Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zalman ZM400A PSU irritant getik!

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• someone4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 20:32
Heb net een lekkere noiseless PC in mekaar gestoken: Lian-Li 6070 no-noise kast, Zalman koelers & Zalman 400W Power Supply (Active PFC Noiseless!).

Zalig die kalmte dat het ding uitstraalt, op één irritant geluidje na: de Zalman PSU produceerd een raar luid tikkent geluid dat zeer irritant is. Ik dacht eerst dat de fan van de PSU dit geluid zou veroorzaken, maar blijkbaar komt het geluid dieper uit de PSU.

Het getik is moeilijk te omschrijven: er zit geen logisch patroon in, en het lijkt eerder op een relais die aan en uit springt, gaande van 1 tot 4 tiks per seconde. Voor de rest is het systeempje zeer stabiel, en ondervind ik geen rare uitspattingen als het op temperaturen of voltage schommelingen aankomt. Oh ja, het getik doet zich enkel voor in de PSU als alle interne equipment (harddrives, cd-roms etc) van stroom voorzien worden door de PSU. Koppel ik die dingen af, dan geen getik.

Enig idee wat dit getik kan veroorzaken? Defecte PSU (alhoewel hij gloednieuw is), kortsluiting in de PSU?

It's driving me nuts! :r

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
spoeletjes die trillen ofzo? (parafiene druppel is los ofzo zodat het trilt)
dit komt wel is voor in oude monitors maar er zijn ook aantal spoelen in voedingen om de spanning/stroom te stabilizere/filteren

Verwijderd

Openmaken en kijken/luisteren?

• Hamlet
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Hamlet

[: Happy Happy :]

Had dit probleem maar liefst 2x.
En beide begonnen die geluid na minder dan 1 dag te produceren.
Gewoon opsturen en een RMA aanvragen.

heb ik niet meer :P

• someone4
Dat wordt inderdaad dan terugsturen. Ben nog aan het twijfelen of ik hem beter niet omruil met een ThermalTake Silent Purepower 480W, daar zit tenminste nog een fanregelaar en tempsensor aan die je op je mobo kan aansluiten (iets wat totaal ontbreekt bij de duurdere Zalman).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heeft dat niks met uitzetten en inkrimpen te maken
net zoals je cv leidingen tikken (schuiven) als de buizen war of koud worden

tik 1 to 4 keer per soconde .. das wel veel eigenlijk

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 13-07-2003 12:09 ]

Iperf

• Hamlet
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Hamlet

[: Happy Happy :]

someone4 schreef op 13 juli 2003 @ 11:07:
Dat wordt inderdaad dan terugsturen. Ben nog aan het twijfelen of ik hem beter niet omruil met een ThermalTake Silent Purepower 480W, daar zit tenminste nog een fanregelaar en tempsensor aan die je op je mobo kan aansluiten (iets wat totaal ontbreekt bij de duurdere Zalman).
Bij alle Voeding test kwam Zalman als stilste uit de bus, dus ik vraag me af of dat zin heeft.
Overigens ik vind de zalman nog niet stil genoeg. Na een tijdje hoor je de fan steeds meer en meer.

heb ik niet meer :P

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 11:11
kan je er wat dingen bij hangen? het lijkt erop dat ie de hele tijd tussen de spoeluitgangen zit te haperen om het voltage stabiel te houden omdat de stroomafname niet constant is. Als je er iets bij hangt (minimaal 1 ampere op beide lijnen) dan weet je iig zeker dat het niet aan de stroomafname ligt.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Nou ja zeg, ik wou juist een topic openen! Heb pcies hetzelfde probleem.
Mij voeding tikt, of ik noem het liever knetterd, dus ook. Dit is inmiddels m'n 2e Zalman voeding die ik ga terug sturen. De eerste had dus ook dit irritante getik, echter hiervan was de fan ook stuk, en werd de PSU dus verschikkelijk heet, dus ik dacht dat het getik daar mee te maken had.
Van de nieuw toegezonden voeding doet de fan het wel alleen ik heb nog steed het getik.

Het valt me op dat onder zware belasting van de voeding het tikken toe neemt, bij bijvoorbeeld spelen van games.

Waar heb je hem vandaan? ik heb hem van pefect-systems.nl, misschien hebben een slechte levering gehad, aangezien dit m'n tweede defecte is. Ik zit er hard over na te denken om maar voor een Antec Truepower 430W te gaan, dit is aardig slecht van Zalman.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Denk eerder een foutje in de productie jah.

Overigens vind ik antec, zalman, enermax ongeveer wel allemaal even stil.

Je hebt volgens mij wel een hele stille pc wil je je aan zulk soort voedingen gaan ergeren.

En vergeet niet een compleet stille pc bestaat niet ;)

Tweakers Discord

Verwijderd

Heb precies hetzelfde gehad.
Dit is dus geen toeval meer. Zalman draait waarschijnlijk goed en heeft gekozen voor kwantiteit ipv. kwaliteit.
Zal het wel niet meer zo lang druk zijn in die fabriek van hun. Eigen schuld dikke bult. Als voor zo veel geld een voeding verkoopt mag je toch een topproduct verwachten...... :'(

• someone4
DyStiC schreef op 14 juli 2003 @ 11:22:Mij voeding tikt, of ik noem het liever knetterd, dus ook.
Yep, knetteren lijkt me een betere omschrijving. Dan heb ik liever een voeding die wat meer lawaai maakt, want dit knetteren is echt irritant.
DyStiC schreef op 14 juli 2003 @ 11:22:Waar heb je hem vandaan? ik heb hem van pefect-systems.nl, misschien hebben een slechte levering gehad, aangezien dit m'n tweede defecte is. Ik zit er hard over na te denken om maar voor een Antec Truepower 430W te gaan, dit is aardig slecht van Zalman.
Dit had ik in de eerste plaats ook niet van Zalman verwacht, het is één van de duurdere PSU's op de markt, dus verwacht ik een topproduct! Ik heb de PSU bij Cloetens.be te Mechelen/België gekocht. En hij gaat vandaag terug!

Verwijderd

als dat zo is kun je toch beter voor de nexus voeding gaan. deze heb ik beneden in de computer gezet en is onhoorbaar. Het is wel de 300 watt versie maar sinds kort is er ook een 400 watt versie. Deze zijn alleen wel prijzig, namelijk rond de 120 euro. Zelf heb ik hier een zalman 400 watt maar deze is fluisterstil en heb nergens last van geknetter.

• someone4
Het 'geknetter' is bij Zalman dus een gekend probleem en productiefout. Je kan de PSU dus onder RMA gewoon omruilen.

http://board.member.cgise...db=tuderee04b&backdepth=1

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat knetteren is mij onbekend. Toch lijkt de voeding een ochtendhumeur te hebben. Bij een 'koude start' maakt de pc een donker ronkend geluid, wat overgaat naar mate de pc warmer wordt. In de eerste instantie leek het een crashende harde schijf te zijn, die inmiddels vervangen is, maar het geluid blijft! En gelukkig blijft m'n nieuwe harde schijf het wel vlekkeloos doen.
Maar inderdaad, echt superstil is deze Zalman niet, al heb ik alleen ervaring met 300 Watt voedingen. En dat die stiller kunnen zijn snap ik gelukkig.

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Verwijderd

Die van mijn begint nu ook te tikken. Het vreemde is, ik heb hem nu al vanaf eind maart maar nooit problemen ermee gehad. Nu ik de Radeon9800pro erin heb zitten (dus er wordt meer gevraagd van de voeding) begon het getik ineens. Het lijkt er dus gewoon op dat hij het niet aankan op de een of andere manier. Ik heb de winkel al gemaild over RMA, want het is toch wel vreselijk irritant zo'n tik erin. Heb alles stil in mijn systeem maar nu tikt het ineens, het begon tijdens het draaien van 3DMark2003.

Verwijderd

someone4, ff vraagje offtopic:
mag ik vragen waar jij de Lian Li pc-6070 hebt gekocht ? De kast is namelijk zeer moeilijk verkrijgbaar in Nederland.

Verwijderd

Lijkt op een iets te gevoelig bimetaal schakelaartje; deze voeding heeft een temp.geregelde fan.

Verwijderd

Ik had ook een irritant getik. Kreeg van Informatique gelijk een nieuwe. Deze tikt nu niet. Maar hij piept wel heel erg (zeer hoge toon). Hebben jullie daar ook last van?
Pagina: 1