Toon posts:

Wie houdt zich bezig met capturen en wat is je compressie

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wel eens nieuwsgierig of er hier ook mensen zijn die zich bezig houden
met capturen van (tv) beelden.

Ook ben ik nieuwsgierig wat bij het coderen met welke compressie optie dan
ook het beste resultaat geeft.

Ikzelf ben een doorgewinterde videoclip liefhebber, deze rip ik met een dc10
van Pinnacle. Het opgenomen ruwe beeldformaat, vaak dan gauw bijna 1 gigabyte groot (bij 3000 kb/s beeld, wil makkelijk op mijn duron 800mhz=2e pc), zet ik dan eerst om naar een avi zodat ik in Studio 7 er nog allerlei fratsen mee kan uithalen, zoals titels en andere toevoegingen. Het gehanteerde beeldformaat wat ik gebruik is dan 384x288 bij 25 fps.

Hieruit komt een file van rond de 200 mb, dan neem ik een bitratecalculator er bij en ik wil het zo dat elke videoclip ongeveer 40mb groot wordt. Virtual Dub er overheen met een divx codec en voila, perfect videoclip ( jammer alleen van al die gore zooi in beeld bij de muziekzenders). Meestal is het een divx clip van 1300 - 1600 kb/s beeld en 160kbs geluid (mp3 layer).
edit:
Moet er wel even bijzeggen dat ik deze videoclips alleen verzamel voor mezelf

Wat is jullie rip / compressie methode voor wat je zoal graait van tv of camera ?
Zijn er misschien tips om het beeld te verbeteren, en de file te verkleinen ?
Sommigen zetten de fps op 15 ipv 25.

Ik hoor ook wel eens mensen zeggen dat de dc10 niet op volle rip kan werken en dat ie frames dropt bij bv 3000 kb/ps. Uit ervaring heb ik geleerd dat de dc10 alleen frames dropt als de bron verrot is ( bv. een kreukel in een videoband).
Voor de rest ript ie alles perfect evenals het geluid.

De aansluiting zit overigens als volgt :
Antenneversterker, de antenne kabel aangesloten op een stereo videorecorder, via de scart out naar de video ingang van de dc10 en naar de audio ingang van de soundblaster awe64 (jaja oudje :) ). Werkt bellisimo..

:) :)

edit:
weet iemand ook hoe je gewoon stukken beeld kan wegsnijden (bv die scrolbalken op de muziekzenders) en zo ja welk programma is hiervoor dan handig, ik weet niet of het mogelijk is met Studio 7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 01:20 ]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 17:52
Met virtualdub kun je croppen (stukken van boven/onderkant en zijkanten afknippen) , doe gewoon ctrl+f (filters) en kies contrast/brightness uit.. Pas daar niks aan qua waardes als je dat niet wilt/niet nodig is en daarna kun je onderaan de knop cropping selecteren.

Zoals je denk ik wel zal weten moet je er rekening mee houden dat de hoogte en breedte een meervoud van 8 moet zijn als je met DivX comprimeert.

[ Voor 7% gewijzigd door Occy74 op 12-07-2003 01:39 ]

Systeem Specs

• Occy74
M'n dubbelpost dan maar gebruiken om nog wat nuttigs neer te pleuren.

Heb zelf ook een hele tijd met een DC10+ gecapped voor eigen gebruik, maar heb sindskort een digitale satkaart in mn pc aangesloten op satreceiver en de kwaliteit is tig keer strakker dan wat de dc10 kan produceren.

Momenteel neem ik dus op met de digisatkaart in 720x576.
Heb hier een videoclip van 4:29min die 141mb is, dat is in mpeg2 dvd kwaliteit.

Met Womble MPG2vcr haal ik de oninteressante stukken eruit als het bv iets anders is dan een videoclip zodat ik 1 mpeg2 file overhoud die ik daarna importeer in Pinnacle Studio 8, even de scenes laten detecteren, mn intro filmpje toevoegen aan de timeline, scenes vd desbetreffende clip erbij, eventuele video-overgangen ertussen en meestal een "fade to black" er achteraan.

Dan de gemaakte clip openen met Virtualdub en compressen met divx en mp3 audio.
Bitrate-calculators doe ik niet aan want dat vind ik niet interessant :)
Clips die ik zelf wil bewaren compress ik op divx 4000kbps (jaja ik weet het, is teveel maar boeit me niet) en clips die ik eventueel online wil gooien worden met 1000kbps gecomprimeerd.

Phew, eindelijk klaar met dit getik, CAPTIME! :9

[ Voor 199% gewijzigd door Occy74 op 12-07-2003 01:51 . Reden: quote ipv edit ]

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Occy74 schreef op 12 juli 2003 @ 01:38:
Clips die ik zelf wil bewaren compress ik op divx 4000kbps (jaja ik weet het, is teveel maar boeit me niet) en clips die ik eventueel online wil gooien worden met 1000kbps gecomprimeerd.

Dank je overigens nog voor de tip met Virtual Dub, echt een handige optie zo,
die ik dus nog net even niet wist. :) :)
4000 kb/s beeld voor een divx is wel errug overdreven, of je nu 4000 neemt of
2000 kb/s dat verschil zie je haast niet bij een divx. De videoclips die ik maak
zijn meestal tussen de 1300 en 1600 kb/s en 160 kb/s geluid.

Verwijderd

TVCapturekaartje (BT878-based) -> 720x576@25 YUV2 capture -> YuvHuff onthe-fly compressie (hardwarebased ivm BT878).
Recompressie/resize naar DivX3.11/Xvid dualpass of Mpeg2 SVCD (afhankelijk waar ik wil dat hij nog op speelt).

Wel goed deinterlacen/resizen naar 16/32 formaten en bij muziek gewoon 44KHz voor videobanden bij 128Mbps+5VBR
Ik heb alleen een tijdje een videorecorder gehad die een stoorsignaal gaf ivm instabiele kop, maar dat kon je met een CoolEdit audiofilter flink weg krijgen (nu opgelost door een andere kop).

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 02:38 ]

• Occy74
Verwijderd schreef op 12 juli 2003 @ 02:19:
[...]

Dank je overigens nog voor de tip met Virtual Dub, echt een handige optie zo,
die ik dus nog net even niet wist. :) :)
4000 kb/s beeld voor een divx is wel errug overdreven, of je nu 4000 neemt of
2000 kb/s dat verschil zie je haast niet bij een divx. De videoclips die ik maak
zijn meestal tussen de 1300 en 1600 kb/s en 160 kb/s geluid.
Geen dank.. :) En denk da'k binnenkort toch overschakel op 2000kbps voor mn eigen clips ja want ruimte wordt al minder ondanks mijn 2x120GB :p

Systeem Specs

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-08 14:04

Tachyon

pop the glock

Pinnacle PCTV Pro, compressie bij capturen is meestal HuffYUV, als ik voldoende schijfruimte heb. :)

Zo niet, dan PICVideo MJPEG-codec op kwaliteit 19.

Resolutie 768x576 mbv iuVCR en tweaked WDM-drivers. Vrijwel zonder uitzondering 0 frames dropped. :)

Daarna VirtualDub in Direct Stream Copy om de reclame eruit te knippen, en dan Xvid Quality-based op 95%. De-interlace filter.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:10
Ik cap met mijn video in op mijn leadtek geforce 4 ti 4400 vivo. Hiermee kan ik redelijke kwaliteit tv/film en alles wat ik aansluit op de compsite/svideo cappen.

Ik cap niet echt om vette kwaliteit te halen, meestal stukje van tv programma wat ik nog welles wil zien, geen hq videoclips ofzo. Ik cap meestal in xvid 1000 of 900bps en met pcm geluid, daarna zet ik dat op in mp3 160 of 128kbps omdat als ik direct lame mp3 decoder gebruik krijg ik nog welles sync problemen.

Ik gebruik welles virtual dub om te cappen, tegenwoordig alleen nog maar winfast pvr, proggie van leadtek. Werkt supersimpel met zelfde resultaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Novah op 12-07-2003 03:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tachyon schreef op 12 July 2003 @ 03:14:
Pinnacle PCTV Pro, compressie bij capturen is meestal HuffYUV, als ik voldoende schijfruimte heb. :)

Zo niet, dan PICVideo MJPEG-codec op kwaliteit 19.

Resolutie 768x576 mbv iuVCR en tweaked WDM-drivers. Vrijwel zonder uitzondering 0 frames dropped. :)

Daarna VirtualDub in Direct Stream Copy om de reclame eruit te knippen, en dan Xvid Quality-based op 95%. De-interlace filter.
Handige van Studio dat je bij de dc10 krijgt is dat je daar voortijdig al alle reclame uithaalt, maar goed, er zit meestal geen reclame in het midden van een videoclip.
Wat overigens wel kloten is, is dat ik het zaakje draai onder windows Me. Nu is Windows Me het best compatible met de dc10 en studio7, maar je zit wel met de fat32 indeling, met max filesize van 2 gig (getver :( ), en dat levert wel eens problemen op als ik meer dan 45 minuten beeld wil omzetten in een avi onder Studio. Krijg je weer van die losse stukken. :/

Overigens het is best wel laat :Z :z O-)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Ik Cap direct met VirtualDub 5.x naar XViD 1-pass quality compressed 85%...
En met radium mp3 codec standaard 192 kbps :)

VirtualDub vind ik qua editen van video ook echt geweldig.. dankzij de plugins voldoet dit aan al mijn eisen!

57696520646974206c65657374206973206e657264

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:53
voor high quality; >:)
pctv pro 720*576 met xl codec gaat in de 10 tallen gigabytes :(
maar beeldkwaliteit is super 8) niet van het echte tv beeld te onderscheiden
omzetten in Xvid 2 passes en mp3 (doe ik met virtualdub en lame) bitrate is meestal verschillend ligt aan de tijdsduur. Uiteindelijke reso 576 320 voor breedbeeld en 512 384 voor gewoon

normal quality
windvr 640*480 (4:3 ratio) direct in mpeg 2 (paar gigabyte)
hogere reso dan 720 480 (geen 4:3 dus zwarte balken) kan mijn systeem niet aan
1: editen met womble mpegeditor voor reclame zooi eruit te krijgen!
2: omzetten in Xvid 2 passes en mp3, bitrate ligt ook hier aan de tijdsduur.
Uiteindelijke reso 576 320 voor breedbeeld en 512 384 voor gewoon

Low quality
Iuvcr 384*288 direct in divx 525kbps en mp3 in 64 kbps
leuk om vlug even iets om te nemen en geen zin om alles om te moeten zetten

Meestal wil ik iets bewaren en heb meestal te weinig schijfruimte dus word het normal quality er gaat wel wat beeldkwaliteit verloren maar dat moet ik dan maar voor lief nemen.
Maar het word hoog tijd voor een nieuwe pc want de 1ghz van mij is te langzaam
voor het omzet werk, virtualdub is 3x zolang bezig met encoderen dan de werkelijke tijd van de film !
dus 2 uur filmpje is 6 uur doe je ook nog 2 pass xvid zit je al op 12 uur :(
ben dus benieuwt als ik nu een nieuwe 3 ghz pc heb, ik dan 2 pass xvid in 4 uur klaar ben of lukt dat niet :?
Voor high quality kan ik ook nog iuvcr gebruiken met een andere lossless codec
maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad
Tijdens dit moment van schrijven is mijn pc aan het omzetten dus heb het erg druk :Y)

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 12:05
Occy74 schreef op 12 July 2003 @ 01:38:

...
Met Womble MPG2vcr haal ik de oninteressante stukken eruit als het bv iets anders is dan een videoclip zodat ik 1 mpeg2 file overhoud die ik daarna importeer in Pinnacle Studio 8, even de scenes laten detecteren, mn intro filmpje toevoegen aan de timeline, scenes vd desbetreffende clip erbij, eventuele video-overgangen ertussen en meestal een "fade to black" er achteraan.

Dan de gemaakte clip openen met Virtualdub en compressen met divx en mp3 audio.
Bitrate-calculators doe ik niet aan want dat vind ik niet interessant :)

Ik dacht dat virutaldub geen mpeg2 ondersteunde? Of loop ik nou alweer achter...

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:53
Je loopt achter :P, Virtualdubmod ondersteund het namelijk

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bij mij telt maar 1 ding: hoge kwaliteit.

Aangezien ik tientallen (of honderd ofzo) VHS banden wil omzetten naar DVD, en ik ook nog wel eens een filmpje van TV wil cappen, en ook nog een DV camcorder heb, heb ik besloten alles op DV kwaliteit te doen. Voor het "ouderwetse" analoge werk (VHS, TV) heb ik een Canopus ADVC-100 gekocht. Niet goedkoopt (375 euro), maar wel heel erg goed. Het is een kastje dat analoog signaal (s-video)+geluid realtime omzet naar een DV stream. Dat analoog signaal komt dan van een S-VHS recorder die naast de PC staat, en dus ook dienst doet als TV tuner. Dat capture ik dan met Premiere. Het levert dan een bestand van enkele 10-tallen Gigabytes op, maar de kwaliteit is super. Absoluut geen verschil met het origineel (wat had je anders van DV verwacht)? En een ander voordeel is: je CPU heeft geen ruk te doen :) Gewoon 2 uur lang een DV stream naar je harddisk kopieren is toch wel erg makkelijk voor een CPU. Zou je dat via een tv-in kaartje doen, dan moet er softwarematig gecodeerd worden wat veel CPU kracht en kwaliteit kost.

Cappen van de DV camcorder gaat direct in Premiere, zonder de Canopus dus. Hierna edit zonodig het materiaal, en laat Premiere er een elementary MPEG2 stream van coderen (M2V en M2A). Deze laadt in dan in Dazzle DVD Complete, alwaar ik er een DVD van maak, al dan niet met of zonder menu's.

Nou zou je kunnen zeggen: is dit niet een beetje ingewikkeld? Nee, niet als je kwaliteit wilt. Video-in kaarten zuigen m.i. en leveren geen DV stream. Premiere kan (nog) geen DVD's authoren. Pinnacle Studio (die ik ook nog heb) weer wel, maar de stabiliteit, kwaliteit en snelheid daarvan zuigen weer. Dus gebruik ik gewoon 2 pakketten die voor mij uitblinken in hun doel: Premiere om te cappen en te editen, en DVD Complete om te authoren. Soms wil ik de AVI van Premiere ook nog wel eens coderen met Cinema Craft, maar de kwaliteit van de Premiere codec is toch zeer hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 12-07-2003 16:49 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:46

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 00:25:
Het gehanteerde beeldformaat wat ik gebruik is dan 384x288 bij 25 fps.
Minder dan 640*480? Gadver :P :+
De aansluiting zit overigens als volgt :
Antenneversterker, de antenne kabel aangesloten op een stereo videorecorder, via de scart out naar de video ingang van de dc10 en naar de audio ingang van de soundblaster awe64 (jaja oudje :) ). Werkt bellisimo..
De AWE64 idd een geweldige kaart om audio op te nemen. Het is dat mijn nieuwe mobo geen ISA slot meer had...

Hoe ik in het begin capturede (is dat een werkwoord :? :+) :

Windows media video V2 met een resolutie van 320*240 @ 25fps (schaam schaam), kwam in de buurt van de mindere MPEG1 files die ik had gedownload. Zeg maar gerust bagger. Wel met virtualdub, al heb ik ook een aantal videoclips met Windows Media Encoder opgenomen...

Hoe ik tot voor zeer kort capturede :

640*480 @ 25fps met VirtualDub. Codec : Picvideo MJPEG @ quality 19/20. Gaf soms echt goede resultaten, nu ik erop terugkijk heb ik op heel sommige rips daadwerkelijk de kwaliteit van DVD.DivX rips gehaalt.

Maar daar is vandaag verandering in gekomen :P

Tot voor kort deed ik alles nog met een voor de rest wat oudere comp, waarbij vooral het mobo telt : Intel 440BX en Via 694x/686B-based mobo's waren dat. Probleem daarmee is de PCI bandbreedte... Daarom kreeg ik het zaakje niet boven de 640*480 uit.

Nu heb ik een SiS748 mobo (ASrock K7S8XE), ben tevens sinds kort overgestapt op Windows 2000 (jawel, alles hiervoor was nog op Win98) en ontdekte dat de drivers van mijn tvkaart zachtjes gezegt ruk zijn onder Win2K.

Pinnacle PCTV Rave...

Met de drivers van Pinnacle kan deze kaart niet op een hogere resolutie dan 384*288 oid capturen. Gewoon zuigdrivers. Met sommige oudere drivers gaat het nog half, of drivers voor NT4, maar uiteindelijk krijg je gewoon bagger beeldkwaliteit, of geen hoge captureresolutie, of een onstabiele zooi. De oude drivers voor Win98 waren nog prima...

Vandaag heb ik dus betere drivers gevonden voor m'n PCTV Rave. Tevens heb ik m'n 40GB HD waar haast niks opstaat (jawel, 40GB is veel voor mij) aan m'n comp gehangen, en nu kan ik capturen in 720*576 met huffyuv. En dat is een stuk relaxter. Ik had al eerder met die instelling gecaptured, maar dat ging meestal mis door een waanzinnig aantal framedrops. Nu ik echter de juist hardware erbij had...

Compressie deed ik hiervoor vaak in DivX 4.12 : lekker makkelijk in te stellen. Nu grijp ik steeds vaker naar DivX 3.11 SBC. XviD moet zich in mijn ogen nog wat beter bewijzen, door bepaalde schijnbaar rotte settings (of gewoon domweg bugs) krijg ik vrij belabberde resultaten met XviD.

Het resultaat (8sec 3,12MB DivX3.11) : http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/jlo.avi :)

De kwaliteit aan de kant van het capturen is nu optimaal voor zover ik weet (ok, ik zou nog een betere tvkaart aan kunnen schaffen, die met Philips chip schijnen een wat beter beeld te geven). Echter zie je wel aardig wat ruis terug nu. Voornaamste wat ik dus nog kan optimaliseren : het signaal van de kabel... Want van zo'n 30 meter coax word je niet vrolijk. M'n signaalversterker is helaas onlangs stukgegaan ;(

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 08:14
Hmmz wat doet die driver precies? vervangt ie de drivers die je al geinstalleerd had? En niet de vision software?

Owja,

Nadeel van zo'n filmpje met DivX is dat je op zo'n hoge reso niets moet doen met je PC omdat anders je geluid async gaat lopen met het beeld. Met XviD heb ik dit in veel mindere mate.

[ Voor 47% gewijzigd door Solosmots op 13-07-2003 10:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 03:44:
[...] maar je zit wel met de fat32 indeling, met max filesize van 2 gig (getver :( ), en dat levert wel eens problemen op als ik meer dan 45 minuten beeld wil omzetten in een avi onder Studio. Krijg je weer van die losse stukken.
I ben ook van plan om binnenkort mijn VHS banden om te zetten naar DVD, maar mijn beide PCs (Win2K) staan op FAT32 ingesteld.
Is het voor het capturen van lange(re) filmpies dan verstandiger om over te stappen naar NTFS?
Ik moet binnenkort toch formateren (routine hè?), dus 't is handig om van te voren te weten. :)

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 13 July 2003 @ 07:43:
[...]

Minder dan 640*480? Gadver :P :+
[...]
Een resolutie van 384x288 geeft bij mij anders een heel goed resultaat, ik zal eens kijken of ik een voorbeeld filetje in elkaar kan flessen. Overigens moet je
ook niet vergeten dat een tv signaal ook niet perfect is, want ik heb het wel eens
geprobeerd om hoger dan 640x480 op te nemen. Er zit kwalitatief totaal geen
verschil tov van 384x288 (uitgaande van een tv signaal).

Overigens duurt het omzetten ook veel langer op een hogere bitrate. :)

Edit :

Hieronder staat een sample van een muziekclip die ik capture op 384x288 waarbij
het liedje zelf ongeveer 3,5 minuten duurt en de originele file zelf 40 mb groot is.
Klik HIER om dit sample te downloaden (testfile is 3,9 mb groot, even geknipt met Nandub).
Klik met de rechtermuis en selecteer save as.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 11:04 ]

Verwijderd

Ik neem meestal op , op volledige pal res, mpeg 8,50mbit, daarna zet ik dit om naar xvid/divx met gordian knot op een res van 512x384, Werkt perfect. IS het signaal niet perfect dan gebruik ik de licht noise filter van v-dub. :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Solosmots schreef op 13 July 2003 @ 10:16:
Hmmz wat doet die driver precies? vervangt ie de drivers die je al geinstalleerd had? En niet de vision software?
Die driver vervangt gewoon de Pinnacle driver en maakt tevens je PCTV Vision software onbruikbaar :Y) (want die kan opeens geen PCTV Rave meer vinden 8)7)

Blij toe, Dscaler is eigenlijk veel fijner. Hoe ik nu teletekst moet zien weet ik niet, maar dat boeit me toch al niet zo en bovendien kun je teletext gewoon online krijgen.
Owja,

Nadeel van zo'n filmpje met DivX is dat je op zo'n hoge reso niets moet doen met je PC omdat anders je geluid async gaat lopen met het beeld. Met XviD heb ik dit in veel mindere mate.
:?

Lees k6-2 450 Te traag voor divx? en zie Verwijderd in "k6-2 450 Te traag voor divx?" voor mirrors van de sample waar je over leest :)

Ik snap sowieso niet hoe je dit bedoeld.. Ligt ook nog maar net aan je decoder, en async geluid heb ik nooit gehad.

Sowieso, kan jij tegelijkertijd een filmpje kijken en "iets anders doen"? Zal niet al te veel zijn.

Ik betwijfel dat je voor deze stelling 2 filmpjes hebt bekeken met dezelfde resolutie, bitrate, etc...
Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 10:49:
[...]
I ben ook van plan om binnenkort mijn VHS banden om te zetten naar DVD, maar mijn beide PCs (Win2K) staan op FAT32 ingesteld.
Is het voor het capturen van lange(re) filmpies dan verstandiger om over te stappen naar NTFS?
Ik moet binnenkort toch formateren (routine hè?), dus 't is handig om van te voren te weten. :)
NTFS ga je nodig hebben als je alles in 1 file wil opnemen. NTFS heeft sowieso wel wat voordelen tegenover FAT (en een enkel nadeel), zie ook de WOS faq ;)

Als je virtualdub gebruikt kan het ook anders, in virtualdub zit een feature waardoor er steeds na een aangegeven grootte verder gegaan word met een ander bestand. Dan krijg je bijvoorbeeld ipv. een enkele .avi van 8GB twee files van 4GB.
Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 10:50:
[...]

Een resolutie van 384x288 geeft bij mij anders een heel goed resultaat, ik zal eens kijken of ik een voorbeeld filetje in elkaar kan flessen. Overigens moet je
ook niet vergeten dat een tv signaal ook niet perfect is, want ik heb het wel eens
geprobeerd om hoger dan 640x480 op te nemen. Er zit kwalitatief totaal geen
verschil tov van 384x288 (uitgaande van een tv signaal).
Edit :

Hieronder staat een sample van een muziekclip die ik capture op 384x288 waarbij
het liedje zelf ongeveer 3,5 minuten duurt en de originele file zelf 40 mb groot is.
Klik HIER om dit sample te downloaden (testfile is 3,9 mb groot, even geknipt met Nandub).
Klik met de rechtermuis en selecteer save as.
"Heel goed" is uitermate subjectief :P

Één van de betere 384*288 filmpjes die ik tot nu toe gezien heb, maar fullscreen merk je toch dat je een hoop detail verliest. Vergelijk het eens met mijn sampletje hierboven... Maar hoe dan alsjeblieft rekening met de 30 meter coax zonder versterker waar ik het hier even mee moet doen (ruisss!). Desondanks geeft mijn sample toch duidelijk meer detail volgens mij.

Als je via je tv-out op je tv kijkt zul je daar trouwens weer niks van merken, omdat je TV ook een bijzonder laag niveau van detail heeft (op tv valt dat alleen niet op, zie de vele "tv vs. monitor" topics).

Ik vind trouwens dat je een vrij slecht stukje voor een sample uitgekozen hebt (:P) het grootste gedeelte van de sample beweegt de hele camera ergens langs/over waardoor details e.d. van objecten e.d. dus niet te beoordelen zijn. Er zitten pas op het eind een paar korte stukjes met een gezicht e.d. in beeld, maar daar kan ik niet direct veel aan zien zo (dat beweegt ook nog veel, en met een lage framerate die bij de clip hoort... Expres verlaagde framerates zijn ook funest bij het beoordelen, ook al is het in de originele clip al zo! Met een lagere framerate zijn er tenslotte meer bytes voor ieder "beeld" beschikbaar...).
Overigens duurt het omzetten ook veel langer op een hogere bitrate. :)
True :)

[ Voor 23% gewijzigd door Mentalist op 13-07-2003 11:26 ]

Verwijderd

Waarom doen jullie zo moelijk ?

Ik heb een digitale satelliet ontvanger in me pc en ik haal me digitaal binne in mpg2 formaat. En me kaart kan ik ook gebruiken als een mpg2 kaart :), Digitaal video rules !

Na het openemen gebruik ik pva cut om even de clip uit de opgenome video clip te knippen.

Dan ga ik de video stream demuxen met DS.jar en daarna multiplex ik hem naar het svcd mpeg formaat.

Als ik klaar ben dan kan ik me clips in xsvcd formaat branden op een cdrom, dit is echt heelijk het bespaart me zoveel tijd en de kwaliteit is top. En dat komt allemaal door dat je niks hoef te gaan compriemeren _/-\o_ . (Maar hier heb je zeker niet zo veel aan ;).)

Vroeger werkte ik wel met analoog video,
ik capturde toen in de volle resolutie, 704*576 25fps en gebruikte de asv2 compersie van asus. Voor in virtualdub heb ik een verzameling speciale filters om logo's uit het video weg te filteren, het sneeuw in het beeld te verminderen, en om me eigen logo aan de video toe te voegen.

http://members.lycos.nl/digimonrewind/VirtualDub.html ;).

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 10:49:
[...]
Ja. Als je lange stukken opneemt, en je gebruikt bijv DV codec (3.5MB/sec) kost dit je ong 4GB per 17 minuten. Een filmpje van 2 uur is dus makkelijk ong 16GB. Op FAT32 lukt je dat niet. Ik heb gewoon een 120GB schijf er aan hangen met NTFS. No problemo, ongelimimteerde bestandsgrootte :9~

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Microkid schreef op 13 juli 2003 @ 11:39:
[...]

Ja. Als je lange stukken opneemt, en je gebruikt bijv DV codec (3.5MB/sec) kost dit je ong 4GB per 17 minuten. Een filmpje van 2 uur is dus makkelijk ong 16GB. Op FAT32 lukt je dat niet. Ik heb gewoon een 120GB schijf er aan hangen met NTFS. No problemo, ongelimimteerde bestandsgrootte :9~
Wél gelimiteerd (2 terabyte is ook een limit :P).

Met virtualdub kun je geloof ik onder Capture > Capture drives instellen dat je geen files groter dan een opgegeven grootte krijgt :). Dan vul je daar dus gewoon 3800MB oid in.

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 13 July 2003 @ 11:09:
[...]
Ik vind trouwens dat je een vrij slecht stukje voor een sample uitgekozen hebt (:P) het grootste gedeelte van de sample beweegt de hele camera ergens langs/over waardoor details e.d. van objecten e.d. dus niet te beoordelen zijn. Er zitten pas op het eind een paar korte stukjes met een gezicht e.d. in beeld, maar daar kan ik niet direct veel aan zien zo (dat beweegt ook nog veel, en met een lage framerate die bij de clip hoort... Expres verlaagde framerates zijn ook funest bij het beoordelen, ook al is het in de originele clip al zo! Met een lagere framerate zijn er tenslotte meer bytes voor ieder "beeld" beschikbaar...).
Oke misschien heb je gelijk, ik heb HIER een beter voorbeeld waarbij het beeld meer stilstaat. Sampeltje = 4,5 mb fragment komt uit de videoclip van Stuart - Free :)

Ik zie gewoon geen tot weinig verschil of ik nu 384x288 gebruik of bv 765x576 (of nog wat). Ik capture overigens wel met 3000 kb/s van het tv signaal.(voor de mensen die denken dat ik dan frames verlies, dit is zeker niet het geval, ik capture op deze rate op mijn 2e pc, een amd duron 800mhz zonder problemen).
Het is natuurlijk ook zo dat het voor mij niet zo uitermate super hoeft, de beelden zijn voor videoclips die ik dan verzamel mans genoeg, ik heb wel veel erger gezien.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 13:11:
[...]
Oke misschien heb je gelijk, ik heb HIER een beter voorbeeld waarbij het beeld meer stilstaat. Sampeltje = 4,5 mb fragment komt uit de videoclip van Stuart - Free :)

Ik zie gewoon geen tot weinig verschil of ik nu 384x288 gebruik of bv 765x576 (of nog wat). Ik capture overigens wel met 3000 kb/s van het tv signaal.(voor de mensen die denken dat ik dan frames verlies, dit is zeker niet het geval, ik capture op deze rate op mijn 2e pc, een amd duron 800mhz zonder problemen).
Het is natuurlijk ook zo dat het voor mij niet zo uitermate super hoeft, de beelden zijn voor videoclips die ik dan verzamel mans genoeg, ik heb wel veel erger gezien.
Op deze clip kan ik het idd beter zien :)

Da's wel zeker één van de betere 384*288 filmpjes die ik tot nu toe gezien heb hoor (al begin ik mijn Radeon 9500 ervan te verdenken dat die dit zo mooi flikt.. Die had hier ook bepaalde features voor aan boord volgens mij...). Je testfile is ongeveer zo goed als de betere MPEG1 files die ik hier heb, en da's prima te bekijken ja :)

3000kb/s stelt trouwens geen moer voor, als ik cap @ 720*576 huffyuv dan rag ik gewoon 1GB/min naar m'n HD >:) :+

Met welke codec trouwens? DC10=hardware compressie? Zo ja, wat voor soort dan? (ongecomprimeerd, MPEG2, MJPEG?)

Verwijderd

DC10+ is MJPEG

• Microkid

Microkid

Smile

W3ird_N3rd schreef op 13 July 2003 @ 13:47:
[...]
3000kb/s stelt trouwens geen moer voor, als ik cap @ 720*576 huffyuv dan rag ik gewoon 1GB/min naar m'n HD >:) :+
Iemand maakt hier een rekenfout. 3000kb/sec = 180MB/Min. Hoe kom jij dan aan 1GB/min??? :? :+

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Microkid schreef op 13 July 2003 @ 16:15:
[...]

Iemand maakt hier een rekenfout. 3000kb/sec = 180MB/Min. Hoe kom jij dan aan 1GB/min??? :? :+
Laat ik het zo zeggen,

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/1min1gb.png
En nou niet zeuren dat 1GB 1024MB is, ik had een beetje overdreven :P

Verwijderd

Ik zie wel dergelijk verschil tussen 384x288 en 765x576, maar het licht er ook aan hoe sherp beeld je bron materiaal is hoe groot het vershil is.

Zelf gebruik ik elktijd 704 of hoger, ik hou erg veel van scherpe video.
Hier wat screenshots van me analoge opname's ;).
http://members.lycos.nl/digimonrewind/20.jpg
http://members.lycos.nl/digimonrewind/10.jpg
http://members.lycos.nl/digimonrewind/30.jpg
http://members.lycos.nl/digimonrewind/100.jpg

Bron: Een uitzending van school tv.
Specs: 692 x 568, 24 bits, 5805 frames, 24,998 frames/sec, 196 kBite/sec, DivX codec.
Voor de gene die het afvragen, ik heb dit gecaptuurd met me dure Geforce 2 combo delux waar een tv-tuner op zit met een groene kabel op de tv doos aangesloten. Alleen nu gebruik ik hem bijna niet meer sinds ik me satelliet ontvanger heb.

En blijf oefening ;), in het beging zagen mij opname's er ook niet uit, maar ik werd steeds beter. Ik doe dit nu al 2 jaar.

Verwijderd

Microkid schreef op 13 July 2003 @ 16:15:
[...]

3000 Kilo bit per seconde is 375Kilo Byte per seconde.
Keer 60 = 22.500kB
22.500kb/1024 = 21,97MB per minuut ;).
Maar er komt ook nog heel wat bij voor het geluid helemaal als geen compersie op ziet. (ongeveer 10 MB per minuut.)

Ja rekenen is ook een kunst :*) .

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 19:26 ]

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 08:14
W3ird_N3rd schreef op 13 juli 2003 @ 11:09:
[...]

:?

Lees k6-2 450 Te traag voor divx? en zie Verwijderd in "k6-2 450 Te traag voor divx?" voor mirrors van de sample waar je over leest :)

Ik snap sowieso niet hoe je dit bedoeld.. Ligt ook nog maar net aan je decoder, en async geluid heb ik nooit gehad.

Sowieso, kan jij tegelijkertijd een filmpje kijken en "iets anders doen"? Zal niet al te veel zijn.

Ik betwijfel dat je voor deze stelling 2 filmpjes hebt bekeken met dezelfde resolutie, bitrate, etc...

[...]
Oeps, ja sorry, ik vergat een detail. Bij high-res DivX filmpjes knalt mijn PIV1700 zo naar de 100% CPU, en als je dan dus dingen ernaast gaat doen, of veel programma's open hebt, gebeurt het dus wel dat het geluid voor loopt op de video. Met Xvid is dat ook wel zo, maar in mijn ervaring veel minder snel.

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 13 July 2003 @ 13:47:
[...]

Op deze clip kan ik het idd beter zien :)

Da's wel zeker één van de betere 384*288 filmpjes die ik tot nu toe gezien heb hoor (al begin ik mijn Radeon 9500 ervan te verdenken dat die dit zo mooi flikt.. Die had hier ook bepaalde features voor aan boord volgens mij...). Je testfile is ongeveer zo goed als de betere MPEG1 files die ik hier heb, en da's prima te bekijken ja :)

Met welke codec trouwens? DC10=hardware compressie? Zo ja, wat voor soort dan? (ongecomprimeerd, MPEG2, MJPEG?)
Ik zet eerst de ruwe avi om naar het Indeo formaat avi ( met de bijbehorende teksten enzo die de Pinnacle Studio mij biedt), maar het geluid blijft nog hetzelfde. Dit comprimeert een 800mb file al naar 200mb. Daarna zet ik em om naar een divx met divx codec 4.11, dit doe ik dan weer met Virtual Dub. Ik zet dan de filegroote altijd op ongeveer 40 mb per clip. Dat is eigenlijk alles.
Het zijn maar een paar handelingen eigenlijk. Ik heb het ook wel eens geprobeerd met Gordian Knot, maar dat is toch zo'n tering programma :( (sorry voor de flame :) ), met al z'n duizenden instellingkjes. Das niks.

Voor het omzetten van een dvd naar een divx gebruik ik gewoon Flaskmpeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 23:24 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 23:23:
[...]

Ik zet eerst de ruwe avi om naar het Indeo formaat avi ( met de bijbehorende teksten enzo die de Pinnacle Studio mij biedt), maar het geluid blijft nog hetzelfde. Dit comprimeert een 800mb file al naar 200mb. Daarna zet ik em om naar een divx met divx codec 4.11, dit doe ik dan weer met Virtual Dub. Ik zet dan de filegroote altijd op ongeveer 40 mb per clip. Dat is eigenlijk alles.
Het zijn maar een paar handelingen eigenlijk. Ik heb het ook wel eens geprobeerd met Gordian Knot, maar dat is toch zo'n tering programma :( (sorry voor de flame :) ), met al z'n duizenden instellingkjes. Das niks.

Voor het omzetten van een dvd naar een divx gebruik ik gewoon Flaskmpeg.
Eerst "ruw" opnemen (whatever voor codec dat dan ook is, vermoedelijk MJPEG), daarna omzetten naar Indeo (ik mag hopen lossless!) en daarna naar DivX?

Hercomprimeren is nooit goed, ik werkte ooit ook nog met een Ulead Media Studio Pro tussendoor, maar ik maak qua hercomprimeren tegenwoordig alleen nog de stappen opnemen > opgenomen materiaal omzetten naar DivX.

Heb je die teksten e.d. van Pinnacle Studio wel nodig? Dat was voor mij de laatste reden om m'n video eerst nog door een video-edit prog heen te halen, maar toen ik het "subtitler" filter voor virtualdub ontdekte kon het hele videobewerkingsprog weg.

Gewoon capturen met VirtualDub om je opgenomen file vervolgens met VirtualDub met een aantal filters weer om te zetten naar DivX/XviD geeft volgens mij toch de beste resultaten, hoe minder tussenstappen hoe beter.

Ik heb trouwens volgens mij ook nog met DivX 4.11 gewerkt... Ik geloof dat het van harte is aan te bevelen om te upgraden naar 4.12, dat encode een stuk sneller.

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:30
Gebruik al enige tijd VirtualVCR in combinatie met een Pinnacle PCTV Pro.
Capture altijd 384*756 met als codec, DIV-X 4.12 @ 1300 kb/s

Dit levert prima kwaliteit op. Zou wel graag fullres cappen, maar dat mijn PC nog niet.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Quitter3 schreef op 14 July 2003 @ 09:36:
Gebruik al enige tijd VirtualVCR in combinatie met een Pinnacle PCTV Pro.
Capture altijd 384*756 met als codec, DIV-X 4.12 @ 1300 kb/s

Dit levert prima kwaliteit op. Zou wel graag fullres cappen, maar dat mijn PC nog niet.
Als ik zo je mobo en rest van je specs zie moet 640*480/25FPS MJPEG haalbaar zijn, misschien ook nog 7xx*576. DivX is wel zwaar om direct naar te capturen, daar haalde ik geloof ik op "fastest" (baggerkwaliteit dus) op m'n oude mobo met XP1800+ de 640*480@25fps mee, met een enkele gedropte frame.

Pagina: 1