Netwerk Probleem

Pagina: 1
Acties:

• Euc-
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-03-2013
Nou ok ik ga het ff uitleggen,
Ik heb vanmiddag een nieuwe pc gekocht, ik heb hem daar bezichtigd en daar deed ie het prima, internet/intranet etc deed het prima. Thuis aangekomen sluit ik alles aan, werkt prima, totdat ik het netwerkje aan de praat probeer te krijgen. Ik doe netwerkkabel ertussen, doe op de host (pc die ik eerst had) alles instellen, kom boven aan, en wat zie ik? "Een van de netwerkkabels is niet aangesloten"? Terwijl er op de Host niks vermeld word en de netwerkkabel er wel degelijk tussen zit (ik heb de pc's dus gewoon met een crosscable aan elkaar zitten zonder hub of router). De client heeft een onboard netwerkkaart, die ik eerst verwijderd heb uit systeembeheer en daarna gereboot, dit had geen effect, later kwam ik erachter dat hij nog op "disabled" stond in de BIOS, op enabled gedaan, ook geen effect! Ik weet nu totaal niet meer wat ik moet doen, misschien wat hulp?

Beide systemen draaien btw op XP

Als iemand misschien langs zou kunnen komen om het te fixen (tegen een vergoeding) zou het al helemaal fantastisch zijn! Ik ben nl een beetje een enorme leek op dit gebied! Woonplaats = +/- 30 kilometer onder Eindhoven.

Heuj!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Als je een enorme leek bent op dit gebied wil ik je aanraden om de netwerkwizard van XP maar eens te gebruiken.

Verder: is je kabel echt goed?

• noma
  • Laatst online: 11:17
Ben je wel zeker dat je een crosslink kabel hebt???
Zijn beide kaarten in Win XP enabled?
Ip-adressen ingesteld???

• Euc-
Netwerkwizard al gebruikt, maar het echte probleem zit erin dat de client de netwerkkabel niet ziet oid. De kabel is iig goed, want ik heb er ongeveer 3 weken geleden nog een ander netwerk mee aan kunnen leggen

Heuj!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Euc- schreef op 12 July 2003 @ 22:42:
Netwerkwizard al gebruikt, maar het echte probleem zit erin dat de client de netwerkkabel niet ziet oid. De kabel is iig goed, want ik heb er ongeveer 3 weken geleden nog een ander netwerk mee aan kunnen leggen
Wat 3 weken geleden gewerkt heeft, hoeft het nu niet te doen. Vandaar dat checken absoluut geen kwaad kan. Meet hem in ieder geval even door. Dit doet me echt denken aan een slechte kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door WFvN op 12-07-2003 22:44 ]

• Euc-
En hoe doe ik dat ding doormeten? Zoals gezegt, heb hier dus echt geen verstand van...
daarbij, zit je op irc oid? Kunnen we even babbelen

Heuj!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik mis in je verhaal:
"En daarna heb ik de ip adressen & subnetmask goed ingesteld"

Verder kan ik je aanraden om even de andere computer te pingen (ping 192.168.0.1 bijvoorbeeld), om te kijken of het bericht van windows wel klopt (soms klopt dat niet, dan druk je op f5=refresh en dan werkt het opeens wel).

• Euc-
wwillem, ook na talloze reboots?

En het heeft geen nut om de ip adressen & subnetmask goed in te stellen als hij de netwerkkabel niet eens ziet lijkt me?

Heuj!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

wwillem schreef op 12 July 2003 @ 22:49:
Ik mis in je verhaal:
"En daarna heb ik de ip adressen & subnetmask goed ingesteld"

Verder kan ik je aanraden om even de andere computer te pingen (ping 192.168.0.1 bijvoorbeeld), om te kijken of het bericht van windows wel klopt (soms klopt dat niet, dan druk je op f5=refresh en dan werkt het opeens wel).
kijk even naar die melding
Euc- schreef op 12 July 2003 @ 22:32:
"Een van de netwerkkabels is niet aangesloten"
Als ik me niet vergis staat dit volledig lost van IPadressen en subnetmasks

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Euc- schreef op 12 July 2003 @ 22:47:
En hoe doe ik dat ding doormeten? Zoals gezegt, heb hier dus echt geen verstand van...
daarbij, zit je op irc oid? Kunnen we even babbelen
Heb je een multimeter? Ik hoop van wel.

Zet hem op het weerstandbereik (bij voorkeur met geluidsignaal indien hij die setting heeft)

Meet daarna netjes of alle aders met elkaar verbonden zijn door de ene pen van de multimeter te verbinden met een pen van de éne stekker van je kabel. Met de andere pen meet je aan de andere stekker; wel de juiste ader pakken uiteraard. En dat doe je voor alle 8 aders.

• Euc-
wtf is een multimeter?:D
zit je op irc oid? Kunnen we even babbelen

Heuj!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Euc- schreef op 12 July 2003 @ 22:56:
wtf is een multimeter?:D

[...]
DIT zijn multimeters.

btw... knipperen de leds op je netwerkkaarten als je de kabel ertussen hebt zitten?

• Euc-
nou die heb ik dus niet, daarbij knippert die in de host niet, en in de client zit er geen ledje in

Heuj!

• noma
Als de ledjes niet knipperen is er geen connectie. Als er geen connectie is, is ofwel de kabel niet goed (bijna 100% zeker dat het dat is), ofwel één van de netwerkkaarten kapot.
Heeft trouwens niets met het besturingssysteem te maken.

• Euc-
Ja, maar als er geen data door de kabel gaat, hoeft het lampje toch ook niet te knipperen? lijkt me zo?

Heuj!

• noma
Toch wel, oranje lampje brand als er connectie is. Groen lampje als er trasmissie is.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Overigens hoeft het WEL branden van het oranje lampje niet direct te betekenen dat de kabel in orde is...... ben ik na uren zoeken achter gekomen :| Maar dat is hier niet aan de orde. Het lijkt er echt op dat je hier een hardwareprobleem hebt. Netwerkkabel of netwerkkaart.

Kabel checken/vervangen/ergens anders proberen is nog de eenvoudigste manier om te beginnen met checken.
Hebben de buren een pc met netwerkkaart? probeer beide pc's van je eens aan te sluiten op die pc van de buren en kijk of je daar wel een connectie hebt.... of als ze 2 pc's hebben met crosskabeltje: helemaal mooi, vraag hun kabeltje eens of prik jouw kabel eens bij hun erin.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

voordat dat ie op slot gaat....

begin eerst maar eens met de faq door te nemen, dan begrijp je mischien waar je mee bezig bent. (daar is de faq namelijk een beetje heel erg voor)

FAQ Network Troubleshooting

succes

Iperf

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Dit ding mag wat mij beteft niet op slot

Het gaat hier niet om een standaard 'ik weet niet hoe ik het moet instellen' probleem
Even wat nadere uitleg; ik heb hem net op MSN wat ondersteund.

Wat hebben 'we' geprobeerd?

Even wat duidelijkheid scheppen:

Z'n pc aan internet noem ik HOST
Z'n pc die hij vandaag gekocht heeft noem ik CLIENT
Deze pc heeft onboard netwerkkaart zonder ledje helaas.
Hij heeft ook nog een oude pc staan met netwerkkaart; heeft geen naam nodig maar wel handig om te weten waar die extra netwerkkaart vandaan komt.

Ik heb hem gevraagd om die netwerkkaart in z'n CLIENT te prikken en dan de kabel aan te sluiten. Dit gaf geen brandende ledjes

Toen heb ik hem gevraagd om de kabel in de INTERNET-NIC van z'n HOST te prikken. Toen brandden de ledjes wel.

Dus mijn vermoeden: andere NIC in z'n host is defect. Dus die kaart eruit en die kaart uit z'n oude bak erin. Weer geen sjoechem...

Volgende gok: slot waarin de NIC zit (in de HOST) is niet helemaal lekker.
Dus die LAN-NIC (nu de NIC uit z'n oude bak) in een ander slot indien mogelijk.

[ Voor 47% gewijzigd door WFvN op 13-07-2003 00:52 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

rustig maar .. ik heb geen verzoek voor een slotje geplaats, maar wel mijn gevoel vermoedens geuit ...

als ik om een slotje vraag dan moet iemand het wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bont maken (to nu toe 1x)

als ik het zo lees idd het pci slot

[ Voor 63% gewijzigd door Fish op 13-07-2003 00:41 ]

Iperf

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

fish schreef op 13 July 2003 @ 00:37:
rustig maar .. ik heb geen verzoek voor een slotje geplaats, maar wel mijn gevoel vermoedens geuit ...
En dat mag ook. Maak je geen zorgen, ik ben niet boos, ik heb ook gechecked of je een berichtje had geplaatst (of iemand anders in SM). Mocht dat zo zijn, dan had ik er een ander bericht achteraan geplaatst. Maar omdat die er niet staat, en het topic niet super duidelijk was, heb ik even duidelijk aangegeven dat dit geen standaard probleem is (zonder te schreeuwen zoals je ziet :) alleen vet gemaakt)
als ik om een slotje vraag dan moet iemand het wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bont maken (to nu toe 1x)
Geen probleem verder hoor :)

• Euc-
ondetussen de 2e netwerkkaart die voor het netwerkkaart verwisseld met de geluidskaart. Ledjes branden nog steeds niet, geluidskaart doet het wel. Geen pci slot kapot dus

Heuj!

• Euc-
Nou, in tussen kan ik via de Client in de Host komen. Hoe we dit gedaan hebben moet je me niet vragen, het lukte gewoon ineens! nogal vaag maar ok..
Nu nog uitvinden hoe ik een netwerk configureer 8(7

Heuj!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hoe deel ik Internet ? ;)

in jouw geval zou ik eerst gewoon ics proberen

soms moet je alles gewoon rebooten .. da's windows.
Na mijn verhuizing niks gedaan met de configuratie alle pc's een voor een aangesloten.. niks :? deed het :(

alles gereboot (nou ja groep uit/aan).... en :*) vroem .. draaien dat netwerk

[ Voor 99% gewijzigd door Fish op 13-07-2003 11:18 ]

Iperf

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wfvn schreef op 12 July 2003 @ 22:51:
[...]
kijk even naar die melding
[...]
Als ik me niet vergis staat dit volledig lost van IPadressen en subnetmasks
Klein detail: Zet voor de grap je ip adres op een goed draaiend netwerk eens anders. Gevolg: windows zegt dat de netwerkkabel los gekoppeld is. Is ook niet meer dan logisch natuurlijk...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
Klein detail: Zet voor de grap je ip adres op een goed draaiend netwerk eens anders. Gevolg: windows zegt dat de netwerkkabel los gekoppeld is. Is ook niet meer dan logisch natuurlijk...
Niemand neemt de foutmeldingen van Windows toch nog letterlijk, meestal moet je toch eerst bedenken wat ze nou echt bedoelen.
voordat dat ie op slot gaat....
begin eerst maar eens met de faq door te nemen, dan begrijp je mischien waar je mee bezig bent. (daar is de faq namelijk een beetje heel erg voor)
FAQ Network Troubleshooting
succes
Ik vind ook niet dat deze op slot gaat hoor maar je hebt wel een punt. Vragen hoe je een netwerkkabel door moeten meten en opmerkingen als leg het eens uit want ik ben een noob duiden niet echt op een hoge inzet/zoekfactor.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

wwillem schreef op 13 July 2003 @ 11:27:
[...]

Dan zal ik wel een debiele versie van Windows XP hebben. Ik heb nu net namelijk direct de proef op de som genomen.... just to make sure

Ik draai een netwerkje met IPrange in 192.168.60.x

Ik heb voor de zekerheid het netwerkicoontje in m'n startbalk laten weergeven

Vervolgens heb ik het IP gewijzigd in 1.11.1.11 (toch echt wel wat anders :+

Guess what...... NIETS aan de hand; windows geeft niet aan dat er een netwerkkabel niet is aangesloten. Uiteraard ook even gechecked of m'n netwerk werkt.... nee... die werkt niet meer...

Mijn windows XP ziet dus dat de kabel WEL is aangesloten maar zegt dus NIET dat de kabel niet is aangesloten op het moment dat een IP niet klopt.
Die melding is puur gericht op hardwarematige zaken en niet op softwarematige zaken.

Kortom: check m'n sig :+

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 13-07-2003 11:49 ]

Verwijderd

offtopic: dit klopte niet

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 11:49 ]

Pagina: 1