[DIY-boek] Dickason lezen in Engels of Nederlands?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Topicstarter
Ik ben me momenteel aan het inlezen in het wereldje van de zelfbouw-speakers, maar omdat de online informatie nogal sterk verspreid staat en niet echt een samenhangend geheel vormt ben ik op zoek gegaan naar een ouderwetse informatiebron: een boek.
Dat is imho ook handiger als naslagwerk en als je wat aantekeningen wilt maken.

Volgens diverse bronnen/sites komt het boek van Vance Dickason (Loudspeaker designing cookbook) het dichtst in de buurt van de Bijbel op het gebied van luidsprekerontwerp.
Nu is mijn vraag aan mensen die de Engelse en/of Nederlandse versie gelezen/gekocht hebben welke van beide (Engels of Nederlands) ik het beste kan bestellen. :)

Enkele argumenten die ik online gevonden heb:
*De Nederlandse versie bevat verouderde informatie: klopt niet (meer), de 2de Nl editie is gelijk aan de 6de(=recentste) Engelstalige editie.
*De Engelse termen zijn handiger als je wat wilt vragen aan andere internationale gebruikers van het boek, en je kan verwijzen naar paginanummers: lijkt me een valide argument. In hoeverre heb je dit zelf al nodig gehad als lezer van het boek?
*Nederlands is beter te begrijpen voor een Nederlandstalige: klopt natuurlijk, maar mijn kennis van geschreven Engels(als in dagelijks gebruikte taal, romans, enz...) is behoorlijk goed, maar hoe moeilijk is het technische Engels dat gebruikt wordt in het boek?

De prijs/leverbaarheid kan ook een rol spelen: de Nl versie kost +- € 33,5(gratis verzending) bij www.proxis.be . De Engelse versie is vaak uitverkocht, kost wat meer en de verzendingskosten naar Europa draaien rond de 10 €.

Tips voor sites waar ik de Engelse versie kan bestellen zijn altijd welkom. Boekenwinkels ook, maar aangezien ik uit België kom zullen jullie me daar wellicht niet echt mee kunnen helpen.

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Nederlandse versie, maar enkel omdat die beter/goedkoper verkrijgbaar is, als ik de Engelse kon krijgen voor dezelfde prijs zou ik waarschijnlijk voor die kiezen. Maar als de Engelse echt grote voordelen heeft over de Nederlandse ben ik best bereid om er wat extra in te investeren.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb zelf de Engelse versie (5de editie uit ca 1995). Een bijbel op gebied van luidsprekerontwerp zou ik het boek persoonlijk niet willen noemen. Ik mis een logische structuur.
Het lastigste onderdeel van luidsprekerzelfbouw vind ik het ontwerp van scheidingsfilters, en juist op dit gebied heeft het boek mij niet veel verder geholpen. Het zou kunnen dat de nieuwste editie op een aantal punten beter is (6de editie Engels / 2de editie Nederlands).

Als je dit boek toch wilt kopen, dan zou ik ivm verkrijgbaarheid en prijs gewoon de Nederlandse editie nemen. Als je de link volgt naar de Elektuur website zul je zien dat je ook de inhoudsopgave van dit boek kunt downloaden.

PS1: Ik zie dat de laatste versie ook een hoofdstuk heeft waarin een uitgebreid zelfbouwproject wordt beschreven. Dit miste ik in de vorige edities.

PS2: Volg deze link voor een overzicht van een aantal Engelstalige boeken op gebied van luidsprekers.

[ Voor 22% gewijzigd door CornelisJ op 12-07-2003 22:32 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
Ik heb ze beide B)
(1ste NL en 6de engels)

Maakt niks uit, eigenlijk. Het boek is zo onlogisch opgebouwd dat ze allebei even lastig te lezen zijn. Het is echt een kookboek. Dus alles staat zonder achtergrond informatie opgesomd, met een woud aan grafiekjes. De nederlandse vertaling heeft meestal ook wel het engelse woord voor bepaalde termen erbij, juist om de reden die jij noemt.

Ik zou gewoon voor de NL versie gaan, de kwaliteit van het boek zelf is dan ook beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 12-07-2003 12:26 ]

Verwijderd

Ik heb de nederlandse versie 2e editie. Ik heb er heel veel van geleerd maar af en toe word je wel meteen in het diepe gegeooid en de structuur is ook niet altijd even logisch. Maar als je neit te lui bent om een hoofdstuk 3x te lezen om het echt te begrijpen of om af en toe eens een stuk terug te bladeren om je geheugen op te frissen over iets wat even vluchtig voorbij kwam in een eerder hoofdstuk maar wel de basis is voor iets in een later hoofdstuk.

Over de termen. Voor de termen die je kent is engels logischer maar er zijn er denk ik wel meer die je neit kent en dan kun je ze in het nederlands toch thuis brengen. Voor de rest zijn de engelse en nederlandse versie indentiekaan informatie neem ik aan ;)

Verder ben ik wel te spreken over het boek, ik zou het wel aanraden.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Topicstarter
Bedankt voor jullie opmerkingen, de Nederlandse editie is besteld. :)

Wat vinden jullie voor het overige nog boeken/auteurs waar jullie wat aan gehad hebben?

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
[rml]Lampje in "[ speaker]Raveland wel betrouwbaar en goe"[/rml]

2 jaar oud die post, maar nog steeds geldig (behalve dat er een vertaling is van de 6de editie ondertussen :P )

Er zijn ook veel duitse boeken te koop op ebay.de, maar die zijn (duh :P ) in het duits. Vaak zijn het wel goeie.
Het boek van colloms is ook wel leuk om te lezen (de stijl van scrhijven staat mij niet aan...te weinig concrete info.) Wel reteduur btw.

Als je de theorie in wilt duiken: Beranek, olson, pierce, benson (niet meer te krijgen), de loudspeaker anthologies van de AES.
Je moet dan niet bang zijn voor een beetje veel wiskunde (op academisch niveau). Ze duiken allemaal in de acoustische theorie. Dus (heel kort door de bocht) waarom een box helpt bij een luidspreker en _wat_ een box nou precies doet. Het boek van Beranek bijvoorbeeld geeft equivalentmodellen van "dynamische luidsprekers". Dat is zegmaar de theorie waarop thiele en small hebben voortgeborduurd en wij dus nu met T/S parameters werken. Niet interessant als je alleen luidsprekers wilt bouwen, maar wel als je je wilt verdiepen in de achtergrond.
Ik heb me gestort op acoustics van Beranek, maar de wiskunde is me toch wat te pittig.

Wat wel een heel mooi boek is om te lezen is het master handbook of acoustics door F. A. Everest. Geen wiskunde, maar wel een heleboel uitleg. Echt mooie achtergrond info en niet duur (38 dollar meen ik)
Hier wat info over de boeken:
http://www.audioxpress.com/bksprods/index.htm
En uiteraard heeft amazon nog veel meer info over deze boeken (audioxpress geeft de isbn nummers, dus da's handig :P )

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 14-07-2003 22:58 ]

Verwijderd

Wat wiskundige/natuurkundige achtergrond over geluid is ook wel op het net te vinden:
http://www.silcom.com/~al...ain/Physics_of_sound.html echter het is academische kost (ik heb je gewaarschuwd :)) Oh ja de hoofdsite is ook de moeite waard: http://www.silcom.com/~aludwig/
Pagina: 1