Debian Internet share met 1nic

Pagina: 1
Acties:

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Topicstarter
Mijn server (P166, 16mb ram, 300mb hdd) draait tot nu toe nog gewoon windows 98 met sygate...
Dit wil ik proberen over te zetten tot linux... en daarom kwam ik al gauw bij debian uit...
Ik heb hier voor enige tutorials opgezocht... alleen die gaan er allemaal uit van 2 netwerkaarten... alleen ik heb mijn kabel verbinding altijd op dezelfde nic gehad als de nic die het weer over het netwerk verspreid... is dit ook mogelijk met linux of moet ik dan echt een extra nic erbij kopen?

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:17

Giblet

Dingen

Joepho schreef op 11 July 2003 @ 23:07:
Mijn server (P166, 16mb ram, 300mb hdd) draait tot nu toe nog gewoon windows 98 met sygate...
Dit wil ik proberen over te zetten tot linux... en daarom kwam ik al gauw bij debian uit...
Ik heb hier voor enige tutorials opgezocht... alleen die gaan er allemaal uit van 2 netwerkaarten... alleen ik heb mijn kabel verbinding altijd op dezelfde nic gehad als de nic die het weer over het netwerk verspreid... is dit ook mogelijk met linux of moet ik dan echt een extra nic erbij kopen?
hoe heb jij 2 kabels in 1 NIC gekregen? B)
maar heb jij toevallig niet nog een oud serieel modem (ja toch? die dingen zaten toch vroeger op een com-poort?)

• Joepho

Joepho

Topicstarter
nee... de modem is net nieuw en die is direct op de switch aangesloten,
de server zit ook op de switch aangesloten... en zo heeft hij dus maar 1 nic en kabeltje nodig om de verbinding te maken en het weer te verdelen...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

netwerk technisch kan het twee ip adressen op een kaart hoe het exact moet weet ik alleen niet

Verwijderd

Hierzo staat wat meer over 2 ips en 1 NIC onder Linux:

http://linuxquestions.org/questions/history/53925

Verwijderd

Ja, dat kan prima.... Ik heb het ook een tijdje zo gedraaid, maar het is aan te raden om gewoon een extra netwerkkaartje te kopen.... hoeveel kost dat nou (< 10 euro).

Om een extra adres aan een nic te hangen (onder debian) zet je bij de netwerk-kaart definitie (/etc/network/interfaces) het volgende:

auto eth0
eth0 inet ether static
address <je 1e ip-adres, vb: 192.168.0.1>
network <network adres, vb: 192.168.0.0>
broadcast <broadcast adres, vb: 192.168.0.255>
up ip addr add <ip-adres 2, vb: 10.0.0.1> broadcast <broadcast adres> dev eth0

• Joepho

Joepho

Topicstarter
@markjanssen (of iemand anders die zijn reply ff uit ken leggen)

Ik ben dus eigenlijk nog een total linux-newbie

in dat laatste stukje zie ik 4 verschillende Ip adressen langs komen kan iemand me dat iets beter uitleggen?
En oh ja nog iets anders mijn kabel verbindign gaat dus via een PPPoe protocol
Pagina: 1