BIOS update- naam mobo onvindbaar

Pagina: 1
Acties:

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:14
Met moeite heb ik nog enigszins het mobo van mijn oud workstation kunnen identificeren. CPU-Z en WCPUID gaven al beide niet veel informatie erover; alleen wat vage chipset nummers. Bios Agent vertelde me vervolgens dat het een Winbond 787IF was. Ik dus zoeken met Google naar 'Winbond 787IF Updates'; kom ik hier terecht:

http://www.fic.com.tw/sup...ios/pre/pa-2002_bios.aspx

Maar het file-tje dat ik daarvandaan haal accepteert mijn Pc niet. Kan misschien iemand nog wat anders vinden. :? Het meest duidelijk wat ik er over kan zijn is dat het een: "Winbond 787IF (use 89h) rev 0 found at port 250h" is. Wat Bios Agent me dus vertelde.

Het is overigs een Socket 7 AT bordje (SiS Chipset).

[ Voor 7% gewijzigd door Silent Thunder op 12-07-2003 12:43 ]

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Probeer is te achterhalen van welke fabrikant je mobo is en welke chipset er gebruikt wordt. (dus nummer van de sis chipset) Dit kan je denk wel terugvinden op het mobo zelf, dus even je kast openschroeven :)

• Silent Thunder
JaY- schreef op 12 July 2003 @ 12:49:
Probeer is te achterhalen van welke fabrikant je mobo is en welke chipset er gebruikt wordt. (dus nummer van de sis chipset) Dit kan je denk wel terugvinden op het mobo zelf, dus even je kast openschroeven :)
Fabrikant staat niet erop. Chipset nummer wel:

SiS 5511

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:54

momania

iPhone 30! Bam!

Ik quote Abbadon:
ik tel cmos bitjes als hardware :)
Software Algemeen >> Processors, Mobo's & Geheugen dus :P

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Staat er in de POST screen links onderin een nummer? Zo ja, kun je daarmee waarschijnlijk achterhalen welk moederbord het precies is en of er een BIOS voor is, check http://www.wimsbios.com Zoek anders een FCC nummer op het bord en kijk op http://www.fcc.gov om na te gaan van welke fabrikant het moederbord is.

Systeemspecs
PV Installatie

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Technische PMG FAQ

en dan in het bijzonder:

Welke moederbord zit er momenteel in mijn systeem?

Booten die hap, op 'Pause' drukken bij de eerste BIOS scherm (waar hij geheugen telt), de string onderaan het scherm noteren en dan in www.Wimsbios.com op zoek gaan naar wat het betekent :z

Je probleem is niet dat de BIOS update onvindbaar is, maar dat je niet op naam van je mobo aan het zoeken bent :o
Die Winbond 787IF is een I/O chip, geen mobonaam |:(

Edit: titel in die trant gewijzigd

Misschien ook relevant om te melden waarom je een BIOS update zoekt- misschien is het helemaal niet nodig (of gaat het niet helpen) en kunnen we je wat zoekwerk besparen.

Overigens is het vrij duidelijk waarom die link die je geeft niet wil werken- dat is de BIOS voor de FIC PA-2002, en die heb je zeker niet, want de PA-2002 heeft een Via 580VP chipset, geen SiS.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 12-07-2003 14:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Silent Thunder
Oké thnx. Dat wist ik niet dat het zo kon. :o Stond dat ook in de FAQ, dat je die string daar kon aflezen en i.c.m. die site 't kon achterhalen?

Anyways... volgens die site blijkt het een BCM SQ 599 / P54SB te zijn.

Stond ook een leuk linkje naar de site:

http://www.bcmcom.com/support.htm

En heb de Update gedownload. :)

Alleen heb ik nog vraagje. Bij de instructies staat het volgende:
"Note the settings of the SETUP parameters. Enter SETUP by hitting the Delete key during boot up. Write down the settings for each of
parameters. At the end of the BIOS update process you should load the setup defaults, and then re-enter these values you have written down."

Wat moet ik nou precies noteren?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Silent Thunder schreef op 12 July 2003 @ 15:28:
Oké thnx. Dat wist ik niet dat het zo kon. :o Stond dat ook in de FAQ, dat je die string daar kon aflezen en i.c.m. die site 't kon achterhalen?

"Note the settings of the SETUP parameters. Enter SETUP by hitting the Delete key during boot up. Write down the settings for each of
parameters. At the end of the BIOS update process you should load the setup defaults, and then re-enter these values you have written down."

Gewoon de instelling op elke pagina van je bios nu :-)

There is no place like ::1

Verwijderd

Silent Thunder schreef op 12 July 2003 @ 15:28:

In principe helemaal niets, is alleen voor n00bs die niet weten hoe hun bios ingesteld moet worden. Maar de default settings werken meestal prima hoor, zo'n ouwe ding hoe je toch niets aan te tweaken.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Feli :)
(je moet er soms ff opkomen maar het is gelukkig vrij simpel als je mobo iig wil booten)

Zoals gezegd gewoon 'alle' settings. Dat is natuurlijk zwaar overbodig. Waar je wel op zou kunnen letten:

- Toewijzing van IRQs en evt DMAs (als je nog non-PnP ISA apparaten hebt)
- evt instellingen van de seriele poorten (mocht je ze gebruiken)

Gewoon de manieren waarop jouw config afwijkt van de defaults dus :z

Ander tip:
Je hebt een van de allereerste mobo's die van UMA gebruik maakt- een onboard videochip (de SiS 6205) die geen eigen geheugen heeft maar systeemgeheugen deelt. Dat vertraagt de boel enorm (je mem performance zakt van net iets slechter dan een i430FX chipset naar nauwelijks beter dan een doorsnee 486 :o ). Door de onboard VGA uit te zetten en een losse ISA of PCI VGA kaart erin te stoppen komt de volle bandbreedte weer voor de CPU vrij. Dat zal de performance in non-grafisch apps met misschien 10% verbeteren maar in grafische apps (waaronder gewoon Windows of een X-server) ruim meer dan 50% winst.

Slechts een probleem: ik heb de manual en jumper settings doorgenomen en zie geen manier om die kreng uit te krijgen. Misschien gaat het vanzelf als je er iets anders in prikt. Maar het kan zijn dat er geen dergelijke mogelijkheid is.

Soweiso heb je een mobo te pakken van een van de slechtste mobobakkers ooit- BCM is later GVC gaan heten en de issues met die planken krijg ik nu nog koppijn van....

* dion_b moest tot zijn enorme spijt twee GVC planken telefonisch ondersteunen :X

Maar goed, waarom moest je die BIOS updaten :?

Oslik blyat! Oslik!

• Silent Thunder
Thnx voor de info. :)
Ik heb er ook al een losse PCI VGA kaart inzitten gelukkig; een Diamond S3 Virge. :9
dion_b schreef op 12 July 2003 @ 18:31:
Maar goed, waarom moest je die BIOS updaten :?
Nou... ik wil van dat systeempje dus een fileserver van maken. Zie ook dit topic:
Fileserver maken van oud workstation

En ik was eigelijk op zoek naar het changelog wat bij de biosupdate zit. Dan kan ik ook inzien wat de maximale opslagcapaciteit van de schijf mag zijn die ik eraan ga hangen. Staat meestal bij de info wel iets as in... "support above 8GB"; of iets in die trand. Nou jah, dat vond ik hier dus niet terug helaas. Ik heb 'em toch maar geüpdate. Kan nooit kwaad. :P

Maar ik denk dat ik mijn vraag dan ook wel hier kan stellen. Is het dus technisch mogelijk als ik er een IDE Controller in hang, dat ik er een 40GB schijf op kan aansluiten; op dat mobo? Dat hij niet hyperschnell kan gaan begrijp ik. :o

[ Voor 5% gewijzigd door Silent Thunder op 13-07-2003 19:45 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met een losse IDE controller kun je er zonder meer een 40GB schijf in hangen en gaat hij niet noemenswaardig trager draaien dan in een moderne PC met dezelfde klasse controller :)

Sowieso blijft de netwerkverbinding de bottleneck, maar bij een goede moderne controller die UDMA ondersteunt (willekeurig welke van CMD, Silicon Image, Highpoint of Promise, bijvoorbeeld) wordt je CPU veel meer ontlast dan bij de oude onboard controller. Voeg daaraan toe dat de snellere HDD-IDE interface de totale latencies zal verlagen en het is duidelijk dat dit een goed plan is :)

Oslik blyat! Oslik!

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 13:13
dion_b schreef op 13 July 2003 @ 22:35:
Met een losse IDE controller kun je er zonder meer een 40GB schijf in hangen en gaat hij niet noemenswaardig trager draaien dan in een moderne PC met dezelfde klasse controller :)

Sowieso blijft de netwerkverbinding de bottleneck, maar bij een goede moderne controller die UDMA ondersteunt (willekeurig welke van CMD, Silicon Image, Highpoint of Promise, bijvoorbeeld) wordt je CPU veel meer ontlast dan bij de oude onboard controller. Voeg daaraan toe dat de snellere HDD-IDE interface de totale latencies zal verlagen en het is duidelijk dat dit een goed plan is :)
compleet mee eens, zelf gebruik ik de Promise Ultra100, perfect kaartje. maar wat je er wel bij moet zeggen is dat dat oude mobo waarschijnlijk niet wil opstarten vanaf de PCI IDE kaart, dus dat je ten alle tijde een andere HD aan je normale IDE controller moet hangen.

ik weet het niet zeker, maar het is wel waarschijnlijk.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheGreatRanma schreef op 14 July 2003 @ 00:15:
[...]

compleet mee eens, zelf gebruik ik de Promise Ultra100, perfect kaartje. maar wat je er wel bij moet zeggen is dat dat oude mobo waarschijnlijk niet wil opstarten vanaf de PCI IDE kaart, dus dat je ten alle tijde een andere HD aan je normale IDE controller moet hangen.

Yep, dat zit er dik in. Maar ook al moet je vanaf de 'oude' schijf booten, zet vooral de OS op je snellere schijf. Met Linux is het simpel zat (bootpartitie op de trage disk, root en (vooral :o ) swap op de snelle, met Windows moet je'm gewoon op de andere schijf installeren (2K en later hebben daar de drivers gewoon voor ingebakken, anders van tevoren downloaden, op een schijf zetten en met F6 bij setup installeren)

Oslik blyat! Oslik!

• Silent Thunder
TheGreatRanma schreef op 14 July 2003 @ 00:15:
[...]

Wat is de reden waarom hij niet vanaf de snellere wil starten? Niet dat dat een probleem is. Op het moment zit er een oude 850Mb WD in. Die kan ik daar wel voor gebruiken dan. Maar is dat éénmalig of permanent dat hij dan vanaf de oude gaat booten?
dion_b schreef op 14 July 2003 @ 00:47:
[...]

Yep, dat zit er dik in. Maar ook al moet je vanaf de 'oude' schijf booten, zet vooral de OS op je snellere schijf. Met Linux is het simpel zat (bootpartitie op de trage disk, root en (vooral :o ) swap op de snelle, met Windows moet je'm gewoon op de andere schijf installeren (2K en later hebben daar de drivers gewoon voor ingebakken, anders van tevoren downloaden, op een schijf zetten en met F6 bij setup installeren)
Dat snap ik niet helemaal. Als je gaat booten vanaf de oude schijf, dan staat het OS toch ook automatisch op die oude schijf? Of moet ik dan het OS ook nog eens op de snellere zetten? Maar dan boot hij net zo hard naar die oude schijf en word het OS van de snellere buiten beschouwing gelaten? Dat is hoe ik het ongeveer nu zie. Ik zal het wel mis hebben...

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Silent Thunder schreef op 14 July 2003 @ 01:47:
[...]

Wat is de reden waarom hij niet vanaf de snellere wil starten? Niet dat dat een probleem is. Op het moment zit er een oude 850Mb WD in. Die kan ik daar wel voor gebruiken dan. Maar is dat éénmalig of permanent dat hij dan vanaf de oude gaat booten?
Permanent. De systeembios bepaalt waarvan geboot kan worden en dat is meestal 'C:' of 'A:' bij een dergelijk mobo. Als je 'SCSI' kunt kiezen heb je geluk want een PCI IDE controller wordt als een SCSI apparaat beschouwd door BIOS
[...]

Dat snap ik niet helemaal. Als je gaat booten vanaf de oude schijf, dan staat het OS toch ook automatisch op die oude schijf? Of moet ik dan het OS ook nog eens op de snellere zetten? Maar dan boot hij net zo hard naar die oude schijf en word het OS van de snellere buiten beschouwing gelaten? Dat is hoe ik het ongeveer nu zie. Ik zal het wel mis hebben...
Yep, je hebt het mis ;) - als we even uitgaan van de situatie in Win2K (uit je antwoord vermoed ik dat je niet een Linux guru bent). Stel je hebt een 40GB schijf waar je niet vanaf kunt booten en een +-1GB schijf waar dat wel vanaf kan...

* dion_b was een maand terug in deze situatie :z

Handigste manier om te installeren is om het systeem vanaf een bootflop te starten (dat zal sowieso moeten omdat starten vanaf CD niet gaat werken). Vervolgens naar de CDRom speler gaan en daar in x:\i386 WINNT.EXE starten. Hij zal vragen waar hij installatiebestanden naartoe moet kopieeren. Die gaan naar de enige HDD die je op dit moment beschikbaar hebt, het kleintje. Als (na een paar uur :Z ) die bestanden overgezet zijn begint de installatie echt. Win2K herkent dan wel de grotere schijf. Dan moet je die grotere schijf kiezen als installatiepad. Hij installeert vervolgens de OS op je grote schijf, maar de bootbestanden blijven op het kleintje.

Na installatie is de boel klaar- hij boot vanaf de kleine schijf maar Windows staat op de grote :)

Overigens zou ik voor een fileserver met dit mobo Win2K of evt WinNT aanraden (of Linux/xBSD als je dat aandurft). Win85/98 zijn gewoonweg niet stabiel genoeg om dagenlang aan te staan. Optimale hardware config is 64MB (4x 16MB SIMM)- ik heb de cacheable limit van de 5511 nog niet achterhaald, maar in Writeback mode is het zeker 64MB- er is kleine kans dat in Write Through hij 128MB kan cachen, maar reken er niet op...

Oslik blyat! Oslik!

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 13:13
wat je ook kan doen is (en net zo makkelijk), is Windows 98 installen op de oude HD, dan BootMagic (of een andere bootmanager) installeren. nadat je dat gedaan heb install je Windows XP of 2000 op de grote HD.

daarna geef je in Windows XP/2000 aan dat je niet de ingebouwde bootloader wil gebruiken. vervolgens stop je de bootdisk van BM erin (niet vergeten te maken!!), stel je hem in, zodat je nu van de eerste en tweede HD kan opstarten.

nu kan je het zo laten, of je kiepert Windows 98 eraf, en stel BM zo in dat ie Windows 2000 standaard moet opstarten.

zo zou ik het doen :)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheGreatRanma schreef op 14 July 2003 @ 10:10:
wat je ook kan doen is (en net zo makkelijk), is Windows 98 installen op de oude HD, dan BootMagic (of een andere bootmanager) installeren. nadat je dat gedaan heb install je Windows XP of 2000 op de grote HD.

daarna geef je in Windows XP/2000 aan dat je niet de ingebouwde bootloader wil gebruiken. vervolgens stop je de bootdisk van BM erin (niet vergeten te maken!!), stel je hem in, zodat je nu van de eerste en tweede HD kan opstarten.

nu kan je het zo laten, of je kiepert Windows 98 eraf, en stel BM zo in dat ie Windows 2000 standaard moet opstarten.

zo zou ik het doen :)
Dat gaat idd ook werken, maar 'net zo makkelijk'....

* dion_b vindt 2 OSsen en bootmanagers installeren en configgen een stuk minder simpel klinken dan eentje.... :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1