[WC+PICS] verslag van volledig zelfbouw Waterkoelproject(je)

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ok, ik had aan ReemF gevraagt of ik een WC projectje hier kan posten :) mocht...

Dit was het .plan die ik had (click)

Project is van start gegaan op vrijdag 11 juli 2003 om 13:30...
CrazyA en ik hadden om 13:00 afgesproken maar uiteraard eerst een stevige bak koffie gepakt 8). WhizzCat die in eerste instantie ook mee zou helpen is niet gekomen :/

NB. Vragen naar HQ pics heeft geen nut, ik heb deze al moeten bewerken om ze scherp te krijgen... ik moet nog wennen aan het camera'tje

Allereerst hadden we al het materiaal van me kamer afgehaalt, en op de 'Operatietafel' gezet. De patient ligt al klaar:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw03.jpg

We begonnen met het makkelijkste, de Nvidia Riva TNT2 m64 pro...
Wij proberen een voor een voorzichtig het sinkje eraf te trekken, lukt niet :( ding zit MUURvast...

Föhn gepakt en eropgezet, toen weer geprobeerd om het blokje eraf te trekken, en daarbij bijna onze vingers brandend. Wederom nog steeds muurvast. hier zijn we ongeveer een kwartiertje mee bezig geweest. Toen had CrazyA zoiets van "Fuck it" en pakte een schroevendraaier en plante die tussen de heatsink en de printplaat, goed uitkijkend voor transistoren en dergelijke. Ding wou er nog steeds niet af... Föhn erbij gehad, en jahoor, na een minuutje verwarmen, *Pling* het heatsinkje schoot een halve meter tot meter weg van de kaart af. Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw04.jpg

Daarna hebben we de GPU ingesmeerd met dezelfde koelpasta als er op de CPU gaat komen en wilden we het sinkje vastmaken... Probleem, die pasta kleeft niet, dus het kaartje kan niet op zijn kop gelegt worden... hierbij hadden we dus echt vier handen nodig. CrazyA hield de kaart en koelblokje vast en ik deed de schroeven erin. Het vreemdste was dat de GPU niet precies in het midden tussen de schroefgaten zat. Dus de druk eropzetten was wat minder straight forward dan verwacht. Anyhow, dit is het resultaat, dikke overkill voor een TNT2 8)7 :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw05.jpg

Ok, toen we dat hebben gehad de kaart lekker aan de kant gezet.

Daarna hebben we de CPU ontdaan van zijn Coolermaster (boxed) wat verbazend veel gemakkelijker ging dan ik voorgaande jaren heb ervaren... Waarschijnlijk doordat de heatink nu richting de DIMM's eraf geklikt moest worden in plaats van richting de voeding, kwestie van DIMM eruit en koelblok eraf tikken met schroevendraaier :)

Nouja, toen de CPU eruit gehaald en met schoonmaak azijn zo goed mogelijk schoongemaakt... Het is inderdaad echt een palomino :'( vierkante core...
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw07.jpg

Ok, toen hadden we de CPU schoon, daarna weer teruggeplant in de socket, en geprobeerd of de socketklemmen van het koelblokje pasten... niet dus |:( de klemmen waren te dik om op de lipjes aan de socket te kunnen klemmen.
Hebben we het moederbord toch maar uit de kast geschroefd om de schroefgaten rondom de socket te kunnen gebruiken...
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw08.jpg

Hierna hebben we eerst wat koelpasta op de CPU core gesmeerd, de kunststof schroefdraden erin gezet en stevig vastgedraaid met de kunststofmoertjes.
Daarna heel voorzichtig en precies het koelblok zo recht mogelijk op me CPU zetten:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw09.jpg

Daarna de afdekplaat om de koeler op de CPU te drukken erop gezet, en toen weer teruggeduwt in de kast:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw10.jpg

Daarna alles er weer in duwen, NIC, 2e vidkaart en de TNT2, met als gevolg dat het er nu zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw11.jpg

Daarna alle slangen erover werken. Tja... dat was me een rotwerkje...
Bak met kokend water en de föhn vergemakkelijken het werkje wel veel.
Het eerste slangetje dat gezet werd is de slang van de CPU naar de GPU. We hebben uiteindelijk de TNT2 er weer uitgehaald aangezien dit toch behoorlijk lastig was om te monteren zonder het hele koelertje te blijven verplaatsen, en ook nog es het ruimtegebrek... Nadat we de CPU en VGA vast hadden hebben we eerst de slangenklemmetjes (die eerst nog eens te stug waren en wat losser gemaakt moesten worden) eropgezet en vastgeschroefd. Daarna moest CrazyA helaas weg.
Ik kwam er ook vrij snel achter dat ik slangetjes te kort had, en dus heb ik een halve meter extra gehaald in de winkel. Omdat ik een halve meter tekort kwam had dit het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw12.jpg
Lullig als de radiator alleen maar een slang heeft die naar de pomp toe loopt...

Hierna ben ik in me eentje verder gegaan met het aansluiten van de slangen op de rest met het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw15.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw13.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw16.jpg
Het slangetje dat uitsteekt naar boven is voor het vullen en eventueel ontluchten van het systeem.

Even de (tijdelijke, tot ik een 140mm versie vind) 80mm fans op de radiator gezet:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw14.jpg

Even op de kant voor een duidelijkere foto (pomp even losgekoppeld):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw17.jpg

Hierna ben ik bezig geweest met het hele systeem te spoelen met (verdunde) schoonmaakazijn, heb in totaal 1 liter schoonmaakazijn gebruikt om het systeem te schoonspoelen.

Na het schoonmaken wou ik het systeem gaan vullen... ik koppel de pomp van het reservoir af en giet er 1 Liter demi in... Ik denk "Goh, dat vult maar erg weinig :X "
Doe er nog een liter bij, "K*t, reservoir maar voor de helft gevuld" |:( en ik gooi de derde liter erin... Tja... das een beetje weinig water om het systeem te gaan draaien :S
* Fludizz kijkt op de klok 19:55u...
k*t... de winkel sluit om 20:00... was koopavond in et dorp...
tja... ikke balen dus...

Ik had het systeem maar teruggeplaats op me kamer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw18.jpg

Maargoed, volgende dag om 11uur 's ochtends heb ik nog 3liter demiwater extra gehaald. Er is uiteindelijk gewoon 4,5liter water in het systeem gegaan...
Goed, ik zet de pomp eens aan... eerst even lawaai voor het op gang komen, daarna ineens een hoop lucht... ik zet de pomp snel uit, en zie een dikke luchtbel omhoogkruipen de ontlucht/vulslang in, precies wat de bedoeling was :)
Ik gooi er na dit vaker herhaald te hebben uiteindelijk 5Liter in... meer lucht krijg ik er echt niet uit verder... hoor zo nu en dan es een luchtbelletje langs de pomp komen...

Duidelijke foto van de vul/ontluchtslang:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw26.jpg

Closeup van de aansluitingen aan de radiator:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw19.jpg

Ik heb de pomp na het zo goed en kwaad als mogelijk alle lucht eruit te werken nog even een half uurtje laten doorpompen... Toen ben ik maar even gaan testen of alles nog werkte... hardeschijf losgekoppeld omdat die het niet lief gaat vinden om in geval van nood meteen uitgezet te worden.

Alles leek het te doen, ik ff del geragt en naar de BIOS gegaan:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/opbouw27.jpg

Zag er goed uit... ding deed ruim 5 minuten over het omhoog gaan van 27 naar 28 graden, dat geeft wel een beetje aan of het koelblokje goed zit.
Ik vind het wel humor dat me mobo op dat moment gewoon warmer werd dan me CPU 8)7

alles werkte naar behoren, ik heb de computer uitgezet, de pomp aangelaten en ben de stad in gegaan... toen ik na een uur of 4 terug kwam heb ik besloten om me hdd maar weer aan te gaan sluiten. gedaan, computer aangezet... Windows start netjes op (vanuit hibernate)... goed en wel geladen, begin Asus Probe te zeuren omdat ie ineens 2 fans kwijt is :D casefan en CPU fan >:)

Maargoed, ik koetje maar snel ff uitgezet omdat ik er niet meteen een full load test mee wil doen... eerst die koelpasta ff in laten werken... As we speak heeft ie er ongeveer een anderhalf uur over gedaan om van 30 graden naar 48graden te gaan, hij blijft nu lekker schommelen tussen 47 en 48 graden (is nu al ruim 10graden tempwinst en een HOOP lawaai midner)... ja dit vind ik ook beetje beangstigend zo hoog, maar WhizzCat stelde me gerust dat het gewoon komt omdat de koelpasta nog niet goed ingewerkt is...

Oh, en ik merk nu ook dat 1 van de 80mm fans et niet doet op 5volt, dus dat er maar 1x 80mm de zooi moet koelen bij het radje...

In de .plan stond dat ik die zijplaat zou bewerken, maar daar heb ik de middelen helaas niet voor, daar meot ik nog een oplossing voor vinden... Ik hoop dat als de kast dicht is dat de hardeschijf dan wat minder hoorbaar is... ik hoor namelijk nu pas wat een pokke herrie die maakt.
En de voedingsfan vervangen moet ook een andere keer, ik heb momenteel niet genoeg geld om daar een lownoise fan voor te zoeken...

Maargoed, het systeem staat hier beschreven en in de .plan link Het materiaal dat ervoor gebruikt is staat hier ook.

Het waterkoelsysteem is opgebouwd uit 2e hands bij elkaar geschraapte onderdelen, alleen de slangetjes en de slangenklemmen zijn nieuw.
De kosten die ik eraan heb gehad:
- Pomp: 0,00€ (hadden we nog staan)
- Radiator: 25€ bij elke willekeurige sloop
- Koelblokjes: 80€ in totaal (40€ per blokje)
- slangetjes: 10€ (inclusief het T-stukje, afsluitkurkje en trechtertje)
- Schoonmaakazijn: 0,00€ (moeders schoonmaakkastje 8))
- demi-water: 3,30€ (0,55€ per liter)
- Slangenklemmetjes: 5€ (bij lokale doe-het-zelver)

Totaal: 123,30€

Alleen deze is goedkoper maar heeft geen VGA blokje inbegrepen.

De rest van de volledige sets zijn BIJNA 2x zo duur of RUIM 2x zo duur :)

Dit was het voorlopig :)

Bij enige update zal ik et wel posten, bijvoorbeeld bij het voeding bewerken of als de 140mm fan er is of als er iets grondig fout gaat (wat ik hoop van niet)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nice post man!

Ik mis alleen de test fases er tussendoor, maar die heb je wel gedaan, zoals ik net op irc hoorde. Hoe zit het nu met de temps, nou je al een dag aan het draaien bent? Misschien ook wel interessant voor de mede-GoTters ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 07:51

4hp

Ziet er wel lekker uit :D
En wat een grote pomp, past zeker niet in je case >:)

• Fludizz
  • Niet online
dankje :)
Ik mis alleen de test fases er tussendoor, maar die heb je wel gedaan, zoals ik net op irc hoorde. Hoe zit het nu met de temps, nou je al een dag aan het draaien bent? Misschien ook wel interessant voor de mede-GoTters ;)
het systeem draait nu sinds ongeveer half 8 's avonds, de waterkoeling zelf draait inmiddels al dikke 8 uur...

enne het testen, simpelweg met wat luchtdruk gedaan... het systeem lekt totaal niet, ook met de schoonmaakazijn lekte het systeem niet, dus met water lijkt het me logisch dat het ook niet gaat lekken :)
4hp schreef op 12 July 2003 @ 21:44:
Ziet er wel lekker uit :D
En wat een grote pomp, past zeker niet in je case >:)
de pomp is EXACT even breed als me case :)
de radiator zou ik eventueel vast wel erin kunnen krijgen, maar daar heb ik geen zin aan :)

[ Voor 20% gewijzigd door Fludizz op 12-07-2003 21:47 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09

Epsilon

Fludizz schreef op 12 juli 2003 @ 21:46:
[...]

dankje :)

[...]

het systeem draait nu sinds ongeveer half 8 's avonds, de waterkoeling zelf draait inmiddels al dikke 8 uur...

enne het testen, simpelweg met wat luchtdruk gedaan... het systeem lekt totaal niet, ook met de schoonmaakazijn lekte het systeem niet, dus met water lijkt het me logisch dat het ook niet gaat lekken :)

[...]

de pomp is EXACT even breed als me case :)
de radiator zou ik eventueel vast wel erin kunnen krijgen, maar daar heb ik geen zin aan :)
Die pomp is niet groot, het reservoir eronder is aan de forse kant.

Maar ik ben even kwijt wat "zelfbouw" aan dit systeem is.

• Fludizz
  • Niet online
Epsilon schreef op 12 July 2003 @ 21:52:
[...]

Die pomp is niet groot, het reservoir eronder is aan de forse kant.

Maar ik ben even kwijt wat "zelfbouw" aan dit systeem is.
et feit dat et niet zo'n kant-en-klare set is maar dat ik alles zelf bij elkaar heb geschraapt en gedaan...

ik ga echt niet zelf de pomp en koelblokjes maken :) ben niet gek ;)

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Altijd mooi zulke plaatjes ,maar ga je die zooi nog opruimen oid ? Ik neem aan dat je zo niet blijft zitten :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Je TNT2 waterkoelen zie ik het nut niet bepaald van in. Koop voor die 40euro een passief gekoelde Geforce2mx/4mx. Veel meer performance en kost je niets meer.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Hmm, was eigenlijk wel benieuwd naar de temps van je pc als die gestressed en idle is :)

Voor de rest: Een zeer leuke en uitgebreide uitleg en ga zo door :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Fludizz
  • Niet online
Speedy-J schreef op 12 July 2003 @ 22:07:
Altijd mooi zulke plaatjes ,maar ga je die zooi nog opruimen oid ? Ik neem aan dat je zo niet blijft zitten :)
Nee hoor :) hij word straks in de kast gezet... maar staat nu ff ernaast om het goed in de gaten te kunnen houden... dit is in principe nog de testrun
Verwijderd schreef op 12 juli 2003 @ 22:12:
Je TNT2 waterkoelen zie ik het nut niet bepaald van in. Koop voor die 40euro een passief gekoelde Geforce2mx/4mx. Veel meer performance en kost je niets meer.
Ach, toen ik dit systeem aanschafte zat er 30euro verschil tussen die TNT2 en GF2MX... en voor het geval ik ooit geld krijg voor snellere kaart, dan heb ik de koeling alvast :)
GGS_VR6 schreef op 12 July 2003 @ 22:21:
Hmm, was eigenlijk wel benieuwd naar de temps van je pc als die gestressed en idle is :)

Voor de rest: Een zeer leuke en uitgebreide uitleg en ga zo door :)
Ik wacht liever met de stress test tot de koelpasta beetje ingewerkt is...

De idle temps zitten nu namelijk nog steeds zo rond de 47/48 graden... de pasta is hartstikke vers enzo...

Ik ga de heatsink denk ik nog een beetje strakker aandraaien...
misschien dat dat verschil maakt
(tip van WhizzCat)

[ Voor 5% gewijzigd door Fludizz op 12-07-2003 22:39 ]

• snars
  • Niet online
Ziet er leuk uit :) Ontluchten mbv een T-stuk en een stukje slang werkt niet imho: de pomp vermaalt de lucht in hele kleine luchtbelletjes die zo langs dat T-stuk schieten. Op deze manier kan het erg lang duren voor de lucht eruit is. Met een apart reservoir of een airtrap-idee is het een kwestie van een paar minuten en het scheelt wel degelijk een heel irritant geluidje.

Verder: goed bezig :)

I reject your reality, and substitute my own.

• Fludizz
  • Niet online
_sNaRs_ schreef op 12 juli 2003 @ 23:12:
Ziet er leuk uit :) Ontluchten mbv een T-stuk en een stukje slang werkt niet imho: de pomp vermaalt de lucht in hele kleine luchtbelletjes die zo langs dat T-stuk schieten. Op deze manier kan het erg lang duren voor de lucht eruit is. Met een apart reservoir of een airtrap-idee is het een kwestie van een paar minuten en het scheelt wel degelijk een heel irritant geluidje.

Verder: goed bezig :)
Ik zat er ook al aan te denken om er een klein waterbakje te maken... maar dat zie ik nog wel :) als et even kan doe ik er wel iets aan, ik hoor nu geen belletjes of whatsoever, dus et zit voorlopig wel goed :)

Alleen moet ik et CPU blokje nu maar es gaan aandraaien

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Mooie straightforward beschrijving waar veel mensen die aan waterkoeling willen beginnen best wat aan hebben. Nice job.

[ Voor 15% gewijzigd door m-m op 13-07-2003 12:50 ]

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 23:39

Chop2000

Vroem

Fludizz schreef op 12 July 2003 @ 22:27:
[...]

Nee hoor :) hij word straks in de kast gezet... maar staat nu ff ernaast om het goed in de gaten te kunnen houden... dit is in principe nog de testrun

[...]

Ach, toen ik dit systeem aanschafte zat er 30euro verschil tussen die TNT2 en GF2MX... en voor het geval ik ooit geld krijg voor snellere kaart, dan heb ik de koeling alvast :)

[...]

Ik wacht liever met de stress test tot de koelpasta beetje ingewerkt is...

De idle temps zitten nu namelijk nog steeds zo rond de 47/48 graden... de pasta is hartstikke vers enzo...

Ik ga de heatsink denk ik nog een beetje strakker aandraaien...
misschien dat dat verschil maakt
(tip van WhizzCat)
Zoveel maakt dat inwerken van die koelpasta ook niet uit hoor :S maybe een paar graden, 48 graden is wel erg hoog voor idle.. (ik haal 35 idle met een xp2500@2535 Mhz @ 1.9v en 41 stressed met niet "ingewerkte" koelpasta, gewoon van die el cheapo witte kwak)
ik gebruik trouwens een Maze3 cloon uit de ia van jupiler en tha_mafkees (jammer dat ie lek is, ik wacht op een nieuw deksel) en ik gebruik een 18x18x5cm rad uit een opel kaddet met 3x92mm+1x70mm derop een 700 l/p uur pomp.

[ Voor 11% gewijzigd door Chop2000 op 12-07-2003 23:32 ]

niks

Verwijderd

ik vind 48C ook super hoog, wat voor coolpaste gebruik jij en weet je zeker dat je rad wel 100% lekker is, een vriend van me heeft ook zijn fanst @ TEweinig V en dan een black ICE, cpu op 2,2V en OCed tot the max, en die werd ook maar iets van 35C. (wat ik eigenlijk weer koud vond voor een 2,2V stysteem maarja) wat voor pomp heb je eigelijk, ik zie een los geval staan, word het als upgrade een grotere case met eheim en dan alles echt in de case?
iig leuk mijn gpu coolertje weer TEzien, alleen die vid was al passief :D

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 23:32:
ik vind 48C ook super hoog, wat voor coolpaste gebruik jij en weet je zeker dat je rad wel 100% lekker is, een vriend van me heeft ook zijn fanst @ TEweinig V en dan een black ICE, cpu op 2,2V en OCed tot the max, en die werd ook maar iets van 35C. (wat ik eigenlijk weer koud vond voor een 2,2V stysteem maarja) wat voor pomp heb je eigelijk, ik zie een los geval staan, word het als upgrade een grotere case met eheim en dan alles echt in de case?
onze vriend Fludizz heeft er een aquarium pomp in zitten. Hij is nu het blok wat vaster aan het schroeven.

Er zit imho gewone prut tussen, geen exotische dingen als Arctic Silver oid.

Hij zal zo zelf nog wel posten :)

edit: ik vond die temps idd ook wat aan de hoge kant voor een non'oced systeem trouwens... kijken of het blokje aandraaien helpt :)

[ Voor 8% gewijzigd door WhizzCat op 12-07-2003 23:35 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Epsilon

Epsilon

Wat je daar ziet, is een eheim :)

Verwijderd

Epsilon schreef op 12 juli 2003 @ 23:49:
[...]

Wat je daar ziet, is een eheim :)
ja maar niet zo eentje die je zo ff in je case stopt, wat is het voordeel van dit ding, is het tegelijkertijd een reservoir ofzo?

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 23:51:
[...]

ja maar niet zo eentje die je zo ff in je case stopt, wat is het voordeel van dit ding, is het tegelijkertijd een reservoir ofzo?
Yep, is reservoir dat er standaard aan vast zit.

Ik weet niet welk type dat hij hier heeft, maar deze zie je in elke doe-het-zelf zaak met een vijverafdeling. Kan je van de 1048 of 1250 niet zeggen.

Nadeel, is dat deze pompen vrij duur zijn, en relatief weinig water verpompen (deze waarschijnlijk 300l/uur).

Ook is zo'n reservoir dikke overkill. In een beetje systeem kan je het af met een 400 ml in totaal. Eventueel met een klein reservoir.

edit:

Wat ik nu zie, ben ik niet zo blij mee. Die clip, waar je je blokje mee vast hebt gezet. Daar zit in het midden een gat in om het blokje mooi te laten centreren op de core. (m5 a m6 draad)

Omdat je dit niet gebruikt, kan je maybe hoge temps krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Epsilon op 12-07-2003 23:56 ]

• Fludizz
  • Niet online
Chop2000 schreef op 12 July 2003 @ 23:21:
[...]

Zoveel maakt dat inwerken van die koelpasta ook niet uit hoor :S maybe een paar graden, 48 graden is wel erg hoog voor idle.. (ik haal 35 idle met een xp2500@2535 Mhz @ 1.9v en 41 stressed met niet "ingewerkte" koelpasta, gewoon van die el cheapo witte kwak)
ik gebruik trouwens een Maze3 cloon uit de ia van jupiler en tha_mafkees (jammer dat ie lek is, ik wacht op een nieuw deksel) en ik gebruik een 18x18x5cm rad uit een opel kaddet met 3x92mm+1x70mm derop een 700 l/p uur pomp.
Hm... ik heb de WC eigenlijk puur en alleen voor het stiller maken van het systeem... maargoed, ik moet alleen ff een (goeie) fan fixxen voor me radiatortje
:) hijs fijn hoor die GPU koeler :)
Als ie maar niej weer boven de 50graden uit gaat komen vin ik et allang best... het is een Palomino met de A5 stepping, dat ding is toch niet te OC'en...
WhizzCat schreef op 12 July 2003 @ 23:34:
[...]

onze vriend Fludizz heeft er een aquarium pomp in zitten. Hij is nu het blok wat vaster aan het schroeven.

Er zit imho gewone prut tussen, geen exotische dingen als Arctic Silver oid.

Hij zal zo zelf nog wel posten :)

edit: ik vond die temps idd ook wat aan de hoge kant voor een non'oced systeem trouwens... kijken of het blokje aandraaien helpt :)
Bij deze post ik dus :)

Ik heb ook van die goedkope heatsink shit gehaald omdat er verder toch niks aan koelpasta te vinden is die te betalen valt...

Het aandraaien is niet echt gelukt, kon maar 1 schroef aandraaien, en dan nog net 1 of 2 graden strakker... Heb er wel een plastic schroef bij die de sink nog een beetje kan aandrukken, maar die zit niet in het midden, dus dat is ook niet bevorderlijk... die gerbuik ik niet om me core heel te houden...

Edit:
Epsilon schreef op 12 July 2003 @ 23:54:
[...]

Yep, is reservoir dat er standaard aan vast zit.

Ik weet niet welk type dat hij hier heeft, maar deze zie je in elke doe-het-zelf zaak met een vijverafdeling. Kan je van de 1048 of 1250 niet zeggen.

Nadeel, is dat deze pompen vrij duur zijn, en relatief weinig water verpompen (deze waarschijnlijk 300l/uur).

Ook is zo'n reservoir dikke overkill. In een beetje systeem kan je het af met een 400 ml in totaal. Eventueel met een klein reservoir.

edit:

Wat ik nu zie, ben ik niet zo blij mee. Die clip, waar je je blokje mee vast hebt gezet. Daar zit in het midden een gat in om het blokje mooi te laten centreren op de core. (m5 a m6 draad)

Omdat je dit niet gebruikt, kan je maybe hoge temps krijgen.
deze pomp doet *officieel* 600l/u... maar dat is met filter erin... als je die .plan leest zie je de details :) het is de eheim Professional 2222 dacht ik...

Ik hebe r aan gedacht om het reservoir eruit weg te halen, maar dat is geen doen om het dan weer goed te krijgen ivm de pompklemmen...

en die schroef, tja zie reactie... die zit dus totaal NIET in het midden, daarom wil ik die niet gebruiken...

[ Voor 21% gewijzigd door Fludizz op 13-07-2003 00:01 ]

• bredend
  • Laatst online: 14-02 16:04
Onderaan de pagina staat een mooie fan!

Verder vind ook ik die pomp maar niks....

• Epsilon

Epsilon

ik kan je wel vertellen dat die fans
OF heel veel lucht verplaatsen + herrie maken. Zo veel lucht heb je lang niet nodig.

OF gaan "tikken" als je hem op lager voltage laat lopen (onder het draaien dan, want het is niet dat hij niet meer start, want dat doen deze dingen nog op 8v als ze van het 24v type zijn).

• Fludizz
  • Niet online
heb die niet bewegende fan (die op 5V niet begint te draaien) eruitgehaald en vervangen door een andere... draaien nu dus wel 2 fans op de radiator :)

in het totaal heb die 1à2 graaden aandraaien van dat moertje en die andere fan vervangen is, is de temp 1 graad gedaalt

[ Voor 30% gewijzigd door Fludizz op 13-07-2003 00:41 ]

• Epsilon

Epsilon

Fludizz schreef op 12 July 2003 @ 23:57:
en die schroef, tja zie reactie... die zit dus totaal NIET in het midden, daarom wil ik die niet gebruiken...
Moet je nog maar eens goed kijken :)
hij zit idd niet in het midden van het plaatje, maar dat lijkt me vrij logisch, omdat je core ook niet in het midden zit.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Waarom maak je geen shroud voor je fans?
Op die manier gebruik je je hele radiator.
Kun je heel goed van karton maken :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Fludizz
  • Niet online
bobo1on1 schreef op 13 juli 2003 @ 01:28:
Waarom maak je geen shroud voor je fans?
Op die manier gebruik je je hele radiator.
Kun je heel goed van karton maken :)
kijk das nu een goed idee :D

dat ik daar zelf niet aan dacht :)

hm... ff denken... dan kan ik die 2 fans wat tactischer plaatsen, zou veel schelen kunnen :)

dank voor de tip :)

Verwijderd

Hey Fludje! Welcome bij de club! Zal binnenkort ook ff wat posten over mijn WC. Misschien dat je mijn wc wel ziet @ Ban².

Ziet er goed uit man.

• bredend
  • Laatst online: 14-02 16:04
Epsilon schreef op 13 juli 2003 @ 00:01:
[...]

ik kan je wel vertellen dat die fans
OF heel veel lucht verplaatsen + herrie maken. Zo veel lucht heb je lang niet nodig.

OF gaan "tikken" als je hem op lager voltage laat lopen (onder het draaien dan, want het is niet dat hij niet meer start, want dat doen deze dingen nog op 8v als ze van het 24v type zijn).
Dat zou idd heel goed kunnen. Mijn YS-tech 120mm monster met 3 bladen maakt een gebrom op 5V Dat krijg je snel met grote fans.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mag ik je TNT2 fan hebben want ik heb geloof ik exact de zelfde fan op mijn Pine MX440 zitten en die van mij is gaar :D Waarom ga je trouwens een TNT2 waterkoelen, ben je van plan om hem flink over te clocken :P Of was het alleen vanwege de stilte.

Verwijderd

Fludizz schreef op 12 July 2003 @ 21:27:

Totaal: 123,30€

Alleen deze is goedkoper maar heeft geen VGA blokje inbegrepen.

De rest van de volledige sets zijn BIJNA 2x zo duur of RUIM 2x zo duur :)
Of een Poseidon setje van 95 euro met een thermaltake gpu blokje van 15 euro erbij, dan zit je op 110 euro.

Ik vind je pomp nogal brutal, waar ga je dat ding laten?

Ik zal van mijn WC setje ook nog eens een picje posten als ie af is, is een zelfgebouwd systeempje en kosten zitten nog onder de 100 euro, het is alleen wachten op m'n rad.

M'n huidige WC setje is een omgebouwde poseidonset (eigenlijk alleen de slangen en pomp+res is nog orgineel)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 14:29 ]

• Fludizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 11:55:
Hey Fludje! Welcome bij de club! Zal binnenkort ook ff wat posten over mijn WC. Misschien dat je mijn wc wel ziet @ Ban².

Ziet er goed uit man.
Whehehe Dank! :) isgoed man :)
Erik1 schreef op 13 July 2003 @ 12:25:
Mag ik je TNT2 fan hebben want ik heb geloof ik exact de zelfde fan op mijn Pine MX440 zitten en die van mij is gaar :D Waarom ga je trouwens een TNT2 waterkoelen, ben je van plan om hem flink over te clocken :P Of was het alleen vanwege de stilte.
1. Fan TNT2 is brak
2. ALS ie uberhaupt ging draaien maakte die een takke herrie
3. het is voor stil, OC'en heb toch geen nut... een TNT2 komt niet ver genoeg om te kunnen merken...
Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 14:29:
[...]

Of een Poseidon setje van 95 euro met een thermaltake gpu blokje van 15 euro erbij, dan zit je op 110 euro.

Ik vind je pomp nogal brutal, waar ga je dat ding laten?

Ik zal van mijn WC setje ook nog eens een picje posten als ie af is, is een zelfgebouwd systeempje en kosten zitten nog onder de 100 euro, het is alleen wachten op m'n rad.

M'n huidige WC setje is een omgebouwde poseidonset (eigenlijk alleen de slangen en pomp+res is nog orgineel)
die pomp :) tja, waar KAN ik die laten :P alleen buiten de kast :) ik maak gewoon wel een kistje of iets dergelijks om me rad + pomp in te zetten en die zijplaat moet ik nog een keer bewerken...

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18

GigaTexel_BE

AMD MP²

die temps zijn niet normal voor een waterkoeling dude

die haal ik met mijn dual amd mp 1800+ met luchtkoeling op low en een gesloten case :)

Siesteem Spekkies!

• Fludizz
  • Niet online
GigaTexel_BE schreef op 13 juli 2003 @ 21:16:
die temps zijn niet normal voor een waterkoeling dude

die haal ik met mijn dual amd mp 1800+ met luchtkoeling op low en een gesloten case :)
laat ik et zo zeggen, de temps van dit ding zijn _ALTIJD_ al een probleem geweest... btw, de temp blijft nu iig stabiel op 45graden max

Maargoed, zolang de zooi maar stil is en de temps (10graden so far) lager blijft dan met me luchtkoeling ben ik allang blij :)
Ik ga toch niet OC'en

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Je zei dat je je hele systeem met verdunt schoonmaakazijn hebt doorgespoelt. Is dat wel goed voor je pomp?

Ben namelijk ook bezig met een WC-setupje, maar me rad is vandaag lek gegaan na vele schoonmaak pogingen... ;(

Use the Search Luke...

• Fludizz
  • Niet online
Silentpuma schreef op 13 July 2003 @ 22:03:
Je zei dat je je hele systeem met verdunt schoonmaakazijn hebt doorgespoelt. Is dat wel goed voor je pomp?

Ben namelijk ook bezig met een WC-setupje, maar me rad is vandaag lek gegaan na vele schoonmaak pogingen... ;(
die schoonmaakazijn is behoorlijk sterk verdunt hoor :) en de pomp kan er wel tegen, stond zelfs in de beschrijving dat et met azijn schoongemaakt moest worden...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Netjes hoor Fludizz, mijn complimenten. Je doel is gehaald (stil systeem ;)), nog wat kleine dingetjes zoals dat fan-gebeuren op het rad en dan is't helemaal een succesvol project. Overigens vind ik de totale kosten best meevallen, als ik kijk naar de betere kant en klare setjes dan zijn ze idd 100 eur of meer bovenop jouw totale kosten :)

LinkedIn
Instagram

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09-2023
Nou, de foto's zijn inderdaad niet best...
Maar, de stilte wel!!
Ik ben blij dat 'ie nog wil booten.. Ik zag het al helemaal voor me, een afgebrokkelde amd-core onder dat blokje enzo.... Gelukkig maar...
Ik kom binnenkort wel ff luisteren hoe stil het nu eigenlijk geworden is...
Ik weet namelijk nog wel wat voor herrie het eerst was :P
Pagina: 1