Toon posts:

eXist 0.9.1 XML database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn studie (MSc ICT) ben ik bezig met native XML databases. Ik probeer eXist aan de praat te krijgen. Om dit te doen dient er een env. variabele JAVA_HOME aangemaakt te worden. Deze point naar de Java environment. Bij startup van eXist (startup.bat) wordt er gecontroleerd of deze var bestaat.

Ik laat in deze startup.bat de var aanmaken. Als ik via een SET controleer, bestaat de var en point ook naar de juiste dir. Helaas start eXist niet op. Ben al dagen aan het prutsen. Iemand? :(

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
wat is de juiste error melding?

als je niet aan eXist vast zit kun je mischien Xindice 1.1 proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Environment variable not found....
Is Xindice vrij verkrijgbaar? Opensource? Native XML? Ik doe benchmarking SQL versus XML databases als onderwerp voor mijn proefschrift...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Laat de inhoud van die startup.bat dan eens zien :z

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
OK
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
@echo off
path = %path%;C:\Program Files\Java\j2re1.4.1_03;H:\KIT eLearning\Dissertation\eXist\eXist-0.9.1
set JAVA_HOME = C:\Program Files\Java\j2re1.4.1_03
set EXIST_HOME = H:\KIT eLearning\Dissertation\eXist\eXist-0.9.1

if not "%JAVA_HOME%" == "" goto gotJavaHome
echo Java environment not found. Please set
echo your JAVA_HOME environment variable to
echo the home of your JDK.
goto :eof

:gotJavaHome
if not "%EXIST_HOME%" == "" goto gotExistHome

rem try to guess
set EXIST_HOME=.
if exist %EXIST_HOME%\start.jar goto gotExistHome
set EXIST_HOME=..
if exist %EXIST_HOME%\start.jar goto gotExistHome

echo EXIST_HOME not found. Please set your
echo EXIST_HOME environment variable to the
echo home directory of eXist.
goto :eof

:gotExistHome
if not "%JAVA_OPTS%" == "" goto gotJavaOpts
set JAVA_OPTS=-Xms32000k -Xmx256000k

:gotJavaOpts
%JAVA_HOME%\bin\java -Xms32000k -Xmx128000k -Dexist.home="%EXIST_HOME%" -jar "%EXIST_HOME%\start.jar" jetty %1
:eof

• hobbit_be
Verwijderd schreef op 12 juli 2003 @ 22:10:
Is Xindice vrij verkrijgbaar? Opensource? Native XML? Ik doe benchmarking SQL versus XML databases als onderwerp voor mijn proefschrift...
Ja, Ja, Ja - http://xml.apache.org/xindice/

en het antwoord op je vraag voor 'benchmarking' - SQL is tientallen malen sneller :). ZEKER als je een opensource native xml gebruikt. Of gaat het specifiek voor het opslaan van XML-Like data?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Snadert: Ik doe benchmarking SQL versus XML databases als onderwerp voor mijn proefschrift...
Volledig off-topic, maar het is wellicht nuttig als je weet hoe het werk wat je af gaat leveren normaal gesproken genoemd wordt ;) .

Het werk wat je aan het eind van een master opleiding inlevert wordt een master thesis genoemd (en als ik het goed begrijp ben je daar dus mee bezig). Een proefschrift schrijf je voor een promotie (vroeger dr) en daarvoor zal je na het bepalen van je master titel (vroeger drs) nog even een paar jaar voor door moeten werken ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad...tegenwoordig geldt het angelsaksische model, zelfs in Nederland, maar ik studeer aan de universiteit van Liverpool, een Master of Science titel, en het heet daar écht Dissertation, en geen master thesis. Ik noem het hier proefschrift omdat dan de meesten ongeveer een idee hebben waar ik mee bezig ben. En een promotie zit er misschien over een paar jaar in, maar dan moet ik écht wat te melden hebben.

Enne hobbit_be... uiteraard is SQL sneller, maar dat is niet de essentie van mijn verhaal. De essentie is dat ik dat op wetenschappelijk verantwoorde wijze kan onderbouwen, compleet met duurtests, performancemetingen, grafieken, tabellen en hier-en-daar een conclusie...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Xindice al opgehaald, dwz de source, want het moet nog gecompileerd worden begrijp.. het is allemaal een beetje nog vanuit de gezellige knutselzolder, die XML databases. Voorzichtige conclusie: native XML verhoudt zich tot SQL als Linux tot Windows NT (XP), gekeken naar de distributie dan he... (zonder Linus Torvaldt voor het hoofd te willen stoten)... bedankt!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Snadert: De essentie is dat ik dat op wetenschappelijk verantwoorde wijze kan onderbouwen
Snadert: Voorzichtige conclusie: native XML verhoudt zich tot SQL als Linux tot Windows NT (XP)
:X . Ik hoop dat je later in je werk nog wat meer rekening weet te houden met die opmerking die ik eerst quote ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Ja.... niet uit de context halen... even een 'fris van de lever' conclusie, zonder verdere diepzinnige of onderbouwde c.q. verantwoorde verdere analyse...

Verwijderd

Topicstarter
Hobbit: zag net je laatste vraag pas:

ik ben me nog aan het afvragen of ik SQL vs. native XML moet vergelijken of SQL vs. XML enabled databases (bijv DB2). Ik denk dat de snelheids verhouding dan anders is....

• hobbit_be
Verwijderd schreef op 12 juli 2003 @ 23:54:
Hobbit: zag net je laatste vraag pas:

ik ben me nog aan het afvragen of ik SQL vs. native XML moet vergelijken of SQL vs. XML enabled databases (bijv DB2). Ik denk dat de snelheids verhouding dan anders is....
zeg-eh welke unief in the 'Pool' ben jij aan het volgen? Ik heb net een MA in manchester achter de rug. Wat me opviel aan heel van mijn MSc buddies dat die toch wel helemaal geen 'bal' afwisten van IT (meestal Chineesjes). Hoeveel ik hun heb geholpen met hun dissertations - geen mooi zicht (en zij maar lachen toen ze ondekten dat ik 'maar' kunst deed ;) ). Als je het vergelijkt met een Licentie (in Belgie) wat op het zelfde niveau zou moeten liggen - houd ik me hart bang vast voor IT in the future. :). Trouwens normaal moet je het afgeven in september toch? Beetje laat begonnen dude ;).

mbravenboer: het noemt idd een dissertation. je doet een phd thesis. Vraag me niet waarom ze het omdraaien in de UK ;). Hell voor mijn Bachelors moesten we ook een dissertation afgeven.

Snadert: SQL met XML databases vergelijken vind ik persoonlijk appelen en peren vergelijken. Ze hebben beide duidelijke andere doelstellingen. Je kunt in SQL tamelijk eenvoudig XML zetten (node/node in a indexed tree). Maar daar gaat het niet echt om in Database Stuff. Tis wat je uit de data kunt halen: ie met X informatie wat kan ik nu 'te weten komen'. knowledge > information. Native XML hebben meestal XPath / XQuery / XUpdate mogelijkheden. Om dat naar xml om te zetten gaat ook maar dan haal je er nog amper speed snelheid uit. Als een echte tip: maak een heel concreet en specifiek voorbeeld voor je analyse. Ie for data-z wat zijn voor/nadelen. Soort test-case/use-case dus. Anders is't C++ en Java vergelijken kun je ook boeken over schrijven. Voor mijn dissertation: "The difference of impact of mobile phones on sociocultural behaviour between USA and European context". Echt specifiek dus - en dat schrijft onderzoekt ook handiger.

PS voor Xindice 1.1 zul je Tomcat of zo moeten installeren en dan de xindice.war erin droppen.

ergens is er site met RP Bourret die een hele resem goede tips geeft. Ook op got zijn er goede links.

Ken je veel grieken daar en een meisje dat Dimitra noemt (Blond ding, niet te snugger maar wel lekker?) Doet ook IT (yeah)

• nxt
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 10:00

nxt

Verwijderd schreef op 12 juli 2003 @ 22:34:
OK
code:
1
2
3
set JAVA_HOME = C:\Program Files\Java\j2re1.4.1_03
set EXIST_HOME = H:\KIT eLearning\Dissertation\eXist\eXist-0.9.1
if not "%JAVA_HOME%" == "" goto gotJavaHome
er staan spaties teveel in de regels met SET

voorbeeld
code:
1
2
3
4
5
C:\>set iets = blaat 
C:\>set iets=blaat
C:\>set iets
iets=blaat
iets = blaat

dit voorbeeldje laat zien dat je door de spaties 2 verschillende variabelen krijgt met ieder een andere waarde
volgens mij is dat dan ook wat er fout gaat.

dus probeer er eens van te maken
set JAVA_HOME=C:\Program Files\Java\j2re1.4.1_03
en bij die andere regel ook

[ Voor 12% gewijzigd door nxt op 13-07-2003 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hee...... en ik werk toch al jaaaaaren met batchfiles... je hebt waarschijnlijk gelijk.. ga dit proberen... dank!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Nxt,
helemaal gelijk, die spatie was de showstopper!

Verwijderd

Topicstarter
Uh uh Hobbit: moeilijk om een goeie topic te vinden voor Dissertation. Heb altijd veel met SQL db gedaan en wordt nu toch wel heel nieuwsgierig naar XML. Leek me een goed onderwerp. Enne... kijk maar eens bij http://www.kitcampus.com en klik maar eens naar MSc. Heb hier veel geleerd, terwijl ik toch echt wel een aantal jaren op goed niveau (ahem) actief ben binnen de ICT, vanuit een groot organisatie-adviesbureau.

Verwijderd

Topicstarter
PS Hobbit... die site van Bourret had ik al gevoenden... maar evengoed goeie info.
Pagina: 1