Ik zal ook maar eens mee gaan doen:
Ik ben atheist en technish ingesteld dus ik ben toen ik over god begon na te denken daar ook vanaf gestapt.
Ik denk niet dat er maar 1 manier is om dood te gaan, iedereen heeft andere hersenen die op andere situaties anders reageren. De een ziet een tunnel (misschien ook omdat die dat wil zien) de ander ziet en denk niks speciaals (bijv omdat hij net de andere kant uit keek toen de atoombom naast hem neer viel

).
Als atheist zijnde denk ik ook niet dat er speciale voorzieningen in je hersenen zijn voor dood gaan, aangezien dit niet zinvol is voor de voortplanting. Je hersenen kunnen en doen onder extreme omstandigheden hele vage dingen. (mensen die vaker onder de drugs zitten of paddo trips hebben gedaan weten dat heel goed

)
Het liefst zou ik gewoon rustig inslapen, lekker in bed of in een hanmat op hawaii met mijn lievelings muziek

.
Er is natuurlijk ook wel wat te zeggen voor dood vallen, parachute sprong zonder parachute zeg maar (Dan wel boven water anders word het schrapen voor iemand). Lekker nog een beetje adrenaline door die aders voor het eind (is je perceptie van de dood weer comleet anders lijkt me)
Deze discussie is ondertussen ook al een beetje afgedwaald over NA de dood dus daar doe ik dan ook maar een mee:
Ik denk dat het geloof in een god uit de oudheid afkomstig is (toen we bliksem nog niet konder verklaren enzo). Nu we steeds meer kunnen verklaren hebben we god DAAR minder voor nodig, toch zal god voorlopig wel bij ons blijven. Aan de ene kant omdat we vanaf hele jongen leeftijd geindoctrineerd worden om in god te geloven aan de andere kant omdat het geloven in iets hogers een hele troost is:
-Je leven heeft zin
-Je ziet de mensen waarvan je houdt en hebt gehouden weer terug
-Je staat niet alleen
-Je bent minder verantwoordelijk voor je eigen leven omdat je god de schuld kan geven
De mensen die niet in iets hogers geloven (en die dus niet iets hogers hebben om voor te leven) moeten het leven op een ander manier zin geven, voor mij is dat door zoveel mogelijk fun te hebben. Toch is dat al raar, waarom zou je moeite doen om je goed te voelen als je ook simpelweg NIET kan voelen? Ook een reden voor mij om geen kinderen te krijgen trouwens.
Ik zou echt niet een eeuwigheid willen leven (eeuwigheid is dat dus ook niet voordat ik geboren was??), je gaat je na een paar duizend jaar toch wel vervelen denk ik, na een paar miljoen jaar word je misschien wel zo gek dat je je eigen wereld gaat maken (copyright iemand anders

). Dat gaat natuurlijk ook weer vervelen en daar zitten we dan zonder god...
Maar dat is een beetje een ronde cirkel (ipv vierkante) zeg maar. Dat is het probleem waar iedereen mee moet zitten lijkt me, waar is het begonnen en vooral WAAROM?
Als natuurkundige: Waar kwam dat oerdeeltje vandaan waar de natuurwetten en de rest van het universum uit zijn gekomen?
Als gelovige: Is god niet ook ooit ontstaan? en als god eeuwig is waarom zou ie dan iets creeeren wat niet eeuwig is (iets wat je maakt is toch niet eeuwig?). Iets dat ook nog een lange weg moet gaan om gelukkig te worden (Jozef Rulof boeken, HELE lange weg).
Het meest logisch lijkt me dat ons bestaan het resultaat is van het kosmische toeval (maar waar dan precies dat kosmische vandaan komt

)
p.s. ei kwijt
DAMN,
* blaatbeest is blaatbeest