Toon posts:

XP -> win95 netwerk werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar dagen geleden heb ik op mijn HP pc een recovery gedaan omdat ik mijn pc niet meer kon opstarten. Alles werkte nog redelijk goed na de recovery, alleen werkte het netwerk opeens niet meer.

Hieronder enkele informatie over het netwerk:
Host IP: 192.168.0.1
Guest IP: 192.168.0.2

Host Subnetmask: 255.255.255.0
Guest Subnetmask: 255.255.255.0

OS Host: Win XP
OS Guest: Win 95

Status Host: 16 packets verzonden, 1 ontvangen

Netwerkkaart Host: Realtek
Netwerkkaart Guest: Belkin

Werkgroup Host: MC
Werkgroup Guest: MC

Eerst werkte alles perfect voor de recovery maar nu opeens niet meer. Ik kan wel de andere pc zien in mijn netwerklocaties, maar als ik op een map klik van de guest pc krijg ik de melding: '\\MC2\c is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Een apparaat dat op het systeem is aangesloten, werkt niet.'

Op de guest PC kreeg ik 2 keer wel de Host PC te zien (nu opeens even niet meer) maar kreeg ik de melding dat ik een wachtwoord moest invullen om de andere netwerkbron te kunnen benaderen, dit terwijl ik helemaal geen wachtwoord heb ingesteld.

Als ik kijk bij mijn Documents and Settings zie ik de volgende mappen:
- Administrator
- All users
- Eigenaar
- Eigena-1-UW-
- Eigenaar.UW-827246923F49

Dat lijkt me ook niet helemaal te kloppen. Als ik mijn computer nu opstart hoef ik ook helemaal niet in te loggen.

Heeft iemand een idee hoe ik mijn netwerk weer aan de praat kan krijgen ?

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik trouwens nog de gateway instellen op de win95/winxp bak?

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-08 20:40

ripexx

bibs

Voor een intern netwerk is het niet noodzakelijk om ee gateway intestellen. Als je de andere computer wel kan zien dat is het een rechten probleem. Kijk eens naar de rechten die gebruikers hebben. WinXp -> Win95 is iets gemakelijker qua rechten dan Win95 -> WinXp. Als je verder geen bijzondere rechten wil toebedelen kan je ook alles zo instellen dat iedereen alle rechten heeft. Die recovery cd heeft die alles gewist of is er alleen een nieuwe install overheen gegaan? Wat betreft die rare mappen, komen deze gebruikers ook voor in je gebruikers administratie van XP?

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Ripexx, ik heb een gebruikers account aangemaakt voor de laptop op mijn winxp bak en log hiermee nu ook in, maar dat maakt niks uit helaas, ik zie op mijn laptop de xp bak nog steeds niet.
Wat betreft die rare mappen, komen deze gebruikers ook voor in je gebruikers administratie van XP?
nope, daar komen ze niet in voor.. Daar heb ik alleen de accounts Johan, laptop en Gast (is inactief)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nu vreemd genoeg wel pingen naar de win95 pc, maar niet van de win95 pc naar de winxp pc. En op mijn winxp pc krijg ik wel de win95 pc te zien in de netwerklocaties(welke vreemd genoeg niet is geupdate, ik heb de naam van de pc veranderd maar ik zie nog de oude) maar ik kan er niet op komen, en op de win95 pc krijg ik de winxp pc helemaal niet te zien.

• ripexx

ripexx

bibs

Verwijderd schreef op 12 juli 2003 @ 13:16:
Ik kan nu vreemd genoeg wel pingen naar de win95 pc, maar niet van de win95 pc naar de winxp pc. En op mijn winxp pc krijg ik wel de win95 pc te zien in de netwerklocaties(welke vreemd genoeg niet is geupdate, ik heb de naam van de pc veranderd maar ik zie nog de oude) maar ik kan er niet op komen, en op de win95 pc krijg ik de winxp pc helemaal niet te zien.
Staat de interne firewall van XP mischien aan, kijk daar eens naar, dus tijdelijk alle router, firewall software uitschakelen. Als de PC's dan in et zelfde netwerk zitten moet je gewoon kunnen pingen.

offtopic:
Oja we hebben ook een edit knopje ;)

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Aarff dat was dus een van de problemen :) Ik kan nu op de guest pc nu wel de host pc zien, maar ik kan nog niet op de hostpc komen en kan ook nog niet internetten, dus daar moet ik nog even verder mee klooien..

• ripexx

ripexx

bibs

Enable de guest account eens bij XP, en zet je share op accessable for all, dan kun je direct gebruik maken van je netwerkshares. Je dient er dan wel voor te zorgen dat niet iedereen van buiten (lees: internet) toegang heeft tot jouw pc. Dit is simpel te realiseren via een firewall, of maak een gebruikersnaam aan die gelijk is aan die je gebruikt op je W9x bak. Dan de restricties van de share zo aanpassen dat alleen door jouw gespecificeerde users toegang hebben. Over internet delen hebben we een mooi verhaaltje staan ;)

buit is binnen sukkel

Pagina: 1