Toon posts:

[Radeon 9100] Koeler doet vaag.

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ha,

de 2,5 maanden oude Radeon 9100 is een beetje vreemd aan het doen. Althans de koeler ervan.

Ongeveer 2 weken geleden merkte ik dat mijn pc een nogal hard geluid maakte. Hij was al niet stil maar dit vond ik echt storend. Eigenlijk was het geluid ca. de eerste 10 min te horen als de pc aanstond. en het wordt steeds langer.
Hoe ik het geluid kan uitleggen weet ik niet, stel maar iets voor van een sportieve motor op hoge toeren (ik weet, het is nogal raar, maar weet niks beters te verzinnen), maar dan wel wat zachter natuurlijk.

Ik dacht eerst dat het de voeding was, omdat dit toch maar een goedkoop 300 Watt Sweex voedinkje is. Ik dus aan het sparen voor een nieuwe voeding. Maar toen ik gisteren de tv out had aangesloten voelde ik dat de kabel en aansluiting erg aan het trillen was. De trilling was ook rondom de videokaart te voelen, niet in de buurt bij de CPU koeler, ook niet bij de voeding en ook niet bij de casefan.

Goed, ik had vanmiddag ff de tijd dus ik m'n oude TNT2 erin gestoken. Start ik mijn computer op, geluid verdwenen....

Mij lijkt dus dat het de fan van mij Radeon 9100 is.
Wat me overigens is dat ik de laatste tijd in spellen veel bugs tegenkom, die ik eerst niet had. Ook is het zo dat als ik een uurtje Midnight club 2 aan het spelen ben, dat ik eerst gewoon kan spelen, maar dat daarna een hoop strepen door het spel komen en ook "platen" in eens midden op de weg staan. Wat misschien een gevolg is van overhitting van de kaart, veroorzaakt door een niet goed werkende fan.

Ik heb zelf net zitten denken:

- ongeveer sinds ik ATI Catalyst 3.5 gebruik doet het probleem zich voor, misschien een fout in de driver?
- Kan ik misschien de fan met de fan van mijn TNT2 omwisselen, of is deze niet goed genoeg? (kan natuurlijk ook een andere VGA koeler kopen)

Garantie zit er denk ik niet meer op. Ik heb hem namelijk één keertje overgeklokt, een klein beetje maar. Dat ging gewoon niet (je weet wel, veel grafische fouten in spellen enzo). Achteraf gezien natuurlijk heel stom.

Het gaat om een Connect-3d Radeon 9100 64 MB. (op 250/200(400))
Als andere specs nodig zijn vraag het dan maar, of kijk ff onder bij mijn specs.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Koeler van videokaart lijkt idd brak, waardoor de koeling van de videokaart erg verminderd is en je dus fouten krijgt tijdens het spelen van spellen. Dit is een hardwarematig probleem en kan niet door de drivers komen. Wat je kan doen is de fan vervangen, de fan van de TNT2 kan je proberen, een R9100 heeft niet onwijs veel koeling nodig, en anders moet je een ander (sterker) passend fannetje kopen. Die kan je bijvoorbeeld in de T.net pricewatch vinden :)

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik vanmorgen mijn pc aanzette maakte de fan zo'n kabaal dat ik meteen de pc heb uitgezet. Nu heb ik zolang de Gf4 van m'n vader erin zitten en in m'n vaders pc mijn oude TNT2.

Nu heb ik een mailtje gestuurd naar de verkoper, en uitgelegd wat er aan de hand was en met de vraag of ik m'n kaart terug kon sturen.

antwoord:
Je kunt hiervoor een rma invoeren en dan de kaart hierheen gefrankeerd
opsturen.
We zullen deze dan naar de leverancier/fabrikant sturen, dit klan enige
weken in beslag nemen!
Wow, enkele weken :? ! Is dat niet een beetje lang? En de verzendkosten, zou ik die ook zelf moeten betalen? Als dit zo is dan vraag ik me eigenlijk af of ik al deze moeite moet doen voor m'n 76 euro goedkope kaartje.

Ik wil hem terug sturen omdat ik het een beetje link vind om de fan te verwisselen met een andere (ben namelijk nogal een prutser :P )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 17:04 ]

Verwijderd

ik heb vroeger precies hetzelfde probleem gehad met een TNT2
Zet je s'ochtends om 6-7 uur je PC aan maakt ie zon kabaal, werd er aggresief van.

Verwijderd

zoek eens naar Zalman ZM50-HP VGA & Zalman ZM80-HP VGA of Zalman ZM80A-HP in de pricewatch, voor 20 euro passieve koeling voor je kaart (zelfs voor de zwaardere kaarten zoals radeon 9700 pro). Misschien kun je zoiets kopen voor het geld dat je voor een voeding hebt gespaard?

Verwijderd

zalman ZM80A-HP
zalman ZM50-HP

Als je zo'n passieve koeling voor je gpu neemt, kan ik je verzekeren dat je pc een heel stuk stiller wordt. Toen ik zelf mijn ZM80A-HP op mijn gpu had gezet was ik zelf iig erg tevreden over het verschil in geluid :)

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 18:50

Pubbert

random gestoord

Misschien kun je het beste de fabrikant mailen of zij een nieuw fannetje opsturen (mits je fan met klik-pinnetjes vast zit, zodat je hem makkelijk kunt vervangen)

Dat heb ik bij mijn 8500 ook een keer gedaan. Had binnen een week een gratis nieuw fan + heatsinkje thuis, er zat zelfs nog koelprut bij.

Of anders is zo'n zalman ook een goede oplossing :) Maar hier ook: je kaart moet wel gaten rond de GPU hebben.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag geprobeerd om er een tnt 2 fan bij mij op te zetten maar de gaten om de koeler te bevestigen zitten op een nogal ongewone plek.
Dat heb ik bij mijn 8500 ook een keer gedaan. Had binnen een week een gratis nieuw fan + heatsinkje thuis, er zat zelfs nog koelprut bij.
Weet iemand hoe ik aan het mail adres van de Nederlandse afdeling van Connect-3d kom? of bestaat die niet.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 17:37

makje

Professioneel prutser

Via google kom ik op de website van connect3d. Hierop staat in ieder geval een adres waar je hun preodukten kunt verkoen met het e-mailadres erbij vermeld. Als dat niet werkt dan mail je connect3d zelf even (support@connect3d.com) :)

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Ja die had ik ook al gevonden, maar ik typ liever een duidelijke Nederlandstalige mail dan een vage Engelstalige. Is er geen Nederlandse divisie van Connect-3d?

Als ik http://www.connect3d.nl/ intyp dan krijg ik een Internet computer shop.

Ik was trouwens eerst van plan om een nieuwe videokaart aan te schaffen, maar dit lijkt me toch wel niet te veel werk om m'n ATI weer normaal te krijgen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 23:45 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 17:37

makje

Professioneel prutser

Connect3d heeft geen specifieke nederlandse afdeling, anders had het wel op hun website gestaan :z

In de eerste link staat de volgende officiele verkooppunt voor Connect3d genoemd:

Netherlands - Avnet Applied Computing BV
Insulindelaan 134 5613 BT Eindhoven
Tel. 040 2659300 Fax.040 2659365
acc-info-nl@avnet.com

Zij kunnen je vast meer vertellen......

En anders schrijf je een mailtje in het nederlands en laat je die door je broertje in het engels vertalen 8)7

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
ok, de fan op mijn Radeon is inmiddels overleden. Ik ga maar eens een e-mailtje sturen. Overiggens merk ik er weinig van, de kaart is niet overdreven heet ofzo, en zeker niet warmer dan de GF4 TI4200 in onze andere pc. (met werkende koeler). Wel is de 3d Mark score met meer dan 3000 achteruit gegaan (en GTA VC loopt ineens gaar)

Verwijderd

Topicstarter
Even een kick :9

ik ga zo'n Zalman VGA passieve koeler kopen. Maar past deze wel op een Connect-3d Radeon 9100? Ik lees dat er heatsinkgaten in mijn videokaart moeten zitten om deze koeler te monteren. Maar ik zie eigenlijk geen gaten in m'n videokaart. Tenzij die gaten bedoeld worden waar die pinnetjes nu in zitten van de standaard koeler. Koelpasta zit er neem ik aan toch ook wel bij?

Verder weet ik echt niet welke versie ik moet nemen. Ik zie er 3 staan in de pricewatch: Zalman ZM50-HP VGA, Zalman ZM80-HP VGA en de Zalman ZM80C-HP. Het lieft heb ik zo'n goudkleurige :Y) .

Verwijderd

Zalman ZM50-HP VGA = kleine versie (400 cm2)
Zalman ZM80-HP VGA = oude grote versie (1000 cm2)
Zalman ZM80A-HP VGA = nieuwe grote versie (1300 cm2)
Zalman ZM80C-HP VGA = nieuwste versie (1200 cm2)

Koelpasta zit erbij, en de montage geschiedt middels de gaatjes waar je huidige koeler mee vastzit (die witte plastic pennetjes).

Ja, hij past op een 9100: http://www.ixbt.com/video...-r9100-128-scan-front.jpg

Check de handleiding, specificaties op de Zalman pagina, de vele reviews via Google en de ontstellende hits in de lokale GoT-search...

Bijvoorbeeld:
- http://www.digit-life.com...on/connect3d-radeons.html
- http://www.zalman.co.kr/english/product/zm80a-hp.htm

De beste koelprestaties heeft de Zalman ZM80A-HP VGA met zijn koeloppervlak van 1300 cm2 - hij is wel 300gram zwaar, maar dat mag goed gemonteerd geen problemen geven -> pricewatch: Zalman ZM80A-HP (passief)

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 19:34 ]

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
Is het zonder gaten echt niet mogelijk de ZM80C te monteren? Ik wil hem zo graag :(

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

Verwijderd

Nee, als je hem zou lijmen loop je de gigantische kans om je VPU-core eraf te kraken.

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
nogal zwaar ja... Kan ik niet iets knutselen met de pci slot er onder ofzo?

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

Pagina: 1