[3dMax] Rendering optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

• web-hawk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-01-2022

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
Ik heb nu net een nieuwe pc:

Pentium4 2.8 Ghz
1gB RAM
128DDR ATI Radeon 9800
Windows XP Pro
en 3d max5

die mijn oude pc vervangt:
Pentium3 800Mhz
384RAM
Geforce2 MX400
WindowsXP Pro
en 3dMax5

Nu zou je verwachten dat de rendering-tijd toch wel met springen achteruit zou moeten gaan, maar ik merk eigenlijk niet echt veel verschil als ik eerlijk ben.

In de viewport en met de previews zie ik dat het beduidend sneller gaat, maar met het renderen vind ik het behoorlijk tegenvallen.....
Als ik een scene op de oude pc render: 2.08
nieuwe pc 1.09 minuten

Zit ik nou zo gruwelijk te zeiken, of zijn er truukjes om het proces te versnellen?

Innovation beyond Imagination

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

http://www.3dluvr.com/content/maxbench.php
Doe deze benchmark en kijk of je scores een beetje overeenkomen met vergelijkbare machines.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 22:15
web-hawk schreef op 11 juli 2003 @ 14:37:
Ik heb nu net een nieuwe pc:

Pentium4 2.8 Ghz
1gB RAM
128DDR ATI Radeon 9800
Windows XP Pro
en 3d max5

die mijn oude pc vervangt:
Pentium3 800Mhz
384RAM
Geforce2 MX400
WindowsXP Pro
en 3dMax5

Nu zou je verwachten dat de rendering-tijd toch wel met springen achteruit zou moeten gaan, maar ik merk eigenlijk niet echt veel verschil als ik eerlijk ben.

In de viewport en met de previews zie ik dat het beduidend sneller gaat, maar met het renderen vind ik het behoorlijk tegenvallen.....
Als ik een scene op de oude pc render: 2.08
nieuwe pc 1.09 minuten

Zit ik nou zo gruwelijk te zeiken, of zijn er truukjes om het proces te versnellen?
Dat is toch al 50% sneller??? Als je het nog sneller wilt laten draaien moet je een schone, uitgeklede installatie van windows draaien. Zorgen dat er zo min mogelijk op de achtergrond draait. Zodat 3ds max alle voorang heeft.

http://hawvie.deviantart.com/

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Snel renderen is vooral een kwestie van slim instellen van je scene. Er zijn een heleboel dingen die enorm veel kunnen schelen. Een greep:

-niet teveel polies voor dingen die toch nooit duidelijk in beeld zullen komen (vraag je dus af hoe goed je iets gaat zien terwijl je het maakt!);

-geen raytraced shadows, altijd shadow-maps gebruiken, levert je al snel dubbel zo snelle renders op en goed ingestelde shadow maps zijn doorgaans nog mooier ook;

-stel in dat reflecties niet meer dan 2 keer mogen bouncen, tenzij je echt extreem sterk reflecterende dingen gebruikt;

-mocht je Brazil gebruiken: experimenteer met je settings, het is erg moeilijk om ze goed én snel te krijgen;

-gebruik niet zo maar Brazil, denk eerst na of je het gewilde effect ook zonder Brazil kunt bereiken (tientallen shadow mapped lampen is sneller dan één skylight);

-sommige dingen kun je beter in Photoshop doen dan in MAX, met name DoF-blur, waarin zowel Brazil als MAX tergend traag zijn (vier maal zo traag minstens voor een behoorlijke DoF-blur) en het in Photoshop in enkele minuten handmatig gedaan kan worden;

-soms is het bij lihte reflecties al genoeg om gewoon een bitmap in de reflection-slot te plempen in plaats van een raytrace-map, met name bij lichte reflecties (onder de 20);

-maak details die met bump-maps en diffuse-maps en andere maps goed kunnen niet met polygonen, dat is doorgaans veel zwaarder.

Zo zijn er nog veel meer dingen, maar dit waar ik zo snel op kom. Het is gewoon een kwestie van veel ervaring op doen hiermee.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• web-hawk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-01-2022

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
ok dan......
die benchmark ga ik even checken...ik ben benieuwd!

Innovation beyond Imagination