Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fancontroller: mijn fans blijven 2500rpm draaien :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb fancontrol voor 6 fans:

http://www.enermax.com.tw/uc-a5fatr2.htm

Hier heb ik mijn cpu fan en nog 3 andere fans op aangesloten...

Mijn cpu fan is goed te controllen, maar als ik mijn casefans trager wil laten draaien lukt dat niet :s...

Ik heb deze casefans:

http://www.xxlcases.nl/webshop/pd468369202.htm
Er staat nadrukkelijk bij dat fanmonitoring mogelijk is..

Ik heb de casefans via de 4pins stekker aangesloten en via de 3pins stekker op de fancontroller aangesloten...
De cpufan wordt door het mobo gevoed dus daarvan hoef ik alleende 3pins stekker aan te sluiten...deze werkt goed...

Ik heb al es geprobeerd om de 4pins stekkers los te laten...maar dan draaien ze helemaal niet....

In de search is niks te vinden...ik heb al met de male en female molex aansluitingen zitten klooien..maar het mocht niet baten :'(

Dus wat moet ik doen om de casefans te kunnen regelen??? :S

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 17:40 ]

Verwijderd

Misschien een slecht exemplaar van Enermax...

Verwijderd

Topicstarter
Zou je daar meteen vanuit moeten gaan? Als hij de cpu fan wel regelt moet er toch een oplossing te vinden zijn?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als ik die beschrijving op xxlcases.nl lees valt dit me op:
- 4 dradige aansluiting voor op voeding (-> molex -> altijd gewoon 12 V)
- 3 dradige monitoring aansluiting (geeft rpm dus door aan mobo).
Je moet het voltage op die 4-dradige dus gaan veranderen ipv die op de 3-dradige.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik dit dan doen? Moet ik de 4 dradige aansluiten op de fancontroller, of moet ik bepaalde draadjes los gaan maken oid.?

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:29
Ik heb hetzelfde kastje en alleen de 3pins draden aangesloten op de casefans. Heb er 4 op zitten. Ze worden dus allemaal gevoed door de fancontrol, die wel met een 4 pins is aangesloten op voeding.

Haters everywhere but I don’t really care

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor fans had je dan? die van mij werken volgens mij echt niet zonder aangesloten te zijn met de 4pins aansluiting...

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Draai je stekkertje eens om? :?

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
lol je doet je wc-er wannabe dingetje eer aan :)

je kunt de stekkertjes er dus maar op 1 manier in doen fyi

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 21:03 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:36

Exigence

dnkroz

In je topicstart spreek je over twee verschillende dingen.
In je titel staat "fancontroller" en in je topicstart ook. Maar ook noem je daar fanmonitor.
Je moet wel weten welke het is. Het is dus allebei.
Aan je fans heb je waarschijnlijk twee stekkers. Eén met een zwarte/rode draad en een met een gele óf een witte draad.

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/products/dcfan/a1214Dimention.gif
Deze Thermaltake fan heeft ook twee stekkers, een voor de RPM-doorgifte en een voor de stroom.
Dit omdat het ampérage vaak te hoog is voor de moederborden. Zo kan de fan toch op de voeding worden aangesloten terwijl je toch nog de RMP kunt monitoren.

Bij deze Bitspower fan is dat een witte.
Die ene witte is voor het doorgeven van het toerental van de fan. Daarmee kun je dus niet het voltage, en dus de snelheid, regelen.
Jij hebt deze stekker op de fancontroller/monitor aangesloten. Je kunt dus alleen het toerental bekijken.
Als je ze wilt regelen zul je de stekker van de rood/zwarte draad op de fancontroller/monitor moeten aansluiten zodat deze het voltage wat naar de fans gaat kan verminderen en de fans dus langzamer draaien.
Deze rood/zwarte draad zit nu waarschijnlijk met een "adapter" op een molex stekker aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/808-843G.JPG
Voorbeeld adapter MOLEX->FAN

Deze adapter is een klein verlengblokje waaruit een extra draadje komt die de stroom van de fan direct uit de voeding haalt.
Je moet de stroomconnector van de "adapter" halen en op de fancontroller/monitor aansluiten.
Je zult wel begrijpen dat je met deze fans op deze fancontroller/monitor dus niet allebei kunt doen: de fan controllen en tegelijk monitoren.
Dat is omdat je fans twee losse stekkers hebben. Je kunt natuurlijk wel het RPM-signaal draadje voorzichtig uit het ene stekkertje halen en in de andere zetten zodat je alle draadjes aan één stekkertje hebt en je het toerental fan de fan kunt regelen en tegelijk de fanspeed monitoren.

EDIT: B)

[ Voor 20% gewijzigd door Exigence op 11-07-2003 21:41 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 20:54
Heb je niet toevallig de molexen van de fans doorgelust op de voeding van de fancontroller?? Want dan blijven ze gewoon op 12v draaien omdat ze dan die voeding gebruiken.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:36

Exigence

dnkroz

Gr0wLiThE schreef op 11 July 2003 @ 21:38:
Heb je niet toevallig de molexen van de fans doorgelust op de voeding van de fancontroller?? Want dan blijven ze gewoon op 12v draaien omdat ze dan die voeding gebruiken.
Als het goed is moet het in mijn post helmaal goed uitgelegd zijn. Dit is een vaker voorkomend probleem dat mensen niet weten waar de draadjes voor zijn die ze aansluiten.
Niet als beledigend bedoeld hoor. Van je fouten kun je alleen maar leren.

Verwijderd

Topicstarter
Ok nu moet het toch wel lukken...ik kan nu iig weer even vooruit.
Bedankt voor de moeite :)

Ik snap alleen niet hoe ik
"Je moet de stroomconnector van de "adapter" halen en op de fancontroller/monitor aansluiten."
dit moet doen.. :[

Er is dus plaats voor 6 fans...waarvan ik er bij 2 de snelheid kan monitoren EN regelen...bij de andere 4 alleen regelen...

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 22:22 ]

Pagina: 1