Plotseling afsluiten computer

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marqie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-08 22:10
Ik zit met een probleem, ik hoop dat jullie kunnen helpen. Het geval is dat mijn computer (net 1 week oud) soms, als ik aan het gamen ben of wat andere zware applicaties draai er zo maar mee ophoudt. Het is dan echt klik en hij is uit, hij sluit zichzelf dus niet eens af. Daarna kan je de computer wel direct weer aanzetten, maar als je weer iets zwaars gaat draaien vertoont hetzelfde euvel zich opnieuw.
Bij het opstarten ligt de temperatuur van de processor tussen de 60/70 graden, het moederbord rond de 25 graden. Dit is mijn systeem:

Amd athlon 3000+
Asus a7n8x moederbord
Coolermaster HHC-L61 Copper Silent cooler
Ati 9800 pro2 256mb videokaart
Corsair 512mb ddr400 32mx64 dual channel intern geheugen
WD 80 gig 7200 tpm HD
Windows XP Professional

Heeft iemand van jullie een idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik dacht dat het misschien aan de koeling zou kunnen liggen, maar misschien is de temperatuur van de processor ook wel redelijk?

Alvast bedankt, Marc

Verwijderd

welke voeding (welk vermogen) heb je erin hangen?

• Marqie
360W

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Bij het opstarten ligt de temperatuur van de processor tussen de 60/70 graden
Als dat al de temperatuur is bij het opstarten dan kan ik mij voorstellen dat hij bij zware applicatie's het loodje legt.

a) Je koeler zit er niet goed op
b) je hebt te veel koelpasta tussen de koeler en de prcocessor

[ Voor 8% gewijzigd door Han op 12-07-2003 16:13 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Marqie
Koelergedeelte heb ik door de winkel laten doen, ben niet zo'n ster daarin... Juist die zeiden dat dit een perfecte combi moest zijn...

Verwijderd

ho wacht eens: zijn die temps ook bij een koude start? ik dacht alleen na een reboot. zie dan de post boven mij

• Marqie
Die temps zijn bij een relatief koude start (1 uur niet gebruikt)

• Han
  • Niet online

Han

Misschien dat er in de bios staat ingesteld dat je PC automatisch wordt afgesloten bij een bepaalde temperatuur. Kijk even na bij welke temperatuur dat is :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Marqie
Misschien wel een idee, zal ff checken. Maar sowieso, dat zal ie toch niet zonder reden doen?

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-04 09:36
dan is de reden dus de te hoge tempratuur. heb je uitomatisch opnieuw opstarten in xp uitgevinkt?

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-07 00:54
Als de PC herstart, probeer dan het volgende even:

XP reboot automatisch bij het vinden van een fout?
Start, configuratiescherm, Prestatie en onderhoud, Systeem, Tabblad geavanceerd, optie Opstart en herstelinstellingen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Buzzman/faq/Systeemfout.jpg

• Marqie
De pc word niet afgesloten bij een bepaalde temperatuur, tenminste, ik ben het bios doorgelopen en kon niets daarover vinden. De computer start dus niet automatisch op, hij knalt er als het ware uit. automatisch opstarten disable-len heeft dan geen zin denk ik

• IKKE86
Marqie schreef op 12 July 2003 @ 16:26:
De pc word niet afgesloten bij een bepaalde temperatuur, tenminste, ik ben het bios doorgelopen en kon niets daarover vinden. De computer start dus niet automatisch op, hij knalt er als het ware uit. automatisch opstarten disable-len heeft dan geen zin denk ik
zoiets heb ik ook gehad maar die van mij starte weer op. ik heb het nog niet kunnen oplossen :'(

• Han
  • Niet online

Han

Je hebt een nieuwe Asus moederbord, daar zit wel zo'n optie in je bios m.b.t. shutdown als ie te warm wordt. Staat geloof ik ergens onder PC Health o.i.d. :)

• Marqie
Echt superirritant! Ik wil gewoon ffies Vice City kunnen spelen :'( zonder dat ie er om de 10 minuten mee kapt. Ik probeer het nu maar niet meer te spelen voordat de hele bende doorbrand...

• IKKE86
XceeD schreef op 12 July 2003 @ 16:33:
Je hebt een nieuwe Asus moederbord, daar zit wel zo'n optie in je bios m.b.t. shutdown als ie te warm wordt. Staat geloof ik ergens onder PC Health o.i.d. :)
allemaal leuk en aardig maar de ideale tempratuur voor een amd ligt (geloof ik) tussen de 50 en 60 graden, als hij deze optie uitzet en niks aan zijn koeling doet dan zal zijn proc het niet lang volhouden......

edit:

heb je geen programa (hwdoctor ofzo) om tijdens het spelen naar de tempratuur te kunnen kijken?

[ Voor 12% gewijzigd door IKKE86 op 12-07-2003 16:38 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

ik zou dat ding terug naar de winkel brengen.
60 graden is bij booten dus echt veels te warm.

terug dat ding.

• Marqie
mijn moederbord heeft geen pc health in het bios staan... ook volgens het asus instructieboekje niet

• Marqie
Ik heb nu proggie dat constant de temperatuur meet, even kijken wat ie aangeeft als ik een paar minuten gta speel

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Zoiets als jij nu hebt had ik een paar dagen geleden dus ook:

Ik was een paar dagen geleden Vietcong aan het spelen. En steeds na een tijdje sloot het spel spontaan af, of herstartte mn pc meteen na een wazige error op een blauw scherm.

Ik mn pc opgen geschroeft, en gevoelt hoe warm het koelblok van mn videokaart was. Ik heb een Leadtek A250 TD TI4400. Yup, de videokaart met het grote koelblok + 2x 40mm koelers.

De bovenste :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1022137549.jpg

Dit koelblok was dus gloeiend heet!! Echt zo heet dat je je vingers er net/net niet op kon houden. Ik mn videokaart dus er uit gehaald, en gekeken. Wat blijkt: De stoffilters voor de koelers zitten zo vol met stof dat er gewoon geen lucht meer door aangezogen kon worden. Na het schoonmaken van de filters was er geen enkel probleem meer.

Zoiets zal het waarschijnlijk ook wel zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door M14 op 12-07-2003 16:45 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• IKKE86
Marqie schreef op 12 July 2003 @ 16:39:
mijn moederbord heeft geen pc health in het bios staan... ook volgens het asus instructieboekje niet
bios>pc healt status> shutdown temprature

die ff disabelen.
als je dit doet met je wel op mijn vorigew post letten

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou als ik jou was maar gewoon terug gaan naar de winkel. Als je die shutdown optie uitzet in de BIOS wordt je CPU gewoon te warm, en krijg je alsnog instabliteit. Je hebt je PC pas gekocht en een CPU hoort niet 60-70 graden idle te worden, dat is gewoon te warm. Terug gaan lijkt mij de beste optie.

Verwijderd

ik heb ook de Asus a7n8x (deluxe) maar je kan nergens instellen bij welke temp. hij uit gaat hoor, dat doe ie volgens mij vanzelf.
ik zou de pc maar terug brengen, ze zullen toch op 1 of andere manier de kooler verkeerd hebben geplaatst ofzo.

Verwijderd

Antwoord is hier al in 2 mogelijkheden uitgeleged:
*Je voeding die het niet meer trekt.
*Gebrek aan goede cooling.

Terug gaan naar die winkel en een betere cooler eisen!

• groenewe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-03-2004
Het ASUS A7N8X moederbord heeft, zoals alle nieuwe ASUS Athlon borden, ASUS COP. Deze hardwarefunctie schakelt het machine zonder pardon UIT als de interne temperatuursensor (vanaf Palomino-core in de Athlon aanwezig) aangeeft dat de processor te heet wordt. Hierbij worden door AMD gehanteerde maximumwaarden aangehouden, dus je kunt deze temperatuur niet in het BIOS instellen.
Dit plotseling uitschakelen van de PC is dus niet hetzelfde als een reboot door een crash in Windows 2000/XP zoals eerder in de reacties te lezen valt.
In theorie werkt deze hardwarebescherming zelfs snel genoeg om de processor te redden als het moederbord zonder (!) koeler gestart wordt; maar PROBEER DIT NOOIT UIT!
Als het toch fout gaat wordt je processor 300..400 graden celsius!
Rook terugstoppen in de processor is helaas moeilijker dan eruit laten komen...

In het kort: Deze klacht wordt volgens mij met 99% zekerheid door onvoldoende koeling veroorzaakt. Kasttemp. 25 en CPUtemp. > 60 graden kan ECHT niet, dus:
- koeler verkeerd gemonteerd
- onvoldoend zware koeler toegepast (minimaal voor XP3000+ in dit geval nodig)
- minder dan een microgram koelpasta gebruikt
- meer dan een kilogram koelpasta gebruikt
- chocoladepasta toegepast (alle smaken) ;)

Gebruik bijv. de prima en gratis Motherboard Monitor 5 software om de verschillende temperatuurtjes van de processorvoet EN interne thermal diode te meten.
(Helaas moet je wel een behoorlijke expert zijn om het goed te installeren...)

Helpt het misschien als je de kast openlaat - let wel op de koeling van andere componenten zoals de videokaart - of voor extra luchtdoorstroming (extra ventilatoren) zorgt?
Bedenk dat een Athlon CPU 85...90 graden coretemperatuur max. mag hebben, d.w.z. +/- 65 graden in de socket. (NB. In het BIOS zie je de sockettemperatuur!)
Een stuk lager is uiteraard veel beter als je je processor langer dan een paar weken wilt kunnen gebruiken ;)

Bij een niet zelfgebouwd systeem valt oververhitting trouwens gewoon onder de garantie; niet werken => gewoon terug voor reparatie of aanpassing - vrij simpel.

[ Voor 9% gewijzigd door groenewe op 13-07-2003 01:19 . Reden: Te kleine koeler & BIOS => sockettemp. ]

Pagina: 1