Xeldiablo >>>
Dat wij een straaljager pas horen als ie al lang al weg is dat komt niet per se omdat ie sneller gaat dan het geluid. Dat komt doordat het geluid met 340 m/s gaat. Wanneer het geluid ons bereikt vanuit een bepaald punt dan is die straaljager daar niet meer. Als ik langs jou ren en naar je roep gebeurt hetzelfde alleen is het verschil in plaats van mij tussen het moment dat ik roep en jij het hoort verwaarloosbaar.
Bij licht gebeurt exact hetzelfde. Jij ziet een straaljager ook op een plaats waar hij eigenlijk al niet meer is. Op het moment dat het licht jou ogen bereikt is de straaljager in weze al een stukje verder.
Kijk eens naar de sterrenhemel. Menig ster aan de hemel bestaat al niet meer. Maar het licht dat miljoenen/miljarden jaren geleden werd uitgezonden toen die ster nog bestond dat bereikt nu pas je ogen.
Je kijkt eigenlijk altijd eene beetje in het verleden.
Paldin >>>
en als 2 deeltjes (fotonen bijv) met de lichtsnelheid van elkaar af bewegen hebben ze dan nu wel of niet nog steeds de lichtsnelheid als onderlinge snelheid?
Inderdaad. Leuke hè?
Cronus >>>
Sneller dan het licht is theoretisch mogelijk
Er zijn waarschijnlijk zelfs deeltjes die niet langzamer dan het licht kunnen
Er is geen enkele aanwijzing dat deze deeltjes ook echt bestaan. Ze zouden wellicht theoretisch mogelijk zijn en wanneer ze dat zijn dan hebben ze als ondergrens de lichtsnelheid. Langzamer zouden ze dan niet kunnen.