

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:13

4POX

Everybody is wired

Er is een oplossing (alsof het een oplossing is :( )

Je moet terratec drivers met je hercules kaart gaan draaien:

http://supporten.terratec...wdownload&cid=32&menu=515

TS, Hoe werkt die terratec aureon fun bij jouw ?

Ik denk er aan om mijn hercules te vervangen door een goedkope terratec geluidskaart met optische uitgang. Ik speel weinig spellen. maar als ik eens een spelletje spel, Hoe draait het dan ? En hoe zit het met de ondersteuning van terratec ? (In duitsland noemen ze het al terror-tec vanwege de driver ondersteuning op eerdere geluidskaarten)

AKA Rinkel weblog

• Dnc1n
hmzz dat vindt ik altijd van die noodoplossingen wat toch nooit stabiel kan draaien.
als hercules nou zelf is met de drivers aan de gang ging!

de aureon fun die ik heb werkt perfect voor zover ik hem heb getest.
uiteraard hoef je bij de terratek geen handelingen te verichten om hem met powerdvd te gebruiken of gewoon in windows.
klein nadeeltje weet overigens niet ofdat in de laatste drivers van juni is opgelost is dat er een kleine vertraging in het actieveren in het pcm geluid op de versterker op zit, of het kan dan ook mijn verterker zelf zijn natuurlijk.
als er geen geluid gespeeld wordt zet ie pcm geluid namelijk in een soort standby stand, knipperd op mijn amp. wannneer er geluid gespeeld wordt geeft ie pcm weer en speelt ie geluid.
met bv het (wel irritante) klik geluidje van internet explorer is dit bv al te laat dus hoor je niet het volledige klikje. een mp3tje afspelen heeft een langere stille intro dus heb je dat probleem niet.
verder zitten er wel wat handige opties in de drivers.
Games heb ik nooit goed geprobeerd maar de spellen die ik ooit opgestart heb gehad deden het wel ok.

verder prima geluidje komt eraf hoor!
maar ik geloof dat de hercules iets beter klinkt.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Goeie vraag !!

Hoe digitaal is digitaal nu eigenlijks ?

Bij oudere geluidskaarten van creative is bekent dat het signaal wat uit de digitale uitgang kwam niet echt digitaal was omdat het signaal namelijk analoog was verwerkt in de chip.

Hoe zit dat nu eigenlijks met hercules en terretec. Is het pcm signaal wat uit de digitale uitgang komt nu echt digitaal of is dat ook bewerkt door de DSP ?

Want als beide geluidskaarten geen bewerkingen uitvoeren op het signaal dan klinken beide geluidskaarten 100,00 % identiek aanelkaar.

AKA Rinkel weblog

• Dnc1n
ik denk, weet het niet zeker, dat het pcm geluid wat je in windows etc. gebruikt eerst analoog wordt verwerkt door de chip en pass trough van bv een dvd in powerdvd direct over spdif volledig digitaal is.

ik heb laatst btw een goede test gelezen over heel veel geluidskaarten oa aureon fun/sky/space en hercules fotissimo III, ik zal hem ff opzoeken.

deze is het:
http://www.hardware.fr/articles/469/page1.html

je kunt de site van frans naar engels vertalen met:
http://babelfish.altavista.com/

zo wil het ook ;)
http://babelfish.altavist...%2F469%2Fpage1.html%0D%0A

[ Voor 32% gewijzigd door Dnc1n op 14-07-2003 12:16 ]

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Dnc1n schreef op 14 July 2003 @ 12:01:
ik denk, weet het niet zeker, dat het pcm geluid wat je in windows etc. gebruikt eerst analoog wordt verwerkt door de chip en pass trough van bv een dvd in powerdvd direct over spdif volledig digitaal is.

ik heb laatst btw een goede test gelezen over heel veel geluidskaarten oa aureon fun/sky/space en hercules fotissimo III, ik zal hem ff opzoeken.
Dat zou ik heel erg veel vinden. Anders maar een handtekeningen actie naar Hercules of iemand moet de drivers kunnen hacken.. Blijf niet bezig. Elk jaar een nieuwe geluidskaart.

AKA Rinkel weblog

• Dnc1n
idd een handtekeningen actie is misschien wel een oplossing :)

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik heb dus een hercules kaart met een glasvezel verbonden met mijn receiver.. Nu moet ik altijd voor ac3/DTS streams rebooten.. Ik heb toen de terratec drivers erop gezet. Maar die hebben weer als groot nadeel dat alle spellen krakende geluiden hebben.. Niet speelbaar dus..

Ik draai nu de hercules drivers weer. Maar ik ben ook een paar ac3 divx aan het downloaden. Dus ik moet zometeen weer naar de terratec drivers toe... Maar terug naar de hercules drivers wordt weer een probleem omdat dat niet kan omdat die drivers van hercules een leeg systeem verwachten... Een hell dus..

Ik wil graag de hercules kaart houden omdat daar firewire opzit... Dus een handtekening actie zou geen verkeerde actie zijn.. Maar eerst moeten we hercules even emailen met de vraag waarom hun drivers dat niet kunnen.. We gaan eerst hercules de kans geven..

Meer mensen die van dit hercules probleem balen. Laat uw stem horen

AKA Rinkel weblog

• Dnc1n
ik mail hercules ook wel ff een mailtje.

en net wat 4pox zegt, mensen die van het zelfde probleem balen laat het horen.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hmm, net een hercules kaartje gekocht vanwege zijn optische digitale uitgang :o

Ik ben sowieso nog niet echt weg van de drivers, installeer je nieuwe. Staat er bij het apparaat (nog steeds?) dat er drivers uit 2001 op zitten, ik mag hopen dat ie wel echt nieuwe geinstalleerd heeft...

• Dnc1n
bij mij staat ook het jaartal 2002 als de laatste driver release maar het versienummer klopt wel volgensmij. op de hercules site staat dat dit 4101 moet zijn en dat klopt.
denk er wel aan dat je bij het installeren van de hercules driver geen driver cd-rom er in moet hebben van hercules en de intenetconnectie afgesloten is.

• Dnc1n
nog steeds geen mailtje teruggehad van hercules :(

zou een handtekeningenactie nut hebben? :?

en waar blijven de nog meer ontevreden gebruikers van de hercules drivers?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hi,

I noticed that, to change the digital output mode of my Fortissimo III, I've to reboot my computer.
That strikes me as plain silly, but it can always have a good reason.
I was wondering, is it a hardware problem or a driver problem? If the latter, can I expect a driver update anytime soon?

Best regards,
Ik heb ook maar even een mailtje naar de tech-support gedropped.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Wildfire

Joy to the world!

ACM schreef op 23 July 2003 @ 11:10:
[...]

Ik heb ook maar even een mailtje naar de tech-support gedropped.
Je had er bij moeten zetten dat met Terratec-drivers de boel wel normaal werkt zonder een reboot.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Wildfire schreef op 23 July 2003 @ 12:47:
[...]

Je had er bij moeten zetten dat met Terratec-drivers de boel wel normaal werkt zonder een reboot.
... maar dat de terratec drivers weer zuigen onder spellen. En je dus daarom hercules drivers wilt met die ac3 mogelijkheid

AKA Rinkel weblog

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Wildfire schreef op 23 July 2003 @ 12:47:
Volgens mij is dat "garantietechnisch" niet zo handig ;)

Verwijderd

hmm, ik heb ier een fortisimo 2 en heb ook da gedoe van als ik ff switch naar powerdvd, dan moet ik ook herstarte, ik ondervind geen last mee, ik zet em altijd op die stand :D

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dear Customer,

On some PCs, this can be avoided by disabling the WDM driver for the Fortissimo III in Device Manager. I cannot guarantee that this method will work on all PCs though. Look for 'Fortissimo III (tm) 7.1 WDM Interface' and disable it. Do not remove it - it will just re-add itself later.
Wel snel antwoord, maar als ik dat apparaat uitzet dan heb ik (uiteraard) geen geluid meer, laat staan een control-dinges van hercules :)

Verder kan ik het ook nog niet echt lekker testen, aangezien ik nog geen digitale ingang ergens op heb ;)

Kan iemand es dit testen:
- Wijzig de output mode
- Disable die WDM-Fortissimo
- Enable hem
- check of de nieuwe mode werkt

?

[ Voor 11% gewijzigd door ACM op 23-07-2003 15:31 ]

Verwijderd

well, ik heb het ff getest, en dat is evengoed als heropstarten, want als je de wdm disabled dan vraagt ie ook om te herstarten.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ja, dat dacht ik ook al (hier ook), zal dat straks es terugmailen.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik vind die oplossing van je driver deactiveren ook drie keer niets..

Ik draai nu met de terratec drivers.. En als ik een divx start met ac3 springt mijn versterker automatisch van PCM naar AC3... En stop je de film dan gaat de versterker automatisch terug naar PCM... Niets moeilijks aan... Maar zodra ik een spelletje start ben ik de lul.. Dan kraak en stottert het.. Niet te spelen...

en switchen van drivers is een HELL... van hercules naar terratec is nog een makje.. Maar terug is een ramp. Want hercules denkt dat er nog oude hercules drivers opstaan... Dus mag je de hercules regtool er weer over heen doen.. Ben je een half uur en 20 reboots nodig om de hercules drivers er op te doen. (terratec drivers is 5 reboots en 10 minuten werk)

Wat ik wil is hercules drivers met ac3 support erin.. Anders moet iemand die er verstand van heeft maar van 2 drivers 1 driver maken... Doen ze ook al jaren met ATI en nvidea drivers... (misschien moeten we omege maar mailen met de vraag of die ook hercules geluidsdrivers kan gaan maken)

En dan kan ook mijn onboard geluidskaart, en creative geluidskaarten kunnen dat ook.. En de nforce geluidskaarten ook.. Alleen hercules niet..

AKA Rinkel weblog

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Sow, nieuwe mail de deur uit. Wellicht dat ie er wat op te zeggen heeft :P
Hi Nik,

I tested this on my system (changing mode, disabling device, enabling device, checking mode) and it didn't work, I also asked some others of whom I knew they use Hercules soundcards to test it and there it didn't work either.

The odd thing is that I've seen posts on webforums of people who used to install drivers of similar Terratec soundcards as a driver for their Hercules soundcard and then it magically works flawlessly -> When they start an AC3 source the soundcard/amplifier automatically switches to AC3 and when they stop that source, it switches back to PCM.

Of course I'm not eager at all to try such things, since they also claim that sound in games is very bad afterwards...

That is the reason why I asked about the possibility of new drivers, drivers of another vendor seem to work nicely with the spdif-output-switching, while your own drivers don't work that easily (they work, but the reboot-to-switch part is a bit annoying).

Best regards,

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

K, updateje...
Nog geen response op bovenstaande mail, maar bij mij werkt het als ik het WDM apparaat disable en enable nadat ik de setting wijzig.

Dus ik kan daarmee, onhandig, zonder reboot van PCM naar AC3 switchen en weer terug. De driver-tool zal het niet zo herkennen, maar blijft bij van AC3 naar PCM switchen in die vreemde "allebei aangevinkt"-mode staan, als je hem daarna weer terug wilt naar AC3 zal ie niet om een reboot zeuren, maar moet je _wel_ de kaart disablen en enablen. Anders krijg je PCM geluid dat door de AC3 processor wordt gehaald, dat klinkt erg bijzonder :X :P

Mijn versterker (marantz sr4300) pikte iig de mode-switches goed op.

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 04-08-2003 14:03 ]

• Dnc1n
het truukje met de driver werkt bij mij ook, de driver blijft de 2 vinkjes weergeven maar door met rechtermuisknop op het icoontje te klikken en dan sluiten te kiezen en dan vervolgens vanuit controll panel het hercules tooltje weer op te starten wordt het wel goed vernieuwd.
mijn amp (sr4200) pakt de switch ook goed op maar blijf het nog steeds omslachtig vinden,

zoiets zou toch ook automatisch moeten kunnen!
of nog beter beide automatisch zonder te switchen!

Ik hoop dat het alleen wachten wordt tot de volgende drivers.

Verwijderd

Ik probeer al een tijdje de Terratec drivers te installen voor mijn GTXP 7.1 van Hercules. Ik krijg dat dus niet voor elkaar. Niet bij WinXP en niet bij Win2K. Wie kan mij helpen? Ik heb zowel automatisch als de 'have disk' methode geprobeerd maar zonder resultaat. Iemand een oplossing? Of bestaat er sofware die al je PCM-geluid realtime naar AC3 omzet? Dat zou het probleem voor mij ook oplossen!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dear Customer,

Unfortunately, I do not have information about any upcoming driver changes. As far as I know there are no plans to change this part of our drivers. I apologize for my ignorance, and the inconvenience.
Dat valt dan weer tegen.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

kick.

Ik wil hercules drivers met pcm/ac3/dts output zonder rebooten.

AKA Rinkel weblog

• Dnc1n
4POX schreef op 03 december 2003 @ 14:14:
kick.

jah dat wil ik ook nog steeds :'(

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

4POX schreef op 03 december 2003 @ 14:14:
Nou, dat kan, als je bovenstaande tips gebruikt...

Maar je kick is wel bijzonder loos, non-informatief en overbodig.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

ACM schreef op 04 december 2003 @ 11:18:
[...]

Nou, dat kan, als je bovenstaande tips gebruikt...

Maar je kick is wel bijzonder loos, non-informatief en overbodig.
Bovenstaande middelen pas ik ook toe. Alleen de terratec drivers zuigen in spellen met meerdere geluidsstreams

Ik noem die andere methodes ook geen tips

Als je een auto in de achteruit wil zetten ga je toch niet eerst de auto uit, motorklep open doen , in de achteruit zetten en weer in de auto zitten.

Ik trap alleen een slapend topic open om te zien of iemand anders nog iets heeft gevonden. Ik heb google, usenet en de hercules forums afgezocht naar een andere oplossing dan de terratec/schakel_uw_hardware_tijdelijk_uit methode.

En inderdaad was die kick zinloos, en non-informatief.

Maar geef mij dan een note, ban me uit de HK en gooi dit topic op slot.

Weer ontopic:

Ik heb gezocht en gezocht. Maar er zijn te weinig mensen die klagen over het feit dat je niet zomaar zonder problemen je spdiff kan gebruiken voor ac3/dts. En zonder klagende mensen zal er geen oplossing komen.

Ik wil best de terratec drivers blijven draaien. maar als ik een spel speel en ik krijg koudzweet van het gekraak en getik is het geen goede oplossing...

Of we moeten met ze alles proberen Hercules onder druk te zetten dat ze die optie erin bouwen

of

Er moet een slim iemand op dit forum zitten die van twee drivers eentje weet te maken.. Zie het als de omega drivers van nvidia/ati of de KX drivers van de creative geluidskaarten.

Anders ram ik er per 1 januari er een Terratec 5.1 fun hier in de machine voor 35 euro.. Die schijnt wel te werken. En nee, Ik wil geen creative

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Ik draai de drivers van terratec, alles werkt bij mij perfect: mp3, divx(stereo en ac3), dvd alles via de optische uitgang naar mijn receiver
spelletjes speel ik niet veel, maar warcraft 3 en mohaa werken perfect in stereo modus(en dolby prologic II) , ik maak dus geen gebruik van de analoge uitgangen

de receiver schakelt steeds zelf automatisch tussen DD5.1, dts en stereo

als je de analoge uitgangen niet gebruikt zie ik dus geen reden om de terratec drivers niet te installeren

• -Miura-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-08 11:52
Ik wil eigenlijk hier nog wel wat over vragen.

Ik heb net deze kaart gekocht voor me homecinema set

ik gebruik de analoge poorten ook.
Is er al wat nieuws uitgekomen, wat ik niet tegenkomen ben, qua drivers enzo, zodat je wel gewoon kan omschakelen zonder reboot. Dat WDM uit/aan werkt opzich wel, maar is toch nog wel een beetje gekloot.

nog een vraagje over a3d. Ik snap niet echt hoe ik dit aan zet met die software :).
Als ik in CS s_a3d 1 in me config zet, en s_enable_a3d doe dan zegt ie dat a3d currently not running is.
Pagina: 1