Draaitafel elementen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.863 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52220

Topicstarter
Aan het einde van de zomervakantie wil ik nog een tweede technics sl-1200 mk2 halen. Voor dat ding moet ik natuurlijk nog een element kopen. Stanton vind ik eerlijkgezecht brakkies, en de tonar banana vind ik niet echt zo mooi klinken. Ik heb gehoord dat Ortofon elementen een goed geluid geven. Voor die draaitafel denk ik dat ik een Ortofon Concorde Pro ga kopen. Maar mijn vraag is: overal zie ik dat ie goed is voor scratchen, maar is ie ook goed voor gewoon lang platen spelen? Ik mix er nl. mee, heel af en toe een scratchje voor de lol.
Of moet ik dan een ander Ortofon model hebben? Een perfect element hoeft het niet te zijn, maar het moet wel goed klinken. Beter dan de tonar banana iig.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 52220 op 12-07-2003 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Bij ortofon heb je de mazzel dat ALLE NAALDEN (van Ortofon that is) op dit element passen. De Pro-naald (spherisch) is uitstekend voor het mixen MAAR als je ook nog es lekker wilt luistere dan kun je er zonder problemen de naald van de Night Club E (elliptisch) opschuiven ;)

Overigens zijn de Concorde Pro en de Banana voor de volle 100% identiek (Ortofon produceert deze gewoon voor Tonar).

[ Voor 23% gewijzigd door Flake op 12-07-2003 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oh, ik vond de geluidskwaliteit van de tonar banana ten opzichte van een stanton al-500 nogal teleurstellend. Kraakt een beetje enzo, die stanton klinkt veel voller. Met een concorde zou ik dezelfde geluidskwaliteit krijgen dus bedoel je?

En wat zijn nou de praktische verschillen tussen een spherische naald en een eliptische naald? Beide ben ik tegengekomen in normale platenspelers, tegen lang spelen moeten ze dus iig kunnen (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

een sferische naald is als je er rond het punt waar hij contact heeft met de plaat rond als je een door snede maakt...
Deze naald vorm is er sterk en vrij slijt vast.

De eliptische naald, benadert de vorm van de snijbeitel veel beter. De lange zijde van de naald staat dwars op de groef. Hierdoor zoude dus veel meer kleine details weer gegeven kunnen worden.. echter om dat het contact punt veel kleiner is is de naald slijtage ook veel hoger...

Voor scratchen is mij altijf vertelt om een sferische naald te gebruiken (ooit geinformeerd naar noiit zelf gedaan) en voor het mooi afspelen een eliptische... Als het eerste klopt zou ik dus opzoek gaan naar een element waar beide naaldvormen voor verkrijgbaar zijn...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aha, dat verklaart dat een tonar banana niet zo mooi klinkt, die is nl. spherisch.

Ortofon Concorde DJ E

http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=3785

een eliptische naald voor een redelijke prijs, lijkt me een prima ding. Wat zeggen jullie? anders ga ik gewoon voor deze. De prijs van de night club e vind ik net iets teveel van het goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dan pak je toch de OM Night Club E? (Hetzelfde element in een headshell uitvoering)
Bij een Technics wordt al jaren lang een headshell bijgeleverd ;)

Overigens moet ik er ff bijzeggen: De Concorde Pro is 1 van de betere elementen en is vrijwel op alle punten beter dan een Stanton (en al helemaal op geluidskwaliteit). Dus wellicht heb je een Banana gehoord die versleten is, verkeerd afgesteld, brakke geluidsinstallatie o.i.d. Want met het element zelf is niks mis mee. Koop bijvoorbeeld maar die OM Night Club E met een Pro-naaldje en kijk maar of het geluid werkelijk zo brak is als je had gedacht.

[ Voor 13% gewijzigd door Flake op 12-07-2003 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22802

Ortofon is inderdaad het beste en meest gebruikte elemente merk! Ik ben zeer tevreden met mijn redelijk eenvoudige Ortofon element

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46060

Anoniem: 22802 schreef op 12 juli 2003 @ 11:59:
Ortofon is inderdaad het beste en meest gebruikte elemente merk! Ik ben zeer tevreden met mijn redelijk eenvoudige Ortofon element
Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik zweer zelf bij mijn stantons (Groovemaster) en die vind ik persoonlijk toch beter dan een Ortofon.

De meeste gasten die ik ken gebruiken trouwens gewoon die blauwe Stanton blokjes (500mk2).

Naar wat ik gehoord van gasten die Shure naalden gebruiken dan moeten dat toch echt de topnaalden zijn, maar daar weet ik zelf niets over heb er nog nooit één mogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar wat zeggen jullie nou van de Ortofon Concorde DJ E? Heeft er iemand goeie ervaringen mee? Op dat element zit ik namelijk te aazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vash, het kan best dat mn bananepimel een beetje versleten is. Ik heb em niet extreem gebruikt ofzo, ook niet eens zo veel mee gedraaid. Maar toen ik mn Gemini PT-2400 kocht [miskoop], zat de arm scheef. Hierdoor stond het element een beetje gedraaid om zn y-as als je van voren kijkt. Ik vond dit al vreemd, en later zag ik de technics sl, waar ie gewoon kaarsrecht stond. Die gemini arm heb ik wel gefixed nu, maar toch had dat element een tijd gedraaid in die scheve positie. Je zag uiteindelijk ook die naald opzij zakken. Waarschijnlijk is ie dan ook vanzelf eliptisch geworden :P maar dan in de verkeerde eliptische vorm. Later had ik dat naaldje weer rechtgezet door het element er ondersteboven in te zetten, met een pincet dat ding rechthouden en met een soldeerbout dat naaldje warm maken zodat de lijm smolt. Toen bleef ie weer recht staan :D. Mn ouwe stanton 500 heb ik ook op die manier gefixed, naaldje stond ook een beetje scheef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54325

ik zweer ook bij de ortofon concorde pro, een lekkere subtiele naald die lekker slijtvast is.

Bij intesief gebruik hoef je de naald maar 1 keer in het jaar te vervangen.

Voor mij niks aders aan mijn technics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jah, in principe is dat ding wel lekker stabiel enzo, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een spherisch naaldje dat nou net iets beter klinkt. Die Ortofon Concorde DJ S lijkt me wel interessant, vergeleken met de night club S kan ie iets minder massa aan [2-4] freq bereik van 20-20000, en channel balance op 1 khz is 2.0 dB ipv 1.5 bij de night club s. scheelt iets van 22 euro in prijs [concorde dj s = 77, concorde night club s = 98]

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 52220 op 12-07-2003 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 17:54

w00Dy

Make soap, not war

Ik ben erg blij met mijn Shure M44-7, zeer stabiele naald, weinig slijt, hoge output.

Imo beter als ortofons
Pagina: 1