Toon posts:

[Dual] Dual Athlon XP met Linux 2.5?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees op http://www.codemonkey.org.uk/post-halloween-2.5.txt (een "korte" samenvatting over nieuwe features van Linux 2.4 -> 2.5) het volgende:

--- BEGIN QUOTE ---
Extra tainting.
~~~~~~~~~~~~~~~
Running certain AMD processors in SMP boxes is out of spec, and will taint
the kernel with the 'S' flag. Running 2 Athlon XPs for example may seem to
work fine, but may also introduce difficult to pin down bugs.
In time it's likely this tainting will be extended to cover other out of
spec cases.
--- EIND QUOTE ---

Kan iemand mij vertellen wat dit nu specifiek inhoudt? Ik overweeg momenteel een Dual Athlon XP bak te bouwen, maar zit natuurlijk niet erg te wachten op eigenaardigheden als ik een 2.5 (of straks 2.6) kernel draai. Is dit tijdelijk? Of kan ik als ik graag met >2.4 kernels pruts toch maar beter wat extra uitgeven en "echte" MP's nemen? Mocht het uitmaken, ik overweeg het Tiger MPX mainboard.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
IMO is er niks aan het handje. Twee XP's doen het prima zoals daar wordt aangegeven. Echter, daar je de L5 brug moet modden en deze verbinding soms wel eens na verloop van tijd wat minder verbindt kan ik me voorstellen dat ze zich met een dergelijke remark indekken. Tenslotte valt zo'n L5 mod geheel buiten de specs en is het ook maar net hoe je 'm aanbrengt.
Iig heb ik in de meer dan anderhalve jaar dat ik twee XP's in SMP heb nog nooit gehoord van dual XP's die het onder het ene OS wel doen en het andere niet of zelfs de kernel verzieken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het enige wat er gebeurt is dat er een flag wordt gezet. Als je systeem vervolgens crasht en jij naar de kerneldevelopers loopt om te klagen, dan bekijken ze jouw backtrace en vertellen je dat je het eerst maar eens moet proberen met MP's in plaats van XP's. Hetzelfde gebeurt momenteel al bij binary-only modules. Die kun je gewoon gebruiken, maar in de kernel wordt dan een flag ingeschakeld en je systeem is 'tainted'. Geen enkel probleem, het betekent alleen dat je minder support mag verwachten als er kernelproblemen optreden. Je kunt dus gewoon XP's gebruiken, als je problemen krijgt (en die krijg je niet sneller dan bij elk willekeurig ander OS - waarom zou je) die daardoor veroorzaakt worden dan moet je het zelf maar oplossen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

mischien een domme vraag:

door mijn mobo worden m'n xp's herkend als mp's, hoe kan een os dan zien dat het xp's zijn?

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Topicstarter
Ik meen ergens gelezen te hebben dat nieuwere 2.5 linux kernels code bevatten die uitzoeken of het om XP of MP CPU's gaat. Beetje het zelfde verhaal als met HD's die door het bios kleiner worden herkend dan ze zijn, waar linux zich vervolgens niks van aantrekt en toch de hele schijf kan zien. Denk ik ;-)