Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

24V 1000Watt AC voeding voor peltier

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een drift 0.8 peltier ( Vmax=26V Imax=11A)
en eem 1000Watt 24V ringkerntrafo, 45000 uF elco's en diode bruggen die het gekoeld tot 45A uithouden.
En nu zit ik met een probleem 24V is goed maar naa het gelijkrichten is dat:
24 maal wortel 2 dus 33,9V en dat is teveel :(
Nu wil ik dat op een beetje nette manier om dit voltage naar de 26V te krijgen.
Ik heb het al eens met een weerstand gedaan maar dat is effe leuk voor een test setup en zeker niet voor 24/7 (je hebt geen verwarming meer nodig :) )
Ik ben dus opzoek naar een oplossing die wat duurzamer is, het liefts natuurlijk iets dat ik zelf kan maken (scheelt weer Euro's maar het mag ook best wel iets kosten)

Ik heb al met het volgende rondgelopen:
1) de 230V verlagen met een andere trafo, (die dingen die vaar in natuurkunde lokalen staan) met een dimmer is onmogenlijk en dus geen optie

2) weerstand hierboven al genoemd en geen optie voor langdurig gebruik.

zoals al eerder genoemd het mag best wat geld kosten maar natuurlijk niet meer dan nodig :+

alvast bedankt
Cold

MT v3 | EMS 144, VNS 113, BMS 107 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Even duidelijk maken : die Peltier presteert het best als het voltage rond de 21-22V ligt , hoger produceert hij enkel extra warmte

• cold
  • Niet online
thanks dat was ik effe vergeten het doel voltage is dus 21-22V

MT v3 | EMS 144, VNS 113, BMS 107 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

Verwijderd

Volgens mij kun je ook gewoon een spoel uit je trafo vervangen, dan levert ie meer stroom en minder volt.

• cold
  • Niet online
het is een ringkern met het midden volgegoten met kunsthars :( onmogenlijk anders had ik wel de secundaire spoel ingekort

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:13

Epsilon

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 16:54:
Volgens mij kun je ook gewoon een spoel uit je trafo vervangen, dan levert ie meer stroom en minder volt.
kan idd

grootte van de spoel heeft alleen effect op max vermogen
je krijgt alleen extra warmte ontwikkeling als je meer stroom gaat vragen
P=I2R

Ik heb een 18v trafo gebruikt
400VA

deze zorgt voor een nette 23.6v, door die elco van 220.000uF een rimpel van 5% bij een drift 0.8 belasting :)

Ringkern trafo's zijn trouwens het meest efficient, als ze 80% belast worden. Een 1000watt ringekern zorg dus alleen voor extra gewicht en meer energie opname.

• cold
  • Niet online
Ik heb deze ringkern gekregen en het is zonde om hem niet te gebruiken
maar als er niks anders opzit moet ik maar naar een 18V ringkern gaan rondkijken

Verwijderd

Epsilon schreef op 12 juli 2003 @ 17:04:
[...]

deze zorgt voor een nette 23.6v, door die elco van 220.000uF een rimpel van 5% bij een drift 0.8 belasting :)
een nette 23.6v? volgens het proggie van kryotherm is rond de 18 tot 18,5 volt toch wel het efficientste. uiteraard moeilijk haalbaar voltage met welke ringkern trafo dan ook verkrijgbaar... lees anders ff de tekst onder het kopje "modifying toroid type transformers" op de site van daBit : http://www.icecoldcomputing.com/text/show_page.php?id=48
waarom dit niet 'recommended' is weet ik eigenlijk niet...

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 17:28 ]

Verwijderd

ik heb eens een magnetron trafo gemeten en anders om aangesloten.dus waar de hoogspanning uitkomt daar 220 op gezet.. en er kwam mooi 22volt uit.mischien is dat sterk genoeg voor jouw?die trafo's zijn behoorlijk zwaar.wel uitkijken want als je ze aansluit zoals het hoort krijg je een behoorlijke gevaarlijke hoge spanning(en stroom!!)

• cold
  • Niet online
het is niet mogenlijk om er windingen van af te halen de ringkern is voor een deel ingegoten :(

• cold
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 17:33:
ik heb eens een magnetron trafo gemeten en anders om aangesloten.dus waar de hoogspanning uitkomt daar 220 op gezet.. en er kwam mooi 22volt uit.mischien is dat sterk genoeg voor jouw?die trafo's zijn behoorlijk zwaar.wel uitkijken want als je ze aansluit zoals het hoort krijg je een behoorlijke gevaarlijke hoge spanning(en stroom!!)
22 volt is teveel ik heb 18 Volt AC nodig 21-22V DC

Verwijderd

cold schreef op 12 July 2003 @ 17:36:
het is niet mogenlijk om er windingen van af te halen de ringkern is voor een deel ingegoten :(
Weet je wat ik denk? Je hebt pech met die trafo, in principe moet je een gegeven paard niet in de bek krijgen, maar als je een koe krijgt ipv een paard kun je er wel op gaan rijden, maar dat gaat niet zo best.

Als je wil reageren in een topic en je hebt zelf de laatste post kun je beter de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 17:43 ]

Verwijderd

ik zelf zit ook met het plan om peltiers te gaan gebruiken maar zit meer aan een 12 volt trafo te denken en die flink omwinden zodat ik na gelijkrichten en afvlakken ongeveer 18-19 volt haal. Ben alleen bang dat ik daar heel veel windingen voor nodig heb. In serie aansluiten op de secondary output wil toch gewoon zeggen dat je de draden aan elkaar knoopt?

jammer genoeg heb ik nog geen 15 volt trafo's gezien met ongeveer 400 Watt vermogen :|

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 17:56 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Optie is zoals je zelf al zegt een regeltrafo ervoor. Andere opties worden wel wat duur....

Je kan het wel doen, op 2 manieren:

- Met een zooi transistoren paralel de voeding gewoon stabiliseren: een 7824 als "bron" en deze door (bv) een zooi 2N3055's de hoofdstroom laten aansturen. Je krijgt alleen wel aardig wat warmteontwikkeling, en je invoer is net aan de krappe kant. (7824 heeft zo'n 3V extra nodig om goed te functioneren uit mn hoofd).

Edit: AcouSE kwam dus ook met dat idee aan.
Maar je ingang moet dus wel hoger zijn dan je huidige trafo ben ik bang. En een 317 is niet perse nodig: met een 7824 en een diode in de massa compenseer je het spanningsverlies ook. Met een 317 kun je 'm idd netjes precies afregelen.

-Andere optie, duurder, maar geen hitteontwikkeling: Faseaansnijding aan de secundaire kant. Moet volgens mij best mogelijk zijn, da's ook het principe van een dimmer (alleen doet die het dan aan de 220V kant). Kwestie van op het juiste moment de op- en neergaande flank van je sinus af laten kappen.
Heb je iig geen warmteontwikkeling enz, alleen een schema kan ik je zo niet geven. (LTS electro was ook al 8 jaar geleden voor mij ofzo)

[ Voor 16% gewijzigd door DJSmiley op 12-07-2003 17:49 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Je kan een paar wikkelingen in tegenovergestelde richting toevoegen, en dan gewoon na elke paar wikkelingen even de uitgangsspanning meten. Een andere oplossing is een schema als onderstaande. Het enige dat je moet veranderen is de 7815. Als je die vervangt door een LM317 met twee weerstanden die een spanning van ca. 23V uitgeeft wordt je voeding afgeregeld op ca. 21,8V. Nadeel is wel dat die transistoren bijzonder warm worden en dus op een koellichaam moeten zitten. De spanning is dan wel altijd stabiel en niet afhankelijk van fluctuaties in het lichtnet.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/8273/full.gif

• cold
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 17:42:
[...]
Als je wil reageren in een topic en je hebt zelf de laatste post kun je beter de [afbeelding] knop gebruiken.
sorry :X vergeten
als ik dit zo zie ga ik maar eens uitkijken naar een 18V 400VA ringkern :(

alleen had ik dit nog niet gezien :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/8273/full.gif

[ Voor 22% gewijzigd door cold op 12-07-2003 17:58 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
in plaats van een diode-brug zou je ook een enkele diode kunnen gebruiken. Alleen moet je dan wel ff uitzoeken of er geen vervelende neven effecten, zoals hoge tegen-spanningen en/of brom op gaan treden.
Het idee is dat je aanwezige power minder efficient gelijkgericht wordt, waardoor de elco wat minder ver wordt opgeladen. Je krijgt dan uiteraard wel een grotere rimpel en ik weet niet hoe erg dat is voor een peltier.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

@Acouse, weet jij waarom dabit op zijn site zegt dat windingen in de tegenovergestelde richting niet aan te raden is?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 18:00 ]

Verwijderd

DJSmiley schreef op 12 July 2003 @ 17:46:
-Andere optie, duurder, maar geen hitteontwikkeling: Faseaansnijding aan de secundaire kant. Moet volgens mij best mogelijk zijn, da's ook het principe van een dimmer (alleen doet die het dan aan de 220V kant). Kwestie van op het juiste moment de op- en neergaande flank van je sinus af laten kappen.
Heb je iig geen warmteontwikkeling enz, alleen een schema kan ik je zo niet geven. (LTS electro was ook al 8 jaar geleden voor mij ofzo)
lijkt me niet zo'n strak plan. dan krijg je door de werking van de trafo flinke spanningspieken.

• Sine
  • Laatst online: 08:57
1000VA !?! over overkill gesproken ! 8)7
Kijk voor de gein ook eens wat de rust stroom door die trafo is ? dat kon wel eens meer zijn dan je waar wilt hebben.

waarom je niet mag tegen wikkelen is mij ook een raadsel :? ik gebruik het iig vaker

Repareren doe je zo.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik weet niet of het mag met een peltier maar, sine weet het wel ;)

dus gewoon gelijkrichten met een brug en geen elco's of ander shit gebruiken waardoor je werkt met de effectieve spanning van de sinus.

a la gewone lamp dus, maar geen negative spanigen

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 12-07-2003 19:43 ]

Iperf

• Epsilon

Epsilon

fish schreef op 12 juli 2003 @ 19:40:
ik weet niet of het mag met een peltier maar, sine weet het wel ;)

dus gewoon gelijkrichten met een brug en geen elco's of ander shit gebruiken waardoor je werkt met de effectieve spanning van de sinus.

a la gewone lamp dus, maar geen negative spanigen
ik betwijfel of dit goed is voor pelts, maar het zou op zich best wel kunnen idd, mocht een pelt dit niet erg vinden.

Er komt toch geen flucturerende temp, want er zit altijd een coldplate tussen

• Sine
De vraag is idd hoe happy een pelt hiermee is

volgens Dabit is het iig niet aan te raden een te grote rimpelspanning over je pelts te hebben.

Repareren doe je zo.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

volgens mij kan je toch het beste fase aansnijding gebruiken...

dmv stoten stroom (op een paar khz) zorgen dat je peltier niet teveel binnenkrijgt...

Electronics development

• Epsilon

Epsilon

Sine schreef op 12 July 2003 @ 19:54:
De vraag is idd hoe happy een pelt hiermee is

volgens Dabit is het iig niet aan te raden een te grote rimpelspanning over je pelts te hebben.
Zeker niet met 50hz iig
Met een hoge frequentie (1kHz+) zou het waarschijnlijk niet eens zo veel uitmaken.

Maar mijn advies is om gewoon een 400watt trafo te kopen ipv een 1000watt te gebruiken die een verkeerde spanning heeft. Je hoeft alleen een andere trafo te kopen, omdat je de rest allemaal al hebt. Ik heb bij conrad 51 euro betaalt voor die trafo.

Jammer dat de host down is :/ anders had je nog pics gehad ook.

• TD-er
Sine schreef op 12 July 2003 @ 19:22:
[..]
waarom je niet mag tegen wikkelen is mij ook een raadsel :? ik gebruik het iig vaker
Ik kan me voorstellen dat je dan meer warmte ontwikkelt in de trafo, waardoor de inwendige weerstand toeneemt en de spanning meer zakt dan je zou willen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Sine
TD-er schreef op 13 July 2003 @ 01:26:
[...]

Ik kan me voorstellen dat je dan meer warmte ontwikkelt in de trafo, waardoor de inwendige weerstand toeneemt en de spanning meer zakt dan je zou willen.
Zou kunnen, maar dat heb je ook als je een extra winding mee laat werken ipv tegen. En dat schijnt dan weer wel te kunnen

Repareren doe je zo.

• cold
  • Niet online
all thanks voor de reacties ik ga opzoek naar een 18V ringkern
als alles klaar is zie je het wel op GOT langskomen met de temps natuurlijk :)

• TD-er
Op zich is dat wel weer logisch. bij het meewinden gaat er in principe geen vermogen verloren.
Bij het tegenwikkelen krijg je dat er een spanningsval ontstaat, die niet in het aangesloten apparaat gedissipeerd wordt. De stroom veronderstellen we even constant.
Dan krijg je dus dat die spanningsval * de stroom aan vermogen in de trafo verstookt moet worden. Bij het meewikkelen zou dat in het aangesloten apparaat gebeuren.

Verwijderd

ik snap het ff niet, je hebt 24V uit op je 1000VA transfo, en als je die gelijkricht heb je opeens 33V???

als je een brug gelijkrichter op je secundaire zet en daarna nog een condensatortje behoud je toch mooi 24V...

ik heb geen elektronica gedaan, maar wel elektrische installaties

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou me dan toch even goed gaan verzekeren. :X

De condensator laadt op tot de piekspanning van de sinus .. niet de effectieve
dat dus 24V*wortel(2) :Y) .. 34 volt zelfs

Afhankelijk van wat er aanhangt kant het betekenen dat er ergens 2* zoveel vermogen ingaat als dat er in hoort te gaan

[ Voor 46% gewijzigd door Fish op 13-07-2003 12:34 ]

Iperf

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 17:59:
@Acouse, weet jij waarom dabit op zijn site zegt dat windingen in de tegenovergestelde richting niet aan te raden is?
Geen flauw idee. Mail hem even zou ik zo zeggen.

Verwijderd

ik heb geleerd dat zo'n condensator zich oplaad bij de piekspanning en zich ontlaad daarna voor afvlakking

weer iets geleerd :)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:05
fish schreef op 13 July 2003 @ 12:29:
...
Afhankelijk van wat er aanhangt kant het betekenen dat er ergens 2* zoveel vermogen ingaat als dat er in hoort te gaan
het is toch zo dat er tussen het gelijkrichten en afvlakken een spanningsverschil van 2*24=48 volt bestaat omdat wisselspanning pieken en dalen heeft van -24 en +24 volt?

Verwijderd

Nou nee, de amplitude van 24Veff = 33V. De afvlakelco wordt dus tot ca 33.5V opgeladen.
Daar kun je dan nog de drempelspanning van de gelijkrichtdioden van aftrekken, hou je zo'n 32V over.
Ik denk dat jij de toptopspanning bedoelt van 24V, die is ca 67V. (2 x 33,5V)

Verwijderd

Heb een mailtje terug gehad van DaBit. het voltage verlagen door windingen in tegenover gestelde richting aan te brengen is niet aan te raden omdat hierdoor ook het vermogen afneemt. Het amperage blijft namelijk nagenoeg hetzelfde. (heeft dus verder weinig te maken met extra warmte ontwikkeling)
Dank aan DaBit voor de uitleg ;) :)

Opzich niet zo'n heel groot probleem dus zolang je maar een sterke trafo heb ;). Ik ga mijn 24Volt pelt denk ik ook maar op iets van 20 volt laten draaien (even experimenteren wat het beste werkt maar denk dat zoiets het beste werkt bij mijn koeling, ff veel klooie met die kryotherm software :D )

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pcmadman schreef op 14 July 2003 @ 11:30:
[...]

het is toch zo dat er tussen het gelijkrichten en afvlakken een spanningsverschil van 2*24=48 volt bestaat omdat wisselspanning pieken en dalen heeft van -24 en +24 volt?
hangt er idd ook van af hoe je het gelijkricht maar met een brug is het dus 24

Afbeeldingslocatie: http://www.fish.demon.nl/got/gelijkricht.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 14-07-2003 18:58 ]

Iperf

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 21:16
deze trafo is duidelijk veel te zwaar en geeft ook een te hoge spanning af ik denk dat de goedkoopste manier is hem primair te dimmen met een dimmer die de max stroom
van deze trafo aan kan.

weerstanden in de sec aan sluiting is geen optie daar deze hetzelfde vermogen moeten zijn als je pelt zelf en dus ook nog eens heel duur zijn en heel veel warmte zouden afgeven.

ook het idee van de 3055 is bij zulke hoge stromen niet te doen koelblok zou oneindig groot moeten worden en 4x 3055 zouden het niet trekken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

monterey schreef op 14 juli 2003 @ 19:15:
deze trafo is duidelijk veel te zwaar en geeft ook een te hoge spanning af ik denk dat de goedkoopste manier is hem primair te dimmen met een dimmer die de max stroom
van deze trafo aan kan.

weerstanden in de sec aan sluiting is geen optie daar deze hetzelfde vermogen moeten zijn als je pelt zelf en dus ook nog eens heel duur zijn en heel veel warmte zouden afgeven.

ook het idee van de 3055 is bij zulke hoge stromen niet te doen koelblok zou oneindig groot moeten worden en 4x 3055 zouden het niet trekken.
en als je bedenkt dat het de boedeling is om iets te koelen :P (peltier)
kunnen we het idd beter niet in dze hoek zoeken

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 14-07-2003 19:30 ]

Iperf

Verwijderd

Dat kon nog wel es meevallen, die 32V is er alleen onbelast, bij belasting zakt ie zo naar onder de 30V, hangt ook van de capaciteit van de bufferelco's af.
Stel dat het 28V wordt en de pelt moet op 22V draaien, dan hoeft er maar 6V weggewerkt te worden.
Die 11A is dus bij 26V, bij 22V is dat misschien 9A.
6V x 9A = 54W en dat kunnen 2 2N3055 torren best aan.
Flink koellichaam is natuurlijk wel vereist.

Bovenstaande verhaaltje kan dan natte-vingerwerk zijn, maar zal er niet ver vanaf zitten.

Verwijderd

monterey schreef op 14 juli 2003 @ 19:15:
van deze trafo aan kan.

De TS was al tot de conslusie gekomen dat het makkelijker was om een 18V ringkerntrafo te kopen. (reken maar niet dat zo'n krachtige dimmer goedkoop is, als ze al verkrijgbaar zijn, ik kan er zo snel ff geen eentje vinden.)

• monterey
nou een dimmer voor een trafo is nou niet echt een ramp en zeer zeker de goedkoopste oplossing een groot koelblok met een hoop torren zeker niet.

in het verleden heeft er in de elektuur een induktie dimmer gestaan en die werkt perfekt tot 25 amp en geloof mij die werkt perfekt ik gebruik hem om versterkers te testen als ze evt kortsluiting hebben doordat de eintorren er evt uit liggen.

en ik praat over zware versterkers waarin bv 2 1000 va trafo's zitten en dat is voor deze dimmer geen enkel probleem.

je moet het niet moeilijker maken als dat het probleem is met dit ding is je probleem voor ongeveer 20 euro opgelost.

• Sine
monterey schreef op 14 July 2003 @ 21:50:
nou een dimmer voor een trafo is nou niet echt een ramp en zeer zeker de goedkoopste oplossing een groot koelblok met een hoop torren zeker niet.

in het verleden heeft er in de elektuur een induktie dimmer gestaan en die werkt perfekt tot 25 amp en geloof mij die werkt perfekt ik gebruik hem om versterkers te testen als ze evt kortsluiting hebben doordat de eintorren er evt uit liggen.

en ik praat over zware versterkers waarin bv 2 1000 va trafo's zitten en dat is voor deze dimmer geen enkel probleem.

je moet het niet moeilijker maken als dat het probleem is met dit ding is je probleem voor ongeveer 20 euro opgelost.
1 woord : Brommmmmm ...

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Mogelijk kun je primair een condensator in serie zetten.
+simpel
+geen vermogenverlies
-uitgangsspanning hangt wel van de belasting af , maar die is toch constant
Deze truc wordt ook gebruikt in onder andere elektuur, om met minimale energieverliezen een LED op 230V-AC aan te sluiten.

Misschien is een (of meerdere) elco(s) uit bijvoorbeeld wasmachine bruikbaar

• monterey
wat brom nix brom als ik er zelfs bij een spelende eindtrap niets van hoort dat is het zeker voor een peltier goed.

• Sine
Verwijderd schreef op 14 juli 2003 @ 22:19:
Mogelijk kun je primair een condensator in serie zetten.
+simpel
+geen vermogenverlies
-uitgangsspanning hangt wel van de belasting af , maar die is toch constant
Deze truc wordt ook gebruikt in onder andere elektuur, om met minimale energieverliezen een LED op 230V-AC aan te sluiten.

Misschien is een (of meerdere) elco(s) uit bijvoorbeeld wasmachine bruikbaar
Elco's doen BOEM op wisselspanning, condensatoren werken beter, maar dan heb je een ENORM grote condensator nodig
monterey schreef op 14 juli 2003 @ 22:20:
wat brom nix brom als ik er zelfs bij een spelende eindtrap niets van hoort dat is het zeker voor een peltier goed.
Ik had het meer over het geluid uit de trafo dan het geluid uit de speakers. ( * Sine kent de elektuur schakeling )

Repareren doe je zo.

• monterey
wel es een ingegoten ringkern horen brommen ???

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
cold schreef op 12 juli 2003 @ 16:49:
thanks dat was ik effe vergeten het doel voltage is dus 21-22V
Xtra weerstanden in serie ertussen ???

EN anders met die variac van de natuurkunde lessen, maar die krengen zijn ongeloofelijk duur, tenzij je eentje van sgool leent of bij een dumpstore 3e of 4e hands krijgen kan...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Sine
monterey schreef op 14 juli 2003 @ 22:31:
wel es een ingegoten ringkern horen brommen ???
jij niet dan ?

En bij deze trafo's is alleen het gat in het midden vol gegoten en niet de hele trafo

maar los daarvan, de eerste conventionele trafo die niet irritant bromt bij fase aansnijding moet ik nog tegenkomen

[ Voor 39% gewijzigd door Sine op 15-07-2003 00:30 ]

Repareren doe je zo.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Rey Nemaattori schreef op 14 July 2003 @ 22:50:
[...]

Xtra weerstanden in serie ertussen ???

EN anders met die variac van de natuurkunde lessen, maar die krengen zijn ongeloofelijk duur, tenzij je eentje van sgool leent of bij een dumpstore 3e of 4e hands krijgen kan...
_/-\o_ het gaat dus om 1000 watt wat je van 32 naar 18 volt wilt brengen... Dat worden vrij zware weerstandjes die behoorlijk heet gaan worden... >:)

Nieuwe ringkerntrafo is de makkelijkste oplossing, andere oplossingen *kunnen* wel maar zijn of niet net of niet te betalen.

• monterey
ja wat kunnen een hoop mensen hier van zo'n klein probleem iets heel erg groots maken degene die deze topic heeft gestart was er denk ik niet op uit om te horen dat de meest simpele oplossing een nieuwe en dure trofo nou de oplossing is had ie zelf ook al verzonnen.

het is hier toch tweakers of zijn we hier bij een afdeling simpele zielen met 2 linker handen die niets kunnen en voor de makkelijkste en duurste oplossing kiezen.

als je zo'n schakeling hoe simpel ie ook is niet na kan bouwen dan zou ik me ook maar niet met deze materie bezig houden.

• TD-er
Het gaat er niet altijd om om de meest ingenieuze oplossing te kiezen.
Als tweaker probeer je vaak het maximale uit hetgeen te halen wat je kunt veroorloven.
Als het hier dus gaat om een dimmerconstructie die mogelijk bijwerkingen kan geven, dan is het soms eenvoudiger om een nieuwe trafo ergens vandaan te halen. Mischien kan de TS deze ook wel op dezelfde manier krijgen als deze en dan is dat de goedkoopste oplossing.

Het niet proberen een technisch leuke oplossing te bouwen, wil niet zeggen dat je niet hier thuishoort.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

idd .. de vraag was dus
Ik ben dus opzoek naar een oplossing die wat duurzamer is, het liefts natuurlijk iets dat ik zelf kan maken (scheelt weer Euro's maar het mag ook best wel iets kosten)
dus een andere trafo valt daar imho ook wel onder hoor. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 15-07-2003 18:51 ]

Iperf

Verwijderd

Sine schreef op 14 July 2003 @ 22:30:
[...]
Elco's doen BOEM op wisselspanning, condensatoren werken beter, maar dan heb je een ENORM grote condensator nodig
Er zijn bipolaire elcos . zoals gebruikt in wasmachines (en ook luidspreker scheidingsfilters)
Als ik de primaire serie condensator bereken dan kom ik op circa 18 uF uit, volgens mij dezelfde orde grootte als genoemde wasmachine elco.

Verwijderd

monterey schreef op 14 July 2003 @ 21:50:
heb je daar een linkje van? is misschien handig voor de TS ;)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 19:45:
[...]

heb je daar een linkje van? is misschien handig voor de TS ;)
ach natuurlijk dat ik daar zlef niet ben opgekomen, dat gebruiken ze ook om ventilatoren enzo langzamer te draaien
die zou je bij elke zich zelf respecterende stofzuigeronderdelenwinkel al moeten kunnen vinden ik vermoed dat de grootste die je vind iets van 3 a 4 uf is ..

dat wordt bij elkaar idd een flinke knots.

toch blijf je dan zitten met een grote trafo met relatief grote lekstroom ..
en die knots condensatoren.

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 15-07-2003 20:12 ]

Iperf

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-11 18:29

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

nog niemand gedacht aan sec. een pwm contructie te maken, even een driehoek generator van 1khz ofzo, dan met een opampje en een potmeter de breedte van de puls variabel maken en deze met een paar mosfets drivers in mosfets rammen, kan je met 2 mosfets toch al ruim 35..45A sturen.

Zo zul je niet zo heel veel warmte de lucht in stoken als je goeie sterke drivers hebt voor snel aan en uit schakelen van de mosfets.

Verwijderd

Wel aan gedacht ja, maar dan blijf je met een hoge uitgangsspanning zitten, met PWM maak je alleen de gemiddelde spanning lager.

• Sine
Verwijderd schreef op 15 juli 2003 @ 18:59:
[...]

Er zijn bipolaire elcos . zoals gebruikt in wasmachines (en ook luidspreker scheidingsfilters)
Als ik de primaire serie condensator bereken dan kom ik op circa 18 uF uit, volgens mij dezelfde orde grootte als genoemde wasmachine elco.
Jup in de schijdings filters kom je ze wel tegen ja

in een wasmachine zeker NIET !

Dat zijn gewoon gewikkelde papier condensatoren in een alu bus van een uF of 4-5

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 16 July 2003 @ 03:00:
[...]
Jup in de schijdings filters kom je ze wel tegen ja
in een wasmachine zeker NIET !
Dat zijn gewoon gewikkelde papier condensatoren in een alu bus van een uF of 4-5
agree
de berekende condensator ligt trouwens factortje 10 te laag in waarde
ik begreep, dat alleen "gat " in de trafo was vol gegoten; in dat geval zou ik slopen
wikkelingen tellen en er dan proportioneel een "tap" aan maken.
dus op 15/24 deel draad doorknippen en naar buiten voeren.
beetje sloopwerk maar moet goed te doen zijn

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 03:37 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik weet niet of het stiekum al gezegd is, maar als je nou gewoon gelijkricht met 2 diodes ipv 4 en dan een elco erbij kom je dan niet op de juiste spanning uit?

Of heb je dan een enorme elco nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door bobo1on1 op 16-07-2003 03:36 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• TriLithium

TriLithium

Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 23:25:
Wel aan gedacht ja, maar dan blijf je met een hoge uitgangsspanning zitten, met PWM maak je alleen de gemiddelde spanning lager.
op een hoge frequentie met spoel en elko erachter hou je dus alleen de gemiddelde spanning over, dan komt de hoge spanning nooit aan de uitgang

Verwijderd

En daarmee is dan gelijk het voordeel van de geringe watmteontwikkeling in je eindtorren verdwenen.

• TriLithium

TriLithium

torren, neeee, mosfets met een lage Rds moet je gebruiken, met een simpele irf540 is die maar 0,077 ohm, zelfs al zet je deze voluit heb je maar een vermogen van ong. 10W, nou dat krijg je wel kwijt in een simpel koellichaampje, maar aangezien je maar 66% nodig hebt van de 33V blijft daar ook maar max 6,5-7W van over

1kHz is redelijk makkelijk af te vlakken, dan ziet die peltier daar helemaal niks meer van

[ Voor 13% gewijzigd door TriLithium op 16-07-2003 11:46 . Reden: extra dingetje erbij gezet ]

Verwijderd

Een mosfet is net zo goed een tor.

MetalOxideSemiconductorFieldEffectTransistor

• TriLithium

TriLithium

deze discussie op m'n school ook al eens gehad, gewoon een npn of pnp transistor vind ik nog een de naam tor waard, mosfets scheld ik niet meer uit voor tor iig

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Yupz een buckconverter is de meest mooie/goedkope oplossing zonder extreem energie verlies.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

..::] [ The_Vaporizer ] [::.. in mijn zonnebril resoneerd op mijn snoet says:
Het is toch een ringkern? check me site.. wikkel hem gewoon een stukje af! http://members.lycos.nl/egberttheone1337/

rustig maar hij vroeg of ik dat voor hem wou posten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 21:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 19:18:
..::] [ The_Vaporizer ] [::.. in mijn zonnebril resoneerd op mijn snoet says:
Het is toch een ringkern? check me site.. wikkel hem gewoon een stukje af! http://members.lycos.nl/egberttheone1337/
ja het is een ringkern maar als je wat verder gelezen had dan je neus lang is had je gelezen dat die ingegoten is. Niet afwikkelbaar dus.

• TriLithium

TriLithium

Vaagharses schreef op 16 July 2003 @ 17:46:
Yupz een buckconverter is de meest mooie/goedkope oplossing zonder extreem energie verlies.
en ook zo lekker simpel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 03:29:
[...]
de berekende condensator ligt trouwens factortje 10 te laag in waarde
Dan ben ik benieuwd naar jouw berekening!
Ik ben van een belasting van ruim 300Watt ipv 1000 watt uitgegaan.
26 Volt bij 11 A is immers spec peltier.
Condensator is hoogstens factor 1.4 te klein

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 17 juli 2003 @ 08:52:
[...]

Dan ben ik benieuwd naar jouw berekening!
Ik ben van een belasting van ruim 300Watt ipv 1000 watt uitgegaan.
26 Volt bij 11 A is immers spec peltier.
Condensator is hoogstens factor 1.4 te klein
maak er maar een 24.6v van :)
verder kan je (bij berekening) beter uitgaan van een 18-20v, omdat dat voor een peltier beter is. Meer spanning heeft geen nut.

Ik heb bewust voor de 24v gekozen, omdat het een stuk minder rondslomp geeft (je kan gewoon een 18v trafo pakken).

• SL600
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-10 16:19
Hoi Cold,

Ik heb de oplossing voor je! Gebruik in plaats van de (volle) brug-gelijkrichter met 4 diodes een halve brug-gelijkrichter met twee diodes. Ik ga niet in detail treden om het uit te leggen waarom deze oplossing precies doet wat jij wilt, maar geloof mij maar (elektro hobbyist). Het zorgt ervoor dat je trafo niet 100% belast wordt en resulteert in een lager uitgangsspanning.

Deze oplossing is uiterst simple. Geen gedoe met warmte door gebruik van weerstanden, regelschakelingen, etc.
Dit is de opzet van mijn oplossing:

220 ~V => (schakelaar) => Ringkern trafo => halve brug-gelijkrichter => elco's => peltier!

Succes met het solderen! :Y)

sign out: SL600

PS. Om het echt goed te controleren, download circuitmaker2000 demo en simuleer de schakeling eerst voordat je het gaat bouwen.

Verwijderd

Dat resulteert zeker in een lagere uitgangsspanning, maar ook in een enorme rimpel.
Eën van de periodehelften wordt nu namelijk niet gebruikt en de bufferelco moet dat gat nu opvullen.
Geen oplossing dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 12:23 ]

• SL600
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-10 16:19
Hoi exter,

Dat is het hele idee! Omdat je maar de halve sinus gebruikt, wordt de trafo minder belast en je krijgt meteen een lagere sanning die je precies zoekt. De elco's zijn inderdaad gewoon nodig om de rimpels "uit te vlakken". Strikt genomen maakt het voor een peltier helemaat niet uit of de spanning rimpels heeft. Het is gewoon een ohmse belasting voor de voeding. :)

Verwijderd

Mmm, voor zover ik het kan bekijken wordt de trafo helemaal niet minder belast, de stroomafname wordt bepaald door de peltier en met enkelzijdige gelijkrichting moet de trafo nu tijdens de gebruikte periodehelften 2 x zoveel stroom leveren, en aan het peltierelement en aan de elco's om ze weer vol te krijgen.
Als er stroom wordt gevraagd zal de trafo dat moeten leveren, of de gelijkrichtig nou enkelzijdig of dubbelzijdig is.
Pagina: 1