[boot]Compaq presario 5650 startvanzelf op

Pagina: 1
Acties:

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-08 13:01

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Sinds ik overgestapt ben van windows 95 naar windows XP prof. start mijn Compaq Presario 5650 zichzelf vanzelf op. Ik heb de bios uitgeplozen en de handleiding via internet, maar niets kon mij helpen, de instellingen van de bios waren sumier, en ondersteunde geen automatic wake-on. Verder verschillen de tijden tussen uitzetten en vanzelf aangaan: varieerend van 10 min tot een uur. De power blijft aangesloten op de computer dus dit kan geen probleem zijn.

Daarnaast start het ding zichzelf op als je de power-cable aansluit, of main-switch-power (achter op de voeding) aansluit/aanzet, maar dit was al met windows 95.

Ik heb uiteraard gegoogled, search gebruikt en de jumpers na gekeken, maar ik kon het probleem niet vinden. Ik denk dat het een software prob is, en geen jumper-instelling, maar wie weet :). Zit er een functie in windows ofzo? (hoewel deze toch geen invloed kan hebben, wanneer de pc volledig uitstaat?).

Specs pc: Compaq Presario 5650, 400 mhz, 64 mb ram, master hdd: maxtor 40 gb 7200rpm, slave hdd: orginele (door Compaq geleverde)Seagate 6 gb.

mocht dit topicje verkeerd staan, zou u/je zo vriendelijk willen zijn hem naar het goeie forum te schoppen?

[ Voor 6% gewijzigd door Seesar op 11-07-2003 17:28 ]

T60P Widescreen

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:54

momania

iPhone 30! Bam!

Ik gooi em even over naar Processors, Mobo's & Geheugen
Aangezien het waarschijnlijk niets met software te maken heeft, heb je bij de harde waren club meer kans :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Software werkt pas als de hardware werkt, dus het kan idd geen softwaregrapje zijn dit (ik tel cmos bitjes als hardware :) ).
Eerlijk gezegd heb ik geen idee, ik zou het wel zoeken in de richting van een BIOS instellingen als wake-on-lan, -ring of keyboard/PS/2 mouse wake up.. Misschien wel een BIOS bug, al een update gedaan?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Nee nog niet, want dat "durf" ik (nog) niet aan, dwz ik voorkom liever dat ik de bios moet flashen, want met zo'n oud beestje en geen preziece specs van de mobo, is de kans toch wel groot dat het verkeerd gaat, maar om eerlijk te zijn, de bios is echt sumier, en heb ik van voor naar achter uitgeplozen, want de functie wake-on-lan etc etc ken ik wel van mijn Asus mobo (van deze tijd :) ).

Ik denk indd dat het ook hardware is, maar ik snap my god niet hoe het kan, na overstap van Win95 naar WinXP dat ie dat nu ineens doet....:?.

Maar misschien zou een bios-update helpen, hoewel dit los zou moeten staan met welke OS op de hdd, zou het misschien toch een jumper zijn, die eraf gedondert is?

T60P Widescreen

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Probeer eens een cmos clear, dan gaat hij iig terug naar fabrieksinstellingen :).

tvw

• DUX
  • Laatst online: 11:46

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik zit toch echt te denken aan een "Action on Power State" te denken. Sommige BIOS'en bieden de optie om automatisch de computer weer aan te gooien als er een detectie is geweest van een stroomuitval en daarna de nieuwe aanvoering van de stroom.

Deze instelling in combinatie met misschien een brakke voedingskabel/voeding zou resultaten als deze kunnen geven.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Verwijderd

BIOS 'flashen' op de meeste Compaqs is ongevaarlijk aangezien die een BIOS setup partitie hebben op de HD. Een nieuwe BIOS betekent dus een nieuwe file op je HD (of evt een floppy).
Kijk even met FDISK of je een kleine NON-DOS partitie hebt. Zo ja, dan is dat voor je BIOS setup software. Indien niet en je kunt in je BIOS komen, dan is het een 'normaal' BIOS.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2003 @ 08:49:
BIOS 'flashen' op de meeste Compaqs is ongevaarlijk aangezien die een BIOS setup partitie hebben op de HD. Een nieuwe BIOS betekent dus een nieuwe file op je HD (of evt een floppy).
De partitie op de schijf is alleen de tool om de bios aan te passen !!
Foute flash is dood bord :(

edit:
Schakel de PME events eens uit in de bios van je compaq
moet ergens onder advanced staan,meest rechtse menu.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 09:01 ]

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 18:00

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Check of Windows XP de Compaq Diagnostic Partitie (CDP) :( niet heeft verwijderd. De CDP is de eerste partitie op de harddisk, maximaal 15 Mb.
In het geval deze Partitie niet meer aanwezig is kan je deze RomPaq downloaden en opnieuw installeren.
Wanneer de CDP aanwezig is, kun je de Compaq controleren door de Personal Computer Diagnostics te draaien.
Andere software voor de Compaq Presario 5650 vindt je hier.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Longbeard schreef op 12 juli 2003 @ 09:52:
Check of Windows XP de Compaq Diagnostic Partitie (CDP) :( niet heeft verwijderd. De CDP is de eerste partitie op de harddisk, maximaal 15 Mb.
In het geval deze Partitie niet meer aanwezig is kan je deze RomPaq downloaden en opnieuw installeren.
Wanneer de CDP aanwezig is, kun je de Compaq controleren door de Personal Computer Diagnostics te draaien.
Andere software voor de Compaq Presario 5650 vindt je hier.
Dit kan inderdaad gebeurd zijn, want er zit een compleet nieuwe hdd in, die Maxtor 40 gig, oude situatie: hdd van 6 gb was master, geen slave. Nu: maxtor 40 gig is master, hdd van 6 gb is slave; waarom? omdat de bios geen grote hdd als slave pakt, oude pc, en ik wil voorkomen dat ik de bios moet flashen.

Dus het kan goed dat ik het inderdaad eraf gedonderd heb, bedankt voor de links, die heb ik nog niet doorgespit, mijn kennis reikt nog niet zo ver!

T60P Widescreen

Pagina: 1