Problemen met RAIDcontroller op K7S5A

Pagina: 1
Acties:

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-03 13:58
Hey,

Ik heb hier een A-merk Raid Controller, deze PCI-RAIDcontroller heeft ondersteuning voor UDMA133 en lager en uiteraard RAID ondersteuning.

Ik wil graag vanaf die kaart kunnen booten, nu las ik in de faq dat dat niet specifiek altijd kon omdat sommige kaarten softwarematig ondersteund worden, volgens het persoon van wie ik deze kaart heb gehad ondersteund deze kaart dat wel.

De kaart werkt wel, want ik kan wel 1 HDD aansluiten op de raid controller en 1 hdd op de onboard IDE aansluiting, maar beide HDD's op de RAIDcontroller wil hij niet, hij vindt dan geen bootable disk. Ik kan ook niets vinden in mijn Mobo-bios over RAID of SCSIondersteuning. Verder heb ik ook al gekeken naar de cableselect en of mij cables wel daadwerkelijk goed waren en dat waren ze... :|

Specs :
K7S5A
Standaard IDE UDMA133 RAIDcontroller (A-Merk)
2x UDMA133 Rounded cables..
2x 40gb UMDA133 Seagate schijfjes

Please help this I/O-noep! :P

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-03 13:26

FastBunny

Give it the Works !

Kan je wel kiezen in de bios "try other boot devices"? Misschien helpt een bios updatje om te kunnen booten van een raid/scsi kaart. (Biossen zien ata raid vaak als scsi). En over werk A-MERK hebben we het eigenlijk omdat je het over een A-Merk hebt en standaard IDE UDMA133 controller? Welke chip zit erop etc :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Mathizsias
FastBunny schreef op 12 July 2003 @ 19:31:
Kan je wel kiezen in de bios "try other boot devices"? Misschien helpt een bios updatje om te kunnen booten van een raid/scsi kaart. (Biossen zien ata raid vaak als scsi). En over werk A-MERK hebben we het eigenlijk omdat je het over een A-Merk hebt en standaard IDE UDMA133 controller? Welke chip zit erop etc :)
Try other boot devices heb ik idd geprobeerd, dat hielp niet hij zegt dat er geen bootdevice is...

Merk... er...well er staat geen merk op doos noch op de kaart :|

BIOSflashes zij scary en doe ik niet al te graag, maar als het moet dan moet het :P

[ Voor 9% gewijzigd door Mathizsias op 12-07-2003 19:35 . Reden: Addje ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Tidus schreef op 12 July 2003 @ 19:34:
[...]

Try other boot devices heb ik idd geprobeerd, dat hielp niet hij zegt dat er geen bootdevice is...

Merk... er...well er staat geen merk op doos noch op de kaart :|

BIOSflashes zij scary en doe ik niet al te graag, maar als het moet dan moet het :P
Heb je de bios van de raid controller al ingesteld? En als er geen merk opstaat twijfel ik aan het A-Merk status ;) Maar dat terzijde, er staat meestal wel iets op de chip. Er zou bv Promise, Sillicon Image etc kunnen staan :) Maar je kan ook voor het updaten van je bios het changelog bekijken en zien of er een aanpassing gedaan is met betrekking tot raid/scsi kaarten.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:05
Bij de aanschaf van mijn (silicon) raid-controller stond op de site specifiek vermeld dat hij niet zou werken op de k7s5a. Ik ben bang dat TS dezelfde heeft als ik en dat die dus niet werkt op zijn mobo...

• Mathizsias
FastBunny schreef op 12 July 2003 @ 19:46:
[...]

Heb je de bios van de raid controller al ingesteld? En als er geen merk opstaat twijfel ik aan het A-Merk status ;) Maar dat terzijde, er staat meestal wel iets op de chip. Er zou bv Promise, Sillicon Image etc kunnen staan :) Maar je kan ook voor het updaten van je bios het changelog bekijken en zien of er een aanpassing gedaan is met betrekking tot raid/scsi kaarten.
BIOS instellen van de controller zelf? Hoe dan?

Er staat btw 'Silicon Image' op en 'CMD Medley', beats me what that means ...

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Tidus schreef op 13 juli 2003 @ 07:50:
[...]

BIOS instellen van de controller zelf? Hoe dan?

Er staat btw 'Silicon Image' op en 'CMD Medley', beats me what that means ...
Als je opstart met het kaartje erin staat er op een geven moment Silicon Image Raid controller of zoiets. En dan Press F3 for setup ofzo :) Zo kom je in de bios van de controller.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-03 16:45

Shuriken

Life is all about priorities

Op mijn K7S5a moest je in bios verder zoeken en dan stond er specifiek Fasttrak ofzoiets bij boot opties. Hij scant kennelijk. Misschien kan je jouw specifieke controler ook vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Shuriken op 13-07-2003 11:46 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Bij de k7s5a kun je inderdaad specifiek de boot disk aangeven. Voordat je de bios ingaat scant 'ie eerst nog de harddisken. Iets wat ik een andere bios nog niet heb zien doen trouwens.

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

cmd medley is oftewel de 0680 of de 0649 (ata-133 dus de 0649)

medley is de SOFTWARE voor de raidconfiguratie, je kunt er dus alleen maar software-raid van maken, zal dus nooit booten.

met dat a-merk valt het dus knap tegen (ik gebruik deze kaartje zelf als goedkope aanvulling voor extra schijfjes)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• zetje01
igg schreef op 13 July 2003 @ 17:25:
cmd medley is oftewel de 0680 of de 0649 (ata-133 dus de 0649)

medley is de SOFTWARE voor de raidconfiguratie, je kunt er dus alleen maar software-raid van maken, zal dus nooit booten.

met dat a-merk valt het dus knap tegen (ik gebruik deze kaartje zelf als goedkope aanvulling voor extra schijfjes)
Ik boot vanaf mijn sil-680 (raid0)

aan TS: lees mijn vorige reply...

edit: mijn sil680 is trouwens ata-133. En kost slechts 22 euro

[ Voor 7% gewijzigd door zetje01 op 14-07-2003 00:52 ]

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

ok, weer wat geleerd ;)

heb ze alleen als aanvulling gebruikt, nooit overwogen om ze "serieus" te gebruiken

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• zetje01
Bij mij draait het al een maand of 5 'serieus' in raid-0. Nu ook onder W2K3. Erg tevreden over dat A-merk (target) :) controllertje.

Verwijderd

Ik heb zon kaartje gekregen, het laat de server steeds hangen en gaat ie piepen.

Dacht eerst, foutje van mij, maar vanmiddag eraf gegooid (we zijn de server net aan het bouwen en test draaien aan het maken, met andere woorden: Spelen:-) )

De server heeft zich prima gedragen zonder de RAID-0 kaart.

Morgen er maar weer opnieuw inzetten en dan maar kijken, vindt hem trouwens ook niet echt snel, maar dat zou ook kunnen zijn door het probleem.
In de eerste week, meldingen van RAID NOT blablalbla. Na reset, en gedoe, doet ie het weer, maar na het schrijven van bijvoorbeeld 700MB (divx) gaat ie op 1Gb hangen, en na een minuutje piepen.

Echter ik zou en ga hem niet gebruiken voor een mail server of iets dergelijks, dan koop ik toch liever een betere mobo met RAID erop of betere pci-kaart ofzo, dit is goedkoop, maar toch ook duurkoop op de lange duur. Steeds down zijn,, moet er niet aan denken... brrr kost me mijn baan.
Pagina: 1