Toon posts:

Epox KP6-BS + Coppermines

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lang zoeken heb ik een moederbord gevonden voor een set p3 800 coppermines die al heeeel lang stof aan het happen waren. Het moederbord zou de coppermines alleen ondersteunen met een nieuwe bios (2mb bios ipv 1mb dus fysiek een nieuwe bios, geen flash).

Koppig als ik ben heb ik alsnog een coppermine erin geprikt (long shot) en hij werkte. Een tweede erbij en alles doet het gewoon!

Helaas werd ik een beetje uit de droom geholpen door degene van wie ik het bord heb gekregen. Die zei dat het best kon dat het werkte maar dat het bord wordt 'geforceerd' om op het coppermine voltage te dragen. Het zou op lange termijn kunnen betekenen dat het bord en/of de cpu's het gaan begeven.

Mijn vraag:

Enig idee of dit zo is? Ik was in de veronderstelling dat een cpu OF wel, OF niet werkte. Kan het zo zijn dat ik langzaam de zooi kapot aan het maken ben? (machine staat overigens nu uit)

Google heeft dit niet voor me kunnen beantwoorden en een search op 'kp6-bs coppermines' op GOT had ook niet het gewenste resultaat.

Suggesties?

ps Eerste post, be gentle with me ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Simpel, kijk in het BIOS of met verschillende tools wat voor spanning jouw Coppermine's nu voor de kiezen krijgen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

ik herinner me dat de epox kp6-bs in eerst instantie voor de ouwere p2's en p3's was katmai core met 512mb cache, die werkrn op 2.0 v, de copperminse zitten op iets van 1,65volt ongeveer, er zijn er verschilende versies van.

ik zou zeggen check je core voltage in het bios ff dan weet je het , als dat er niet is, wat me stug lijkt DL motherboard monitor dan ff zoek je instellingen uit op de site van mbm en lees het voltage alsnog uit

als het werkt worden ze waarschijnlijk goed herkent

je hebt dus 2 pIII 800's op 100mhz fsb? want 133 trekt dit BX beestje niet...

[edit: net te laat zie ik iemand was me voor... in bios kijken is idd het simpelst...het kan volgens mij geen kwaad voor je proccs, tenzij ze op 2.0 volt lopen!! dan zou ik er toch wel snel mee ophouden,1.8 a 1.9 volt is zo'n beetje het max voor coppermines wat er nog een beetje veilig doorheen kan als het de 1.6v volt versie is tenminste je hebt ook 1.7/ 1.75v coppermines zoals de pIII 1000 het hangt af vd stepping)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
De cpu's krijgen netjes 1.6 volt en draaien op 100mhz bus, da's geen probleem (had ik meteen gecontroleerd).

Het verhaal was dat het moederbord mischien schade kon oplopen doordat het door de cpu's geforceerd werd een voltage te leveren dat niet binnen de specificaties ligt (het bord was niet gemaakt voor coppermines) maar ik vraag me af in hoeverre het kwaad kan aangezien het met een bios update WEL zou moeten kunnen.

Het waarschijnlijkst lijkt me dat er een nieuwere bios in zit dan de voormalige eigenaar dacht :) Helaas heb ik niet een revision history gevonden waar ik dit uit zou kunnen halen :(

Verwijderd

Topicstarter
wat de bios betreft:

05/20/1999-i440bx-w977-2a69kpaac-00

Het oude bios is een 1mb bios en het nieuwere bios een 2mb. Is er een tooltje voor om er achter te komen of het een 1mb of een 2mb is?

edit: het is sowieso niet de nieuwste versie, want die is van 9/15/2000

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 20:06 ]

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Je kunt controleren of je een 2mb BIOS hebt door AWDFLASH te starten en te kijken naar "flash type", als daar staat dat het een Winbond 29C020 is dan heb je een 2mb BIOS.

Ik zou me overigens niet druk maken omdat je CPU's 1.6V krijgen, het enige wat een nieuwe BIOS toe zou kunnen voegen is dat ie stapjes van 0.05V ondersteunt (Het zou dus goed kunnen zijn dat je moederbordje niet werkt met een coppermine CPU die bv 1.65 of 1.75V nodig heeft), je BIOS bepaalt namelijk niet het minimum voltage dat doet de VRM (Voltage Regulator Module, oftewel spannings regelaar), en een nieuwe BIOS zou ervoor kunnen zorgen dat je CPU's correct worden weergegeven bij het opstarten.

Overigens valt er niks te forceren, de VRM ondersteunt het of niet en een BIOS update doet daar niks aan.

Lekker laten draaien, en geen geld uitgeven aan een nieuwe BIOS zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
woops! even zowel bios als cpu's gechecked, ze moeten 1.65 krijgen en krijgen 1.64 (in het bios dan, nog niet de tijd gehad om mbm even te laten draaien en te kijken wat ze gemiddeld gezien krijgen).

Maar goed, ik dacht dus ook dat het OF zou werken, OF niet...

Bedankt in ieder geval!

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Contact gehad met epox, daar kreeg ik van te horen:
It should be no problem using the 1MBit BIOS version of the KP6BS with PIII
800 MHz CPUs, it is of course better to have 2MBit BIOS chip which you by
the way can put on the board without any problems.

Dat 'should' vond ik nog wat vaag, dus ik ga gewoon een bios bestellen. Beter 14 euro uitgeven dan een bord, twee 800mhz processoren en 512mb ram riskeren :)

Allen bedankt voor de informatie!
Pagina: 1