Toon posts:

[solaris] Crontab en PHP

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hmmzzz Ik (linux noob) ben nu aan het proberen om een PHP script uit te laten voeren middels een Cron.

Hiervoor ben ik wat gaan zoeken op internet en kwam tegen dat als PHP als Compiled CGI in gebruik was je de regel #!/usr/local/bin/php -q
moest toe voegen aan je PHP file.
Voor een PHP als Apache module moest je een browser als Lynx gebruiken om de PHP pagina te "runnen".

Ik ben ingelogd als root, en plaats het volgende in het bestand /etc/crontab:

* * * * * lynx -dump http://www.blaat.nl/cron.php

Hij zou dit nu elke minuut moeten uitvoeren. Na het aanpassen van het bestand moest ik (volgens de uitleg) nog: "crontab crontab" invoeren in de shell invoeren en het zou werken.

Het werkt dus niet... :)

Ik heb ook al dingen geprobeerd als "echo 'dsdasdsdfs'" etc. Maar nix schijnt het te doen als ik het in dit crontab bestand zet. Ik zal vast wel iets heel stoms doen... maar kan iemand mij vertellen wat het is dat ik stom doe?

In de LOG (/var/log/cron) staat hij ondertussen al een aantal keer... dus crontab werkt wel. En als ik het geheel uitvoer in de SHELL werkt het wel, dus het kan ook geen fout commando zijn...

Thnx

• Gilles
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07-2025
Ok. Effe aantal puntjes:
1. Als je die #! regel bovenaan je script zet kan je het bestand dus gewoon in console uitvoeren en hoef je dit niet via lynx/apache te laten gebeuren
2. Van "crontab crontab" heb ik nog nooit gehoord. De correcte methode is "crontab -e", dan in VI je crontab wijzigen en als je het dan saved installeert ie hem.
3. Als je iets door je cron laat uitvoeren zie je dit niet in je console gebeuren. Dit gebeurt volledig in de background, en de output wordt naar de user waar de cron van is gemailt.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn mailbox kijk zie ik inderdaad zo ongeveer elke minuut het commando staan wat ik heb ingevoerd voor het uitvoeren van lynx met dat php bestand.
Alleen in dat php bestand staat dat hij mij moet mailen op mijn gewone e-mail adres... het PHP script werkt 100%.
Melding dat het commando wordt uitgevoerd in me mail is leuk :P Maar ik had liever dat hij hem echt uitvoerd ;)
Wat zou er dan nog fout kunnen zijn?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Da's een beetje moeilijk gokken zonder dat we je script hebben gezien he ;)

Het feit dat hij de uitvoergegevens naar je toemailt is standaard, dat kun je d.m.v. redirection uitzetten..

Verder begint dit steeds meer op een helpdesk-draad te lijken, en dat hebben we liever niet, daarom een slotje.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Dit topic is gesloten.