Toon posts:

lichtsnelheid + relativiteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb even nagedacht over het feit dat de lichtsnelheid nog steeds de relatieve snelheid is van 2 deeltjes die met bijna de lichtsnelheid bewegen, en ik bedacht me ineens dat elk deeltje misschien zijn /haar tijd alleen in relatie met andere deeltjes kan meten, en dat alleen kan als de deeltjes niet oneindige (lees ze verwijderen zich met meer dan lichtsnelheid) afstand tot elkaar hebben,
misschien een ideetje of gewoon iets enorms vaags?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op dinsdag 28 november 2000 03:41 schreef [YR]paladin het volgende:
ik bedacht me ineens dat elk deeltje misschien zijn /haar tijd alleen in relatie met andere deeltjes kan meten, en dat alleen kan als de deeltjes niet oneindige (lees ze verwijderen zich met meer dan lichtsnelheid) afstand tot elkaar hebben,
hmm is wel een beetje vaag.

want wat heeft de afstand tussen twee deeltjes te maken met de snelheid waarmee ze zich ten opzichte van elkaar bewegen?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

sneller als het licht is in onze ruimte niet mogelijk.

Net zoals het in een 2 dimensionaal vlak niet mogelijk is on ergens overheen te gaan.

Er is maar 1 ruimte waar sneller dan het light mogelijk is, met stabiele atomen.
1 ruimte dimensie, en 3 tijddimensies.

beetje moeilijk voor te stellen, maar probeer maar eens :)

(Oh ja, zoek ook eens naar Max Tegmark of Schwarz en Susskind... die mannen hebben ook interesante theorieen.)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Topicstarter
ja dat bedoel ik ongeveer denk ik, mijn punt is dat de afstand tussen elk deeltje gelimiteerd blijft en dat daarom en daardoor de tijd relatief is.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
ik heb even nagedacht over het feit dat de lichtsnelheid nog steeds de relatieve snelheid is van 2 deeltjes die met bijna de lichtsnelheid bewegen
Dit is niet waar. Een deeltje dat in 1 stelsen met de lichstenheid beweegt gaat in ieder stelsel met de lichtsnelheid. Kijk maar naar de formules voor het optellen van relativistische snelheden (heb ik al ergens gepost).

Virgol

Verwijderd

Topicstarter
ah
en als 2 deeltjes (fotonen bijv) met de lichtsnelheid van elkaar af bewegen hebben ze dan nu wel of niet nog steeds de lichtsnelheid als onderlinge snelheid?

Verwijderd

Sneller dan het licht is theoretisch mogelijk

Er zijn waarschijnlijk zelfs deeltjes die niet langzamer dan het licht kunnen

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:18
Hmmmm, ik heb hier ook wel een beetje over zitten nadenken...

DIT IS EEN KORTE UITLEG!!!

Zoals bekend bezit licht eigenschappen van golven en eigenschappen van deeltjes....

Je ziet een straaljager door de lucht vliegen en deze gaat sneller dan het geluid.
Als je je oren dicht zou doen en ze zouden je vragen: Waar is de straaljager nu?, dan zal je een plek aanwijzen waar de straaljager al lang voorbij is.
(de straaljager hoeft hiervoor niet eens perse sneller te gaan dan het geluid, maar dit is wel een bekend voorbeeld..., ook zou je hierbij in de straaljager zelf een vertraging opmerken...)

Nu een gedachtenexpiriment... een voorwerp met een grote massa beweegt zich met een snelheid groter dan het geluid door een omgeving waar geen zwaarte kracht is, verder is er nog iets vreemds aan de hand, want het voorwerp ondervind geen luchtweerstand, maar er is wel lucht om het voorwerp heen, ofwel, voor het voorwerp is te gedachte even geen lucht maar om het voorwerp heen wel.

Het voorwerp zal een beetje gravitatiekracht uitoefenen op de lucht om het voorwerp heen..., waardoor er energie overgedragen wordt en de lucht in luchte trilling zal worden gebracht zodat er wat geluid ontstaat, als jij echter in de buurt zou zijn zou je dat pas horen als het voorwerp al weer wat verder op was...

Stel nou dat licht zoals wij dat waarnemen alsware deze trilling was, maar dan plaatsvindend in allerlei minescule deeltjes die rondvliegen in de ruimte, veroorzaakt door een of meerdere voorwerpen of deeltjes die op hoge snelheid voorbij vlogen.
Als deze snelheid van zŽon deeltje hoger zou zijn dan de lichtsnelheid zou het zelfde effect als bij geluid kunnen optreden en zou het dus zo kunnen zijn dat voorwerpen wel degelijk in staat zouden kunnen zijn om sneller dan de lichtsnelheid, dit zouden we echter niet meer waarnemen...

Verwijderd

Xeldiablo >>>

Dat wij een straaljager pas horen als ie al lang al weg is dat komt niet per se omdat ie sneller gaat dan het geluid. Dat komt doordat het geluid met 340 m/s gaat. Wanneer het geluid ons bereikt vanuit een bepaald punt dan is die straaljager daar niet meer. Als ik langs jou ren en naar je roep gebeurt hetzelfde alleen is het verschil in plaats van mij tussen het moment dat ik roep en jij het hoort verwaarloosbaar.

Bij licht gebeurt exact hetzelfde. Jij ziet een straaljager ook op een plaats waar hij eigenlijk al niet meer is. Op het moment dat het licht jou ogen bereikt is de straaljager in weze al een stukje verder.

Kijk eens naar de sterrenhemel. Menig ster aan de hemel bestaat al niet meer. Maar het licht dat miljoenen/miljarden jaren geleden werd uitgezonden toen die ster nog bestond dat bereikt nu pas je ogen.

Je kijkt eigenlijk altijd eene beetje in het verleden.

Paldin >>>
en als 2 deeltjes (fotonen bijv) met de lichtsnelheid van elkaar af bewegen hebben ze dan nu wel of niet nog steeds de lichtsnelheid als onderlinge snelheid?
Inderdaad. Leuke hè?

Cronus >>>
Sneller dan het licht is theoretisch mogelijk
Er zijn waarschijnlijk zelfs deeltjes die niet langzamer dan het licht kunnen
Er is geen enkele aanwijzing dat deze deeltjes ook echt bestaan. Ze zouden wellicht theoretisch mogelijk zijn en wanneer ze dat zijn dan hebben ze als ondergrens de lichtsnelheid. Langzamer zouden ze dan niet kunnen.

Verwijderd

Apoc2, dat zei ik toch ook(over die deelthe dat ze WAARSCHIJNLIJK bestaan)

• XElD
(de straaljager hoeft hiervoor niet eens perse sneller te gaan dan het geluid, maar dit is wel een bekend voorbeeld..., ook zou je hierbij in de straaljager zelf een vertraging opmerken...)
Xeldiablo >>>
Dat wij een straaljager pas horen als ie al lang al weg is dat komt niet per se omdat ie sneller gaat dan het geluid. Dat komt doordat het geluid met 340 m/s gaat. Wanneer het geluid ons bereikt vanuit een bepaald punt dan is die straaljager daar niet meer. Als ik langs jou ren en naar je roep gebeurt hetzelfde alleen is het verschil in plaats van mij tussen het moment dat ik roep en jij het hoort verwaarloosbaar.

Bij licht gebeurt exact hetzelfde. Jij ziet een straaljager ook op een plaats waar hij eigenlijk al niet meer is. Op het moment dat het licht jou ogen bereikt is de straaljager in weze al een stukje verder.

Kijk eens naar de sterrenhemel. Menig ster aan de hemel bestaat al niet meer. Maar het licht dat miljoenen/miljarden jaren geleden werd uitgezonden toen die ster nog bestond dat bereikt nu pas je ogen.

Je kijkt eigenlijk altijd eene beetje in het verleden.
Zoals al vermeld, wist ik dat wel, maar die met mach » 1 overvliegende straaljager is een bekend voorbeeld...

Verwijderd

Cronus
Apoc2, dat zei ik toch ook(over die deelthe dat ze WAARSCHIJNLIJK bestaan)
Dat zei ik dus niet. Die deeltjes bestaan helemaal niet WAARSCHIJNLIJK. Die deeltjes bestaan waarschijnlijk niet. Intensief zoeken naar zulke deeltjes heeft nooit iets opgeleverd. Ook zijn er geen theoriën die het bestaan van zulke deeltjes voorspellen. Dus het is onzin om te zeggen dat die dingen waarschijnlijk bestaan.

Xeldiablo >>>
Zoals al vermeld, wist ik dat wel, maar die met mach » 1 overvliegende straaljager is een bekend voorbeeld...
Ja, dat begrijp ik. Maar wat is nou je reacte tov mijn "op- en aanmerkingen" op je theorie. Daar draait het allemaal om toch?

• XElD
Theorie, ach, het is meer een idee dat bij licht wel eens hetzelfde effect als bij geluid kan optreden...

Verwijderd

Een theory is een idee

• XElD
ja, maar dan wel iets vager....
Pagina: 1