Vergelijkingen en speciale tekens in GoT

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iets dergelijks niet ter sprake is gekomen, maar "formules" levert in de search niet veel op en "vergelijking" weer te veel, maar iig niets wat mij relevant leek.

Het probleem waar ik en volgens mij ook anderen (voornamelijk in SG en W&L) tegen aan lopen is dat GoT zeer beperkte middelen biedt als het aankomt op vergelijkingen. Het enige waar je als user iets mee kan is [sup] en [sub]. Griekse symbolen als het sommatieteken, pi of (voor sommigen) nog enger, kunnen niet gebruikt worden.

Is het misschien mogelijk om het creeren van formules in de stijl van LaTeX (althans de syntax) in GoT te klussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hm... wiskundige tekens als worteltekens en dergelijke lijkt me niet echt supernuttig.. hoe vaak worden die nu gebruikt?

Ik heb wel vaak dat als ik een copyright of registered of iets dergelijks (een van de crtl+alt+[letter/nummer] combinaties) dat er na het posten ?? van gemaakt word... het lettertype ligt het niet aan, dat ondersteunt et namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
't zal iig lastig zijn om te implementeren: HTML biedt er geen mogelijkheden voor (voor zo ver ik weet althans), en MathML wordt (nog) niet door IE ondersteund.

dan blijft over om de forumsoftware de formules via GD als plaatje te laten genereren. zoiets schrijven is erg veel werk (als je 't goed wilt doen tenminste), en echt veel zal 't niet gebruikt worden. volgens mij is 't dus beter om 't gewoon zelf even in LaTeX/MathML te doen en als afbeelding op GoT te posten :)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:04

deadinspace

The what goes where now?

Fludizz schreef op 11 July 2003 @ 22:48:
Ik heb wel vaak dat als ik een copyright of registered of iets dergelijks (een van de crtl+alt+[letter/nummer] combinaties) dat er na het posten ?? van gemaakt word... het lettertype ligt het niet aan, dat ondersteunt et namelijk.
Ligt aan je browser gok ik.

De webpagina's van GoT zijn in de charset iso-8859-15. Dat betekent dat je browser de tekens in de website van iso-8859-15 naar de lokale charset moet vertalen bij het bekijken. Dat betekent ook dat je browser bij het posten jouw tekst (die in je lokale charset is) moet vertalen naar iso-8859-15.

De default charset van Windows is windows-1252, en ik heb sterk de indruk dat IE het leuk vind om posts gewoon in windows-1252 te submitten, in plaats van ze te vertalen naar iso-8859-15. En dan gaat het fout met tekens buiten de standaard ASCII set ja.

Met een competente browser kan het lekker wel: ® © é æ € ç µ ñ etc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

deadinspace schreef op 11 July 2003 @ 22:58:
[...]
Met een competente browser kan het lekker wel: ® © é æ € ç µ ñ etc :P
Leuk :) maar een euro teken lukt nog steeds niet ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
€ <<-- geen probleem hoor (Mozilla FireBird)?
Hoort gewoon te kunnen met deze charset (zoals deadinspace al zei).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14
Microkid schreef op 11 July 2003 @ 23:08:
[...]

€? Werkt in IE gewoon.

edit:

Leuk als de telefoon gaat tijdens het posten van een bericht.... :(

overigens... worteltekens mis je niet, want een wortel kun je gewoon vervangen door
^(1/2).

[ Voor 36% gewijzigd door Xander op 12-07-2003 00:11 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Microkid schreef op 11 July 2003 @ 23:08:
Afbeeldingslocatie: http://gemini.luon.net/~marcelm/tmp/euroluktwel.png

Hier wel hoor ;)

edit
Laat me raden:

Deze euro zie je niet: €
En deze wel: €

[ Voor 43% gewijzigd door deadinspace op 12-07-2003 01:41 . Reden: charset-euro vs HTML-entity-euro toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:35

DUX

blijft ook nu voor Oranje

∑ = som

√ = vierkantswortel

π = pi (hmm, die ziet er niet uit zoals hij eigenlijk hoort te zijn)

--

Het zijn Unicode tekens: gebruik de "Speciale tekens"-applicatie als je ze wilt gebruiken (standaard WinXP onderdeel).

[ Voor 31% gewijzigd door DUX op 12-07-2003 01:19 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel wiskundige websites gebruiken vanwege dit probleem juist plaatjes zodat de formules er op elke PC hetzelfde uitzien....

Test/Naslagje: http://gathering.tweakers.net/~anton/regex_test.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op 12 juli 2003 @ 01:07:
[...]

[afbeelding]

Hier wel hoor ;)

edit
Laat me raden:

sorry, ik weet niet precies tegen wie je dit bedoelt, maar als je het gewoon over de internet explorer had: daar werken ze allebei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

deadinspace schreef op 12 July 2003 @ 01:07:
[...]

[afbeelding]

Hier wel hoor ;)

edit
Laat me raden:

Ik zie ze zelfs allebei. Maar ik zie ook vaak zo'n rondje met 4 van die streepjes (soort zonnetje). Hoe komt dat dan?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Omdat de extra tekenset van het ene lettertype jammergenoeg nog niet gelijk hoeft te staan aan een andere. Dus bij een ander lettertype kan er ander teken staan op de plaats van het euroteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:24
Is het niet mogelijk om een kleine PHP applicatie te bouwen welke een plaatje kan crieeren? 't is dan mischien iets meer werk om een regel/formule over te nemen (copy/paste kan dus niet), maar verder werkt het wel...
* Xandrios zou dat evt. wel willen hosten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 12-07-2003 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

XanderH schreef op 12 July 2003 @ 00:08:

overigens... worteltekens mis je niet, want een wortel kun je gewoon vervangen door
^(1/2).
Jup, maar dat komt de overzichtelijkheid niet bepaald ten goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phreggle
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Cutebritney schreef op 12 July 2003 @ 10:25:
Is het niet mogelijk om een kleine PHP applicatie te bouwen welke een plaatje kan crieeren? 't is dan mischien iets meer werk om een regel/formule over te nemen (copy/paste kan dus niet), maar verder werkt het wel...
* phreggle zou dat evt. wel willen hosten :)
okee, net ff snel wat geprobeerd in php met latex en dvi2gif en dan krijg je dit soort plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://anouk.biz/~phreggle/zooi/formule.gif

De LaTeX invoer was dus:
code:
1
x_{12} = \frac{-b \pm \sqrt{b^2 -4ac}}{2a}

Het is nog wat groot, maar daar kan ik nog wel naar kijken.

Het script staat nu alleen op een interne hobby bak, maar als er interesse is kan ik het nog wel aanpassen dat de plaatjes bewaard blijven en dat je maar de url naar het plaatje in je bericht hoeft te copy-pasten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

phreggle schreef op 12 July 2003 @ 14:31:
Het script staat nu alleen op een interne hobby bak, maar als er interesse is kan ik het nog wel aanpassen dat de plaatjes bewaard blijven en dat je maar de url naar het plaatje in je bericht hoeft te copy-pasten enzo.
offtopic:
Misschien kun je het zo maken dat telkens dezelfde PHP wordt aangeroepen en dat je de formule als een variabele meegeeft: dan heb je verder geen HD-ruimte voor die pics nodig omdat die on the fly gegenereerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phreggle
  • Niet online
DUX schreef op 12 July 2003 @ 14:55:
[...]

offtopic:
Misschien kun je het zo maken dat telkens dezelfde PHP wordt aangeroepen en dat je de formule als een variabele meegeeft: dan heb je verder geen HD-ruimte voor die pics nodig omdat die on the fly gegenereerd worden.
offtopic:
mja, daar had ik ook aan gedacht, maar dat voorbeeld plaatje is 707 bytes, dus dat valt nog wel mee. Ik denk eerder dat cpu kracht een probleem wordt wanneer bij iedere view een latex en dvi2gif run moeten lopen (ja, er is natuurlijk ook zoiets als cache :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online
Scriptje van phreggle lijkt me een zet in de goed richting; het enige minpunt dat resteert is het feit dat je de pics ergens moet hosten. Maar fijn voor het meedenken! :)

Overigens was m'n topicstart idd enigzins misleidend; met symbolen kom je al een heel eind. Het daadwerkelijke probleem zit hem vooral in breuken (en misschien ook in het feit dat je niet sub- & superscript beiden direct na een teken kan gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online
*schopje*

Ik had net een interessante ingeving: is het niet mogelijk een soort code-template te maken a la c++, php e.d. maar dan voor vergelijkingen? Dan doel ik meer op het feit dat lijnen getrokken kunnen worden en sub en sup ook (eventueel meerdere malen) gebruikt kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Latex -> div -> gif/jpg en dan posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op 11 July 2003 @ 22:58:
[...]

De default charset van Windows is windows-1252, en ik heb sterk de indruk dat IE het leuk vind om posts gewoon in windows-1252 te submitten, in plaats van ze te vertalen naar iso-8859-15. En dan gaat het fout met tekens buiten de standaard ASCII set ja.
Als dat het probleem is, waarom gebruikt men dan op de server niet gewoon deze functie: http://nl.php.net/iconv :?
Daarmee kun je de tekst van windows-1252 dus gewoon vertalen naar iso-8859-15 (en andere charsets). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 23:26

chem

Reist de wereld rond

Ik zie liever een oplossing dmv MathML oid, maar kan daar geen gemakkelijke editor (wysiwyg oid) voor browsers vinden.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Je kan toch gewoon in Maple ff screenie maken en hosten? Mensen die dit soort formules willen posten hebben dat programma vast al wel.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online
Het maken van een screenie is natuurlijk heel erg leuk en aardig, maar je gaat er dan wel vanuit dat die persoon, zolang als GoT nog zal bestaan die dingen zal hosten; iets wat naar mijn idee enigzins niet daadwerkelijk zal gebeuren. Tevens kan de search nog steeds niet informatie uit plaatjes halen, wat het onmogelijk maakt om te zoeken of iets dergelijks al voorbij is gekomen.

Wat chem zegt lijkt me wel interessant, al weet ik eik niet wat hij bedoelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phreggle
  • Niet online
Ik heb toch nog ff m'n scriptje uitgebreid. Je kan dus nu plaatjes genereren welke dan ook meteen gehost worden en er wordt een img-tag teruggegeven die je kan copy/pasten in je bericht hier.

Ik heb nog een beetje zitten spelen met mogrify om het plaatje te verkleinen en transparant te maken maar dat ging mis omdat resizen zorgt voor anti-aliasing en dan gaat transparant maken mis. Als daar iemand toevallig een oplossing voor weet geef dan een schreeuw. :)
(ik had wel een beetje een work-around maar dan werden de letters een beetje rafelig)

Iig, hier kan je het testen: http://shadow.zillian.org:1841/~phreggle/formule.php

Ik hoop dat het een beetje werkt. :7

Edit: wat OpifexMaximus zegt over de search dat werkt hier natuurlijk ook niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door phreggle op 20-07-2003 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 20 July 2003 @ 14:29:
[...]
Als dat het probleem is, waarom gebruikt men dan op de server niet gewoon deze functie: http://nl.php.net/iconv :?
Daarmee kun je de tekst van windows-1252 dus gewoon vertalen naar iso-8859-15 (en andere charsets). :)
Omdat browsers gewoon iso-8859-15 horen terug te praten, punt uit. Elke andere charset is fout, dus waarom browser-bugs serverside gaan fixen?

Bovendien, als je die functie gaat gebruiken, hoe ga je dan om met browsers die zich wel gedragen en braaf iso-8859-15 terugsturen? Als je iso-8859-15 behandelt alsof het windows-1252 is en het gaat converteren naar iso-8859-15, dan krijg je daar weer problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-07 22:16

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

phreggle schreef op 20 July 2003 @ 16:38:
Ik heb toch nog ff m'n scriptje uitgebreid. Je kan dus nu plaatjes genereren welke dan ook meteen gehost worden en er wordt een img-tag teruggegeven die je kan copy/pasten in je bericht hier.

Ik heb nog een beetje zitten spelen met mogrify om het plaatje te verkleinen en transparant te maken maar dat ging mis omdat resizen zorgt voor anti-aliasing en dan gaat transparant maken mis. Als daar iemand toevallig een oplossing voor weet geef dan een schreeuw. :)
(ik had wel een beetje een work-around maar dan werden de letters een beetje rafelig)

Iig, hier kan je het testen: http://shadow.zillian.org:1841/~phreggle/formule.php

Ik hoop dat het een beetje werkt. :7

Edit: wat OpifexMaximus zegt over de search dat werkt hier natuurlijk ook niet :)
even testen
Afbeeldingslocatie: http://shadow.zillian.org:1841/~phreggle/formules/2638ebac1d3c11281a3a17005eb64066.gif

is vrij klein en je img tag klopt niet helemaal. ben niet zo goed in latex dus heb even jouw vb gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door cosmoOo op 20-07-2003 18:49 ]

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phreggle
  • Niet online
cosmoOo schreef op 20 July 2003 @ 18:48:
[...]

even testen
[afbeelding]

is vrij klein en je img tag klopt niet helemaal. ben niet zo goed in latex dus heb even jouw vb gebruikt.
Oeps, fouje... ik heb de img-tag aangepast en het iets groter gemaakt, (nu 55% tov. originele grootte).

Dus nu is het zo:

Afbeeldingslocatie: http://shadow.zillian.org:1841/~phreggle/formules/b2edec5481e6d6e46b15131f73d52971.gif

Let wel dat dus 'oude' (dus eerder gegenereerde) plaatjes nog steeds klein blijven en alleen nieuwe nu groter zijn. :)
Pagina: 1