Toon posts:

[discussie] Directory Servers en Non-Windows OS'en

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Novell heeft eDirectory (voorheen NDS)(Linux, Netware, Solaris, Windows, AIX)
Sun heeft Sun ONE Directory (Solaris, HP-UX, Windows, Linux, AIX)
Er is ook nog OpenLDAP
Oracle heeft Oracle Internet Directory
Microsoft heeft ActiveDirectory

Er zijn dus veel grote bedrijven die achter de Directory Server technologie staan....Zijn er ook grote bedrijven die het juist niet supporten?

Hoe compatible zijn die directory servers met elkaar?
Wat is de beste Directory server voor Linux? (eDirectory, Sun ONE Directory of OpenLDAP?)
Waarom zijn er nog geen goede management tools voor OpenLDAP?
Wat zijn de nadelen van Directory Servers? en de voordelen?
Wat zijn de ervaringen die jullie met Directory Servers hebben?
Hoe zit het met de migratie van b.v. NIS naar eDirectory?
En hoe makkelijk/moeilijk is het om met b.v. MacOS X aan te melden bij een ActiveDirectory Server?
Werken alle directory servers volgens de standaarden?
eDirectory en Sun ONE Directory werken enkel onder RedHat......of toch niet?
Welke programma's hebben goede LDAP functionaliteit? (b.v. Mozilla's addressbook) Welke progs nog niet?
Zijn Directory Servers de toekomst?

[update]
Het documentje: ldap
[/update]

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 00:31 ]

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 20:20
En hoe makkelijk/moeilijk is het om met b.v. MacOS X aan te melden bij een ActiveDirectory Server?
Hier kan ik wel op antwoorden.

Standaard (iig met Jaguar) moet je het schema wat aanpassen voordat het goed werkt. Er is gelukkig een pakket op de markt waardoor het niet hoeft: www.admitmac.com

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Topicstarter
paella schreef op 12 juli 2003 @ 15:50:
[...]

Hier kan ik wel op antwoorden.

Standaard (iig met Jaguar) moet je het schema wat aanpassen voordat het goed werkt. Er is gelukkig een pakket op de markt waardoor het niet hoeft: www.admitmac.com
Is het dan ook mogelijk om een soort van roaming profile te gebruiken?
Gaat dit nog makkelijker worden met Panther?

NFS gebruikt NIS (aka YP) voor de user ID's....is er al een LDAP enabled NFS daemon beschikbaar?
Waarvoor gebruiken jullie Directory servers? Enkel logon authentication of ook file system authentication (kan niet met ActiveDirectory, standaard bij eDirectory)? en een LDAP based DNS is dat een goed idee? en meteen een telefoonboek?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 16:44 ]

• paella
Of het met Panther makkelijker wordt weet ik nog niet, daarover is volgens mij ook veel minder tot weinig bekend. Verder draait op mijn werk een AD. Eigenlijk voornamelijk als authenticatie en de kleine voordeeltjes natuurlijk icm GPO enzo (naja, het hele standaard verhaal om het op te zetten en het gebruik ervan).

Verwijderd

Ik heb ooit een simpele OpenLDAP server opgezet, zelfs Win2k clients konden erop aanmelden met pGina. Voor de Linux clients is 't vrij triviaal allemaal en eenvoudig aan te passen. Export de NFS dirs @ fileserver en mount ze op de client. OS X moet ook geen probleem zijn met OpenLDAP lijkt me ;). Er bestaan wel grafische tools waarmee je een OpenLDAP server kan beheren (lees: users toevoegen met een GUI tooltje). Verder kun je natuurlijk Samba ook aan je OpenLDAP server hangen en op die manier heb je een redelijk compleet systeem als je Windows machines hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 18:09:
Er bestaan wel grafische tools waarmee je een OpenLDAP server kan beheren (lees: users toevoegen met een GUI tooltje).
Maar kan je dan ook b.v. een telefoonnr. wijzigen zonder eerst een cursus LDAP gevolgd te moeten hebben?
Het mooiste zou zijn dat het met een java prog en/of webbassed kan (ik ken LDAPExplorer, maar daar wordt je ook niet vrolijker van) (eDirectory werkt toch webbassed?)

Verwijderd

Intersant onderwerp ik zal het zeker blijven volgen :)

Maar mischien heb je hier wat aan.

http://salt.sourceforge.net/

http://davedap.sourceforge.net/

http://diradmin.open-it.org/index.php

De laatste lijkt mij vooral erg makelijk te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 22:25:
Intersant onderwerp ik zal het zeker blijven volgen :)

Maar mischien heb je hier wat aan.

http://salt.sourceforge.net/

http://davedap.sourceforge.net/

http://diradmin.open-it.org/index.php

De laatste lijkt mij vooral erg makelijk te gebruiken.
Die laatste heb ik een lange tijd geleden is gebruikt.....aan de screenshots te zien hebben ze niet stil gezeten _/-\o_
En die laatste is dus precies waar ik al een hele tijd naar op zoek ben _/-\o_

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:31
wat is een directory server eigenlijk? *voelt zich dom* :)

• paella
Das nou echt een vraag die ze bv. hier kunnen beantwoorden :)

Verwijderd

Topicstarter
Een directory server is een hiearchische database met informatie over o.a. gebruikers.
Dit kan b.v. bestaan uit een Samba en UNIX password. Maar ook b.v. een telefoon nummer en email address. Zo hou je dus alles over een gebruiker, pc of printer bij elkaar....

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit is interessant allemaal, ik ben nu over OpenLDAP installatie en implementatie aan het lezen. Misschien ga ik er ook mee klooien (weet eigenlijk wel zeker). Het ziet er leuk uit iig. De Quick install lijkt niet vreselijk moeilijk, alhoewel ik al wel een aantal zaken zie die ik anders zou doen (bijvoorbeeld password als hash opslaan ipv cleartext password voor write toegang tot de db) ben nu bezig met doorwerken van de Admin guide. Eigenlijk wil ik al een tijdje experimenteren Directory services, hetzij via MS Active Directory, hetzij via OpenLDAP.

Leuk initiatief TS! Ik hou dit topic in de gaten!

• paella
Ik ben zelf vooral geinteresseerd in het multi-platform gebruiken van een directory. Ons machinepark bestaat uit PC's en Mac's (nu OS9, straks allemaal OSX). Veel zelf klooien dus, leuk, maar niet met deze hitte :).

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:49
Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 15:43:
Welke programma's hebben goede LDAP functionaliteit?
Postfix, sendmail, SqWebmail, apache. Zijn dat er genoeg?
Zijn Directory Servers de toekomst?
Ja, ik vind het ideaal. Je kunt een volledige omgeving bouwen rond de directory en al je programma's/clients op één manier authorizen. Doordat ldap via php en asp is te authorizen kun je ook al je webclients erop afstemmen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:47
Op school hebben we ook alles in een LDAP server. Nu is dat een brak beheerde Redhat 8.0 machine met OpenLDAP, die er *vreemd genoeg* zonder LDAP slaves (dat kan niet volgens de beheerders van die machines) er redelijk vaak uitligt. Klote dus. Maar dat terzijde, daar hebben we het niet over :P

Als die LDAP server werkt, dan werkt het wel leuk:
- Mac OS X stel je er zo op in, directory server toevoegen bij de instellingen, en hoppa: UID resolving en passwords gaan direct goed
- Linux stel je er met een beetje moeite op in, zat in de debs van pam_ldap en nss_ldap een foutje die we eerst nog moesten oplossen voor de ongewone manier waarbij ze op onze school werken: LDAP niet op 389 maar op 380 :|
Overigens werken die van Redhat wel out of the box, dus daar hebben we de configure regels van gejat :P
- Apache doet authenticatie mbv LDAP voor de locaties waar we liever nix anders in hebben
- Cyrus IMAP haalt met saslauthd of pam_ldap de accounts uit de LDAP tree
- Elk kwartier loopt er een synchronisatieprogramma die alle passwords en users uit de LDAP tree op het NT4 domein overzet. Hiervoor slaan ze plaintext passwords op in de LDAP server, ik zou ook niet weten hoe ze het anders voorelkaar krijgen om na migratie naar Win2K clients en een nieuw domein ineens al je passwords te resetten, en dat je deze ook nog es kunt opvragen mocht je die vergeten zijn :X

Waar ik nu al naar uitkijk is de introductie van MS AD op onze school: goede linux beheerders zijn er bijna niet op school, terwijl ik zeker weet dat er minstens 3 mensen rondlopen die alles van Windows weten, en hier ook voor gecertificeerd zijn. Kan zijn dat we straks dus een backup directory server kunnen verwachten waardoor we altijd wel minimaal 1 hebben die het doet :P
pam_ldap werkt gewoon met MS AD, Cyrus werkt via pam_ldap er gewoon mee, apache moet er wel mee kunnen werken, de Mac heeft er geen problemen mee, etc. Het synchronysatieprogsel/script hoeft niet meer elk kwartier te runnen, zou allemaal goed moeten werken dus :)

Thuis heb ik hier 25 vpopmail accounts in LDAP en iets van 5 Samba/unix gebruikers + nog een stel win2k machine accounts in mn LDAP server, werkt allemaal perfect.

• degoeroe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-10-2019

degoeroe

Wat hep de goeroe nau gesegt !

Momenteel is eDirectory van Novell de enige service (en niet server) die ook voor Windows 2003 server, WInNT server, Win2000 server, Linux, OSX etc geschikt is.

AD is nog steeds ruk met het uitdelen van rechten en eDirectory in combinatie met NFS is vele malen sneller dan een Windows server. De kracht waar Windows server het (nog) van moet hebben is als applicatie-server. AD is een aardig begin van een directory service maar haalt het bij lange na niet bij eDirectory.

Vanaf NDS 8.5 heet het dus geen NDS meer maar eDirectory. Bij NDS (dus niet te verwarren met DNS, das weer heel wat anders) werd gebruik gemaakt van het B-trieve systeem. Nu is dat veranderd waardoor de TREE veel sneller doorzocht kan worden en dat scheelt aanzienlijk in tijd bij het inloggen en de diverse synchronisatie processen van de replica's.

Meer info op http://support.novell.com :-)

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

• degoeroe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-10-2019

degoeroe

Wat hep de goeroe nau gesegt !

Nog 'n kleine toevoeging: met geschikt voor andere OS'en bedoel ik dat je niet persé een Netware server nodig hebt om de eDirectory service op te installen, eDirectory heb je dus ook voor OSX, Windhoos, Unix etc

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

Verwijderd

eDirectory draait absoluut niet op OSX, is wel te syncen via LDAP met een OpenLDAP server welke op OSX draait.
Daarbij stelt SMS van Microsoft geen ruk voor vergeleken met ZEN(Zero Effort Networking) van Novell(Welke ook multi OS is en binnenkort Multiplatform wordt).
Het OS Netware is alleen wel redelijk lastig te beheren, alhoewel retestabiel. Dit komt ondermeer door de wirwar aan management utilities die je moet gebruiken(Voor printertjes NWAdmin, evenals voor Bordermanager, voor ZENWorks 3 weer ConsoleOne en dan zijn er nog NDSManager en DHCP/DNS manager + aantal webbased utilities).
Het is wachten op Nakoma.....

Verwijderd

meuktracker: Webmin 1.100
webmin 1.1 heeft een ldap module om gebruikers te beheren (ik weet niet of je schema's kan toevoegen via dit ding, maar op sourceforge vind je java projecten die LDAP kunnen beheren)
http://sourceforge.net/projects/phpmyldap/ is ook wel de moeite om te vernoemen..

verder kun je met ldap zowat gebruikers voor alle services beheren:
-> ftp (pureftpd, proftpd weet'k zo van buiten...waarschijnlijk nog anderen)
-> mail : smtm: qmail, postfix , ...
-> mail : IMAP: cyrus,..
-> mail : pop3: qmail pop3daemon, ...
-> apache (zowel authenticatie van de gebruiker als opzoeken van de home dir voor bijvoorbeeld zijn public_html te serveren via )mod_ldap_userdir)
-> Squid: gebruikers die op internet mogen door de proxy laten via Squid authenticatie.
-> Samba (2&3) met ondersteuning voor groepen en users.
-> DNS: powerDNS & ldap2dns (BIND files maken met data uit directory), BIND(http://www.venaas.no/ldap/bind-sdb/), en deze link is ook wel goed:http://www.rage.net/ldap/ldapns-howto/LdapNS-howto.html)
-> ...

(ik weet niet of ik iets vergeten ben)

veel haalde ik hieruit: ftp://ftp.kalamazoolinux.org/pub/pdf/ldapv3.pdf

/me wil hier reeds lang mee spelen, heeft dus al heel wat opzoekingswerk achter de rug, maar de zoektocht naar een oude PC om op te spelen is reeds een volledig jaar bezig!!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 11:37 . Reden: DNS service toevoegen :) ]

Verwijderd

Hoe zit het nou precies, moet je voor elke service waar je ldap voor wilt gebruiken een apparte database aanmaken of kan je gewoon een grote maken waar alle services hun informatie weg kunnen halen?

Verwijderd

Ligt er maar net aan. Voor sommige services heb je een appart schema nodig wat je op de ldap-server kunt installeren en daarna moet vullen.

Overigens valt zo'n schema onder dezelfde DB ;)
DB in ldap is net wat anders dan wat jij er mee bedoelt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het leuk om met een aantal mensen een artikel over Directory Services te schrijven. (meteen ook leerzaam)
Zijn er mensen die hieraan mee willen werken? (Verstand van LDAP is niet nodig, interesse in LDAP wel)
Zo ja, mail me ff (zie m'n profiel)

Verwijderd

[rml][ Debian/auth] Simple bind op ldap server m.b.v. kerberos V[/rml]

Zoals je in bovenstaande topic kunt lezen ben ik bezig met een redelijk uitgebreide setup waarin o.a. ook een openldap server voorkomt in een niet zo standaard auth-config voor de diverse services.

Op zich zou ik er best een stuk over willen schrijven, alleen het probleem is de tijd ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 23:24 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:49
Compukid, ik heb heel veel interesse in het opzetten van een complete LDAP-omgeving onder Linux, ben er zelfs al even mee bezig geweest maar door veel dingen die me niet lukten gaf ik het op :+.

Ik wil op den duur Apache, MySQL, ProFTPd, Squid en PowerDNS met LDAP laten werken en eventueel later nog andere services.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-02 19:48
Voor mij geldt hetzelfde. Ik doe dan ook graag mee.

Voor mijn werk wil ik graag een complete LDAP omgeving opzetten inclusief authenticatie via LDAP. Voor zover ik dat nu heb kunnen nagaan moet ik daarvoor pam gebruiken.

Ik werk overigens met FreeBSD op de server en Linux/Windows clients.

Verwijderd

ik ben tamelijk n00b, dus ik weet niet of je het kan gebruiken, maar dit interesseert me héél sterk!! Dus als je me kan gebruiken ofzo wil ik steeds m'n steentje bijdragen hoor...

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 10:46 . Reden: dubbel weghalen :) ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, mooi dat er zo veel mensen al interesse hebben.
Ik heb een eerste opzetje gemaakt:
http://compukid.no-ip.org/dev/papers/ldap/
Dit heb ik gedaan in LaTeX. Het .tex bestand is de "source" en daar staan dus ook aantekeningen in. Ik genereer van dat .tex bestand postscript en pdf bestanden.

Voor de mensen die wat toe willen voegen:
Bewerk het .tex bestand en stuur me het geweizigde bestand op per mail (daniel_e at dds punt nl)
Stoor je niet te veel aan de opmaak en/of TeX dingen, daar zorg ik wel voor. Je hoeft dus geen LaTeX te gaan leren.
Als er een onderdeel is waar je aan wilt werken kan je mij een emailtje daarover sturen, dan zorg ik dat dat in de .tex file komt te staan, zo voorkom je dat meerdere mensen aan het zelfde deel bezig zijn.

OK, kom maar op met het commentaar, de toevoegingen, etc.

• -RenE-
Mijn mail doet het nu even niet, maar ik wil wel werken aan de FreeBSD info. Al zal er veel overlap zijn met de Linux installatie.

Ik zal starten bij de daadwerkelijke configuratie van OpenLDAP, nsswitch en PAM integratie. Veel "recepten" dus.

Verwijderd

-RenE- schreef op 28 August 2003 @ 09:58:
Voor mij geldt hetzelfde. Ik doe dan ook graag mee.

Voor mijn werk wil ik graag een complete LDAP omgeving opzetten inclusief authenticatie via LDAP. Voor zover ik dat nu heb kunnen nagaan moet ik daarvoor pam gebruiken.

Ik werk overigens met FreeBSD op de server en Linux/Windows clients.
Authenticatie behoort niet binnen ldap zelf te gebeuren; daar is ldap niet voor bedoeld ;)

In ldap kan je wel weet aangeven hoe de authenticatie plaats moet vinden. Daar zijn meerdere mogelijkheden voor, waarbij de door jouw genoemde pam mogelijkheid een van de zwakkere mogelijkheden is. Sasl authenticatie middels GSSAPI (kerberos V) is een voorbeeld van een van de sterkere authenticatie methoden. Ldap met pam/passwd checking is relatief eenvoudig op te zetten. Wil je het helemaal op zeker spelen dan kom je vanzelf op de combi Kerberos/Sasl (GSSAPI)/TLS/SSL uit. Alleen dan is een redelijke kennis van zaken wel een pre.

• -RenE-
Bedankt voor de verduidelijking. Ik moet nog veel leren van dit soort gecentraliseerd gebruikersbeheer ;)

Ik wilde starten met Pam _juist_ omdat dit een van de meest eenvoudige wijzen is. Kun je mij trouwens ook uitleggen waarom Pam zwakker is? Bedoel je daar onveiliger mee? Zoals ik het nu zie doet FreeBSD alles via Pam; toch niet het meest geringe systeem.
Nadat ik met deze combinatie ervaring heb opgedaan ga ik eens verder met Kerberos V.

Verwijderd

Om even terug te komen op mijn woorden, dat authenticatie niet binnen ldap zelf behoort te gebeuren:

Dat betekent dus niet dat het niet mogelijk is he :+ Ik kan makkelijk een plaintext of md5 password direct in de ldap-dir plaatsen. Probleem is alleen dat ldap standaard over een onbeveiligde lijn gaat. Zodra je dus het wachtwoord opvraagt gaat je wachtwoord info over het netwerk (ook als ldap op de machine zelf draait (via loopback interface namelijk). Je snapt dat iemand die zit te sniffen daar wel wat mee kan ;)

Nu heb je aan een md5 password zelf natuurlijk nog niet veel, alleen een andere user behoort daar gewoon al helemaal niet te kunnen komen. Standaard linux shadow accounts hebben hun md5 bijvoorbeeld in een bestand staan dat alleen door root leesbaar is. Bijkomend probleem is, dat er aardig wat mensen de access control op ldap volkomen verkeerd hebben staan, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk wordt om als anonieme !! gebruiker zomaar van iedere user in de dir het wachtwoord op te vragen.

Uiteraard behoort een acl op het userpassword attribuut er ongeveer als volgt uit te zien.
1 of meerdere admin's cq superusers moeten naar dat attribuut van iedere user kunnen schrijven. Een anonieme gebruiker moet alleen kunnen authenticeren op het attribuut en ieder ander heeft er erg weinig te zoeken.

Laat ik maar in het kort uitleggen hoe kerberos V en Sasl met TLS/SSL in beeld komen.

TLS/SSL heeft betrekking op de ldap-server. Dit zorgt er voor dat het verkeer over een versleutelde verbinding plaatsvindt. Vergelijkbaar dus met het verschil tussen telnet en ssh ;). Een client die info opvraagt moet een certificaat hebben dat ook op de server bekend is. Alle info wordt nu versleuteld uitgewisseld. Als je een programma als ngrep of etherreal draait, dan zul je ook mergen dat je zonder TLS/SSL precies kunt onderscheppen welk verkeer met welke inhoud er plaatsvindt tussen client en server. Bij TLS/SSL heb je er niet zo veel meer aan ;)

Kerberos (V) is een authenticatie protocol. Het gebruikt sterke cryptografie. Dit is wederom vergelijkbaar met bovenstaande. Je kunt dit gebruiken in bijvoorbeeld een groot onveilig netwerk. Alle communicatie kan wederom over een versleutelde verbinding plaatsvinden. Als je inlogt op kerberos vraag je een ticket aan als user zijnde (ook wel een principal genaamd). Die principals zijn verschillende rechten toe te kennen. Sterker nog, je kan heel eenvoudig bijvoorbeeld tijdelijk een andere user bepaalde rechten van jezelf toekennen, zonder dat die persoon met jouw wachtwoord hoeft in te loggen :)

Dat ticket is heel erg handig. Het heeft een bepaalde tijdsduur. Als je meerdere kerborized services hebt (ssh, telnet, rsync, cvs etc), dan kun je zelfs met dat zelfde ticket zonder een wachtwoordt in hoeven te voeren direct die services benaderen (zelfs op andere hosts!). Erg leuk spul dus :*)

Zo kan ik bij mij bijvoorbeeld een ticket aanvragen en hoef ik mij vervolgens niet meer op de ldap-server aan te melden om alles te kunnen. Als ik dat ticket niet heb moet ik me wel aanmelden, wil ik meer rechten hebben.

Sasl is de "laag" tussen de ldap-server en kerberos. Dit zorgt geeft authenticatie support aan verbindingsgebasseerde protocols. Sasl bestaat uit meerdere protocols. Ik gebruik alleen gssapie wat speciaal bedoeld is voor kerberos V authenticatie. Sasl zorgt voor beveiliging van interacties als de methode eenmaal gekozen is.

Zoals je kunt zien is bovenstaande even heel wat ingewikkelder dan een standaard ldap server die of in de dir zelf de wachtwoorden heeft staan of die via /etc/passwd de wachtwoorden ophaalt (al dan niet via pam).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 19:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toegevoegd aan 't documentje :) tnx!
Zie hier: http://compukid.no-ip.org/dev/papers/ldap/
Hij haalt nu ook de links uit het .tex bestandje, en maakt er xhtml van:
http://compukid.no-ip.org/dev/papers/ldap/links.html

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 22:39 ]

• -RenE-
Even een kleine update van mijn kant:

Ik heb inmiddels LDAP draaiend gekregen en alle hiervoor benodigde stappen op "papier" staan (in het Engels). Voor ik een en ander in het Tex bestand ga zetten wil ik eerst Samba laten babbelen met LDAP.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Oke uhm volgens mij is er nog een Directory vergeten, Opensource wel te verstaan bij mijn weten, Apple heeft zelf "Open Directory"

http://developer.apple.com/darwin/projects/opendirectory/

Is dit ook een optie voor windows client of alleen voor OSX, hier ben ik zelf geinterresseerd in, want ik heb sinds gister mn Darwin 10.2.6 X86 versie online gezet!

Verwijderd

Topicstarter
OpenDirectory toegevoegd, Debian packages zijn nu aanklikbaar in de pdf (net als gewone links in pdfjes) De PDF heeft bookmarks zodat met acroread makkelijk naar een bepaald hoofdstuk gegaan kan worden. M'n makefile maakt de ps'jes en pdf'jes op meerdere formaten. Er wordt HTML en TXT gegenereerd. Er wordt een appart HTML bestand gegenereerd met enkel de links. Ook heb ik weer typo's gevonden, text toegevoegd, etc.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 22:10 ]

• M4RTiN
Trouwen het is een mooi boekwerkje geworden, mn complimenten, en ik ga het zeker in mn bedrijf toepassen zodra we een nieuwe server gaan opzetten!

• M4RTiN
Misschien kan je nog Darwin als besturingsysteem toevoegen, draait zowel PPC als op sommige i386's, is nogal compatible met FreeBSD, maar daar zou de OpenDirectory ook op draaien,

En Opendirectory is Opensource dus zal vast ook wel op Freebsd en kornuiten draaien maar zeker weten doe ik dat niet..

Verwijderd

Topicstarter
M4RTiN schreef op 02 september 2003 @ 09:45:
Misschien kan je nog Darwin als besturingsysteem toevoegen, draait zowel PPC als op sommige i386's, is nogal compatible met FreeBSD, maar daar zou de OpenDirectory ook op draaien,

En Opendirectory is Opensource dus zal vast ook wel op Freebsd en kornuiten draaien maar zeker weten doe ik dat niet..
Ik zal er even een opmerking bij plaatsen dat onder 'MacOS X' ook Darwin valt omdat daar exact dezelfde directory servers op draaien. Open Directory is gemaakt voor MacOS X en Darwin, en het is volgensmij gebaseerd op OpenLDAP.

Verwijderd

Mischien een beetje laat maar beter laat dan nooit. Ik kwam op internet het ldap user programma GOsa tegen en dit ziet er zeer gelikt uit. :9~

https://gosa.gonicus.de/index.php

Heeft er iemand ervaring met dit programma ? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weer eens aardig wat updates doorgevoerd. Daarom maar weer eens een kickje. M'n documentjes staan hier.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Mooi documentje geworden! Ik zie bij hoodstuk 9 alleen dubbele aanhalings tekens staan die er niet horen denk ik.
Waarom heb je trouwens de source files weggehaald? Die zijn nog wel eens van pas gekomen! :)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
De source staat er ook...Om precies te zijn hier. Ik heb ze in een andere dir geplaatst vanwege het overzicht.
Pagina: 1